handdator

Visa fullständig version : Äta utan att få finnar (känslig) fattig.


BG knocc out
2014-09-26, 18:08
Hur ska jag kunna äta för att bygga upp min kropp utan att bli söndersprängd av finnar? Är arbetslös också, så har inte råd att spendera alla mina pengar på mat.
Äggprotein är väldigt dyrt (även hört att det smakar röv)

Har ingen aning om vad jag skall äta, bara ätit köttfärs/burgare samt brockolimix vääääääääääääääääääldiogt länge, så fort jag äter något onyttigt sprutar det upp finnar, spec bakelser / choklad.

Har haft en del problem med acne i mina dagar, men allt försvann när jag åt kött och sallad och slutade med allt godis / mjölk och diverse saker.

Vill som sagt bygga.

vicarious
2014-09-26, 18:12
Ägg, kyckling, kött, fisk.
Spannmålsprodukter.
Ärtor, bönor.

BG knocc out
2014-09-26, 18:27
Bönor / fisk, gillar jag ej. Fungerar det lika bra att äta råris istället för vanligt? Eller ger ris/pasta ens finnar?

Skulle tex , havregrynsgröt fungera som frukost, sen lunch ris/pasta + kött, ägg och grönsaker. Sen EAA innan och efter träning (får inte i mig nog med protein annars) sen ca 1h efter träning samma sak som lunch?

R Scarpa27
2014-09-26, 18:34
först så vill jag bara säga att finnar / lätt att få dem är ju mestadels ärftligt.

påverka att minska den verkar du redan ha hittat vad som orsakar den mest i din kost.

& vad är egentligen problemet med att hitta att äta?
bara köttfärs och brocolli?

det finns....spaghetti, potatis, kyckling, fisk, fläsk, av färs behöver du inte bara göra köttfärssås gör hamburgare, pannbiff, köttbullar, kåldolmar m.m

pannkakor och mackor är enkelt gott, och finns att köpa/göras mjölkfritt.
mjölkfria produkter finns mängder av på marknade... soja & havrebaserade.

att blanda ut vitkål med färs är gott och drygar ut den och sparar din ekonomi...
vitkål är billigt...
problem att hitta på maträtter använd en sökmotor eller kika på kollos mattråd..

snarare ett fantasi problem här också :)

BG knocc out
2014-09-26, 18:45
först så vill jag bara säga att finnar / lätt att få dem är ju mestadels ärftligt.

påverka att minska den verkar du redan ha hittat vad som orsakar den mest i din kost.

& vad är egentligen problemet med att hitta att äta?
bara köttfärs och brocolli?

det finns....spaghetti, potatis, kyckling, fisk, fläsk, av färs behöver du inte bara göra köttfärssås gör hamburgare, pannbiff, köttbullar, kåldolmar m.m

pannkakor och mackor är enkelt gott, och finns att köpa/göras mjölkfritt.
mjölkfria produkter finns mängder av på marknade... soja & havrebaserade.

att blanda ut vitkål med färs är gott och drygar ut den och sparar din ekonomi...
vitkål är billigt...
problem att hitta på maträtter använd en sökmotor eller kika på kollos mattråd..

snarare ett fantasi problem här också :)

Brockolimixen är jättebillig! Problemet är det där med kolhydrater..... Samt att få i mig protein x2 min kroppsvikt. ¨

Varken mamma, pappa eller brorsan har haft finnar.


190cm lång och 70kg.

R Scarpa27
2014-09-26, 19:29
Brockolimixen är jättebillig! Problemet är det där med kolhydrater..... Samt att få i mig protein x2 min kroppsvikt. ¨

Varken mamma, pappa eller brorsan har haft finnar.


190cm lång och 70kg.

tror dock inte kolhydrater är problemet.....om det inte är någon specifik kolhydratskälla...[pratar ej mjölkprodukter nu]

och pasta kan jag lova dig är billigare än brocolli, även potatis är billigt och mättande...

ärftligheten kan ligga längre tillbaka också...
att ligga på överskott skulle du nog också behöva.

är du 100 % på att det är mjölkprodukter, choklad, och kolhydrater?

ganska trist att utesluta god mat med hastiga beslut, testa dig fram och ät lite av vissa saker några dagar / andra vissa osv...(för enl din text slutade du tvärnit med allt godis, mjölkprodukter och mkt mera, utan att ta reda på en grundorsak)

varför skulle tex godis vara en orsak?

BG knocc out
2014-09-26, 21:34
tror dock inte kolhydrater är problemet.....om det inte är någon specifik kolhydratskälla...[pratar ej mjölkprodukter nu]

och pasta kan jag lova dig är billigare än brocolli, även potatis är billigt och mättande...

ärftligheten kan ligga längre tillbaka också...
att ligga på överskott skulle du nog också behöva.

är du 100 % på att det är mjölkprodukter, choklad, och kolhydrater?

ganska trist att utesluta god mat med hastiga beslut, testa dig fram och ät lite av vissa saker några dagar / andra vissa osv...(för enl din text slutade du tvärnit med allt godis, mjölkprodukter och mkt mera, utan att ta reda på en grundorsak)
varför skulle tex godis vara en orsak?

Vägde 85 förut och åt mkt onyttigheter samt mycket mjölk, såg ut som en tomat.

Kom dock på att när jag tränade förr hade jag inga finnar, åt dock bara kött + grönsaker, men även 2 shakes whey FX.

Kan vara min ständiga ångest / att jag är väldigt deprimerad atm och inte rör mig så mycket.

kryssedirr
2014-09-29, 22:01
jag har bulkat ganska rejält och fått finnar, hade inga innan jag började och har aldrig haft.
nu har jag dock fått lite prickar i pannan, som typ pormaskliknande/små finnar. bulkade med sisådär en 4kg påse gainer i månaden i vintras å är rätt hundra att det kommer från de, får dock inte bort dom riktigt nu men de kommer inga fler heller nå mer när jag tagit bort gainern från bulken. kanske var till någon hjälp iaf, har ju som inte riktigt fått bukt med det själv heller så.

h051n
2014-09-30, 14:09
Jag får inga finnar i ansiktet när jag bulkar eller så, men jag får en massa prickar/finnar på rumpan av protein tillskott och har ingen aning om varför. Körde utan protein 1 år kanske sen 2-3 dagar efter att jag börjat med protein så kom dem direkt.

Du kanske får finnar av proteinet kanske?

R Scarpa27
2014-09-30, 18:33
Jag får inga finnar i ansiktet när jag bulkar eller så, men jag får en massa prickar/finnar på rumpan av protein tillskott och har ingen aning om varför. Körde utan protein 1 år kanske sen 2-3 dagar efter att jag börjat med protein så kom dem direkt.

Du kanske får finnar av proteinet kanske?

hormoner i protein...
så ja det kan påverka aknen.

AronP
2014-10-01, 09:01
Nästan all bra mat är ju mat som inte ger så mycket finnar.

Nötfärs, fläskfile, kyckling efter pris och smak.
Ris, potatis och havregryn, typ spelar ingen roll. Eventuellt kan vitt ris vara lite mer finnbenäget.
Grönsaker, vad som helst i frysdisken som är billigt, variera dig.
Undvik mejeriprodukter.

Och godis kan definitivt vara en orsak till finnar.

Zeritho
2014-10-01, 15:00
Mycket chocklad + mjölk ger mig finnar + sötsaker.

Saker att förebygga är att inte ha händerna i ansiktet + tvätta ansiktet morgon kväll, byta sänglakan varje vecka samt raka sig ofta (funkar för mig iaf).

REDaction
2014-10-07, 10:19
Måste dra upp den här igen, skulle svara tidigare men det blev aldrig av.

Jag är själv en av dom som reagerar på i stort sett all mat. Godis och liknande är såklart värst. Den största positiva effekten jag märkt annars av att ändra kosten är att lägga till mer grönsaker & frukt. Då menar jag inte 500 gram som rekommenderas utan snarare 1 kg + under en dag av varierande grönsaker och frukt. Blir dock rätt dyrt.

Sen ska man inte glömma bort att bra hudvårdsprodukter kan göra stor skillnad.

henok
2014-10-07, 17:29
För mig var det svårt att göra någonting åt min "måttliga till svåra acne" genom kostförändringar (eliminering av mjölkprodukter och snabba kolhydrater). Det fungerar säkerligen för vissa, men blir hur som helst besvärligt och dyrt under energiöverskott. Nuförtiden finns det effektiva krämer på recept att införskaffa, ett mycket smidigare tillvägagångssätt.

leifibrah
2014-10-07, 21:42
Bra hygien och mycket vitaminer räcker oftast. Funkar inte det så gå till doktorn och få antibiotika utskrivet.

Klein
2014-10-08, 07:25
Att skippa socker är nog det enskilt effektivaste sättet att bli kvitt sin acne. Yoghurt och ost i måttliga mängder kan man komma undan med. Mindre mängder bröd och pasta går säkert bra.

Det många glömmer bort är att exkludering inte räcker. Man måste även inkludera mat som är bra för hyn. Rå äggula, ditt kött rare, dina grönsaker färska och kvickt tillagade.