handdator

Visa fullständig version : Skygg katt


LadyG
2014-09-26, 00:00
Vi har just blivit med katt, två blyga kattflickor på 16 veckor som är vildfödda och mycket skygga.

Jag skulle uppskatta era bästa tips när det gäller att ta hand om skygga katter. De gömmer sig i sin holk (en kattbur med en tjock filt över) så fort vi kommer in i rummet, de är för närvarande instängda i köket tillsammans med klösmöbel, sandlåda och mat. Katthemmet ansåg att de behövde ett enda rum att vänja sig vid först, eftersom de aldrig bott inne förut. Katthemmet hade en del goda råd förstås, men jag vill ha fler tips och tankar.

Är det någon här som har praktisk erfarenhet av vilda katter? Kan jag hoppas på att vår gamla katt visar hur en slipsten ska dras, så att de små lär sig av henne? Vår gamla katt är mycket social och snäll, hon har redan hälsat på dem och fann dem ointressanta. Eller möjligen för rädda för att hon skulle vilja bekanta sig ytterligare med dem, jag litar på hennes omdöme i den frågan och låter dem hälsa på varandra i sin egen takt.

Jag spionerar på dem med två webkameror, och när vi inte är där nosar de runt och så vitt jag sett gör de allt som små katter ska göra. Det är bara när vi människor dyker upp som det blir jobbigt och de vill gömma sig. Hittills har vi bara pratat med dem, använt köket som vanligt och försökt vara där men låta bli tränga oss på. Men sen då? Hur går man vidare, och när?

De små grynen:
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/WP_20140925_15_11_27_Pro1_zpsf9b9b010.jpg

Diomedea exulans
2014-09-26, 00:17
Hej! Jag vet inget om katter, men man brukar säga att det finns två regler för att tämja djur: 1) mat, och 2) tålamod.

Försök på reda på saker de älskar att äta, och ta med dig av det varje gång du besöker dem, så associerar de dig snart med mat. Umgås med dem på deras villkor så mycket du kan; försök undvika att gå så nära att de springer iväg. Låt dem närma sig dig, inte du dem.

Rahf
2014-09-26, 02:58
Att vinna tillit hos ett djur tar evigheter. Konstant närhet till ljud och människor kan hjälpa. Det viktiga är att inte tvinga dem till nånting, eller skyffla en massa lismande joller. Man måste låta deras nyfikenhet vinna över rädslan, men först måste de koppla att ni aldrig gör någonting hastigt eller högljutt -- 'farligt' alltså.

Dravena
2014-09-26, 05:28
Så söta, grattis till tillskottet!

Håller med om att mat och tålamod är receptet. Börja med att bara sitta i köket och till exempel läsa en tidning. Läs gärna högt så vänjer de sig vid era röster! Vildfödda katter är generellt matfixerade, så fjäska genom att bjuda på extra goda saker (kyckling och tonfisk brukar vara poppis). Det viktigaste är att inte ge katterna någon uppmärksamhet när de börjar våga sig ut, titta inte på dem och fortsätt med det ni gör.

Lycka till!

LadyG
2014-09-26, 08:05
Tack Dravena :)

Tålamod och mat verkar vara tricket :)
Det ska vi väl greja tycker jag, vi måste ju fortfarande använda köket så de kommer att få vänja sig vid att vi rör oss i närheten av dem utan att det händer något.

Exdiaq
2014-09-26, 09:21
Ha gärna något ställe där de kan dra sig undan och vara ifred om de vill det.

LadyG
2014-09-26, 09:33
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/kisseliten_zpsdfd2fb27.jpg

Ninjaålade mig fram till katterna för att få en bild när de inte sitter och hukar sig i skräck, typ. De såg fundersamma ut ("Varför ålar människan på golvet?") men så länge jag gjorde mig mindre och var lägre ner än de verkade de faktiskt inte så oroade av min närvaro. Hoppfullt. Ett första steg är ju att de slutar glo skräckslaget varenda gång man rör sig i deras närhet.

Vår gamla katt har hälsat i omgångar, men är fortfarande avvaktande. Varken avvisande eller välkomnande. Jag följer hennes exempel och avvaktar jag med och försöker inte närma mig dem. Pratar, gör saker i köket, byter i deras låda och allt som jag brukar göra men utan att försöka komma nära småkatterna.

Igår provade jag att lägga mig ner på köksgolvet en bit bort så jag kunde se katterna, de tittade och såg fundersamma ut men de såg inte rundögt förskräckta ut längre. Låg kvar en tio minuter, en kvart och blundade/kisade ("sov räv" som vi sa när jag var liten). Lät dem titta allt de orkade och småpratade med dem en liten stund. Sen gick jag, men gjorde om det ett par tre gånger under kvällen. Förhoppningen är att de ska märka att min närvaro är helt ofarlig.

AronP
2014-09-26, 09:35
Jag håller med om ovanstående och lägger till att du ska försöka vara still så mycket som möjligt så att dom får komma fram och bekanta sig med dig. (och nu såg jag att DE hade skrivet det redan :P)

LadyG
2014-09-26, 09:36
Ha gärna något ställe där de kan dra sig undan och vara ifred om de vill det.

De gjorde sig ett bo av min köksgardin, en sån där som går ner till golvet :D
De har en kattkoja vi ställde in och en korg, men de valde ändå att rumla runt med köksgardinen tills de hittade in mellan vägg och gardin.

LadyG
2014-09-26, 09:40
Jag håller med om ovanstående och lägger till att du ska försöka vara still så mycket som möjligt så att dom får komma fram och bekanta sig med dig. (och nu såg jag att DE hade skrivet det redan :P)

När jag ligger still lägger de sig tillrätta och verkar slappna av efter en stund, men det är ganska långt kvar till att de ska våga komma fram. Men det kommer säkert, förr eller senare tar väl nyfikenheten över. Det är ju katter :)

WHITEFOLKS
2014-09-26, 09:41
Jag har en katt som är från gatan, han har väldigt bestämda åsikter om saker men det går att samleva med han (om han får som han vill).

AronP
2014-09-26, 09:44
När jag ligger still lägger de sig tillrätta och verkar slappna av efter en stund, men det är ganska långt kvar till att de ska våga komma fram. Men det kommer säkert, förr eller senare tar väl nyfikenheten över. Det är ju katter :)

Det är dom. Kör en fuling då, köp på dig några olika kattgodissorter (katter verkar ha väldigt olika smak här) och placera dom relativt nära dig samtidigt som du sitter/ligger väldigt still så får dom ta sig fram.

LadyG
2014-09-26, 09:55
Det är dom. Kör en fuling då, köp på dig några olika kattgodissorter (katter verkar ha väldigt olika smak här) och placera dom relativt nära dig samtidigt som du sitter/ligger väldigt still så får dom ta sig fram.

Tack för tipset! Det blir att ta en sväng förbi Spånga djurbutik hör jag :D

Hoppas de äter godis, för Mimmi (vår gamla katt) äter inte godis alls. Däremot är hon sjukt galen i kycklingmousse, det ska vara mousse också. Gelé duger inte. Men om småkatterna inte äter godis kanske jag kan muta dem med mat på samma sätt, om jag kommer på vad de verkligen tycker om?

Diomedea exulans
2014-09-26, 10:01
Kasta inte maten mot dem bara, då kan de bli livrädda!

AronP
2014-09-26, 10:06
Tack för tipset! Det blir att ta en sväng förbi Spånga djurbutik hör jag :D

Hoppas de äter godis, för Mimmi (vår gamla katt) äter inte godis alls. Däremot är hon sjukt galen i kycklingmousse, det ska vara mousse också. Gelé duger inte. Men om småkatterna inte äter godis kanske jag kan muta dem med mat på samma sätt, om jag kommer på vad de verkligen tycker om?
Mat brukar funka bra det med men det är väldigt olika på katter där också. Men skippa djurmat och fokusera på sådant du äter. Kött av olika slag, rå nötfärs och kokt/stek kyckling har uppskattats av nästan alla våra katter. Grädde brukar också vara en höjdare men det är dåliogt för magen.

Och återigen håller jag med DE, lugnt och försiktigt ska det vara.

LadyG
2014-09-26, 10:14
Kasta inte maten mot dem bara, då kan de bli livrädda!

Det kunde jag nästan gissa :D

Mat brukar funka bra det med men det är väldigt olika på katter där också. Men skippa djurmat och fokusera på sådant du äter. Kött av olika slag, rå nötfärs och kokt/stek kyckling har uppskattats av nästan alla våra katter. Grädde brukar också vara en höjdare men det är dåliogt för magen.

Och återigen håller jag med DE, lugnt och försiktigt ska det vara.

Bra idéer som tål att utforskas, särskilt det där med kött. Rimligtvis har de redan smakat råtta och småfågel innan de blev infångade.

LadyG
2014-09-26, 11:09
Fästmannen och jag la oss på golvet i köket, småkatterna tittade. Provade att lägga ut kalkon (det enda köttiga vi hittade i kylskåpet som inte var hårt rökt eller kryddat) på golvet, och bortsett från att det var lite svårt för dem att fiska upp skivorna från golvet så var det inga problem att få dem att komma fram när det vaknades krubb. Det var bara en mycket kort stund och de höll låg profil, slank verkligen fram längs golvet och de visade tydligt när de inte orkade mer tyckte jag.

Fjädervippan var extremt spännande, den kommer att åka på stryk när som helst nästa gång. Den här gången tittade de bara, men med "rovdjursblick". Inte tillstymmelsen till rädsla då inte!

Med tålamod så kommer det här att gå utmärkt, nu känns det som att de behöver lite lugn och ro en stund. Vänja sig vid tanken på att ha fått mat av de läskiga tvåbeningarna. Lugna ner sig lite efter allt det spännande.

AronP
2014-09-26, 11:13
Låter som det här kommer gå strålande. Bara att ge det tid.

Guu
2014-09-26, 11:43
Du har fått många bra tips tycker jag!
Med våra skyggisar satt vi mest och gjorde ingenting förutom la ut lite god mat närmare och närmare oss och lekte med diverse leksaker. Kattungar är ju väldigt nyfikna så till slut kunde de inte motstå att komma fram för att anfalla leksakerna. Fjädervippa hade vi och ett snöre med nån liten tuss fastbunden i änden. Småpratade lite medan vi lagade mat mm. Lycka till!
Jättesöta flickor!

LadyG
2014-09-26, 11:54
Låter som det här kommer gå strålande. Bara att ge det tid.

Jag har gott hopp nu, jämfört med igår då de bara satt längst inne i holken och glodde. :)

Du har fått många bra tips tycker jag!
Med våra skyggisar satt vi mest och gjorde ingenting förutom la ut lite god mat närmare och närmare oss och lekte med diverse leksaker. Kattungar är ju väldigt nyfikna så till slut kunde de inte motstå att komma fram för att anfalla leksakerna. Fjädervippa hade vi och ett snöre med nån liten tuss fastbunden i änden. Småpratade lite medan vi lagade mat mm. Lycka till!
Jättesöta flickor!

Ja, nu har jag en fin arsenal av saker att locka och luras med :D
Tack, när de inte är rädda är de fantastiskt charmiga och söta. Man får verkligen kämpa med impulsen att kasta sig över dem och borra in näsan i pälsen på dem, det vore synnerligen olyckligt att göra för både dem och näsan. Men de är så söta att man bara smälter :)

LadyG
2014-09-26, 16:36
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/litenkatt_zpsc790f8dc.jpg

När jag kom ut i köket för att pyssla lite hittade jag den ena katten bekvämt nerkrupen i krukan. Den kunde vi inte flytta innan, växten är för stor och bökig att hantera så den fick stå kvar, medan de andra blommorna hamnade på bordet (katterna ville ju sitta i fönstret och kika, klart de ska få det!) :)
Hon bara blinkade sömnigt åt mitt håll och bökade sig till rätta lite till, som för att säga "min plats, försvinn!" så jag plåtade henne lite snabbt och fortsatte med mitt. Av alla ställen lägger hon sig i fönstret, rätt oskyddat (iaf jämfört med kojan, korgen och gardinboet) och dessutom mitt i en planta?!? Obegripligt.

Diomedea exulans
2014-09-26, 16:40
Det är det som är det roligaste med djur: Deras unika personligheter och ibland konstiga beteenden som kan verka helt rubbade.

svag74
2014-09-26, 16:41
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/litenkatt_zpsc790f8dc.jpg

När jag kom ut i köket för att pyssla lite hittade jag den ena katten bekvämt nerkrupen i krukan. Den kunde vi inte flytta innan, växten är för stor och bökig att hantera så den fick stå kvar, medan de andra blommorna hamnade på bordet (katterna ville ju sitta i fönstret och kika, klart de ska få det!) :)
Hon bara blinkade sömnigt åt mitt håll och bökade sig till rätta lite till, som för att säga "min plats, försvinn!" så jag plåtade henne lite snabbt och fortsatte med mitt. Av alla ställen lägger hon sig i fönstret, rätt oskyddat (iaf jämfört med kojan, korgen och gardinboet) och dessutom mitt i en planta?!? Obegripligt.

Men åh så söt, lilla kissen :)
Klart de gillar sitta i fönstret och kika ut, perfekta platsen :)

Tigerkotten
2014-09-26, 18:02
Har en katt som också var född ute, som senare var på ett katthem men väldigt skygg i början. Men det som ändrade det sakta men säkert var lek. papper på ett snöre och försökte leka med missen. Hon fick kattungar senare och de är också rätt så skygga, men det är om det kommer nya personer.

cero
2014-09-26, 18:21
LOL. Kan du inte filma lite för kolo?

svenbanan
2014-09-26, 18:43
Filma när ni ålar runt på golvet och "sover räv". :D


Jag tycker inte de där katterna verkar överdrivet nervösa om ni bara haft dem några dagar. Har kompisar som tagit hand om de riktigt nervösa psykfallen från katthärbärgen. Dessa missar har tillbringat sin tid 24/7 under badkaret i månader innan de vågat sig fram, och tillslut ligger i soffan samtidigt som husse/matte. Så dina katter kommer nog inte vara jätteskygga om du ger dem lite tid att vänja sig, på deras villkor.

Kan du klappa dem eller sticker de innan du kommit nära? Slappnar de av då du börjat klappa? Om ja så är det ju verkligen ingen fara.

LadyG
2014-09-26, 22:42
hahaha det vore jättepinsamt att se sig själv på film ålandes över köksgolvet ju! Det räckte med katternas fundersamma blickar :D

Om jag pillar riktigt försiktigt kan jag få klia den ena på punkten bak på käken, det finns en punkt där som de flesta katter älskar att bli kliade på. Men bara ett finger och inte för länge för då blir det jobbigt.

Fast största framgången idag var fjädervippan ändå, oj vad stryk den åkte på! :D
Så de sprallade med den, jag visste väl att den var dödens. Det var bara en tidsfråga, det syntes i ögonen. De är monstersnabba och håller man inte i ordentligt sliter de vippan ur handen :)

svag74
2014-09-26, 23:06
Så kul med katter, dumma allergi man fått på äldre dar :/
Ska köpa genmoddad katt utan allergiämnen om typ 20 år.
Eller genmodda mig själv eller hur det nu blir, så kan man fixa lite andra defekter på samma gång :hbang:

LadyG
2014-09-27, 19:41
Nu har jag listat ut att den ena av kattungarna tycker om kalkon, extrarökt skinka, leverpastej och okryddad, stekt (kall) kyckling så nu är jag säker på att det kommer att gå bra. Hon har redan börjat titta på mig och nästan slicka sig om nosen efter dagens exerciser i köket. Jag behövde ju testa lite olika matsaker på henne, och jag banne mig hon börjat förstå vad ett kylskåp är redan.

Den andra skyggisen gillar bara rökt kalkon än så länge, men jag tror att det kan bero på att hon är lite för orolig för att äta något av någon annan anledning än ren hunger.

Vägen till kattens hjärta går genom magen :D

Dravena
2014-09-27, 19:52
Det går ju hur bra som helst, bra jobbat! :D

Tricklew
2014-09-27, 19:55
Adopterade två katter från katthem som blivit slagna av människor hela deras uppväxt. Efter cirka 6 månader vågade de visa sig för oss, och ytterligare ett par månader senare så tränger de sig på en värre än våldtäktsmän. Tvångsmys vare sig man vill eller ej.

awesomooo
2014-09-27, 19:58
Min lilla katt är helt galen i extra rökt skinka :D Min förra som tyvärr fick åka till veterinären och somna in efter 10 år åt precis allt från oliver till ostron.

AronP
2014-09-27, 20:13
Låter ju hur bra som helst, bara att visa dom kärlek nu.


Adopterade två katter från katthem som blivit slagna av människor hela deras uppväxt. Efter cirka 6 månader vågade de visa sig för oss, och ytterligare ett par månader senare så tränger de sig på en värre än våldtäktsmän. Tvångsmys vare sig man vill eller ej.
Haha ja katterna kan bli galna i mys. En katt vi hade när jag var liten hoppade upp på en när man gick omkring och då skulle man fånga och bära omkring honom.

Diomedea exulans
2014-09-27, 20:23
Adopterade två katter från katthem som blivit slagna av människor hela deras uppväxt. Efter cirka 6 månader vågade de visa sig för oss, och ytterligare ett par månader senare så tränger de sig på en värre än våldtäktsmän. Tvångsmys vare sig man vill eller ej.

Uppdämt mysbehov kanske? ;)

Lellan
2014-09-30, 20:28
Hälsade på (en koloit!) med katt som sades vara skygg, den var borta (i en garderob) första timmen jag var där. Sedan somnade jag o kompisen i soffan o efter det var det lugnt, blev accepterad (o betuttad i den söta!*cupid*).

Kanske kan vara nåt, ta en tupplur hos dem o låt dem inspektera! :)

Exdiaq
2014-09-30, 20:45
Adopterade två katter från katthem som blivit slagna av människor hela deras uppväxt. Efter cirka 6 månader vågade de visa sig för oss, och ytterligare ett par månader senare så tränger de sig på en värre än våldtäktsmän. Tvångsmys vare sig man vill eller ej.

Liknande med två kattbröder i föräldrahemmet som flyttade hem till oss/dem.

Som liten åkte ena åkte iväg till en ägare med barn som var på honom hela tiden medan andra åkte till vår dåvarande granne. Bröderna återförenades hos grannen efter att ena brodern blivit omhändertagen av myndigheter.

När grannen blev sambo med en kvinna som hade barn flydde ena brodern och flyttade hem till oss. Tiden innan det hade han gått från att nästan fly hals över huvud när han såg oss (var utekatt) till att han gick att klappa. Nu är han hur kelig/pratig som helst och går nästan att hålla på rygg i famnen. Hur tillgiven som helst.

Brodern som ursprungligen var hos grannen flyttade också hem till föräldrarna efter att grannen flyttat till ett ställe som katten inte trivdes på. Flydde och sprang hem till föräldrarna.

LadyG
2014-09-30, 20:48
Vad skönt att läsa om era erfarenheter med skygga katter. Det gör mig förhoppningsfull, det kanske blir klappbara katter av de här två också. Den ena katten är nog lite knäpp för hon fräser men ska ändå komma fram och sno skinka om jag håller den i handen. Knäppgök :)

Exdiaq
2014-09-30, 20:59
Vad skönt att läsa om era erfarenheter med skygga katter. Det gör mig förhoppningsfull, det kanske blir klappbara katter av de här två också. Den ena katten är nog lite knäpp för hon fräser men ska ändå komma fram och sno skinka om jag håller den i handen. Knäppgök :)

Visst finns det hopp!

Efter att sporadiskt följt diverse kattorganisationers dagliga arbeta har jag valt att tro att de som påstår att det inte går att "rehabilitera" förvildade, skygga katter antingen inte vet hur man handskas med katter och/eller inte vill ge katterna den tid som behövs. Finns psykfall bland skygga katter också, men tror att de är försvinnande få.

Kolo-rekord i antalet "att" i en och samma mening.

LadyG
2014-10-01, 01:10
Visst finns det hopp!

Efter att sporadiskt följt diverse kattorganisationers dagliga arbeta har jag valt att tro att de som påstår att det inte går att "rehabilitera" förvildade, skygga katter antingen inte vet hur man handskas med katter och/eller inte vill ge katterna den tid som behövs. Finns psykfall bland skygga katter också, men tror att de är försvinnande få.

Kolo-rekord i antalet "att" i en och samma mening.

Grattis :)

Alla katter är mer eller mindre psykfall. Lilla fräs låg på sidan och busade med mig ikväll, en lång stund. Sen studsade hon till som om hon kom på sig själv och satte sig upp. De är rejält mutbara med skinka, leverpastej och små bitar rått kött när jag lagar mat.

Fortsätter väl och bjussa på mat, leka och ignorera dem (sätta sig och äta skinkmacka i köket och försöka låta bli att titta på katterna är nästan en sport ju) tills vidare. Det verkar ju fungera. Att jag äter något (vad som helst) driver dem till vansinne av nyfikenhet, jag trodde inte de hade gener från struts men jag har aldrig sett så långa halsar på katter förr!

Än så länge har inte vår gamla katt gjort några större åthävor, de fräser lite åt varandra när de träffas men för det mesta undviker de bara varandra. Lätt eftersom de små bor i köket tills vidare. Vi får väl se vad som händer när det börjar bli dags att öppna till ett rum till. Och hur det går när vi öppnar alla dörrar. Jag hoppas de inte ryker ihop och slåss.

Rahf
2014-10-01, 01:15
Småttingarna inkräktar ju på revir, så att äldsten hävdar sig kan jag förstå. Samma sak gäller hundar, fast då är det mer ett sätt att staka ut sin plats i flocken.

tjabon
2014-10-01, 09:17
Många bra svar!
Utan att ta alla detaljer: Tid, tålamod och framför allt lyhördhet.
Tillbringa mycket tid med katterna: Vistas i samma rum, låt dom ta initiativet till att börja med.
Det kan bli lite rivsår i början kanske eftersom de är så unga, men bli inte arg eller bestraffa.
Sätta gränser kan ni göra senare.

(Jag har numera 2 underbara katt-bröder som är 3 år gamla)

LadyG
2014-10-05, 15:10
EkikfdWxEJg

Det är den blyga, Allexis, som ligger och busar bakom gardinen. Hennes syster Iris är betydligt kaxigare och är redan framme och undrar vad vi gör, så fort vi visar oss.

Exdiaq
2014-10-05, 16:20
Grattis :)

Alla katter är mer eller mindre psykfall. Lilla fräs låg på sidan och busade med mig ikväll, en lång stund. Sen studsade hon till som om hon kom på sig själv och satte sig upp. De är rejält mutbara med skinka, leverpastej och små bitar rått kött när jag lagar mat.

Fortsätter väl och bjussa på mat, leka och ignorera dem (sätta sig och äta skinkmacka i köket och försöka låta bli att titta på katterna är nästan en sport ju) tills vidare. Det verkar ju fungera. Att jag äter något (vad som helst) driver dem till vansinne av nyfikenhet, jag trodde inte de hade gener från struts men jag har aldrig sett så långa halsar på katter förr!

Än så länge har inte vår gamla katt gjort några större åthävor, de fräser lite åt varandra när de träffas men för det mesta undviker de bara varandra. Lätt eftersom de små bor i köket tills vidare. Vi får väl se vad som händer när det börjar bli dags att öppna till ett rum till. Och hur det går när vi öppnar alla dörrar. Jag hoppas de inte ryker ihop och slåss.

Nja, det skulle jag väl inte vilja säga att de är. Handlar mer om hur bra man kan känna/läsa av individen. Jag har då inte själv träffat på en katt som är psykfall även om jag trodde att den ena av bröderna i föräldrahemmet var lite knepig i huvudet när det gällde var/när man fick/fick inte klappa. Men det handlade bara om att själv vara i rätt sinnesstämning, läsa/känna av katten och agera korrekt.

LadyG
2014-10-05, 17:46
Nja, det skulle jag väl inte vilja säga att de är. Handlar mer om hur bra man kan känna/läsa av individen. Jag har då inte själv träffat på en katt som är psykfall även om jag trodde att den ena av bröderna i föräldrahemmet var lite knepig i huvudet när det gällde var/när man fick/fick inte klappa. Men det handlade bara om att själv vara i rätt sinnesstämning, läsa/känna av katten och agera korrekt.

När de rallyrusar genom bostaden och fnattar runt som om de går på extacy tycker åtminstone jag att det ser ut som att de är psykfall och jag har aldrig träffat en katt som inte gör sånt :)
Det kanske är fullständigt normalt kattbeteende att springa omkring och jaga spöken, men det ser ut som om de får psykbryt.

Exdiaq
2014-10-05, 17:48
När de rallyrusar genom bostaden och fnattar runt som om de går på extacy tycker åtminstone jag att det ser ut som att de är psykfall och jag har aldrig träffat en katt som inte gör sånt :)
Det kanske är fullständigt normalt kattbeteende att springa omkring och jaga spöken, men det ser ut som om de får psykbryt.

Men va fan det är ju fullt normalt busande :)

LadyG
2014-10-05, 17:55
Men va fan det är ju fullt normalt busande :)

Deras rivstarter är episka, det finns inget halkskydd i världen som grejar att hålla kvar mattorna, och vi har testat några stycken. Tänkte vara klyftigt och skaffade halkskydd redan innan vi skaffade katt, så kunde de springa bäst de ville. heh... det gick ju så där. Jag får fortfarande lägga tillbaka mattorna varje dag, flera gånger om dagen :D

En av de vanligare grejerna de pysslar med är att se om de får plats i mina blomkrukor. En gömmer sig i en kruka, och kastar sig över sin syrra när hon minst anar det så både syrra och kruka far all världens väg. Sen springer de som om hin håle var efter dem åt var sitt håll och ser helt vildögda ut (de ser skogstokiga ut i ögonen).
Jag vet inte vem det är av dem som gillar att skrämmas, det kan vara båda så de turas om, men det ser nästan lite elakt ut för den som blir rädd hoppar ju högt! Syskonkärlek, antar jag :)

Exdiaq
2014-10-05, 18:03
Låter fortfarande fullt normalt för att vara katt!

Katt-bröderna i föräldrahemmet hade dille på att "rumpa" varandra ett tag. De smög sig på den andra när denne låg ner, placerade arslet på dennes huvud, gned ett tag medan offret försöka komma loss och sprang därefter iväg.

Även populärt att skrämma gammalkattan (liten, nätt 16årig tant) så att hon trillar på sidan.

LadyG
2014-10-05, 18:06
Fy vad taskigt! :D

Carolinew
2014-10-05, 19:34
Är det OK att låna tråden för samma problem, fast med en kanin...? :)

Åkte till en uppfödare ute på landet och köpte vad vi trodde var en kaninunge, men det visade sig att den var ett halvår gammal. Han har växt upp i en box med ett tiotal andra kaniner och har väl blivit ganska sparsamt hanterad av människor kan jag tänka. Han är snäll men totalt ointresserad av oss människor. Jag har kelat och hanterat honom varje dag, mutar honom med sallad och morötter varje gång jag hanterar honom men det verkar inte hjälpa alls. Om han kan smita undan så gör han det. Alltid. Antingen gömmer han sig i sitt hus så fort vi närmar oss buren (vi har därför tagit bort det nu en period) eller så sitter han helt still och låtsas som om vi inte är där. När vi är ute i trädgården med koppel så försöker han leta efter gömställen att sitta och häcka i, och om man sätter sig ner och lockar med något så springer han helst åt andra hållet och blir stressad om vi hindrar honom.

Nu är ju katter betydligt mer kontaktsökande än kaniner och jag undrar om tåget har gått för denna kanin? Är han för gammal för att vänja sig vid människokontakt? Då menar jag inte för att kunna hantera honom för vi kan göra allt utan problem (klippa klor etc) men han är totalt ointresserad av att "umgås" med oss och det känns inte roligt alls att behöva tvinga honom till det hela tiden.

StarkaUlf
2014-10-05, 19:40
Är det OK att låna tråden för samma problem, fast med en kanin...? :)

Åkte till en uppfödare ute på landet och köpte vad vi trodde var en kaninunge, men det visade sig att den var ett halvår gammal. Han har växt upp i en box med ett tiotal andra kaniner och har väl blivit ganska sparsamt hanterad av människor kan jag tänka. Han är snäll men totalt ointresserad av oss människor. Jag har kelat och hanterat honom varje dag, mutar honom med sallad och morötter varje gång jag hanterar honom men det verkar inte hjälpa alls. Om han kan smita undan så gör han det. Alltid. Antingen gömmer han sig i sitt hus så fort vi närmar oss buren (vi har därför tagit bort det nu en period) eller så sitter han helt still och låtsas som om vi inte är där. När vi är ute i trädgården med koppel så försöker han leta efter gömställen att sitta och häcka i, och om man sätter sig ner och lockar med något så springer han helst åt andra hållet och blir stressad om vi hindrar honom.

Nu är ju katter betydligt mer kontaktsökande än kaniner och jag undrar om tåget har gått för denna kanin? Är han för gammal för att vänja sig vid människokontakt? Då menar jag inte för att kunna hantera honom för vi kan göra allt utan problem (klippa klor etc) men han är totalt ointresserad av att "umgås" med oss och det känns inte roligt alls att behöva tvinga honom till det hela tiden.

Tips: Skicka ett privat meddelande till "Hobbes" här på kolozzeum. Han är väldigt duktig på kaniner, bryr sig mycket om deras välmående, och har några själv så vitt jag vet :) Jag tror att han mer än gärna ger något tips :)

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=3687

Toni Radanov
2014-10-06, 23:10
(Beklagar att jag inte kommer tillföra något vettigt i djurväg härmed:)

Varför skygg katt när man kan ha.... snygg katt?

http://www.quickmeme.com/img/ce/ce30027addfb3cb616b04e3a288bea503e1229edb7a311c818 86e1e2b0c7348b.jpg


Hehe!

ps: relaaax de vänjer sig vid allt, även om det ibland tar några år. Mina pärons katt är extremt skygg och lättskrämd för att vara "vanlig katt", rycker för allt och beter sig inte som de flesta andra katter. Jävligt ego, mer än en vanlig katt och de är ganska "screw the world!"-aktiga av naturen, som bara håller sig för sig själv och sitter hellre i kaninform mitt på golvet än att hänga i soffan med folket osv. 12 år nu, fortfarande asocial och relativt skygg... De brukar vara mer närgångna vintertid när det är kallt även om de inte är ute så det är lungt!

Annars kan du ju köpa en pytonorm och se om katternas skygghet håller dem borta från en oundviklig kattformad pytonorm. :laugh:

LadyG
2014-10-07, 12:06
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/iris3_zps2ecdfaec.jpg

Iris börjar bli avslappnad när vi är i närheten. Här har hon nyss lekt och rasat med sorken innan hon fick mat, perfekt läge att vänja henne vid att vi är nära och pratar. Iofs var det sambon och jag som lurade henne att busa med sorken till att börja med, men jag är inte säker på att hon förstod att det var oss hon lekte med via sorken. Hon är så lugn och tillfreds efter kvällsritualen att hon inte riktigt bryr sig, så länge vi inte bullrar allt för mycket.

LadyG
2014-10-16, 17:53
Båda kattungarna har kommit på att det är mysigt att bli kliade efter kvällsritualen, när de är lagom slöa och trötta. Iris, den modiga, spinner riktigt högt och verkar njuta ordentligt nu när hon kommit på att det är mysigt. Allexis, den blyga, ligger och blundar mest. Jag hör henne inte men hon ser förskräckligt nöjd ut. Det är lättast att komma åt och klappa dem när de ligger bredvid varandra i bokhyllan, de kommer inte fram och vill bli klappade än. Iris kommer springande varje gång jag öppnar kylskåpet i princip, och ser hoppfull ut. Hon vet vad som ryms däri :D

Jag har börjat att lägga skinka i knäet, Iris vågar faktiskt sätta båda framtassarna i knäet och plocka åt sig godbitarna om jag sitter still. Första steget mot att förvandla henne till en knäkatt. Tänk den dagen hon fattar att man kan sova i ett varmt och mjukt knä, bli ompysslad och klappad...

LadyG
2014-10-23, 09:52
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/godmorgon_zpsec9c1304.jpg

Iris har kommit på vad man har människor, sängar, fötter, täcken och sovrum till. Är inte detta bland det bästa man kan bli väckt av? Kanske inte vid 3 på morgonen, som första gången, när hon la sig som ett varmt omslag om fötterna. Det är förfärligt svårt att sova när fötterna nästan brinner av kattvärme, men att bli mornad av en liten gosig katt måste tillhöra ett av livets största glädjeämnen.

Kan nog påstå att hon inte är skygg längre :D
Återstår bara att dupera hennes syster, som fortfarande är lite lätt avvaktande till oss humanoider.

AronP
2014-10-23, 10:05
Jag blir orimligt glad över att läsa detta :)

Diomedea exulans
2014-10-23, 10:17
:hbang:*yourock*:thumbup::cheers::)

Exdiaq
2014-10-23, 11:07
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/godmorgon_zpsec9c1304.jpg

Iris har kommit på vad man har människor, sängar, fötter, täcken och sovrum till. Är inte detta bland det bästa man kan bli väckt av? Kanske inte vid 3 på morgonen, som första gången, när hon la sig som ett varmt omslag om fötterna. Det är förfärligt svårt att sova när fötterna nästan brinner av kattvärme, men att bli mornad av en liten gosig katt måste tillhöra ett av livets största glädjeämnen.

Kan nog påstå att hon inte är skygg längre :D
Återstår bara att dupera hennes syster, som fortfarande är lite lätt avvaktande till oss humanoider.

Kan gå snabbt om systern ser att Iris är bekväm med att vara omkring er!

Onigiri
2014-10-23, 11:10
http://www.petsintown.se/produkter/9083955.jpg

kaer
2014-10-23, 11:15
Internet kan inte få för många kattbilder, keep 'em coming!

Åsberg
2014-10-23, 13:04
Internet kan inte få för många kattbilder, keep 'em coming!

Varsågod, old school lolcatz.

http://www.laweekly.com/imager/b/blog/4200713/989a/i_can_has_cheezburger_1_.jpg?cb=1406290249

LadyG
2014-10-26, 12:52
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/allexis_zps14bde768.jpg
Skygga Allexis låter sig bli klappad så att hon nästan somnar. Senare på kvällen kröp hon ner i sängen och sov hos mig. Tror någon att jag rörde mig ur fläcken innan hon gick? :D

http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/goskatt2_zps7bc7d397.jpg
Iris har inga problem med oss tvåbeningar, hon har helt klart för sig vad man har oss till nu: mat, gos och värme.

Tant Mimmi har lekt med kattungarna idag, det är en stor seger. Tant fräste lite åt ungdomarna, och sen sprang hon! Iris rusade efter förstås, så nyfiken hon är. Lite avvaktande efter följde Allexis. De följde Mimmi mot klösmöbeln där hon försvann ur synhåll in bakom soffan, och medan ungarna smög på Mimmi slank hon ut ur vardagsrummet på andra sidan soffan. När ungarna upptäckte det satte de full fart genom vardagsrummet, ut i hallen och jagade efter Mimmi in på gästrummet.

Mimmi har lärt kattungarna massor, som att borsten är bra och att vi humanoider inte är så farliga. Men att det bara skulle vara gammkatta som lär ungdomarna saker är inte riktigt rätt, för jag har sett Mimmi göra saker hon inte hade kommit på vitsen med förut. Plocka upp saker med tassarna har hon aldrig under sitt 13-åriga liv gjort innan, nu plockar hon skinka från golvet med klorna. Något intresse för att titta ut har hon heller aldrig visat innan, men nu helt plötsligt tränger hon sig ner mellan krukorna och ska titta hon också. Nya lekar, nya idéer och nya infall är säkert bara nyttigt för en gammal katt.

Hon får i alla fall definitivt mer motion nu, när småjönsarna ska leka med henne ideligen. Oavsett om hon ställer upp eller ej måste hon fortfarande förhålla sig till dem, och antingen leka med eller gå undan för i fred får hon inte vara :D

Behöver jag ens försöka förklara hur lycklig jag är över att det gått så smidigt? Katthemmet ska skicka adoptionspapprena, de borde komma vilken dag som helst, och de tyckte det hade gått över förväntan smidigt. Jag hävdar att man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka. Möjligen att jag kan hålla med om att det kan spela roll på vilket sätt man gör det, men faktum kvarstår att det var kattungarna som tog initiativen till gos och umgänge. Inte vi.

Fyra veckor och någon dag har vi haft dem, och när jag jämför första bilden i tråden med de sista ser jag hur stor skillnaden är. Tack för alla goda råd ni som ställt upp och svarat, nu har vi tre tama katter, inte en tam och två skygga :D