handdator

Visa fullständig version : 15 åring som behöver tips!


SteeeviC
2014-09-25, 19:31
Hej,
Är ny här och hoppas jag har lagt tråden rätt!

Är en kille på 15 år och skulle behöva lite tips om träningen. Är rätt så lång (drygt 1.70 tror jag) och väger runt 80kg. Har alltid varit stor och har har större lår och större benstome om man säger så. Min pappa har det så har väl fått det därifrån. Tycker inte att jag är tjock men skulle blir mer vältränad. Jag har tränat på gymmet i ca 1 år men det har varit lite till och från men har försökt 2-3 gånger i veckan. Har spelat handboll förut men slutade för 2 års sen. Skulle behöva lite tips om kost och träning. känner att jag vill satsa nu ordentligt på träningen. Men har som 2 mål.

Mål 1 är väl först och främst få fastare kropp och få bort fett och även kunna få bättre kondition. Det är väl mitt första steg.

Mitt andra steg Mål 2 är väl att börja bygga upp muskler, styrketräna.

Det jag skulle behöva få tips om kost och träningsschema.

Tack! Mvh

Ozziking
2014-09-25, 19:45
Hej,
Är ny här och hoppas jag har lagt tråden rätt!

Är en kille på 15 år och skulle behöva lite tips om träningen. Är rätt så lång (drygt 1.70 tror jag) och väger runt 80kg. Har alltid varit stor och har har större lår och större benstome om man säger så. Min pappa har det så har väl fått det därifrån. Tycker inte att jag är tjock men skulle blir mer vältränad. Jag har tränat på gymmet i ca 1 år men det har varit lite till och från men har försökt 2-3 gånger i veckan. Har spelat handboll förut men slutade för 2 års sen. Skulle behöva lite tips om kost och träning. känner att jag vill satsa nu ordentligt på träningen. Men har som 2 mål.

Mål 1 är väl först och främst få fastare kropp och få bort fett och även kunna få bättre kondition. Det är väl mitt första steg.

Mitt andra steg Mål 2 är väl att börja bygga upp muskler, styrketräna.

Det jag skulle behöva få tips om kost och träningsschema.

Tack! Mvh

Överst på denna sida om deff & diet så finns det en tråd som heter deff - en guide. Kolla in den.

Annars är det bra näringsrik mat & styrketräning som är det bästa. Du är ju ung också.. Kanske tänka på att dra ner på sockret, godis/chips/kakor/läsk en aning, om du äter mycket utav det.
Lägg mer krut på hemlagat käk, protein & styrketräning

SteeeviC
2014-09-25, 19:52
Överst på denna sida om deff & diet så finns det en tråd som heter deff - en guide. Kolla in den.

Annars är det bra näringsrik mat & styrketräning som är det bästa. Du är ju ung också.. Kanske tänka på att dra ner på sockret, godis/chips/kakor/läsk en aning, om du äter mycket utav det.
Lägg mer krut på hemlagat käk, protein & styrketräning

Ah, måste ha missat den. Ska kolla in den tack. Äter allmänt inte godis och dricka osv. Men älskar ju pasta, vitt bröd osv...
*rolleyes*

Magnus N
2014-09-25, 20:01
Ah, måste ha missat den. Ska kolla in den tack. Äter allmänt inte godis och dricka osv. Men älskar ju pasta, vitt bröd osv...
*rolleyes*

Nu är dock inte pasta och vit bröd något dåligt, ger kanske sämre mättnadskänsla än andra livsmedel dock

SteeeviC
2014-09-25, 20:26
Nu är dock inte pasta och vit bröd något dåligt, ger kanske sämre mättnadskänsla än andra livsmedel dock

Ah okej, tänkte att det var mycket kolhydrater oså. Vet inte men har hört att det inte är så bra.... men men det stämmer kanske inte då.

Magnus N
2014-09-25, 20:31
Ah okej, tänkte att det var mycket kolhydrater oså. Vet inte men har hört att det inte är så bra.... men men det stämmer kanske inte då.

Ta och läs deffguiden som föregående skrev, mycket nyttigt där.

Ozziking
2014-09-25, 21:16
Yes.

Kolhydrater är INTE dåligt, särskilt när man tränar. Det är snarare en av de viktigaste aspekterna (efter protein, i mitt tycke ) När det gäller muskelbygge både under deff och bulk. Trodde att det var den stora fällan först, men det verkar tydligen vara helt fel.
Kul när man lär sig nya saker.

Satsa på lite mer fullkornsprodukter frukt & grönt
magrare proteinkällor & nyttiga fettkällor

ganska bra bas om man har mål som du. Sen är det ju upp till en själv för oftast är det kcal in / ut som gäller, men det finns många personer som fått en bättre kropp bara genom att äta bättre klok, lagad och nyttig mat.

shinymetalass
2014-09-25, 23:14
I mina öron låter det som komplett vansinne för en 15-åring att deffa. Du växer fortfarande pojk, i mitten av puberteten. Ställer man inte till det åt helvete genom att ligga på underskott och deffa när man växer som mest? Går det riktigt illa sabbar man väl hormoner och skit också, vilket man tamejfan behöver i din ålder.

Ozziking
2014-09-26, 06:56
I mina öron låter det som komplett vansinne för en 15-åring att deffa. Du växer fortfarande pojk, i mitten av puberteten. Ställer man inte till det åt helvete genom att ligga på underskott och deffa när man växer som mest? Går det riktigt illa sabbar man väl hormoner och skit också, vilket man tamejfan behöver i din ålder.


Tänkte i samma banor.

Men att äta nyttigt och träna ska väl göra det lättare också att nå hans mål. Utan att tänka så mycket på deff/bulk.

thure
2014-09-26, 09:13
Tror inte det är farligt att deffa för 15åringar. Isåfall skulle ju idrott kunna vara farligt.. tänk om någon springer aktivt och hamnar på negativ kaloribalans regelbundet ovetandes.

novanix
2014-09-26, 09:58
Du är 15 år så tänk inte deff utan tänk nyttigt bara. Ät inte skräpmat, kanske någon gång i veckan, så att du äter det när du verkligen känner att du förtjänat det och då kan njuta av det som mest. Det är i denna ålder som du kan påverka din fysik som mest. När du är 25+ så blir det mcyket svårare.

Käka ris, råris, potatis, sötpotatis och bönor som kolhydratskälla. Kyckling, nötfärs, fisk som proteinkälla och massa grönsaker. Undvik såser och snabba kolhydrater typ godis och se till att få i dig rätt fetter, avocado, nötter olivolja. du behöver inte tänka på att ligga i underskott. Så länge de byggstenar din kropp behöver just nu är av bästa kvalité så kommer det påverka din kropp som mest.

Jämför en cheseburgare från donken som har 305 kalorier, och en rätt med 150g kyckling och 100g ris som har 330 kalorier. Vilket mättar bäst? Vilket har mest protein och bäst kolhydrater?

Mighty Raven
2014-09-26, 10:16
Träna, ät gott & nyttigt, sov.
Låt kroppen växa utvecklas med hjälp av träning mat och vila. Om du börjar träna seriöst nu kommer du när din kropp vuxit klart ha ett grymt bra utgångsläge för att bli stor stark och deffad.
Men vänta med deff tills kroppen vuxit klart.

FOSHO
2014-10-06, 01:58
Börja med nån kampsport. Det bränner så innihelvete när man står och viftar i luften och slår på mitsar, ser lätt ut men är sjukt bra träning