handdator

Visa fullständig version : Kokosfett och förbränning?


Zeritho
2014-09-25, 18:05
Idag fick jag reda på att kokosfett var nyttigare är smör, och valde att testa det. Men sen hörde jag att det ökade förbränningen, jag försöker just nu att bygga på mig mer muskler.

Då undrar jag, är det bra att öka förbränningen då jag vill bygga muskler?

//Tack för du tar dig tid

1684_
2014-09-25, 18:06
Troll.

Nä. Då skulle kaffe, starka kryddor mm inte heller vara okej

R Scarpa27
2014-09-25, 18:28
att fundera över sådana smådetaljer, speciellt under bulk är waste of time.
ät mat, en blandkost & det du tkr om.
att täcka macros på bulk brukar man inte ens behöva tänka på, det uppnås per automatik.

och om kokosfett är nyttigare än smör går ej svara på, beroende på en helhet av kosten.
smör 4 lajf :D

Pretorian
2014-09-25, 18:50
Glöm inte att smaken väger tungnt också. Själv är jag en smör-människa.

h051n
2014-09-25, 19:15
Jag tror verkligen kokosfett är bättre än smör, men då menar jag ekologisk kokosfett som har kvar kokos lukten.

maqan
2014-09-25, 19:19
Jag tror verkligen kokosfett är bättre än smör, men då menar jag ekologisk kokosfett som har kvar kokos lukten.

Ja, när man säger kokosfett tänker många på de silverförpackade blocken som finns i kyldisken.

R Scarpa27
2014-09-25, 19:21
Jag tror verkligen kokosfett är bättre än smör, men då menar jag ekologisk kokosfett som har kvar kokos lukten.

varför tror du det i vilket avseende?

h051n
2014-09-25, 21:07
varför tror du det i vilket avseende?

Är väl näringsrika?
Kan smörjas på kroppen och bränns inte lika lätt när man lagar mat.

R Scarpa27
2014-09-25, 21:21
Är väl näringsrika?
Kan smörjas på kroppen och bränns inte lika lätt när man lagar mat.

jaha okej...
olivolja och smör kan man också smörja huden med.
och allt fett har olika fördelar/nackdelar.

därav inget bättre än det andra öite av varje kanske är opti.

dock smakar smör överlägset godast att steka i och ha på mackan osv, och bara det är ju mest opti att välja det man tkr om :D

Pretorian
2014-09-26, 07:50
You got my vote R Scarpa.

austria
2014-09-26, 08:55
Lite OT, men finns det någon bättre/godare lukt än när man fräser på lite hackad vitlök i en het panna med smör?

Pretorian
2014-09-26, 08:56
Lite OT, men finns det någon bättre/godare lukt än när man fräser på lite hackad vitlök i en het panna med smör?

Inget jag kommer på bara sådär.

TomasB
2014-09-26, 09:36
Dagens bro-science tråd.

L-Sami
2014-09-26, 10:13
Menar TS kokosolja? Kokosfett använder man vid bakning och jag tänker då på silverfärgade block, kokosolja sägs vara den nyttiga varianten av fett (MCT) som säljs oftast i glasburk och kostar lite mer.

Sverker
2014-09-26, 16:54
Kokosfett är inte MCT*gah!*





Sedan tillverkas MCT oftast från palmKÄRNolja. Alltså en semisyntetisk produkt.

chiagirl
2014-09-26, 17:03
Är väl näringsrika?
Kan smörjas på kroppen och bränns inte lika lätt när man lagar mat.

(kokos)olja är en raffinerad produkt precis som socker. Kokosolja kan jämföras med vitt socker ur näringssynpunkt!

http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2

vet inte vad detta är för hemsida, men det ser ju inte så lovande ut näringsmässigt

Nutrid
2014-09-26, 17:05
Kokosfett är inte MCT*gah!*





Sedan tillverkas MCT oftast från palmKÄRNolja. Alltså en semisyntetisk produkt.

Kokosolja innehåller MCT. Kapryl och laurinsyra.

Sverker
2014-09-26, 17:06
...och smör är en raffinerad produkt från mjölk. Det gör inte smöret sämre.
Det är ett matlagningsfett, varken mer eller mindre.

Nutrid
2014-09-26, 17:07
(kokos)olja är en raffinerad produkt precis som socker. Kokosolja kan jämföras med vitt socker ur näringssynpunkt!

http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2

vet inte vad detta är för hemsida, men det ser ju inte så lovande ut näringsmässigt

Nej det går inte att jämföra och nej det behöver inte vara raffinerat.

Snälla uttala dig inte om saker du inte kan.

Sverker
2014-09-26, 17:09
Det innehåller visst MCT. Kapryl och laurinsyra. :smash:


MCT betyder ett fett med enbart mellanlånga fettsyror, 6 - 10 kol långa.
Kokosfett är främst laurinsyran, 12 kol lång och de andra mättade fettsyrorna myristinsyra, 14 kol och palmitinsyra, 16 kol.

MCT har ett snabbt upptag medan de längre fettsyrorna i kokosfettet sänker upptagningshastigheten. Äter man MCT vill man ofta åt snabbheten eller att den är extremt lättabsorberad.

chiagirl
2014-09-26, 17:21
Nej det går inte att jämföra och nej det behöver inte vara raffinerat.

Snälla uttala dig inte om saker du inte kan.

Vad menar du med att det inte behöver vara raffinerat?

raffinera

(kemi, transitivt, om ämne) förädla

conclusion: kokosolja är raffinerat ur kokosnöten.

Det går visst att jämföra ur NÄRINGSSYNPUNKT, vilket jag ändå skrev, eller hur. Jag säger bara att kokosfett inte innehåller någon som helst näring, precis som socker, som också är raffinerat ur sockerbetan eller sockerrör ex. Jag säger inte att olja och socker är samma sak.

Nutrid
2014-09-28, 12:30
MCT betyder ett fett med enbart mellanlånga fettsyror, 6 - 10 kol långa.
Kokosfett är främst laurinsyran, 12 kol lång och de andra mättade fettsyrorna myristinsyra, 14 kol och palmitinsyra, 16 kol.

MCT har ett snabbt upptag medan de längre fettsyrorna i kokosfettet sänker upptagningshastigheten. Äter man MCT vill man ofta åt snabbheten eller att den är extremt lättabsorberad.

Varför förklarar du för mig vad MCT är? Jag vet mycket väl hur beståndsdelarna av mct ser ut.

Det förändrar inte det jag sa - att den innehåller MCT vilket den gör.

Nutrid
2014-09-28, 12:33
Vad menar du med att det inte behöver vara raffinerat?

raffinera

(kemi, transitivt, om ämne) förädla

conclusion: kokosolja är raffinerat ur kokosnöten.

Det går visst att jämföra ur NÄRINGSSYNPUNKT, vilket jag ändå skrev, eller hur. Jag säger bara att kokosfett inte innehåller någon som helst näring, precis som socker, som också är raffinerat ur sockerbetan eller sockerrör ex. Jag säger inte att olja och socker är samma sak.

Den behöver inte vara raffinerad. Det finns exempelvis oraffinerad kokosolja som heter Cocosa Extra Virgin. "100 % ekologisk, oraffinerad kokosolja kallpressad av färskt kokoskött." Så nej där hade du fel, igen.

Det går inte att jämföra med socker då det är helt olika saker.

JacobHeitmann
2014-09-28, 13:09
Det går inte att jämföra med socker då det är helt olika saker.

lol :D

Sverker
2014-09-28, 13:20
Varför förklarar du för mig vad MCT är? Jag vet mycket väl hur beståndsdelarna av mct ser ut.

Det förändrar inte det jag sa - att den innehåller MCT vilket den gör.

Du hittar inte en triglycerid med tre mellanlånga fettsyror i kokosfett.
Du hittar en blandning av olika fettsyror på triglyceriderna i kokosfett. Främst med laurinsyran.
Ganska uppenbart eftersom MCT är en lättflytande olja medan kokosfett är fast i rumstemperatur.

Nutrid
2014-09-28, 16:29
Du hittar inte en triglycerid med tre mellanlånga fettsyror i kokosfett.
Du hittar en blandning av olika fettsyror på triglyceriderna i kokosfett. Främst med laurinsyran.
Ganska uppenbart eftersom MCT är en lättflytande olja medan kokosfett är fast i rumstemperatur.

"Lauric acid or systematically dodecanoic acid, the saturated fatty acid with a 12-carbon atom chain, thus falling into the medium chain fatty acids, is a white, powdery solid with a faint odor of bay oil or soap"

DET ÄR MCT I KOKOSOLJA! Faktumet kvarstår

Sverker
2014-09-28, 16:48
Fakta: MCT betyder Medium-chain triglycerides. Alltså en triglycerid med tre mellanlånga fettsyror. Semisyntetisk. Har unika egenskaper med ett snabbt upptag, är inte beroende av gallsalter, kan börja spjälkas redan i magsäcken och har sedan ett snabbt upptag i tunntarmen vidare i portådern till levern.

Kokosfett innehåller mellanlånga fettsyror, MCFA medium-chain fatty acids. Dessa sitter fördelade på triglyceriderna tillsammans med andra fettsyror. Kokosfett behöver gallsalter och har inte samma snabba upptag som MCT.

Man kan visst kalla laurinsyran för MCFA, men jag skulle själv inte klassa den tillsammans med de kortare kapryl-, kaprinsyrorna. Främst för att laurinsyran också absorberas i kylimikronerna och snurrar ett varv i kroppen innan de kommer till levern.


Hårklyveri, givetvis...men dumt att tillskriva kokosfett egenskaper fettet inte har. Kokosfett är ett stekfett eller ett fett för ischoklad.

maqan
2014-09-28, 19:31
Fakta: MCT betyder Medium-chain triglycerides. Alltså en triglycerid med tre mellanlånga fettsyror. Semisyntetisk. Har unika egenskaper med ett snabbt upptag, är inte beroende av gallsalter, kan börja spjälkas redan i magsäcken och har sedan ett snabbt upptag i tunntarmen vidare i portådern till levern.

Kokosfett innehåller mellanlånga fettsyror, MCFA medium-chain fatty acids. Dessa sitter fördelade på triglyceriderna tillsammans med andra fettsyror. Kokosfett behöver gallsalter och har inte samma snabba upptag som MCT.

Man kan visst kalla laurinsyran för MCFA, men jag skulle själv inte klassa den tillsammans med de kortare kapryl-, kaprinsyrorna. Främst för att laurinsyran också absorberas i kylimikronerna och snurrar ett varv i kroppen innan de kommer till levern.


Hårklyveri, givetvis...men dumt att tillskriva kokosfett egenskaper fettet inte har. Kokosfett är ett stekfett eller ett fett för ischoklad.

Jag håller med om det du skriver om MCT och MCFA i förhållande till kokosfett/kokosolja. Men jag hoppas att du förstår skillnaden på det kokosfett i silverförpackningar som säljs i vanliga matvarubutiker och kallpressad kokosolja, vilket ju iofs också finns att köpa i de flesta butiker nuförtiden.

Sverker
2014-09-28, 19:39
Ja, jag förstår skillnaden mellan kokosfett och kallpressat kokosfett. Alltså hur det tillverkas och vad det består av. Inte vad de passar till.

Men jag använder inte själv inte kokosfett och lagar inte heller mat där jag antar att den kallpressade varianten kan bidra med smak.

chiagirl
2014-09-28, 20:57
Den behöver inte vara raffinerad. Det finns exempelvis oraffinerad kokosolja som heter Cocosa Extra Virgin. "100 % ekologisk, oraffinerad kokosolja kallpressad av färskt kokoskött." Så nej där hade du fel, igen.

Det går inte att jämföra med socker då det är helt olika saker.

Alltså, det beror ju på vad man menar med raffinerad. Jag anser att när man förädlar ett livsmedel på något sätt är det raffinerat. Typ utvinner något, tar bort delar osv. Men nej, jag vet att det finns kokosolja som inte upphettas och hanteras ytterst varsamt när den pressas, jag äger också en sådan burk. Men jag skulle inte få för mig att förtära den ;)
Det jag sa emot var när du sa att den var näringsrik, för det är den inte. Precis som råsocker utvunnet ur ett sockerrör inte är särskilt näringsrikt.

maqan
2014-09-29, 19:29
Ja, jag förstår skillnaden mellan kokosfett och kallpressat kokosfett. Alltså hur det tillverkas och vad det består av. Inte vad de passar till.

Men jag använder inte själv inte kokosfett och lagar inte heller mat där jag antar att den kallpressade varianten kan bidra med smak.

Ok, då är vi överens :).

Nutrid
2014-10-01, 14:05
Alltså, det beror ju på vad man menar med raffinerad. Jag anser att när man förädlar ett livsmedel på något sätt är det raffinerat. Typ utvinner något, tar bort delar osv. Men nej, jag vet att det finns kokosolja som inte upphettas och hanteras ytterst varsamt när den pressas, jag äger också en sådan burk. Men jag skulle inte få för mig att förtära den ;)
Det jag sa emot var när du sa att den var näringsrik, för det är den inte. Precis som råsocker utvunnet ur ett sockerrör inte är särskilt näringsrikt.

Var sa jag att den var näringsrik?

Nutrid
2014-10-01, 14:07
Fakta: MCT betyder Medium-chain triglycerides. Alltså en triglycerid med tre mellanlånga fettsyror. Semisyntetisk. Har unika egenskaper med ett snabbt upptag, är inte beroende av gallsalter, kan börja spjälkas redan i magsäcken och har sedan ett snabbt upptag i tunntarmen vidare i portådern till levern.

Kokosfett innehåller mellanlånga fettsyror, MCFA medium-chain fatty acids. Dessa sitter fördelade på triglyceriderna tillsammans med andra fettsyror. Kokosfett behöver gallsalter och har inte samma snabba upptag som MCT.

Man kan visst kalla laurinsyran för MCFA, men jag skulle själv inte klassa den tillsammans med de kortare kapryl-, kaprinsyrorna. Främst för att laurinsyran också absorberas i kylimikronerna och snurrar ett varv i kroppen innan de kommer till levern.


Hårklyveri, givetvis...men dumt att tillskriva kokosfett egenskaper fettet inte har. Kokosfett är ett stekfett eller ett fett för ischoklad.

Så du hade fel med andra ord då det fortfarande finns MCT i kokosolja vilket var det diskussionen handlade om.

Om du spenderade mindre tid med att försöka flexa med gammal kemi kunskap och istället försöka hålla dig mer saklig så kanske det går att reda ut saker fortare.

Just a heads up.

Sverker
2014-10-01, 17:05
Jag har rätt. Men jag kan tydligen inte förklara skillnaden på MCT och på MCFA.

Men visst. Jag ser en jättemarknad för energibars som man proppa i sig medan man springer Lidingöloppet eller åker skidor till Mora. Blanda 2/3 kokosfett och rör in 1/3 maltodextrin, socker och en gnutta salt. Bör bli tillräckligt fasta i formen så den inte smälter i fickan på ryggen.

Nutrid
2014-10-01, 23:08
Jag vet att fettsyror och triglycerider inte är samma sak men eftersom att MCT innehåller fettsyran/syrorna så finns fortfarande syran/syrorna i kokosolja. 100% utvunnen MCT från kokosolja är onekligen det som innehåller mest men det förändrar inte utgångsläget för vad jag sa från första början.

Sverker
2014-10-02, 17:49
Vad sa du från första början ?

Nutrid
2014-10-03, 13:32
Kokosolja innehåller MCT. Kapryl och laurinsyra.

Det här sa jag från början. Vilket är rätt

Sverker
2014-10-03, 17:11
OK. Jag är inte sämre än att jag kan backa och säga att jag hade fel.

Jag har ( frenetiskt ) sökt nätet efter strukturen på triglyceriderna i kokosfettet.
Det närmsta jag hittat är denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11879040
Att 13 - 20 % av fettet är MCT i kokosfettet. Vi kan säkert hitta kokosfett med mängder upp till 25 % MCT.



....ifall man nu vill ha laurinsyran.....

chiagirl
2014-10-04, 14:29
Var sa jag att den var näringsrik?

Det vet jag inte, men du började ju att argumentera mot mig när jag svarade personen som sa att den var näringsrik, och då får man väl anta att du höll med den. Annars hade du gärna fått utveckla vad du menade, särskilt eftersom du tycker att "jag inte har någon koll & inte ska uttala mig".

Sheogorath
2014-10-04, 14:40
(kokos)olja är en raffinerad produkt precis som socker. Kokosolja kan jämföras med vitt socker ur näringssynpunkt!

Kokosolja består bland annat av linolsyra. Linolsyra är ett essentiellt näringsämne. Socker innehåller inget essentiellt näringsämne. Du har fel.

maqan
2014-10-04, 19:21
Nog för att kokosolja, likt andra typer av matfett, är mer eller mindre "tomma kalorier", så finns det ändå, precis som Sheo säger, en del essentiella fettsyror däri.

Nutrid
2014-10-05, 19:21
Det vet jag inte, men du började ju att argumentera mot mig när jag svarade personen som sa att den var näringsrik, och då får man väl anta att du höll med den. Annars hade du gärna fått utveckla vad du menade, särskilt eftersom du tycker att "jag inte har någon koll & inte ska uttala mig".

Ja för att du skrev att kokosolja är raffinerat vilket det inte behöver vara.

Du kan ju inte säga att jag säger en sak jag inte gör när jag skriver tydligt vad det är jag argumenterar om.

Om du skriver 5 olika påståenden och jag citerar ditt inlägg men argumenterar bara om påstående 4 så betyder inte det att jag inte håller med om 1,2,3 och 5. Fattar du?

Nutrid
2014-10-05, 19:22
OK. Jag är inte sämre än att jag kan backa och säga att jag hade fel.

Jag har ( frenetiskt ) sökt nätet efter strukturen på triglyceriderna i kokosfettet.
Det närmsta jag hittat är denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11879040
Att 13 - 20 % av fettet är MCT i kokosfettet. Vi kan säkert hitta kokosfett med mängder upp till 25 % MCT.



....ifall man nu vill ha laurinsyran.....

Ja ja. Nu skiter vi i detta.

chiagirl
2014-11-15, 21:02
Ja för att du skrev att kokosolja är raffinerat vilket det inte behöver vara.

Du kan ju inte säga att jag säger en sak jag inte gör när jag skriver tydligt vad det är jag argumenterar om.

Om du skriver 5 olika påståenden och jag citerar ditt inlägg men argumenterar bara om påstående 4 så betyder inte det att jag inte håller med om 1,2,3 och 5. Fattar du?

Kokosolja är raffinerat, isolerat, välj ordval själv du. Men det kommer du inte undan. Dessutom menar du väl indirekt att den skulle näringsrik när du skriver att den inte är raffinerad, varför skulle man annars propagera för att något är helt? Det finns bara en anledning vad jag kan se, och det är att den i sådana fall skulle innehålla mer närande ämnen, fibrer etc.

Och detta med att den innehåller essentiella fettsyror. Ja, men betyder det att kroppen behöver dem i den höga koncentrationen? Bara för att vi behöver få i oss fett, protein, etc betyder inte det att man behöver det i isolerad form. Då hade naturen väl försett oss med olja på dirr? Glukos är isåfall essentiellt på samma sätt som fettsyror är, i och med att hjärnan behöver bränsle

Nutrid
2014-12-08, 23:30
Kokosolja är raffinerat, isolerat, välj ordval själv du. Men det kommer du inte undan. Dessutom menar du väl indirekt att den skulle näringsrik när du skriver att den inte är raffinerad, varför skulle man annars propagera för att något är helt? Det finns bara en anledning vad jag kan se, och det är att den i sådana fall skulle innehålla mer närande ämnen, fibrer etc.

Och detta med att den innehåller essentiella fettsyror. Ja, men betyder det att kroppen behöver dem i den höga koncentrationen? Bara för att vi behöver få i oss fett, protein, etc betyder inte det att man behöver det i isolerad form. Då hade naturen väl försett oss med olja på dirr? Glukos är isåfall essentiellt på samma sätt som fettsyror är, i och med att hjärnan behöver bränsle

Nej kokosolja är som sagt inte nödvändigtvis raffinerat och ifall du vill ha definitionen på vad raffinerat betyder så kan du slå upp det själv.

Raffinerat betyder inte att något är näringsrikt så du argumenterar om något du inte kan definitionen på själv.

Vad yrar du om i slutet? Den innehåller inte essentiella fettsyror utan konjugerade fettsyror till största del.

Vad har isolerad form med något att göra och än en gång, vad yrar du om?

grytlappen
2014-12-09, 15:43
Ökar kokosolja förbränningen?

Datyd
2014-12-09, 16:16
Ökar kokosolja förbränningen?

Nej.

maqan
2014-12-09, 19:38
Ökar kokosolja förbränningen?

Nej, men de mellanlånga fettsyrorna oxideras i regel direkt som energi istället för att inlagras i fettväven.

BobaFett
2014-12-10, 01:31
Någon som dricker "bullet-coffee"?

Kaffe med kokosfett/olja i ;)

Tydligen något Jacob Wilson och hans labb kör med.

Kör med det nu under deffen för att få i mig lite mer fett.

Xead
2014-12-10, 09:27
Någon som dricker "bullet-coffee"?

Kaffe med kokosfett/olja i ;)

Tydligen något Jacob Wilson och hans labb kör med.

Kör med det nu under deffen för att få i mig lite mer fett.

Har testat det några gånger, helt ok, men måste köra med den lukt- och smakfria varianten för jag fullkomligen avskyr kokossmaken, får kväljningar *spy*. Hörde dock att den med smak tydligen skulle vara bättre av någon anledning eller är det bara struntprat?

Nutrid
2014-12-10, 16:29
Någon som dricker "bullet-coffee"?

Kaffe med kokosfett/olja i ;)

Tydligen något Jacob Wilson och hans labb kör med.

Kör med det nu under deffen för att få i mig lite mer fett.

Yes kört kaffe och MCT-olja + eko smör. Smakar riktigt bra mixat.

Owe
2014-12-10, 18:23
Kokosolja är raffinerat, isolerat, välj ordval själv du. Men det kommer du inte undan. Dessutom menar du väl indirekt att den skulle näringsrik när du skriver att den inte är raffinerad, varför skulle man annars propagera för att något är helt? Det finns bara en anledning vad jag kan se, och det är att den i sådana fall skulle innehålla mer närande ämnen, fibrer etc.

Och detta med att den innehåller essentiella fettsyror. Ja, men betyder det att kroppen behöver dem i den höga koncentrationen? Bara för att vi behöver få i oss fett, protein, etc betyder inte det att man behöver det i isolerad form. Då hade naturen väl försett oss med olja på dirr? Glukos är isåfall essentiellt på samma sätt som fettsyror är, i och med att hjärnan behöver bränsle

Du får ursäkta men när man läser dina inlägg så ger dom (i mitt tycke/tolkning) ett intryck av en "obstinat vegan" som det är mer viktigt att ha RÄTT än möjligheten att lära sig något nytt.
Det finns många på detta forum med gedigen utbildning o kunskap och det ska vi vara glada över!

Angående kokos fett/olja finns det en del att läsa om det här: http://grongava.se/info/articles/60/byid

MVH
Owe