handdator

Visa fullständig version : SL 5x5 - Dubbelpass 2ggr om dagen, hållbart?


Fluffee
2014-09-24, 21:28
Tjenare atleter!

Har sedan två veckor tillbaka följt StrongLifts 5x5 programmet med variationen att jag gör pass A (Squat, Bänk, Rows) på morgonen och pass B (Squat, OH Press, Deadlift) på eftermiddagen/kvällen och det har fungerat skitbra än så länge och har bara ökat och ökat på vikterna.

De jag undrar nu då är ifall det hade varit hållbart att köra en kombination av pass A och B både morgon och kväll. Så att man kör först pass A och sen direkt efter kör man pass B. Så istället för Squat > Bänk > Row ... vila ... Squat, OH, Deadlift, så gör man Squat > Bänk > Row > Squat > OH > Deadlift.
Är detta en vettig sak att göra eller är det bara onödigt slitage på kroppen?

Ska även tilläggas att jag innan sommaren körde standard SL 5x5 i 6 veckor innan all tid övertogs utav jobb och andra dåliga ursäkter. Gav väldigt bra resultat :)

henrikl
2014-09-24, 21:31
Det innebär en ökning i böjen med 35kg i veckan. Tycker du det låter hållbart?

Kedaran
2014-09-24, 21:34
Om frågan är att du kan köra de övningar under ett pass, ja absolut. Inga problem.

Om frågan är att det är hållbart att köra enligt premisserna att du ska öka 2,5kg per pass, så nej det kommer inte hålla speciellt länge.

Fluffee
2014-09-24, 21:42
Det innebär en ökning i böjen med 35kg i veckan. Tycker du det låter hållbart?

Kan nog fungera en vecka eller två tills jag är tillbaka där jag slutade, men lär vara näst intill en omöjlighet när jag går över 100/110kg.

Om frågan är att du kan köra de övningar under ett pass, ja absolut. Inga problem.

Om frågan är att det är hållbart att köra enligt premisserna att du ska öka 2,5kg per pass, så nej det kommer inte hålla speciellt länge.

Hur länge tror du det är möjligt att hålla de då?

DenverBroncos
2014-09-25, 06:16
Hur länge tror du det är möjligt att hålla de då?

Att du ens frågar den frågan är ju ett blueprint på hur snabbt du kommer att misslyckas.

Själva grundtanken med planerad progression är ju att den är långsiktig för att UNDVIKA platåer. Ditt upplägg är ju ett recept för en sprint mot nästa platå.

Läs om, läs rätt.

Om du legat på vikter nära en platå på 5x5 hade du troligen bävat bara inför tanken på ytterligare ett böjpass denna veckan - inte varit peppad inför kvällens extra böjpass.

Ajemän
2014-09-25, 06:58
Undra vilken led som ger upp först :p

DenverBroncos
2014-09-25, 07:10
Det är lätt att sitta och fantisera om hur mycket man skulle vilja träna framför datorn. Att faktiskt gå dit och orka ens "normala" pass vecka efter vecka är svårt en del perioder.

För att ge lite konstruktivt tips kan jag rekommendera Jim Wendlers bok. Han tänker på ett sätt kring progression som kanske är självklart för många men som jag tror att du skulle behöva läsa. Jag själv har börjat tänka på ett helt annat sätt efter att ha läst den.

Morty
2014-09-25, 07:24
Hej kolo! Jag har hittat ett löpprogram där jag ska springa 20-25-30km vecka 1, 21-26-31 veckan därefter osv. Men eftersom jag är så jävla cool har jag börjat springa 20km på morgonen, 25 på kvällen, 30 morgonen därefter osv och det har fungerat skitbra! Hur länge kan jag hålla detta?

ChipThaRipper
2014-09-25, 07:33
Det är lätt att sitta och fantisera om hur mycket man skulle vilja träna framför datorn. Att faktiskt gå dit och orka ens "normala" pass vecka efter vecka är svårt en del perioder.

För att ge lite konstruktivt tips kan jag rekommendera Jim Wendlers bok. Han tänker på ett sätt kring progression som kanske är självklart för många men som jag tror att du skulle behöva läsa. Jag själv har börjat tänka på ett helt annat sätt efter att ha läst den.

Något du kan dela med dig av? Eller måste man läsa hela boken för att förstå?
Har själv problem med progression nämligen... :/

DenverBroncos
2014-09-25, 07:44
Något du kan dela med dig av? Eller måste man läsa hela boken för att förstå?
Har själv problem med progression nämligen... :/

Boken läser man ut på en eftermiddag, det är riktigt inspirerande läsning oavsett.

Han fick iallafall mig att förstå att faktumet att det tar tid att bli stark är något positivt, inte negativt.

hoffmetal
2014-10-01, 10:59
Jag förstår ändå att du tror att det kommer bli skitfett att köra alla övningarna varje dag. Men det håller inte länge. Ditt cns kommer vara så jävla slutkört att du knappt kommer orka gå upp ur sängen. Gör såhär. Kör så länge du pallar. Gå över till vanlig strong lift när det börjar bli för jobbigt. Du skriver ingenting om vila? Har du några vilodagar överhuvudtaget?

Beemel
2014-10-01, 11:21
Kan nog fungera en vecka eller två tills jag är tillbaka där jag slutade, men lär vara näst intill en omöjlighet när jag går över 100/110kg.


Du godtar premissen 35kg i veckan i ökning.
Du har har hållt på i två veckor säger du.
Det borde betyda att du om du började på noll i vikt så är du just nu på 70 kg
om två veckor till så blir det med andra ord 140kg?!?
Är det ens i närheten av rimligt om du tror dig få jobbigt vid 100kg?

Jag körde själv 5x5 tidigare (har sedemera gått över till helkroppspass med mycket lägre progressionstakt). Jag körde fyra pass i veckan och lyckades hålla kontinuerlig progressionen i ungefär 10 veckor (mest på grund av att jag började ganska lätt) innan det var kört.
Så två gånger om dagen.... Lycka till *hug*

Hansie
2014-10-07, 02:56
Om du legat på vikter nära en platå på 5x5 hade du troligen bävat bara inför tanken på ytterligare ett böjpass denna veckan - inte varit peppad inför kvällens extra böjpass.

Haha, kan verkligen relatera till det där när jag körde SL. I början är det skitkul med benböj men när man närmar sig max är det enbart ångestfyllt.

Animalisk
2014-10-07, 09:03
Det finns bara ett sätt att få veta om det håller, testa. Kör hårt :thumbup:

Simplicity
2014-10-07, 14:54
Inte nog med att du har tagit ett upplägg som kräver mycket återhämtning och dubblat det, vilket är totalt galet, du vill dessutom utöka det ytterligare?

Låter som en fullkomligt briljant idé, ser ingenting som skulle kunna gå fel!