handdator

Visa fullständig version : Protec eller Hi-Whey?


Kortnoj
2002-02-21, 19:06
Tänkte prova ngt kosttillskott från Eiselt.

Om jag bara ska använda ETT tillskott och ta det 1 gång om dagen, vilket ska jag då välja? Protec eller Hi-Whey? Eller kanske ngt helt annat tillskott?

Är det ngn idé att använda det om man bara ska ta det en gång om dagen?

Tacksam för svar.

rollergirl
2002-02-21, 19:54
Min rek. är att ta ett vassleisolat proteinpulver (hi-whey, micro whey extra, whey hydro) . Använd denna direkt efter träningen och dra in lite extra såsom 50-70 g. drick dock minst 70 g snabba kohydrater (eller käka bananer) minst 20 min före. Alltså efter träningen 70 g snabba kolhydrater - vänta 20 min - dra i dig proteinet sen. De dagar du inte tränar ta en proteindrink till frukost.
Orkar inte förklara varför jag tycker detta är bäst.

Joachim B
2002-02-21, 23:31
No offense... Men man bör göra precis tvärtom. Protein först, kolhydrater sedan. Jag har förespråkat det i år och i nästa nummer av Ironman kommer en artikel som är inne på mina spår och förklarar varför.

muskelbyggarn
2002-02-21, 23:38
Skall bli kul att läsa de teorierna!

Vänl,,,
Tobbe

Bamse
2002-02-21, 23:45
Kan man inte kompromissa som jag då, och ta båda samtidigt? :-)

Petrus
2002-02-21, 23:52
Min teori om Jockes teori:
Förutsättningarna för att det ska fungera bra tror jag ligger i att man redan innan passet har ett så pass bra kolhydratintag så det räckler under hela passet och därmed att insulin-nivåerna inte sjunker i botten som dom annars gör. Fakta är ju att insulin-nivåerna i kroppen sjunker till botten under tränignspasset och tar man då inte kolhydrater innan passet (långsamma) så kommer insulin-nivåerna bli en bristvara efter passet. I det fallet tror jag det är väldigt viktigt med först snabba och sedan långsamma kolhydrater innan proteinet efter passet. Själv sipprar jag oftast på någon energi-dryck under passet och häver det sista av den direkt efter passet innan proteinet. Lite av ett mellanting alltså.
Vänligen,

Kortnoj
2002-02-21, 23:54
Ja det ska bli intressant att läsa...

Jag ställer min fråga en gång till :)

Protec eller Hi-Whey? Välj en av dem, tack. (Lite vägledning skulle uppskattas, nybörjare som jag är :))

muskelbyggarn
2002-02-21, 23:55
>Kortnoj

Eftersom du bara skulle ta det en gång om dagen rekommenderar jag hi-whey. Ett vassle som du tar DIREKT efter träning tillsammans med snabba kolhydrater.

Vänl,,,
Tobbe

Kortnoj
2002-02-21, 23:56
Föresten... Jag äter alltid ca 45-60 min innan jag pyser iväg och tränar (oftast lagad mat.) Sen är jag hemma ca 30-60 min efter passet, slappar en stund och slänger sen i mig lite krubb.

Kortnoj
2002-02-21, 23:58
>muskelbyggarn

Tackar.

Vad för något skulle dessa snabba kolhydrater vara isåfall? Alltså vad ska jag stoppa i mig tillsammans med vasslet? Detaljer tack... :)

Joachim B
2002-02-22, 00:01
Tinner my man! Det är nästan så jag gör. Vanligtvis laddar jag med sloow carbs en timme innan passet. Under själva passet har jag en liter vatten med 15-20 g snabba kolhydrater och 5g aminosyror, typ Whey Amino. Direkt efter passet tar jag en skopa glutamin i omklädningsrummet för att några minuter senare ta en proteindrink. 20-30 min senare blir det lite kolhydrater och protein. Jag har testat alla möjliga varianter men med denna fick jag mina bästa ökningar!!!

muskelbyggarn
2002-02-22, 00:10
>Kortnoj

Enklast och säkerligen godast/sötast är dextropur som du köper i matvarubutiken för ca:15:- (400g). Blanda i efter tycke och behag men börja med 30g protein och 50g dextropur.

Vänl,,,
Tobbe

Kortnoj
2002-02-22, 00:12
TACK! :)

eiselt
2002-02-22, 13:49
Jag skulle rekommendera Protec Plus. Den alla de aminosyror du behöver. Glutaminet som finns i pulvret (5% tillsatt) tas upp snabbt och ger då bra effekt direkt efter träning. Glutamin normalierar balansen av samtliga aminosyror vid katabola tillstånd så det finns egentligen inte så stor anledning till att ta ett hydrolysat. När kroppens aminosyrabalans och energibalans har normaliserat börjar proteinsyntesen komma igång och då kan en lite portion vassleprotein varar bra (detta finns också i Protec) och eftersom proteinsyntesen är som mest förhöjd från tre till ungefär sex timmar efter träningen så kommer det gradvisa upptaget av kasein (mjölkprotein) till sin rätt. Kasein finns även i Protec.

Ett vassleprotein (typ Hi-Whey) har inte lika bred användningsområde och är därför egentligen inte så lämpligt för "vanliga" tränande. Dessutom blir ju Protec billigare och du kan istället ta lite oftare, vilket är viktigast av allt.

Mvh/
Henrik

rollergirl
2002-02-22, 17:17
Ursprungligen skickat av Joachim Bartoll:
<STRONG>No offense... Men man bör göra precis tvärtom. Protein först, kolhydrater sedan. Jag har förespråkat det i år och i nästa nummer av Ironman kommer en artikel som är inne på mina spår och förklarar varför.</STRONG>


Grabbarna på 13:e har sagt det till mig flera ggr . men nu är det så här att detta funkar jävligt bra på mig. Jag får väl testa detta nu då eftersom både du och 13:e förespråkar detta.

Kortnoj
2002-02-22, 17:25
Tack för ditt svar, Eiselt. Känns trevligt att få råd direkt från tillverkaren.

rollergirl
2002-02-22, 17:25
Ursprungligen skickat av Eiselt:
<STRONG>Jag skulle rekommendera Protec Plus. Den alla de aminosyror du behöver. Glutaminet som finns i pulvret (5% tillsatt) tas upp snabbt och ger då bra effekt direkt efter träning. Glutamin normalierar balansen av samtliga aminosyror vid katabola tillstånd så det finns egentligen inte så stor anledning till att ta ett hydrolysat. När kroppens aminosyrabalans och energibalans har normaliserat börjar proteinsyntesen komma igång och då kan en lite portion vassleprotein varar bra (detta finns också i Protec) och eftersom proteinsyntesen är som mest förhöjd från tre till ungefär sex timmar efter träningen så kommer det gradvisa upptaget av kasein (mjölkprotein) till sin rätt. Kasein finns även i Protec.

Ett vassleprotein (typ Hi-Whey) har inte lika bred användningsområde och är därför egentligen inte så lämpligt för "vanliga" tränande. Dessutom blir ju Protec billigare och du kan istället ta lite oftare, vilket är viktigast av allt.

Mvh/
Henrik</STRONG>

Alla vanliga tränande personer vill bli ovanliga. Om nu vi använder termen "vanliga". Personligen vill jag också äta efter (1 timme) intaget av proteindrink - kasein tycker jag mättar mig för mycket.

Hackstait
2002-02-22, 17:55
Ursprungligen skickat av rollergirl:
<STRONG>Alla vanliga tränande personer vill bli ovanliga. Om nu vi använder termen "vanliga". Personligen vill jag också äta efter (1 timme) intaget av proteindrink - kasein tycker jag mättar mig för mycket.</STRONG>

Mättar det för mkt? Hur liten är du? Jag tar alltid en drink efter träning & efter 1 timme äter jag en måltid. Inte mättar en drink så mkt? Du överdriver kraftigt väl?

En del här verkar leva på pulver, & så gnäller dom över att dom blir så mätta. :o :D :confused:

Då skulle du se en vän till mig han äter pizza som mellanmål 2ggr om dagen. Den killen är extremist. :)

Försökskaninen
2002-02-22, 18:12
Jag tycker det känns ganska "billigt" att gå och köpa ett proteinpulver med kasein, och till eiselt: Skulle ni inte kunna ta fram någon COOL (allt-i-ett-produkt) eller varför inte någon kreatintransportprodukt med glutamin, taurin, ALA och snabba kolisar ?
Det klart det ska vara allt i ett, vem orkar köpa en massa småburkar och krafs ????
PS, ert kreatin fungerar skitbra på mig och ni har allmänt bra kvalitet på era saker. :p

Försökskaninen
2002-02-22, 18:13
glömde BCAA. :D

rollergirl
2002-02-22, 18:20
? :eek:

rollergirl
2002-02-22, 18:40
Ursprungligen skickat av Hackstait:
<STRONG>Mättar det för mkt? Hur liten är du? Jag tar alltid en drink efter träning & efter 1 timme äter jag en måltid. Inte mättar en drink så mkt? Du överdriver kraftigt väl?

En del här verkar leva på pulver, & så gnäller dom över att dom blir så mätta. :o :D :confused:

Då skulle du se en vän till mig han äter pizza som mellanmål 2ggr om dagen. Den killen är extremist. :)</STRONG>

ok se detta : jag dricker mycket under träningen, jag tar 100 g kolhydratpulver (maltodextrin) efter träningen tillsammans med 10 dl vatten efter ett litet tag dra jag i mig 75 g protein från vassleisolat med endast 3 dl vatten eller så blandar jag allt i 10 dl vatten. efter en timme äter jag 30-40 gr animalisk protein med 40-50 gr kolhydrater från potatis eller ris eller pasta. 2 timmar efter det (dagens sista måltid) tar jag 20-30 animalisk protein med sallad.
kosten före träningen består av 3 måltider med en sammansättning 20-25 gr protein, 20-25 gr kolisar på toppen av allt drar jag i lite friska nyttiga fetter.
Utöver detta tar jag 10 glutamin.

Tack&hej.

cjs
2002-02-22, 19:04
Ursprungligen skickat av Joachim Bartoll:
<STRONG>Vanligtvis laddar jag med sloow carbs en timme innan passet. Under själva passet har jag en liter vatten med 15-20 g snabba kolhydrater och 5g aminosyror, typ Whey Amino. Direkt efter passet tar jag en skopa glutamin i omklädningsrummet för att några minuter senare ta en proteindrink. 20-30 min senare blir det lite kolhydrater och protein.</STRONG>

Äter du sådär mycket kolhydrater före och efter träningen även under deffen? Vore det inte en bra idé att vräka på med mer protein istället och behålla insulinnivån låg då så att fettförbränningen håller i sig bättre?

Bamse
2002-03-14, 15:02
Bartoll: Du tar Whey Amino under passet! Det var värst! Jag har kommit över hela :) 100 g Whey Amino, och undrar hur jag ska använda det bäst. Behövs det under passet? Även fast man är liten som jag? ;)

Annars då? Efter passet? En servering Whey Amino är ju bara ca 5 g. Ska detta kompletteras med vanligt protein, eller räcker det med Whey Amino + Anticatabolic eller L-glutamin?

tsolias
2002-03-14, 23:08
inte för att jag är proffs eller erfaren men en tanke slog mig när jag läste denna tråd..våra muskler är väll uppbyggda så att när de bryts ned så vill de byggas upp igen..detta sker genom näring: kolhydrater, fett och protein...om man då tränar jävligt hårt...fokuserar mest på träningen...sedan äter mycket mycket vanlig "bra" mat..så borde de inte räcka? Då menar jag för alla, tillochmed coleman och grabbarna? Det är väll inte så att kroppen måste ha glutamin och allt annat som säljs..

alla borde fokusera på att träna hårt...äta mycket och bra...och inte tänka på hur mycket protein och kolisar och hur lång tid exakt efter och en massa sådant...det verkar som många fokuserar för mycket på kosttillskotten istället för att lägga ned energin i gymmet...kanske har helt fel men detta är en tänket som slog mig...

saatans vad långt detta blev :D