handdator

Visa fullständig version : Ni som är stelopererade!


Nordvall
2014-09-24, 13:02
Hej. Låt mig berätta lite om vem jag är.
Är nyss fyllda 24 år, har tränat till och från sen jag var väldigt liten, styrketräning har varit till och från sedan början av gymnasiet. Denna gång känner jag att jag är på gymmet för att stanna och har kört i snart två år.

När jag var runt 14 år så började det hugga ordentligt i ryggen när jag flyttade lastpallar på en praktikplats. Sedan dess har smärtan kommit och gått. Har varit till läkare och sjukgymnaster ett oräkneligt antal gånger, oduglig sjukgymnastik och smärtstillande är tydligen lösningen på alla problem.

Detta har varit ett stort hinder för mig inom träning. Framförallt böj och mark har inneburit stora besvär. Benpress är påfrestande och pressar över huvudet är bara att glömma i nuläget. Åtminstone stående.

I våras bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Åkte till Stockholm till en väl respekterad kiropraktor och han verkade inte helt 100, men jag gick i alla fall därifrån med diagnosen SRS, segmentell rörelsesmärta. Även han föreslog sjukgymnastik men nämnde att det finns hopp om att en operation kan hjälpa, steloperation.

Så, finns det folk här som är stelopererade? Hur har er träning sett ut efter operationen? Finns det hopp att bli någorlunda bra i pressar över huvudet, böj och mark?

Ni behöver nödvändigtvis inte vara stelopererade, utan kan ju dela med er av generella tankar, alla svar som kan hjälpa mig fatta ett beslut är enormt uppskattade.

Mvh

tomn
2014-09-24, 13:34
Min tanke är att om du nu skall göra operationen så är det för att bli bra i din rygg och inte för att bli bra i pressar, böj och mark. Du skall veta att en steloperation inte är en garanti för att det kommer att hjälpa dina besvär och att det finns risker med operationer, därav vill man prova träning som första behandling (specifik stabiliserande träning).

Personligen skall jag överhuvudtaget inte ens överväga en operation om jag inte provat minst 3-6 månader strukturerad bålstabiliserande träning ledd av en kompetent sjukgymnast.

Nordvall
2014-09-24, 13:39
Min tanke är att om du nu skall göra operationen så är det för att bli bra i din rygg och inte för att bli bra i pressar, böj och mark. Du skall veta att en steloperation inte är en garanti för att det kommer att hjälpa dina besvär och att det finns risker med operationer, därav vill man prova träning som första behandling (specifik stabiliserande träning).

Personligen skall jag överhuvudtaget inte ens överväga en operation om jag inte provat minst 3-6 månader strukturerad bålstabiliserande träning ledd av en kompetent sjukgymnast.
Absolut är det primära målet att bli bra och frisk i ryggen! Men kan säga som så att är det bara att glömma dessa övningar som jag verkligen älskar (man vill ju ha det man inte kan få) i och med att jag opererar mig så kan det komma att påverka mitt beslut. Mitt primära mål som sagt är att bli frisk i ryggen, mitt primära mål i livet, rent allmänt är (kanske sorgligt nog) att bygga en stark och snygg fysik.

tomn
2014-09-24, 17:13
Absolut är det primära målet att bli bra och frisk i ryggen! Men kan säga som så att är det bara att glömma dessa övningar som jag verkligen älskar (man vill ju ha det man inte kan få) i och med att jag opererar mig så kan det komma att påverka mitt beslut. Mitt primära mål som sagt är att bli frisk i ryggen, mitt primära mål i livet, rent allmänt är (kanske sorgligt nog) att bygga en stark och snygg fysik.

Generella restriktioner för fusionsoperation är initialt att man inte ska belasta ryggen "onödigt" och undvika tyngre lyft. Successivt får man lyfta mer och mer. Vid en eventuell operation får du räkna med en lång rehabiliteringsperiod med successivt stegrad aktivitet och träning under 6-12 månader. På lång sikt ser jag inga problem med att träna på gym, men du kommer säkert behöva anpassa din träning en hel del.

Det kan säkert skilja sig en del kring eventuella restriktioner beroende på operationsmetod(?) vilket jag inte kan svara på.

Nordvall
2014-09-24, 17:17
Generella restriktioner för fusionsoperation är initialt att man inte ska belasta ryggen "onödigt" och undvika tyngre lyft. Successivt får man lyfta mer och mer. Vid en eventuell operation får du räkna med en lång rehabiliteringsperiod med successivt stegrad aktivitet och träning under 6-12 månader. På lång sikt ser jag inga problem med att träna på gym, men du kommer säkert behöva anpassa din träning en hel del.

Det kan säkert skilja sig en del kring eventuella restriktioner beroende på operationsmetod(?) vilket jag inte kan svara på.
Tack för svaret! Det är just en fusionsoperation som det kan komma att bli frågan om, vet ej vilka fler metoder de använder sig av. Det kommer förmodligen dröja en hel del och jag kommer fortsätta med sjukgymnastiken under tiden det kan komma att ta.

Tolkia
2014-09-24, 22:00
Är det någon annan än din kiropraktor som har föreslagit fusionsoperation? Man skall nog helst vara ryggkirurg för att kunna göra den bedömningen.

Jag skulle vara tveksam till fusion vid 24 års ålder om det var min rygg; om inte anledningen var någon väldigt tydligt definierad patologi.

tomn
2014-09-24, 22:14
Är det någon annan än din kiropraktor som har föreslagit fusionsoperation? Man skall nog helst vara ryggkirurg för att kunna göra den bedömningen.

Jag skulle vara tveksam till fusion vid 24 års ålder om det var min rygg; om inte anledningen var någon väldigt tydligt definierad patologi.

Håller helt med Tolkia.

Börja med att fullfölja din rehabiliteringsperiod under en längre period. Vid utebliven effekt bör nästa steg vara bedömning av ryggortoped.

Vad har din/dina sjukgymnaster som du besökt ställt för diagnos?

Sheogorath
2014-09-24, 22:17
+1 på Tolkia.

Diagnosen du fått betyder i praktiken bara "Ont i ryggen när man rör på sig". Du hade lika gärna kunnat kalla det för "lumbago": ont i ländryggen. Det är faktiskt ofta inte mer väldefinierat än så, och orsaken är inte alltid känd. Det finns hypoteser som är mer eller mindre välgrundade, och i det individuella fallet är det nästan ALDRIG klarklagt.

För att göra en fusion måste man ju rimligen veta med nära 100% säkerhet att det är rörelse mellan två kotsegment som producerar smärta. Vem har säkerställt det?

Nordvall
2014-09-24, 22:31
Är det någon annan än din kiropraktor som har föreslagit fusionsoperation? Man skall nog helst vara ryggkirurg för att kunna göra den bedömningen.

Jag skulle vara tveksam till fusion vid 24 års ålder om det var min rygg; om inte anledningen var någon väldigt tydligt definierad patologi.
Min kiropraktor har inte föreslagit det, han har berättat att det kan vara ett alternativ och jag har varit i kontakt med en ryggklinik för konsultation, och fick veta att åtminstone just där så var det fusionsoperation som var behandlingsmetoden för just mitt besvär. Den här tråden har jag inte startat för att få svar om jag ska operera mig eller ej, snarare för att få synpunkter från folk med erfarenhet inom området, samt om hur folk som gjort denna operation ser på träning och rehabilitering i efterhand.

Att jag kommer fullfölja mitt program hos sjukgymnast är en sak som är säker, jag tänker inte lägga mig under kniven nästa vecka för att någon på ett forum skriver att det har hjälpt dem.

Dock får jag erkänna att jag skrev den här tråden lite i affekt, den senaste veckan har besvären blivit rent outhärdliga, fick lov att sjukskriva mig från och med imorgon och det känns som att var man än vänder sig inom vården blir man trampad på och får några smärtstillande tabletter utskrivna.

bear.flowertwig
2014-09-24, 22:36
Absolut är det primära målet att bli bra och frisk i ryggen! Men kan säga som så att är det bara att glömma dessa övningar som jag verkligen älskar (man vill ju ha det man inte kan få) i och med att jag opererar mig så kan det komma att påverka mitt beslut. Mitt primära mål som sagt är att bli frisk i ryggen, mitt primära mål i livet, rent allmänt är (kanske sorgligt nog) att bygga en stark och snygg fysik.

Med 100%-ig säkerhet kan jag tala om för dig att det kommer ändras för med ålder så kommer andra prioriteringar och insikter. Ofrånkomligen och dessbättre får man väl säga (för det hade ju varit trist att stanna i JAG 1.0). Så ta inga beslut baserat på det.

Nordvall
2014-09-24, 22:40
Med 100%-ig säkerhet kan jag tala om för dig att det kommer ändras för med ålder så kommer andra prioriteringar och insikter. Ofrånkomligen och dessbättre får man väl säga (för det hade ju varit trist att stanna i JAG 1.0). Så ta inga beslut baserat på det.
Tvivlar inte en sekund på att jag kommer se väldigt annorlunda på det om tio år eller kanske ännu mindre. Men det är tufft när det är mitt huvudsakliga intresse just nu och man blir konstant motarbetad. Men, ska inte klaga på det viset. Är övertygad att det blir en intressant resa och lärorikt i slutändan. :)