handdator

Visa fullständig version : Skattesmita


Raschmus
2014-09-24, 10:09
Jag är (såhär långt) en outbildad yngling därav ett par frågor:

1. Blir du beskattad utefter vart du bor eller vart du jobbar?
2. Om det är utefter vart du bor, varför inte adressändra till ett mer skattefördelaktigt land?



Skattälskare undanbedes.

4623
2014-09-24, 10:11
http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae93cd/1395143110542/44206.pdf

Borde svara på din frågor.

Mental
2014-09-24, 10:44
Jag är (såhär långt) en outbildad yngling därav ett par frågor:

1. Blir du beskattad utefter vart du bor eller vart du jobbar?
2. Om det är utefter vart du bor, varför inte adressändra till ett mer skattefördelaktigt land?



Skattälskare undanbedes.

Du ska vara skriven där du bor, oftast bor man där man arbetar.

Om du uppger att du bor i Dubai men jobbar heltid i Jönköping kommer skatteverket kolla lite närmare på dig.


(och med bor menar man där man har huvuddelen av sin dygnsvila, så veckopendlar man ska man vara skriven där man bor under arbetsveckan och inte på orten man spenderar helgen och ledigheter.)

Ulvamal
2014-09-24, 11:06
Sorry, du kommer inte undan skatten så. Tvärtom riskerar du dubbelbeskattas, dvs åka på skatt i bägge länderna.

Nice try though.

The_RobRoy
2014-09-24, 12:26
Det som skulle kunna funka är att skriva sig i en kommun med lägre skattesats än den din kommun har, teoretiskt skulle du kunna spara 3/4% skatt.

KlopFer
2014-09-24, 13:15
Då är det här ett bättre tips

http://wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/9910/09/fond2.html

Raschmus
2014-09-24, 14:14
http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae93cd/1395143110542/44206.pdf

Borde svara på din frågor.

Tack! Har skrivit ut och skall läsa när jag kommer hem.

Du ska vara skriven där du bor, oftast bor man där man arbetar.

Om du uppger att du bor i Dubai men jobbar heltid i Jönköping kommer skatteverket kolla lite närmare på dig.


(och med bor menar man där man har huvuddelen av sin dygnsvila, så veckopendlar man ska man vara skriven där man bor under arbetsveckan och inte på orten man spenderar helgen och ledigheter.)


Kanske man skall. Vem kontrollerar vart jag sover ställt med vart jag är skriven?

Sorry, du kommer inte undan skatten så. Tvärtom riskerar du dubbelbeskattas, dvs åka på skatt i bägge länderna.

Nice try though.



Det som skulle kunna funka är att skriva sig i en kommun med lägre skattesats än den din kommun har, teoretiskt skulle du kunna spara 3/4% skatt.

Mycket bra! Det enda problemet (förutom Mentals kommande svar) bör väl vara att få min post till min riktiga adress?

Mental
2014-09-24, 14:17
Tack! Har skrivit ut och skall läsa när jag kommer hem.


Kanske man skall. Vem kontrollerar vart jag sover ställt med vart jag är skriven?


Mycket bra! Det enda problemet (förutom Mentals kommande svar) bör väl vara att få min post till min riktiga adress?

De gör såklart en helhetsbedömning, typ om du skriver dig 20 mil från din arbetsplats. Posten kan du alltid eftersända mot att du betalar posten för det.
De kan säkert se dina övriga transaktioner med, om du tex handlar mat, köper bensin mm på en annan ort än du är skriven kanske de reagerar. Men då ska du nog ha valts för ett stickprov, tror inte de kan automatisera det.

Edit: Försök hålla dig inom samma län så minskar misstankarna, och problemen med tex sjukvård. Tänk på att försäkringar kan påverkas dessutom.

jenni
2014-09-24, 14:20
Du ska vara skriven där du bor, oftast bor man där man arbetar.

Om du uppger att du bor i Dubai men jobbar heltid i Jönköping kommer skatteverket kolla lite närmare på dig.


(och med bor menar man där man har huvuddelen av sin dygnsvila, så veckopendlar man ska man vara skriven där man bor under arbetsveckan och inte på orten man spenderar helgen och ledigheter.)

Hmm, men spelar det någon roll att man inte bor där man är skriven?
Jag bodde inte i sverige på 8-9år och skattade fullt ut iaf:confused:

4623
2014-09-24, 14:44
Det som skulle kunna funka är att skriva sig i en kommun med lägre skattesats än den din kommun har, teoretiskt skulle du kunna spara 3/4% skatt.

Jag gjorde misstaget åt andra hållet. Jag flytta i slutet av november. Så skrev mig hos mamma oktober-november. Då hamna jag i skattetabell 32 istället för 29 under i princip hela 2014. :(

The_RobRoy
2014-09-24, 14:52
Jag gjorde misstaget åt andra hållet. Jag flytta i slutet av november. Så skrev mig hos mamma oktober-november. Då hamna jag i skattetabell 32 istället för 29 under i princip hela 2014. :(

Det tackar vi andra för, fina pengar in i skattkistan ;)

Själv ser jag fram emot att betala 61% marginalskatt nu när den röda röran tagit över makten *grr27*

4623
2014-09-24, 15:05
Det tackar vi andra för, fina pengar in i skattkistan ;)

Själv ser jag fram emot att betala 61% marginalskatt nu när den röda röran tagit över makten *grr27*

Uselt system!

Visst är det undebart. :)

Raschmus
2014-09-25, 07:38
Kan som bäst spara 5600kr per år vilket hade varit schysst men känns knappt värt besväret att få hem post och dylikt. Visade sig att min nuvarande kommun låg ok till jämfört med övriga kommuner.

agazza
2014-09-25, 11:29
Du kan ha dubbel bostad och påstå att du pendlar, då kan du vara skriven i en grannkommunen.

Jobba hårdare istället

Sent from my one+

mini
2014-09-25, 12:32
Att skriva sig utomlands kan påverka ens tillgång till sociala förmåner. Å andra sidan har man ju valt att inte köpa den tjänsten.