handdator

Visa fullständig version : Skattesmita


Raschmus
2014-09-24, 10:09
Jag är (såhär långt) en outbildad yngling därav ett par frågor:

1. Blir du beskattad utefter vart du bor eller vart du jobbar?
2. Om det är utefter vart du bor, varför inte adressändra till ett mer skattefördelaktigt land?



Skattälskare undanbedes.

4623
2014-09-24, 10:11
http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae93cd/1395143110542/44206.pdf

Borde svara på din frågor.

Mental
2014-09-24, 10:44
Jag är (såhär långt) en outbildad yngling därav ett par frågor:

1. Blir du beskattad utefter vart du bor eller vart du jobbar?
2. Om det är utefter vart du bor, varför inte adressändra till ett mer skattefördelaktigt land?



Skattälskare undanbedes.

Du ska vara skriven där du bor, oftast bor man där man arbetar.

Om du uppger att du bor i Dubai men jobbar heltid i Jönköping kommer skatteverket kolla lite närmare på dig.


(och med bor menar man där man har huvuddelen av sin dygnsvila, så veckopendlar man ska man vara skriven där man bor under arbetsveckan och inte på orten man spenderar helgen och ledigheter.)

Ulvamal
2014-09-24, 11:06
Sorry, du kommer inte undan skatten så. Tvärtom riskerar du dubbelbeskattas, dvs åka på skatt i bägge länderna.

Nice try though.

The_RobRoy
2014-09-24, 12:26
Det som skulle kunna funka är att skriva sig i en kommun med lägre skattesats än den din kommun har, teoretiskt skulle du kunna spara 3/4% skatt.

KlopFer
2014-09-24, 13:15
Då är det här ett bättre tips

http://wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/9910/09/fond2.html

Raschmus
2014-09-24, 14:14
http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae93cd/1395143110542/44206.pdf

Borde svara på din frågor.

Tack! Har skrivit ut och skall läsa när jag kommer hem.

Du ska vara skriven där du bor, oftast bor man där man arbetar.

Om du uppger att du bor i Dubai men jobbar heltid i Jönköping kommer skatteverket kolla lite närmare på dig.