handdator

Visa fullständig version : Bör jag deffa?


vattenkalle
2014-09-23, 14:54
Hejsan!

Jag är ny till forumet och ny till styrketräning också, jag har många frågor som jag hoppas några erfarna lyftare kan besvara :).

Jag har gymmat 5 dagar i veckan i 2 månader och jag blir starkare och starkare, men styrka är inte endast mitt mål. Jag väger 81kg och är 178cm lång, ungefär 20% kroppsfett(jämför med bilder på google).


Jag vill gärna bli av med lite fett fast jag vill bygga muskler och bli stark så snabbt som möjligt, bör jag ändra min kost och bränna bort lite fett och sen fokusera på muskeluppbyggnad eller bör jag bara försöka bygga så mycket jag kan och bränna fett sen när jag är ganska stark?
Äter dagligen proteintillskott och ofta proteinrik mat. Ungefär 70-100g får jag i mig om dagen.

Tack på förhand, jag kanske placerade denna tråd fel, isåfall ber jag om ursäkt. Jag hittade inte heller någon tråd som svarade på mina frågor innan.

Shqypnia
2014-09-23, 16:10
Välkommen.

Roligt att du börjat med styrketräning! Jag hoppas du förstår vikten av tålamod inom sporten! Det kommer ta tid, dedikation och vilja!
Två månader är alldeles för lite för att redan nu köra på en deff. Du är i nybörjarfasen där du kan bygga upp muskler samtidigt som du går ner i vikt, men mitt råd vore att träna hårt och äta bra (ligga på balans +/-) så du verkligen orkar klara av hårda pass.
I början bör du fokusera på din träning. Träna rätt och hårt.
Ligg gärna högre på protein, minst 160g protein varje dag i ditt fall.

Kortfattat så vill jag säga att du inte ska tänka i bana med deff/bulk osv. Utan du ska bara träna hårt och öka på gymmet, samtidigt som du äter ordentligt och bra.

vattenkalle
2014-09-23, 16:14
Tack, jag vägde 85kg när jag började och väger 81 nu :). Jag äter gold standard protein och har för mig att det är 30g per shake och jag tar det två gånger om dagen, en direkt efter träning och en innan jag lägger mig, bör jag lägga till fler eller bara försöka få i mig resterande protein genom mat?

Pretorian
2014-09-23, 16:22
Grunden för mig är att äta så mycket av kosten som det går. Och nu när jag ligger på underskott är det extra viktigt. Däremot kan shakes vara ett smidigt sett att få i sig protein och det är billigt.

vattenkalle
2014-09-23, 17:04
Så jag bör alltså bara fortsätta äta normal husmanskost och fortsätta träna tills jag har lite muskelmassa, sedan börja fundera på att lägga in mer kondition och deffa :)?

Animalisk
2014-09-24, 13:31
Så jag bör alltså bara fortsätta äta normal husmanskost och fortsätta träna tills jag har lite muskelmassa, sedan börja fundera på att lägga in mer kondition och deffa :)?

Kör på som du gjort hitintills, du har ju blivit starkare och tappat i vikt. :thumbup:

vattenkalle
2014-09-24, 13:33
Kör på som du gjort hitintills, du har ju blivit starkare och tappat i vikt. :thumbup:


Då gör jag det, tack för hjälpen :).


En liten fråga angående din signatur, är det dåligt köra reps tills man failar?

Bossebäver
2014-09-24, 22:33
Då gör jag det, tack för hjälpen :).


En liten fråga angående din signatur, är det dåligt köra reps tills man failar?

Jag är inte signaturpersonen men svaret är, det beror på.

Animalisk
2014-09-25, 11:02
Då gör jag det, tack för hjälpen :).


En liten fråga angående din signatur, är det dåligt köra reps tills man failar?

Om man vill bygga styrka så är fail inte alls nödvändigt, vill man bygga volym så finns det utrymme för det och många tycker nog att det är en nödvändighet.

Signaturen är mest en nagel i ögat på de som vill ta åt sig :)

Thornblom
2014-09-25, 16:22
Då gör jag det, tack för hjälpen :).


En liten fråga angående din signatur, är det dåligt köra reps tills man failar?

Jag tränar till failure varje pass, kommer förmodligen aldrig göra något annat. Har provat allt möjligt, i perioder upp till år. För mig fungerar det bättre att köra hög intensitet och få set, men långt ifrån självklart för alla.

EDIT: Tränar du för styrka tror jag failure är onödigt.