handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med 5-dagars split


wadstroem
2014-09-23, 14:48
Tjena,
håller just nu på med en 5-dagars split för att öka i massa. Tar gainer och försöker att bli allmänt större.*flex*
Just nu ser mitt schema ut såhär:

Mon-rest
Tis-Bröst
Ons-Rygg
Thu-Armar
Fri-Axlar
Sat-rest
Sun-Ben & Abs

Har ni några synpunker på detta? Jag undrar även om det är bättre att träna två på muskelgrupper på en dag istället för en som jag gör nu, t.ex Mon-"Bröst och triceps", Tue-"Rygg och biceps"? Eller är det schema jag har nu optimalt för bulkning/mass building?

Skulle uppskatta svar! :)

Mvh

Leetsauce
2014-09-23, 15:32
Om du inte tar droger är det ganska så vetenskapligt bevisat att ca 24-48 timmar efter ett träningspass så bygger man inte längre. Alltså är det bättre att träna en muskel iaf två gånger i veckan istället för bara en. Det är således lämpligt att gruppera ihop muskler och köra igenom dom flera gånger i veckan istället.

wadstroem
2014-09-23, 18:40
Om du inte tar droger är det ganska så vetenskapligt bevisat att ca 24-48 timmar efter ett träningspass så bygger man inte längre. Alltså är det bättre att träna en muskel iaf två gånger i veckan istället för bara en. Det är således lämpligt att gruppera ihop muskler och köra igenom dom flera gånger i veckan istället.Jasså, det visste jag inte. Får väl ta och köra så då, har du(ni) några tips på den bästa 5 day splitten?

Ozziking
2014-09-23, 19:07
Jasså, det visste jag inte. Får väl ta och köra så då, har du(ni) några tips på den bästa 5 day splitten?

Alltså inte splitta upp musklerna för mycket.

rullande 3-split, halvkropp eller helkropp.

frekvens!

ShippEn
2014-09-23, 19:30
Jag kör på följande:

Pass 1: Biceps, underarmar & triceps
Pass 2: Bröst & axlar
Pass 3: Rygg & mage
Pass 4: Ben

Ungefär 45 min / muskelgrupp förutom mage och underarmar som får betydligt kortare tid.

Har fungerat utmärkt för mig. Tycker personligen inte om att klämma in för många muskelgrupper per pass så halvkropp eller helkropps pass kommer aldrig hända för min del.

wadstroem
2014-09-23, 19:43
Jag kör på följande:

Pass 1: Biceps, underarmar & triceps
Pass 2: Bröst & axlar
Pass 3: Rygg & mage
Pass 4: Ben

Ungefär 45 min / muskelgrupp förutom mage och underarmar som får betydligt kortare tid.

Har fungerat utmärkt för mig. Tycker personligen inte om att klämma in för många muskelgrupper per pass så halvkropp eller helkropps pass kommer aldrig hända för min del.
Men jag kör ju 5 dagar, så blir detta bra?

Mon- Rest
Tue- Chest, biceps
Wed- Back, triceps
Thu- Shoulders (ger axlar ett eget pass då jag vill utveckla dom lite mer)
Fri- Arms, Back
Sat- Rest
Sun- Legs, Chest, Abs

Då får jag varje muskelgrupp 2 gånger(förutom ben och abs)

Känns som detta borde funka bra, några synpunkter?

wadstroem
2014-09-24, 19:05
men jag kör ju 5 dagar, så blir detta bra?

Mon- rest
tue- chest, biceps
wed- back, triceps
thu- shoulders (ger axlar ett eget pass då jag vill utveckla dom lite mer)
fri- arms, back
sat- rest
sun- legs, chest, abs

då får jag varje muskelgrupp 2 gånger(förutom ben och abs)

känns som detta borde funka bra, några synpunkter?
bump

Krutpaket
2014-09-24, 19:56
kan säkert funka. testa 2-3 månader och känn efter.

GulligaGurkan
2014-09-24, 19:59
Jag skulle gjort det lite mindre komplicerat och kört en rullande tresplit om du nu verkligen vill träna fem dagar i veckan.

1: bröst, triceps
2: rygg, biceps
3: ben, mage

Och sen köra 1-2-3-1-2-3 osv och vila när du känner för det. Alternativt köra helkropp 3 gånger eller halvkropp 3-4 gånger i veckan. Men du ville köra 5 gånger så då kanske en tresplit funkar. Körde halvkropp 6 dagar i veckan förut men det blev lite väl hårt märkte jag när jag drog ner på volymen till 4 gånger

wadstroem
2014-09-24, 21:03
Jag skulle gjort det lite mindre komplicerat och kört en rullande tresplit om du nu verkligen vill träna fem dagar i veckan.

1: bröst, triceps
2: rygg, biceps
3: ben, mage

Och sen köra 1-2-3-1-2-3 osv och vila när du känner för det. Alternativt köra helkropp 3 gånger eller halvkropp 3-4 gånger i veckan. Men du ville köra 5 gånger så då kanske en tresplit funkar. Körde halvkropp 6 dagar i veckan förut men det blev lite väl hårt märkte jag när jag drog ner på volymen till 4 gånger
Axlar då? :O Ska testa mitt 5 dagars i några månader och se efter. Men gjorde lite ändringar och la bröst tillsammans med triceps, och rygg med biceps, som du.

Sen har jag bara en fråga angående abs. Vill inte fokusera så väldigt mycket på dem, då jag bulkar. Men funkar "cable crunches" bra om man vill träna hela magen? Tänkte isåfall endast köra den, och köra typ 5 set, eller har ni någon bättre övning? Vill mest fokusera på v-cuten :)

Mvh