handdator

Visa fullständig version : Någon här med erfarenhet av karpaltunnelsyndrom?


Heddaway
2014-09-23, 12:22
Blev för någon månad konstaterat av läkare att jag har karpaltunnelsyndrom i båda handlederna/underarmarna. Vad jag förstått så är operation den enda lösningen för att bli av med det helt.

Men ja tänkte ändå fråga om det är någon här som har/har haft detta och hur ni gjorde/gör för att lindra, mer än handledsskenor vilket jag redan har.

Mina symtom är kramp/stickningar/mjölksyra vid monotont arbete med handen och armen. Smärtan/krampen strålar ända upp till armbågar och ibland axlarna.Tex jag kan inte hålla armarna ovanför huvudet mer än 30-40 sek innan jag får mjölksyra, vispa med elvisp, sopa med sopkvast, skruva av lock osv gör att jag får ont osv osv. Ni förstår poängen :)

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/?ar=True

Tacksam för svar :)

4623
2014-09-23, 12:31
Jag kände tendenser till detta när jag träna armar förut. Har slutat med detta och gjorde även dessa övningarna
hUyMNyrOHJQ

Heddaway
2014-09-23, 12:46
Jag kände tendenser till detta när jag träna armar förut. Har slutat med detta och gjorde även dessa övningarna
hUyMNyrOHJQ

Tack, verkar som vettiga övningar. Mina problem uppstod innan jag började träna och kommer förmodligen från min struma (hormonbalansen). Men ska pröva :)

Fuark
2014-09-23, 13:16
karpaltunnelklyvning är riktigt nasty

Ristretto
2014-09-23, 13:27
Gör ingen operation innan du varit hos nån sjukgymnast som förstår sig på neurodynamik.

Kollade läkaren upp nacke och skuldror?

spoon
2014-09-23, 15:19
Tror att Herman H här på forumet har blivit opererad för det eller liknande. Skicka han ett PM.

Bubblan84
2014-09-23, 15:26
Tack, verkar som vettiga övningar. Mina problem uppstod innan jag började träna och kommer förmodligen från min struma (hormonbalansen). Men ska pröva :)

Tänkte på just struma/hypotyreos då många med de problemen har problem med karpaltunnelsyndrom. Finns en del trådar på Sköldkörtelföreningen på FB om det :)

Scratch89
2014-09-23, 15:52
Jag skulle, som Ristretto redan skrivit, kolla upp det hos en sjukgymnast med lämplig vidareutbildning, t.ex OMT, OMI eller neurodynamik. Jag har svårt att tro att karpaltunnelsyndrom skulle ge symptom UPPÅT. Jag skulle kolla nacke och skuldra först.

Vad säger ni som jobbar mer polikliniskt än mig?

Heddaway
2014-09-23, 16:04
Tack för tips :) Jo jag ska nog ta och ringa en sjukgymnast. Tyvärr har jag alltid varit skeptisk men förhoppningsvis kanske man får träffa en duktig.

Främst är det handleder som är svaga och gör ont. Händer domnar bort och somnar vid test osv. Dem är försvagade och får lätt ont vid tex stångcurl och andra liknande rörelser. Greppar jag något en längre tid blir händerna superstela och värker. Armar och händer somnar väldigt lätt när jag sover och om jag har dem i fel läge.

Jag tror inte det är nacke och skuldror som orsakar problemen även om jag haft problem med spänningsvärk osv. Men det får utbildad person avgöra :)

Fordon
2014-09-23, 16:28
Mitt karpaltunnelsyndrom försvann efter ett par månaders halvseriös rehabträning blandat med vanlig styrketräning. När det var som värst kunde jag inte sova. Och handledsstödet som jag hade när jag sov var så sjukt irriterande.

Men det har mer eller mindre försvunnit. Jag kan känna av symptomen lite när jag bowlar. Inte alltid, inte ofta, men det händer.

Heddaway
2014-09-23, 16:34
Mitt karpaltunnelsyndrom försvann efter ett par månaders halvseriös rehabträning blandat med vanlig styrketräning. När det var som värst kunde jag inte sova. Och handledsstödet som jag hade när jag sov var så sjukt irriterande.

Men det har mer eller mindre försvunnit. Jag kan känna av symptomen lite när jag bowlar. Inte alltid, inte ofta, men det händer.

Styrketränar gör jag ju regelbundet och seriöst sedan 1,5 år men lite rehab o stretchövningar låter ju klokt kanske. Lite hopp om framtiden då och att kanske kunna slippa att operera båda handlederna.

För er som inte vet så ser det ut ungefär såhär:

http://sanihaus.ch/wiki/wp-content/uploads/2012/08/CTS-Operation.jpg

Tomas W
2014-09-23, 18:05
Om du har nattliga problem brukar det kunna hjälpa med skena som gör att du inte kommer i inklämd position för nerven.

mickeshobby
2014-09-24, 19:42
Jag har opererat karpaltuneln. Hade samma problem som dig i båda. Domnade även på nätterna. Jobbar som svetsare med mycket slipmaskiner osv. Var riktigt jobbigt. Fick inplanerat att göra båda händerna men en i taget. Efter första operationen tog det ca. 2 veckor sen kändes det skit bra. Läkarna och sjukgymnasten ville att jag skulle vara försiktig och inte använda handen för mycket. Men jag kände mig helt återställd redan när dom tog stygnen. Men det riktigt skumma var att andra handen blev bättre i samma veva utan operation. Men det kunde tydligen bli så påstod dom :-D

Men återhämtningen kan nog variera frugan gjorde även hon en operation efter första graviditeten och dwt tog betydligt längre tid för henne att bli bra. Typ 2 månader innan hon vågade börja använda handen.

Själva operationen var rätt sjuk lokalbedövning så man både hörde och kände när dom klippte brosket.

Jag ångrar inte att jag gjorde den. Har inga problem alls nu.

Starvation
2014-09-24, 19:53
Jag har opererat karpaltuneln. Hade samma problem som dig i båda. Domnade även på nätterna. Jobbar som svetsare med mycket slipmaskiner osv. Var riktigt jobbigt. Fick inplanerat att göra båda händerna men en i taget. Efter första operationen tog det ca. 2 veckor sen kändes det skit bra. Läkarna och sjukgymnasten ville att jag skulle vara försiktig och inte använda handen för mycket. Men jag kände mig helt återställd redan när dom tog stygnen. Men det riktigt skumma var att andra handen blev bättre i samma veva utan operation. Men det kunde tydligen bli så påstod dom :-D

Men återhämtningen kan nog variera frugan gjorde även hon en operation efter första graviditeten och dwt tog betydligt längre tid för henne att bli bra. Typ 2 månader innan hon vågade börja använda handen.

Själva operationen var rätt sjuk lokalbedövning så man både hörde och kände när dom klippte brosket.

Jag ångrar inte att jag gjorde den. Har inga problem alls nu.

Kroppen kanske förstod vad som den var tvungen att göra och fixa den andra sidan själv? (Skoja bara den fattar inget)

Kollade du när det opererade? Jag snegla när de opererade mina tår för nageltrång o fy fan vad det såg äckligt ut. Riktigt läskigt även fast man inte känner något.

Rug
2014-09-24, 19:57
Lite beroende på hur stora problem du har men hade jag bara domningar och pirrningar skulle jag lätt köra skena i en period får att låta nerverna läka ihop lite. Behöver inte alls komma tillbaka. Sedan kan det vara en fördel att hitta orsaken till problemen. Inte överbelasta för mycket i flexion vid pressar samtidigt som man tränar upp lite tålighet, helst mha fysioterapeut.

mickeshobby
2014-09-24, 20:09
Kroppen kanske förstod vad som den var tvungen att göra och fixa den andra sidan själv? (Skoja bara den fattar inget)

Kollade du när det opererade? Jag snegla när de opererade mina tår för nageltrång o fy fan vad det såg äckligt ut. Riktigt läskigt även fast man inte känner något.
Haha lite fattar den nog. :-P nä såg inget dom satt upp ett grönt skynke. Men jag hade gärna sett lite. Jag fick kortisonspruta i sprongbensleden en gång och då fick jag se live på deras digital röntgenkamera det var sjukt stört att se den jättenålen halvägs in i foten :-P

toomas
2014-09-24, 22:13
Blev för någon månad konstaterat av läkare att jag har karpaltunnelsyndrom i båda handlederna/underarmarna. Vad jag förstått så är operation den enda lösningen för att bli av med det helt.

Men ja tänkte ändå fråga om det är någon här som har/har haft detta och hur ni gjorde/gör för att lindra, mer än handledsskenor vilket jag redan har.

Mina symtom är kramp/stickningar/mjölksyra vid monotont arbete med handen och armen. Smärtan/krampen strålar ända upp till armbågar och ibland axlarna.Tex jag kan inte hålla armarna ovanför huvudet mer än 30-40 sek innan jag får mjölksyra, vispa med elvisp, sopa med sopkvast, skruva av lock osv gör att jag får ont osv osv. Ni förstår poängen :)

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/?ar=True

Tacksam för svar :)Vad arbetar du med? Jag hade själv karpaltunnelsyndrom ett tag, dock en aning mildare än vad det låter som att du har. I mitt fall så var det med 99.9% säkerhet jobbet som var skurken i dramat, det kombinerat med styrketräning 5 dagar i veckan. Det jag gjorde var att jag sade upp mig och började studera istället (detta kanske inte är möjligt i din nuvarande livssituation) men om det är arbetet som orsakar problemen så skulle jag om jag var du se över mitt arbetssätt alternativt se om du kan få andra arbetssysslor?
Nu utgår jag ju från att det kan vara ditt arbete som orsakar problemen, men så behöver det ju inte alls vara. Jag lindrade mina symptom genom att använda sådana skenor som du använde dig utav, vilket hjälpte lite grann men inte tillräckligt. Tänkte även mer på ergonomin och på mitt arbetsutförande. Jag arbetade förövrigt på Volvo i Göteborg som montör, vilket innebär extremt monotont arbete med samma arbetssysslor dag ut och dag in, 8.5 h om dagen.
Tog även lite mer paus från gymandet då även det belastar handlederna. Symptomen blev lindrigare och över sommaren när jag hade semester så försvann de nästan helt (framför allt då jag slapp det monotona monteringsarbetet) men så fort jag började jobba igen så kom det tillbaka nästan omgående. Jag var hos sjukgymnast osv flertal gånger men inget tycktes hjälpa. Jag var redan less på jobbet, så detta blev droppen som fick bägaren att rinna över så jag tog tjänstledigt för studier, så nu slipper jag dessa problemen :)

Hela detta inlägg utgår ju som sagt från att det var min arbetsplats som orsakade problemen, vilket inte behöver vara orsaken i ditt fall. Vet du vad som kan vara den bakomliggande orsaken? Jag ber om ursäkt om detta redan besvarats tidigare.

P.S. Även flera medarbetare har haft samma problem varav några varit tvungna att operera sig för att slippa besvär.

Mvh Tomas