handdator

Visa fullständig version : Stretchning minskar inte skaderisken


aliquis
2004-03-28, 19:16
Har för mig vi redan har talat om sådant, men men:

http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,1280,-3913308,00.html

Björn S
2004-03-28, 19:35
Dumt motbevis:

objekt 1: En kille som inte kan böja armbågarna mer än 90°

exempel: han lastar på för tung i bänken, vikten åker ner och hans muskelfesten lossnar.


Tankegång: Hade denna killen stretchat hade han inte blivigt skadad här :thumbup:

Slutsats: Stretching hjälper mot skador...

:angel:

Arne Persson
2004-03-28, 19:41
Originally posted by Feeble
Dumt motbevis:

objekt 1: En kille som inte kan böja armbågarna mer än 90°

exempel: han lastar på för tung i bänken, vikten åker ner och hans muskelfesten lossnar.


Tankegång: Hade denna killen stretchat hade han inte blivigt skadad här :thumbup:

Slutsats: Stretching hjälper mot skador...

:angel:

Alternativ: Då man inte blir stark i rörelsebanan av stretching så är det smartare att ALLTID träna i övningens hela rörelsebana. Voila! plötsligt så är man både smidig och stark!

Björn S
2004-03-28, 19:47
Originally posted by Arne Persson


Alternativ: Då man inte blir stark i rörelsebanan av stretching så är det smartare att ALLTID träna i övningens hela rörelsebana. Voila! plötsligt så är man både smidig och stark!

ALtså stretchar man under själva lyften :thumbup:

Arne Persson
2004-03-28, 19:48
Originally posted by Feeble


ALtså stretchar man under själva lyften :thumbup:

Precis, eftersom man går ut i dom sk "farliga ytterlägena". Hu vad hemskt! :nono:

Allan
2004-03-28, 20:02
Och här är en av de frågor där jag har en divergerande uppfattning gentemot metodikoraklet från Lödde. Eftersom jag själv emellanåt arbetat med maxvikter i extrema vinklar vet jag att just under de belastningarna, dvs toppningarna, kan jag bli väl vårdslös med utförandet. Och då har jag haft stor nytta av att stretcha efteråt.
Oavsett om det är så effektivt som vissa påstår eller inte, är lagom stretching inte skadligt. Och nu menar jag inte överstretching av typen split och spagat utan lagom tänjning av muskulaturen. Finns en mycket intressant nypublicerad avhandling om det här.
Till detta hör givetvis en anständig uppvärmning också...men det har vi redan haft en tråd om.
I övrigt håller jag givetvis med om värdet av det fulla rörelseutförandet.

allan

sooraw
2004-03-28, 20:29
lite OT men någon som vet nått bra sätt att bli vig på?
Alltså dum fråga jag vet :smash: men jag har haft ca 1 dm kvar på splitten ett bra tag nu och jag börjar fundera om mina metoder är felaktiga :( stretchar kanske 10 minuter efter träningspass badminton, då strectchar jag endast ben men jag blir inge vigare...

Johan O
2004-03-28, 20:47
Originally posted by sooraw
lite OT men någon som vet nått bra sätt att bli vig på?
Alltså dum fråga jag vet :smash: men jag har haft ca 1 dm kvar på splitten ett bra tag nu och jag börjar fundera om mina metoder är felaktiga :( stretchar kanske 10 minuter efter träningspass badminton, då strectchar jag endast ben men jag blir inge vigare...

Ska man ner i t.ex split, så får man börja "ta i" lite när man börjar närma sig. Räcker inte med att bara stå och tänja lite, så har det funkat för mig iallafall.
Fick ett märkligt ryck när jag gick i lågstadiet och gav mig fan på att jag skulle gå ner i split, och efter mycket plågsamt tänjande och bändande så lyckades jag tillslut. La snart av med det efter framgången, men har under alla år efter det varit fortsatt väldigt rörlig i benen och kan fortfarande vid 22 års ålder nästan gå ner i split. Är grymt mycket vigare än övriga i fotbollslaget jag lirar i trots att jag knappt stretchar alls. Har aldrig råkat ut för några sträckningar heller.

kolla på www.trickstutorials.com och se om du inte hittar lite stretchingprogram o grejer där.

Håller förövrigt med Arne om att styrketräna i hela muskelns rörelsebana.

Allan
2004-03-28, 20:51
Nu vet inte jag om det här bara är dösnack men TRE sjukgymnaster och TVÅ läkare har för mig deklarerat att just split och spagat är rent skadliga överrörlighetövningar. Man kommer helt enkelt att tänja ut ledbanden och det är att be om trubbel när man blir äldre.

allan

aliquis
2004-03-29, 07:37
Allan: Är nog många av överrörlighetsgrejerna som inte alls är hälsosamma, men det kan ju ändå vara kul att kunna ;D

bmwjohan
2004-03-29, 14:45
Originally posted by Allan
Nu vet inte jag om det här bara är dösnack men TRE sjukgymnaster och TVÅ läkare har för mig deklarerat att just split och spagat är rent skadliga överrörlighetövningar. Man kommer helt enkelt att tänja ut ledbanden och det är att be om trubbel när man blir äldre.

allan

jag stretchade split och spagat väldigt våldsamt och mycket när jag var mindre. jag tyckte att det var så jävla coolt när jean clude van dame satt i split mellan två stolar i bloodsport och jag ville bli lika vig som han. mina knän är helt jävla totalpaj idag tack vare den stretchingen. ledbanden är uttöjda

mr_ping2
2004-03-29, 19:21
Frågan är om nån av dom andra styrkelyftarna stretchar här ?

Jag gör det inte iaf... och har inte sett nån annan göra det heller.