handdator

Visa fullständig version : Hormoner?


chiagirl
2014-09-22, 19:47
Hej!
Jag har på sista tiden börjat fundera på det här med hormoner i mat. Alltså kött, mjölk och ägg ex, innehåller såklart djurens naturliga hormoner. Borde inte det påverka människokroppen på ett eller annat sätt, förslagsvis negativt? Vi pratar mycket om tillsatta hormoner i kött, men de naturligt förekommande diskuteras ju i princip inte alls.

Jag har ätit växtbaserat i perioder, och har känt att det påverkat bl.a min menscykel (ja, skumt) samt att mitt fett fördelas lite annorlunda.. men detta kan såklart också vara inbillning.
Har även hört att boende på landsbygden i asiatiska länder, där man traditionellt inte äter mjölkprodukter alls, inte ens hört talas om bröstcancer. (Något inslag på svt för länge sedan) rätt intressant! Vassle är ju rätt populärt i hälso/träningskretsar liksom.
Tankar/åsiker om detta med eller utan vetenskaplig förankning skulle vara intressant att höra.
cheers!

Sverker
2014-09-23, 17:53
Möjligt att fårtestiklar kan påverka vid regelbunden konsumtion. Men det är inte stapelföda hos oss i norden.

Mängden hormon i rent kött är minimalt. Samma sak i mjölk. Mängderna östrogen i mjölk är minimala.


Däremot får du säkert större effekt av växtöstrogenerna i den vegetabiliska kosten....jämfört med en animalisk kost.

jenni
2014-09-23, 18:17
Äter man inte rätt mycket sojaprodukter i asiatiska länder?

Bossebäver
2014-09-23, 19:11
Däremot får du säkert större effekt av växtöstrogenerna i den vegetabiliska kosten....jämfört med en animalisk kost.

Varför då?:confused:

Sverker
2014-09-23, 19:17
Sök på soja och fytoöstrogener. Många på Kolozzeum är rädda för soja. Rädda för att de tror att isoflavonerna, fytoöstrogenerna ska ge dem svulna bröst och breda höfter.

Frågar du mig tror jag mer att isoflavonerna blockerar östrogenreceptorerna och därmed istället minskar effekterna av kroppseget östrogen. Men det är min spekulation.

h051n
2014-09-23, 20:22
Vad jag har för mig så tillagas/behandlas soyan på ett speciellt sätt i Asien som minskar/tar bort de negativa effekterna.
Men här säljs det obehandlat och det som är dåligt i soyan kvarstår.

Ape3
2014-09-23, 21:39
Här finns en del information och vad jag kunde se så verkar källan vara bra. Jag är för trött i huvudet för att sammanfatta för er.
"Vid normal sojakonsumtion binder sojafytoöstrogenerna mestadels till ER-beta vilket ger en dominerande antiöstrogen effekt2,4,5. Det är endast vid extremt högt sojaintag som östrogen effekt fås6,7".

http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Bossebäver
2014-09-24, 03:36
Sök på soja och fytoöstrogener. Många på Kolozzeum är rädda för soja. Rädda för att de tror att isoflavonerna, fytoöstrogenerna ska ge dem svulna bröst och breda höfter.

Frågar du mig tror jag mer att isoflavonerna blockerar östrogenreceptorerna och därmed istället minskar effekterna av kroppseget östrogen. Men det är min spekulation.

Så långt är jag med, Jag är mer nyfiken på frasen "Däremot får du säkert större effekt av växtöstrogenerna i den vegetabiliska kosten....jämfört med en animalisk kost"

Tror du att det är en dosrelaterad fråga(större mängd hormoner/östrogener överlag) eller är det något biokemiskt som skiljer vegetabilisk från animalisk kost?

Värt att nämna att mina kemikaliekunskaper är på högstadienivå, dock mvg nivå:hbang:

Sverker
2014-09-24, 17:00
Däremot får du säkert större effekt av växtöstrogenerna i den vegetabiliska kosten....jämfört med en animalisk kost.

Det är en försiktig omskrivning.
Med andra ord:
Det är försumbara mängder könshormoner i kött och mjölk. Du kan inte påverkas av de mängderna. Däremot finns det en hel del intressanta fytoöstrogener i soja och det finns studier som visar att de kan påverka oss hormonellt....ungefär.


Jag är alltid tveksam till att tjejer, som kommer att föda barn, funderar på en vegetabilisk kost. Det krävs bra planering och högt energiintag för att få tillräckligt med järn med en sådan kost. Utan soja är det svårt att få tillräckligt med fullvärdigt protein.

Bossebäver
2014-09-24, 22:00
Det är en försiktig omskrivning.
Med andra ord:
Det är försumbara mängder könshormoner i kött och mjölk. Du kan inte påverkas av de mängderna. Däremot finns det en hel del intressanta fytoöstrogener i soja och det finns studier som visar att de kan påverka oss hormonellt....ungefär.


Jag är alltid tveksam till att tjejer, som kommer att föda barn, funderar på en vegetabilisk kost. Det krävs bra planering och högt energiintag för att få tillräckligt med järn med en sådan kost. Utan soja är det svårt att få tillräckligt med fullvärdigt protein.

Mycket intressant.

Jag har vaga minnen av att du har skrivit en del ang hypoteser om makro/mikronutrient-intag och dess påverkan på diverse könshormoner (testosteron/östrogen), och att du trodde att inverkan inte var så stor som vissa foliehattar vill göra gällande. Är det något du kan minnas eller snackar jag gojja bara?

De spekulationer jag har hört mest om är de som anser att en kost med högt intag av animaliskt fett och kolesterol samtidigt som man håller fiberintaget lågt för att minimera SHBG och därmed öka mängden fritt testosteron i blodet. Samtidigt har jag inte hört något större erkännande av dessa "metoder" från några auktoriteter värda att lyssna på, annat än att ett lågt intag av fett kan ha negativa effekter.

chiagirl
2014-09-26, 17:08
Möjligt att fårtestiklar kan påverka vid regelbunden konsumtion. Men det är inte stapelföda hos oss i norden.

Mängden hormon i rent kött är minimalt. Samma sak i mjölk. Mängderna östrogen i mjölk är minimala.


Däremot får du säkert större effekt av växtöstrogenerna i den vegetabiliska kosten....jämfört med en animalisk kost.

Har du nån backup på den här faktan? Jag tänker bara att tillexempel kons mjölk ju är till för att få kalven att växa till sin dubbla storlek på väldigt kort tid, borde finnas gott om tillväxthormoner som vi inte egentligen borde förtära där! Det är väl min egenknåpade slutsats.

Jag tror absolut inte att det skulle finnas mer hormoner i växter, de är ju isåfall väldigt mycket mindre koncentrerade eftersom växter innehåller så mycket vatten och fibrer.
Fytoöstrogener kan jag inte så mycket om, men jag tror snarare att det är den modifierade sojan (sojakött typ, eller foder till djur) som är farlig. Tofu och edamamebönor har jag aldrig hört ska vara dåligt.

chiagirl
2014-09-26, 17:14
Det är en försiktig omskrivning.
Med andra ord:
Det är försumbara mängder könshormoner i kött och mjölk. Du kan inte påverkas av de mängderna. Däremot finns det en hel del intressanta fytoöstrogener i soja och det finns studier som visar att de kan påverka oss hormonellt....ungefär.


Jag är alltid tveksam till att tjejer, som kommer att föda barn, funderar på en vegetabilisk kost. Det krävs bra planering och högt energiintag för att få tillräckligt med järn med en sådan kost. Utan soja är det svårt att få tillräckligt med fullvärdigt protein.

Nja, det är inte så svårt att få i sig tillräckligt järn via vegetabilier. Både fullkorn, alla bladgrönsaker, frukt, linser, bönor, rofrukter och frön innehåller järn. Däremot förstår jag att om man som vegetarian lever på halvfabrikat och dessutom typ 1500 kcal/dag, blir det svårare.

Sverker
2014-09-26, 17:47
Har du nån backup på den här faktan? Jag tänker bara att tillexempel kons mjölk ju är till för att få kalven att växa till sin dubbla storlek på väldigt kort tid, borde finnas gott om tillväxthormoner som vi inte egentligen borde förtära där! Det är väl min egenknåpade slutsats.

Jag tror absolut inte att det skulle finnas mer hormoner i växter, de är ju isåfall väldigt mycket mindre koncentrerade eftersom växter innehåller så mycket vatten och fibrer.
Fytoöstrogener kan jag inte så mycket om, men jag tror snarare att det är den modifierade sojan (sojakött typ, eller foder till djur) som är farlig. Tofu och edamamebönor har jag aldrig hört ska vara dåligt.

Kalven producerar sina egna tillväxthormoner. Precis som våra barn gör. Modersmjölken innehåller inga hormoner som påverkar det lilla barnet.

Förra veckan presnterade Livsmedelsverket att det inte hittats några läkemedelsrester i svenska animaliska livsmedel:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Inga-otillatna-lakemedelsrester-i-animaliska-livsmedel-2013/

Jag har inte skrivit att soja skulle vara farligt. Jag har skrivit att det finns fytoöstrogener och de har intressanta egenskaper.

Varför skulle soja vara förändrat ? Jag antar att fytoöstrogenerna finns där oavsett vad man gjort med bönorna. De är näst intill ointressanta.
Mer intressant att få bönor med mer fett, mer protein, större skörd, mindre skadeangrepp, mer stabil mot härskning osv, osv. Isoflavonerna kan troligen inte påverka sådana saker.

Sverker
2014-09-27, 11:32
Mycket intressant.

Jag har vaga minnen av att du har skrivit en del ang hypoteser om makro/mikronutrient-intag och dess påverkan på diverse könshormoner (testosteron/östrogen), och att du trodde att inverkan inte var så stor som vissa foliehattar vill göra gällande. Är det något du kan minnas eller snackar jag gojja bara?

De spekulationer jag har hört mest om är de som anser att en kost med högt intag av animaliskt fett och kolesterol samtidigt som man håller fiberintaget lågt för att minimera SHBG och därmed öka mängden fritt testosteron i blodet. Samtidigt har jag inte hört något större erkännande av dessa "metoder" från några auktoriteter värda att lyssna på, annat än att ett lågt intag av fett kan ha negativa effekter.

Jag har enbart spekulerat i att hypothalamus är helt överlägsen och helt reglerar frisättningen av LH och därmed mängden testosteronen. Säkert ett trögt system som tar flera veckor att reglera upp eller ned men ändå en fin reglering sätt över åren.
Samma sak med receptorkänsligheten. En stor mängd fritt testosteron borde sänka receptorkänsligheten. Allt för att hålla steady state.

Jag håller det troligt att ett ökat intag av fett kommer öka återabsorptionen av testosteron i tarmen och därmed sänka frisättningen av testosteron veckorna eller månaderna efter förändringen. Samma sak ifall man äter någon sterol eller kostfiber som blockerar transportproteinerna i blodet och trycker ut mer fritt testosteron i blodplasman. Hypothalamus borde reagera och sänka frisättningen.

chiagirl
2014-09-28, 21:25
Kalven producerar sina egna tillväxthormoner. Precis som våra barn gör. Modersmjölken innehåller inga hormoner som påverkar det lilla barnet.

Förra veckan presnterade Livsmedelsverket att det inte hittats några läkemedelsrester i svenska animaliska livsmedel:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Inga-otillatna-lakemedelsrester-i-animaliska-livsmedel-2013/

Jag har inte skrivit att soja skulle vara farligt. Jag har skrivit att det finns fytoöstrogener och de har intressanta egenskaper.

Varför skulle soja vara förändrat ? Jag antar att fytoöstrogenerna finns där oavsett vad man gjort med bönorna. De är näst intill ointressanta.
Mer intressant att få bönor med mer fett, mer protein, större skörd, mindre skadeangrepp, mer stabil mot härskning osv, osv. Isoflavonerna kan troligen inte påverka sådana saker.

Det där med vad som verkligen finns i modersmjölk är inte helt kartlagt, så det är nog ganska dumt att uttala sig om huruvida det definitivt skulle vara farligt eller inte. Men det många forskare tror är ju att det finns mycket koncentrerad näring som påverkar kalvens snabba tillväxt. Men men, jag ser att vi inte kommer komma så långt i den här diskussionen eftersom vi inte forskat på området.

"intressanta egenskaper" som du säger att folk får kvinnobröst av? bs.. men ja okej :)

Inte förändrat, men sojakött och sådant är ju soja och alltså fytoöstrogener i en mycket mer koncentrerad form än säg hela bönor, eller tofu/tempeh som bara är krossade/fermenterade bönor.
Sedan har jag också, precis som någon annan nämnde, hört att man i asien behandlar sojabönan på något sätt som inte riktigt görs i väst, vilket påverkar dess egenskaper. Men detta är väl ren pseudovetenskap.

Ja du, den mesta sojan som djur äter i världen är redan GMO så där har du något att glädja dig åt. Däremot varför man skulle vilja ha mer fett och protein i den förstår jag inte, inte som att djuren skulle må bättre? Inte människor heller..

maqan
2014-09-29, 19:28
Däremot varför man skulle vilja ha mer fett och protein i den förstår jag inte, inte som att djuren skulle må bättre? Inte människor heller..

De mår inte bättre, men de växer snabbare och då producerar mer kött och mjölk på kortare tid.

King Grub
2014-10-25, 08:37
BACKGROUND:

Sex hormones are known to regulate some responses during exercise. Evaluation of the differences in exercise response with regard to menstrual cycle will help understand the menstrual cycle phase specific adaptations to exercise and athletic performance.

METHODS:

We investigated the effects of menstrual cycle phase and carbohydrate (CHO) ingestion on immune response during endurance exercise at 30°C. Six healthy women completed 4 trials comprising 90 min of cycling at 50% peak aerobic power [Formula: see text] and a high intensity time trial performance test (POST). They ingested a placebo- or CHO-containing beverage during the trials, which were performed during both the follicular and luteal phases of the menstrual cycle. In all trials, thermoregulatory, cardiorespiratory, and immune responses were measured during exercise and after POST.

RESULTS:

Although the thermoregulatory responses differed between the menstrual cycle phases, the cardiorespiratory responses were not different. After placebo ingestion, leukocyte concentration (cells/μL) at POST (15.9 × 10(3)) in the luteal phase was significantly higher than that in the follicular phase (12.9 × 10(3)). The rise in leukocyte concentration was attenuated upon CHO ingestion, and the difference between menstrual cycle phases disappeared. A significant positive correlation was found between leukocyte concentration and serum free fatty acid concentrations. Interleukin-6, calprotectin, and myeloperoxidase concentrations significantly increased at POST in all trials, but no significant differences were observed between menstrual cycle phase or beverage type. Concentrations of other cytokines did not change during exercise in any of the 4 trials. Menstrual cycle phase and beverage type had no significant effect on the POST outcome. Thus, differences in leukocyte mobilization between menstrual cycle phases could result from the effect of sex hormones on substrate utilization.

CONCLUSIONS:

The menstrual cycle affected circulating leukocyte concentrations during endurance exercise with POST when a placebo was ingested. Therefore, we recommend ingesting CHO beverages to attenuate immune disturbances, especially in the luteal phase, even though they are unlikely to enhance test performance.

J Int Soc Sports Nutr. 2014 Aug 12;11:39. Menstrual cycle phase and carbohydrate ingestion alter immune response following endurance exercise and high intensity time trial performance test under hot conditions.