handdator

Visa fullständig version : Är Pendlay row en styrkeövning och skivstångsrodd en BB-övning?


Xtreme
2014-09-22, 17:19
Har läst på flera ställen att för massa är skivstångsrodd en självklar övning medans Pendlay row är mer om man vill bygga styrka. Får inte detta att gå ihop. Ponera att man kör båda övningarna samma antal rep och set. Är de då båda lika bra för massa/styrka? Om inte, varför?

Eftersom det är olika typer av rodd förstår jag dom tränar lite andra muskler men det är inte det frågan gäller.

Richter
2014-09-22, 17:23
Vid skivstångsrodd behåller du belastningen på musklerna genom att inte släppa vikten, vid pendlay-rodd upphör belastningen när du sätter ned stången.

Det medför bland annat att den metabola stressen teoretiskt sett kan bli lite större vid skivstångsrodd, vilket är en mekanism för hypertrofi. I gengäld kanske du kan träna med lite högre intensitet (belastning) i pendlay-rodd, eftersom du får en möjlighet till återhämtning.

Rent praktiskt skulle jag säga: Kör den du gillar. Bägge är bra ryggövningar.

anvihl
2014-09-22, 19:10
Vid skivstångsrodd behåller du belastningen på musklerna genom att inte släppa vikten, vid pendlay-rodd upphör belastningen när du sätter ned stången.

Det medför bland annat att den metabola stressen teoretiskt sett kan bli lite större vid skivstångsrodd, vilket är en mekanism för hypertrofi. I gengäld kanske du kan träna med lite högre intensitet (belastning) i pendlay-rodd, eftersom du får en möjlighet till återhämtning.

Rent praktiskt skulle jag säga: Kör den du gillar. Bägge är bra ryggövningar.

Dock kanske många klarar att totalt ha en längre belastning i latsen och korsryggen med pendley rodd, svårare att fuska. De flesta stångroddarna man ser görs med typ traps, biceps och hela benen (gärna med remmar också för den typiska byggaren) mot nederdelen på magen med typ 1dm rom. Men kör man den med korrekt stil tror jag som du säger inte att det spelar någon jättestor roll.

r1kkie
2014-09-23, 21:48
Har läst på flera ställen att för massa är skivstångsrodd en självklar övning medans Pendlay row är mer om man vill bygga styrka. Får inte detta att gå ihop. Ponera att man kör båda övningarna samma antal rep och set. Är de då båda lika bra för massa/styrka? Om inte, varför?

Eftersom det är olika typer av rodd förstår jag dom tränar lite andra muskler men det är inte det frågan gäller.

Hur ser en stångrodd ut? Kollar man hur folk utför övningen har de allt från 45-80 graders luting på överkroppen. Svårt att säga vad som är bästa för vad eftersom det finns så många olika positioner.

Latissimus Dorsi
2014-09-23, 22:14
Alla övningar är styrkeövningar och byggarövningar, några frågor på det?

AntonHA
2014-09-23, 22:42
Jag kör på pendlay rows så att jag är säker på att jag inte fuskar. Blir lättare för mig att hålla koll på progression då

Lallle
2014-09-24, 12:23
Rodd som föreslagen i Stronglifts 5x5 är överlägsen.

Richter
2014-09-24, 12:38
Alla övningar är styrkeövningar och byggarövningar, några frågor på det?

Burpees? :em:

arthax
2014-09-24, 13:18
Burpees? :em:

Kippade dips? :d

Animalisk
2014-09-24, 13:20
Jag får intrycket att pendlay row fokuserar på styrka och explosivitet, vilket kanske inte är så konstigt då det är en tyngdlyftningstränare som utvecklat den roddvarianten.

Det är ju bara att köra den eller de varianter man känner sig mest bekväm med.

Xtreme
2014-09-24, 16:40
Rodd som föreslagen i Stronglifts 5x5 är överlägsen.

Det är Pendlay row ;)

hurril
2014-09-24, 16:43
Alltså Pendlay-rodd måste vara den mest överskattade övningen sedan bamsecurl.

Commando1980
2014-09-24, 17:01
Skippa pendlay-rodd och kör stångrodd och/eller andra typer av rodd. Kanske har den en plats i tyngdlyftning eller som specialövning för en erfaren styrkelyftare.

edit: Stångrodd är enligt min mening heller inte en övning för nybörjare (hobbygymmare) och/eller de som inte har bra kroppskontroll.

Commando1980
2014-09-24, 17:08
Rodd som föreslagen i Stronglifts 5x5 är överlägsen.

Nej, jag skulle säga att det är bland de sämsta roddvarianter som man kan köra.

svenbanan
2014-09-24, 18:31
Rodd som föreslagen i Stronglifts 5x5 är överlägsen.

Nej, jag skulle säga att det är bland de sämsta roddvarianter som man kan köra.

Vad är detta för variant då?

Jag har trott att rodden i SL5x5 är "vanlig" stångrodd. Typ lite böjda knän och framåtlutad 45-60 grader i höften (och arslet bak för balans) sedan dra upp stången till nedre delen av bröstkorgen med överhandsfattning något smalare än I_o_I och armbågarna rätt nära kroppen.

ATJL
2014-09-24, 19:55
Hurril och Commando1980: Kan ni inte utveckla lite? Jag har själv velat fram o tillbaka var jag står ang Pendlays...

Mvh

Xtreme
2014-09-24, 20:32
Alltså Pendlay-rodd måste vara den mest överskattade övningen sedan bamsecurl.

Varför då?

Skippa pendlay-rodd och kör stångrodd och/eller andra typer av rodd. Kanske har den en plats i tyngdlyftning eller som specialövning för en erfaren styrkelyftare.

edit: Stångrodd är enligt min mening heller inte en övning för nybörjare (hobbygymmare) och/eller de som inte har bra kroppskontroll.

Varför skulle den bara platsa för styrkelyftare? Vilken roddövning passar nybörjare då?

Nej, jag skulle säga att det är bland de sämsta roddvarianter som man kan köra.
Varför är den det?
Vad är detta för variant då?

Jag har trott att rodden i SL5x5 är "vanlig" stångrodd. Typ lite böjda knän och framåtlutad 45-60 grader i höften (och arslet bak för balans) sedan dra upp stången till nedre delen av bröstkorgen med överhandsfattning något smalare än I_o_I och armbågarna rätt nära kroppen.

Som jag skrev i tidigare inlägg kör SL med pendlay-rodd. Det du beskriver är mer "klassisk" skivstångsrodd.

hurril
2014-09-24, 23:47
Hurril och Commando1980: Kan ni inte utveckla lite? Jag har själv velat fram o tillbaka var jag står ang Pendlays...

Mvh

Inget ont om övningen som sådan men... så jävla fräsig och bra är den helt enkelt inte. Jag valde att kommentera den eftersom den används som om den vore det bästa sedan vatten som törstsläckare.

svenbanan
2014-09-25, 01:29
Som jag skrev i tidigare inlägg kör SL med pendlay-rodd. Det du beskriver är mer "klassisk" skivstångsrodd.
Jag såg inte att du skrivit att det var Pendlay rodd i stronglifts. Tack för info.

Att jag beskrev "vanlig" eller "klassisk" stångrodd var ju rätt upenbart. Jag skrev ju tom det i det stycke du citerade... ;)

ATJL
2014-09-25, 04:51
Hurril: Ok. Ser du några fördelar med den jämfört med "vanliga" stångrodd? I dagsläget kör jag 3x5 pendlay rows, sänker därefter vikten ngt och avslutar med 2-3 set trafitionella stångrodd med pronerat grepp. Tänkte att jag i bästa fall får det bästa av två världar, i sämsta fall en kompromiss.

Mvh

Rahf
2014-09-25, 05:55
Hurril pekar mot en poäng som, återigen, ofta missas; pendlay rodd är inte den heliga graalen för ryggträning. Det finns ju lika många roddövningar som grodyngel i ett översvämmat dike.

Är det kul att köra? Blir man progressivt starkare? Jaså? Skitbra! Kör vidare.

Börjar pendlay-rodd bli lite smådrygt och tråkigt? Byt övning.

Ojar man sig för att det kanske inte räcker till? Lägg på mer vikt eller fler övningar då! Ska det behöva vara så förbannat komplicerat?

ATJL
2014-09-25, 06:34
Du har rätt. Dumt av mig att vara intresserad av detaljer kring en styrkeövning och ställa frågor om det, till en mer kunnig person på ett träningsforum.

Rahf
2014-09-25, 06:39
Blir du starkare?

*Edit* Jag riktade inte inlägget till dig, specifikt. Snarare är det en generell tumregel som få verkar bry sig om.

hurril
2014-09-25, 08:54
Hurril: Ok. Ser du några fördelar med den jämfört med "vanliga" stångrodd? I dagsläget kör jag 3x5 pendlay rows, sänker därefter vikten ngt och avslutar med 2-3 set trafitionella stångrodd med pronerat grepp. Tänkte att jag i bästa fall får det bästa av två världar, i sämsta fall en kompromiss.

Mvh

Jag märker att det behövs ytterligare nyanser: träna den så mycket eller så lite du vill och gillar du den så kör för tusan. Överskattat innebär inte att den är dålig, bara att den just inte är så bra som kanske tillskrivs den.

Min personliga preferens är att supinerad stångrodd som träffar så lågt som möjligt är oändligt mycket mer effektiv men det är inte så relevant. Den kan passa min anatomi bättre helt enkelt.

Commando1980
2014-09-25, 11:55
Varför då?



Varför skulle den bara platsa för styrkelyftare? Vilken roddövning passar nybörjare då?


Varför är den det?


Som jag skrev i tidigare inlägg kör SL med pendlay-rodd. Det du beskriver är mer "klassisk" skivstångsrodd.

Kabelrodd, maskinrodd, hantelrodd. Stångrodd är inte lämpligt för nybörjare för att den kräver en hel del kroppskontroll och dessutom måste du ha en viss styrka i korsryggen/röven/hamstrings annars blir det mest okoordinerat puttinuttande. Även bland mer erfarna så tenderar övningen bli mer av ett juckande. Ett dynamiskt utförande är bra men inte så att du slänger upp vikten och möter den halvvägs med kroppen. Det är få som verkligen får till övningen och som massabyggare är den enligt mig överskattad.

Pendlay-rodden blir ännu sämre som massabyggare i och med att man dessutom lägger ner stången på marken mellan repsen. Du tappar både spänningen i ryggen och begränsar ROM i och med detta.