handdator

Visa fullständig version : Sway back


snill1
2014-09-22, 07:02
God morgon!

Jag är lite nyfiken om de är några av er medlemmar här som har erfarenhet av så kallad "Sway Back" hållning och vilka övningar som är effektiva för att motverka detta.

Har givetvis gjort lite research själv och insett följande:

-Bröstryggen är stel
-Bröstmusklerna är korta (framåtroterade axlar)
-Höftböjaren är kort
-Baksida lår är stela

Har börjat arbeta med olika övningar, stretchar osv för dessa bitarna.

Men är det någon som har lite kompletterande tips/övningar som kan vara bra köra?

Målet för mig är att få en fin hållning samt bra rörlighet i kroppen, rädd om ryggen då jag har ett kontorsarbete.

Kompletterar såklart med 3-4 gympass i veckan.

MVH /D

Rahf
2014-09-22, 08:05
För att förtydliga: "swayed back" innebär alltså överdriven svank.

Snubben
2014-09-22, 08:11
Hur påverkar bröstryggens stelhet samt framåtroterande axlar svanken (En ärlig fråga, är nyfiken men för okunnig för att sätta ihop 1 + 1)

Beemel
2014-09-22, 08:30
Hur påverkar bröstryggens stelhet samt framåtroterande axlar svanken (En ärlig fråga, är nyfiken men för okunnig för att sätta ihop 1 + 1)

Ingen aning om det finns någon koppling eller om om det bara är jag. Men när jag drar bak axlarna så får jag "automatiskt" mindre svank (antar att jag mer eller mindre omedvetet skjuter fram höften samtidigt som jag drar bak axlarna).
Vet inte om det har någonting med balans att göra. Att arslet kompenserar för förskjuten tyngdpunkt längre upp.

Ajemän
2014-09-22, 10:29
Man kommer långt med mycket böj, mark och nån bålövning, och stretch varje (!) dag av höftböjarna.
Tänk på hållningen i vardagen.

Jag hade rätt illa svank tidigare men problemen är helt borta nu, och detta var min medicin.

Känns som allmän stretching några ggr i veckan vore vettigt, och även stretcha bröst/framsida axel var dag. Ev mer övre rygg/baksida axel-träning.

whuddafuks
2014-09-22, 10:44
Hur påverkar bröstryggens stelhet samt framåtroterande axlar svanken (En ärlig fråga, är nyfiken men för okunnig för att sätta ihop 1 + 1)

Ju större lordosis (svanken i ländryggen) desto större blir din kyphosis (böjningen i bröstrygggen) för att ryggen kompenserar svanken genom att korrigera bröstryggen (till det sämre tyvärr). Någon kunnigare kanske kan förklara bättre, men de kan påverka varandra av vad jag har läst.

snill1
2014-09-22, 13:42
När bröstmuskulaturen är kort åker axlarna fram och då får man en lätt konvex rygg vilket gör bröstryggen stel, de hindrar en från att komma djupt i knäböj, utföra marklyft etc med god teknik.

Den stela bröstryggen och strama bröstmusklerna medför även att bäckenbenet tippas framåt och ökar svanken.

Allt handlar i botten om hitta en balans mellan fram och baksida.

Jag kör marklyft, knäböj två gånger i veckan men söker kompletterande stretchar/övningar som kan hjälpa mig få bättre hållning snabbt.

Utfallssteg med en fot på en bänk verkar vara populär samt enbenshöftlyft.

/D

sungun
2014-09-22, 14:01
När bröstmuskulaturen är kort åker axlarna fram och då får man en lätt konvex rygg vilket gör bröstryggen stel, de hindrar en från att komma djupt i knäböj, utföra marklyft etc med god teknik.

Den stela bröstryggen och strama bröstmusklerna medför även att bäckenbenet tippas framåt och ökar svanken.

Allt handlar i botten om hitta en balans mellan fram och baksida.

Jag kör marklyft, knäböj två gånger i veckan men söker kompletterande stretchar/övningar som kan hjälpa mig få bättre hållning snabbt.

Utfallssteg med en fot på en bänk verkar vara populär samt enbenshöftlyft.

/D

Jag tror att det är klokt att vara försiktig med tex marklyft om du är väldigt stel i övre ryggen, för den rörlighet du saknar där kommer du tvingas ta ut längre ner med översvankning som följd. Satsa rejält på att få upp rörligheten i övre ryggen med massage, foamrulle å yoga, samtidigt som du fortsätter stretcha övriga korta muskler å jobba extra mycket med magmusklerna. Tex öva att bara ligga med lyfta ben å hålla ländryggen mot mattan. Släpp ner benen succesivt utan att ryggen lättar tills du kan utföra hela benlyft.