handdator

Visa fullständig version : Rippad utan att räkna?


Peter Hansen
2014-09-21, 20:53
Är det någon här som lyckats komma ner en bit på de ensiffriga talen utan att räkna kcal?

Har ni isf några tips? För mig har det alltid varit mycket "antingen eller" när det kommer till deffande osv

Vore ju grymt skönt att kunna komma ner lågt och hålla det där utanatt behöva vara så anal med kost och träning

Beelz
2014-09-22, 05:08
Jag har kommit rätt lågt i bf, ådror längst ner på magen och 6/8pack är framme men är lite för mjuk vid brösten/armarna...Nu testar jag att lägga in 40-60min konditionsträning innan varje pass bara för att skapa större energiförbrukning, det funkar rätt bra. Sen så har jag ökat träningen till nästan varje dag för att undvika tristessen jag får av att sitta hemma och minska risken att jag går och småäter.. Funkar inte detta får jag testa något nytt :)

Hette
2014-09-22, 07:34
Klart det går och det kommer mest troligtvis handla om vilken känsla du har för att:

- Veta ungefär vilken mängd mat du kan äta för att fortfarande gå ner i vikt eller fett. Du justerar ditt matintag allt som deffen pågår ifall det behövs.

- Veta olika livsmedels ungefärliga näringsinnehåll.

Näringsinnehåll i livsmedel brukar man ha koll på rätt bra om man har räknat kalorier förut. Vissa livsmedel innehåller mer kcal än man tror. Personligen föredrar jag att räkna för att ha koll på intag av protein, kolhydrater, fett men också för att deffen inte ska ta längre tid än nödvändigt. Det är ju risk att man hamnar på fel sida av sträcket (Äta för mycket eller väldigt lite) några gånger om man chansar sig fram. Men självklart går det att bli "Shredded to the bone" utan att räkna kcal.

Pretorian
2014-09-22, 07:35
Jag vill inte kalla mig själv rippad men jag tycker att resultaten kommer hela tiden. Just nu försöker jag komma så lågt jag kan i vikt (med så mycket bibehållen muskelmassa som möjligt) utan att räkna kalorier eller liknande.

Latissimus Dorsi
2014-09-22, 07:42
Inga problem :)

Beelz
2014-09-22, 12:19
En regel som kan funka: ju godare något är desto mer kcaltätt(onyttigt) är det.. Haha så ät törr och tråkig mat så är man i hamn!

anvihl
2014-09-22, 12:50
En regel som kan funka: ju godare något är desto mer kcaltätt(onyttigt) är det.. Haha så ät törr och tråkig mat så är man i hamn!

Du drog nyss upp det lättaste sättet att ha en miserabelt dålig deff.

Pretorian
2014-09-22, 12:53
En regel som kan funka: ju godare något är desto mer kcaltätt(onyttigt) är det.. Haha så ät törr och tråkig mat så är man i hamn!

Dålig regel. Titta i min journal. Jag äter bara goda saker men skippar allt för feta saker och sånt med mycket socker.

Peter Hansen
2014-09-22, 18:01
Jäkligt bra kropp Pretorian! Ska göra ett ärligt försök på att bara ha lite enkla regler som t.ex.
Inget godis/glass etc
Fokusera protein
Köra lite mer cardio/promenader

Kan ju tänka mig att det här med att räkna kalorier inte kommer hålla livet ut och man istället slutar som en fet gubbe. Big nonono

Jarp
2014-09-22, 18:25
Jäkligt bra kropp Pretorian! Ska göra ett ärligt försök på att bara ha lite enkla regler som t.ex.
Inget godis/glass etc
Fokusera protein
Köra lite mer cardio/promenader

Kan ju tänka mig att det här med att räkna kalorier inte kommer hålla livet ut och man istället slutar som en fet gubbe. Big nonono

Jag är en fet gubbe nu för att jag inte har räknat. Det är det enda som funkar för mig.

Pretorian
2014-09-22, 19:06
Jäkligt bra kropp Pretorian! Ska göra ett ärligt försök på att bara ha lite enkla regler som t.ex.
Inget godis/glass etc
Fokusera protein
Köra lite mer cardio/promenader

Kan ju tänka mig att det här med att räkna kalorier inte kommer hålla livet ut och man istället slutar som en fet gubbe. Big nonono

Jag måste nog vara liiite mer ärlig och säga att jag har hållit på ett tag med diet och kost så jag har nog blivit ganska bra på att uppskatta det jag stoppar i mig utan att räkna. Men det kan vara en idé att göra lite räkningar under en kort tid för att se tex vad 100 gram kött ser ut som eller en "näve" ris.

Men målet är att inte behöva väga och äta allt.

Hette
2014-09-22, 19:54
Jäkligt bra kropp Pretorian! Ska göra ett ärligt försök på att bara ha lite enkla regler som t.ex.
Inget godis/glass etc
Fokusera protein
Köra lite mer cardio/promenader

Kan ju tänka mig att det här med att räkna kalorier inte kommer hålla livet ut och man istället slutar som en fet gubbe. Big nonono

Att räkna kalorier ska väl resultera i att man förstår hur näringsinnehållet i olika livsmedel ser ut och leda förhoppningsvis till att man inte blir en "fet gubbe" i slutändan.

Glass är fantastiskt på diet btw :P

thure
2014-09-23, 07:24
Jag har räknat massa kalorier och gått ner från 102 till 86kg. Det funkade bra men nu när jag lärt mig vad saker innehåller ungefär så behöver jag inte räkna så noga längre.

Dock skulle det aldrig funkat utan att jag började med att räkna först för att hitta balansen och ungefärliga mängden som behövs.

Folk som har en fungerande känsla för detta är väl inte feta till att börja med heller?

Shqypnia
2014-09-23, 09:10
Jag är helt ok på att räkna, anser jag, trots det så väger jag det mesta under deff. Anledningen är att jag helst vill ha en så optimal deff som möjligt. Mår man dock psykiskt dåligt utav det så tycker jag absolut man ska skippa att räkna. Då hittar man sin balans, äter lite mindre och lägger in en pw.

jflycore
2014-09-23, 09:36
Jag gick ner ca 14 kg på ca 6 månader genom att utesluta allt onödigt fett/socker.
Åt precis som vanligt i stort sett.
Ådror på hela kroppen i stort sett.
Nu äter jag långsamt upp mig igen.

Sniggel
2014-09-24, 15:29
Inte ensiffrigt kanske. Men en bra bit under tidigare setpoints i livet.
Jag har ju dock en hel del erfarenhet av att räkna tidigare vilket gör det enklare att uppskatta energiinnehåll och välja livsmedel som mättar bra.

Men visst kan man tappa en hel del fett genom att enbart ändra vanor. En sak som jag tror är viktigt för majoriteten är att ha nån form av upplägg för hur ens måltider ska se ut som standard. Sen justerar man måltiderna efter hand för att vikten ska röra sig åt rätt håll.

Annars är det ju det simpla "hitta energität och lågmättande mat och byt ut mot mer mättande mat med mindre energi samt ät mindre plus träna styrketräning och eventuellt kondition om du vill"

Jag hade säkerligen kunnat bli rippad också om jag justerade mina livsmedel ytterligare. Jag "unnar mig" nämligen en del "trevligare" kost samt avvikelser från planeringen. Det gör att jag håller mig mellan 10-12% förmodligen.
Hade jag bestämt mig för att justera ytterligare hade jag säkert kunna komma ner till 8%. Men jag vet inte om jag tycker det är värt det. Man blir ju klen och sånt också :P

Starvation
2014-09-24, 15:54
Mr Martin Berkhan säger att han inte räkna, och jag tror på honom om ngn. Och han var/är verkligen rippad.

Sniggel
2014-09-24, 16:06
Det behövs självklart inte om man har rutiner.
Äter du samma måltider varje dag och har samma veckorutiner behöver du inte räkna kalorier.
Sänks inte ditt bf med tiden är det bara att justera någon av parametrarna. Byt t ex ut 100g pasta mot 50g pasta (eller vilket mått man nu använder. Ögonmått funkar också) och lite extra blomkål (för man inser att man ändå äter ändå för lite grönsaker). Använd 17%-ig ost istället för 27%-ig osv...

Pretorian
2014-09-24, 16:24
Precis. Men grunden är nog som många sagt att man någon gång räknat så man får lite känsla för vad saker väger och innehåller.

Beelz
2014-09-24, 17:55
Det behövs självklart inte om man har rutiner.
Äter du samma måltider varje dag och har samma veckorutiner behöver du inte räkna kalorier.
Sänks inte ditt bf med tiden är det bara att justera någon av parametrarna. Byt t ex ut 100g pasta mot 50g pasta (eller vilket mått man nu använder. Ögonmått funkar också) och lite extra blomkål (för man inser att man ändå äter ändå för lite grönsaker). Använd 17%-ig ost istället för 27%-ig osv...

Det skulle vara intressant att testa detta på mina halvfeta vänner/släkt och se hur vikten rasar. Bara att byta ut till lätt-produkter osv., många bäckar små. Har föreslagit det för dom många ggr men då bryter helvetet ut hahaha

Hette
2014-09-24, 18:17
Mr Martin Berkhan säger att han inte räkna, och jag tror på honom om ngn. Och han var/är verkligen rippad.

Jag tror dock att mr Berkhan är extremt kunnig inom nutrition då han är konsult inom ämnet och spenderar mycket av sin tid att skriva om det också. Livsmedelverkets databas är nog inprintat i hans skalle. Skämt åsido som många andra medlemmar på kollo så gäller det bara att ha en känsla av vad saker och ting innehåller.

Starvation
2014-09-24, 18:23
Jag tror dock att mr Berkhan är extremt kunnig inom nutrition då han är konsult inom ämnet och spenderar mycket av sin tid att skriva om det också. Livsmedelverkets databas är nog inprintat i hans skalle. Skämt åsido som många andra medlemmar på kollo så gäller det bara att ha en känsla av vad saker och ting innehåller.

Exakt, man borde, tycker jag, räkna minst 1-2 månader i början av sin första deff. Efter det är man ganska säker på vad man äter.

Ola Wallengren
2014-09-24, 18:37
Det skulle vara intressant att testa detta på mina halvfeta vänner/släkt och se hur vikten rasar. Bara att byta ut till lätt-produkter osv., många bäckar små. Har föreslagit det för dom många ggr men då bryter helvetet ut hahaha

Det viktiga i sammanhanget är att de inte skall veta om att det är en magrare/energifattigare version de äter. Vet man om det så kompenserar man direkt genom att äta mer.

IMMORTAL ABDUL
2014-09-24, 19:58
När jag var yngre och gjorde mitt första försök på en bulk och deff så räknade jag som om jag vore besatt i två år.

I dagsläget skulle jag inte få för mig att räkna varken vid bulk eller deff för 1. Magkänslan stämmer ganska bra och 2. Det är tungt att räkna kalorier och man blir besatt av det. Deffar jag äter jag mindre och bulkar jag äter jag mer.

Såvida du inte tävlar skulle jag personligen avråda från att räkna. Kanske att du gör det ett tag för att få koll på det hela.

Om du har hyffsat bra koll på vad du petar i dig kommer det inte vara särskilt stor skillnad på dina gaaaiiinz

Beelz
2014-09-24, 20:01
Det viktiga i sammanhanget är att de inte skall veta om att det är en magrare/energifattigare version de äter. Vet man om det så kompenserar man direkt genom att äta mer.

True dat! Har råkat ut för det själv haha..

toomas
2014-09-24, 22:45
Att räkna kalorier är inte ett måste, men det underlättar något otroligt. Sen som andra redan sagt så lär man sig med tiden uppskatta på ett ungefär hur mycket kalorier, protein osv olika livsmedel innehåller.
Personligen så är jag ganska bra på att uppskatta men det är mycket lättare att bara väga all mat man stoppar i sig. Det är inte så krångligt som det kanske låter. Sen har jag en del fasta måltider som ser nästan exakt likadana ut varje dag, som jag dock byter ut i perioder för omväxlings skull.

cero
2014-09-26, 14:44
Testa dig fram så får du en bra känsla för hur mycket (lite) mat som krävs för att bibehålla en viss form. Det och ett hum om vad allt innehåller.

exor
2014-09-30, 08:09
9.1% med 7 punkts utan att räkna eller väga någonting. Dock räknat många år förr och utbildad kock så man har lärt sig genom åren. Har genomfört massvis med dieter/deffar också så man vet vad som funkar.