handdator

Visa fullständig version : Hur bra haller sig proteinpulver?


kaspen
2014-09-21, 18:58
Tjena. Nu ska ni fa en riktigt nordig fraga.

Sag att man ska ga och trana, och helt plotsligt ringer telefonen/man blir skitnodig och darmed sapass forsenad att man inser att man inte kommer att hinna trana. Man har daremot blandat en proteindrink.

Hur pass bra star sig den drinken nar den ar utblandad i vattnet? Hur lange kan den sta innan naringsvardet blir forandrat?

Sverker
2014-09-21, 19:09
Antingen stänger man av telefonen eller så sätter man in drycken i kylskåpet.

M a p bakterier så klarar kanske drycken en dag men proteinet lär falla till botten och bilda en seg klump.

R Scarpa27
2014-09-21, 20:29
skaka till den lite extra efter toa besöket. så har du renew-shaked it.

och ställ den inte på toa golvet ohygieniskt. ;)

vicarious
2014-09-21, 21:16
Du kan ju dricka den även om du inte tränat.

kaspen
2014-09-21, 23:30
Nu vill jag inte har svar på mina påhittade teoretiska scenarior utan mer om hur eventuellt näringsvärde förändras.

Sverker
2014-09-22, 17:07
Näringsvärdet är ointressant ifall du blir matförgiftad av någon Bacillus cereus.

Kylförvarar du drycken påverkas inte näringsvärdet. Proteinet ligger kvar oförändrat. Det är när bakterier börjar växa till i antal som det kan bildas giftiga nedbrytningsprodukter av proteinet, typ histamin.

SandraWallin
2014-09-23, 10:41
Det är ingen fara att ställa den i kylen. Den håller sig bra till dagen efter om du planerar att träna då. Jag har gjort det många gånger... Låt den inte stå mer än en dag bara. Då kan den börja gäsa (det har hänt det me)

Lycka till,