handdator

Visa fullständig version : Är du trygg i ditt närområde, ensam, nattetid?


filmjölk
2014-09-21, 15:00
Tänk dig att du är på väg hem ensam sent på natten, lite halvpackad i området där du bor. Känner du dig då trygg att du inte riskerar att bli misshandlad, rånad, antastad, hotad eller våldtagen?

(poll)

en stor stark
2014-09-21, 15:03
Nja, alltså i mitt kvarter och i närheten av det så känner jag mig trygg. Däremot om jag kommer från/ska till området med pubar så gör jag inte det. Eller nu när jag bott här så länge så vet jag iofs var man ska och inte ska gå så jag klarar mig ändå.

filmjölk
2014-09-21, 15:06
Nja, alltså i mitt kvarter och i närheten av det så känner jag mig trygg. Däremot om jag kommer från/ska till området med pubar så gör jag inte det. Eller nu när jag bott här så länge så vet jag iofs var man ska och inte ska gå så jag klarar mig ändå.

Bland fyllos är det väl en utopi att vara helt trygg, men rätt nice att känna sig trygg iaf i sina egna kvarter.

Hackenschmidt
2014-09-21, 15:08
Nej inte trygg men inte heller rädd. Däremot är jag rädd vid de få tillfällen min sambo går runt ensam i området vid kvällstid. Jag bor i ett område 5km utanför en mellanstor stad och det pågår en hel del "bus". Jag går alltid med en viss vigilans i uppmärksamhet om det är sent på kvällen.

VoDaresVins
2014-09-21, 15:10
Bor på landet. Största risken vore att bli påkörd av nån rattfull på väg hem från nån annan bysbo.

Yes
2014-09-21, 15:10
Nja, jag har klarat mig bra men det finns gott om idioter och kriminella gäng.

Spettet
2014-09-21, 15:13
Jajjemen.

Rikard Jansson
2014-09-21, 15:13
Skulle kunna gå utanför naken, i säkert 6-7 timmar utan att någon någonsin skulle få reda på det. Och det är så det ska vara.

filmjölk
2014-09-21, 15:14
Bor på landet. Största risken vore att bli påkörd av nån rattfull på väg hem från nån annan bysbo.

Inte rädd för att bli attackerad av en älg heller?

Red Apple
2014-09-21, 15:15
Nej, inte alls. Bor på rätt sida av pendeltåget :)

Oxe
2014-09-21, 15:24
Hmm är tjejen ute sent dvs efter 0200 så går jag gärna och hämtar henne... då det är en annan resväg hem som är lite stökigare dryga 2km ifrån där vi bor, dom elementen kommer mer eller mindre aldrig upp runt våra områden. För min egen del är jag ganska oberörd när det gäller mig.

David_wigren
2014-09-21, 15:27
Jag har bott i ganska dåliga områden under större delen av mitt liv med mycket rån, misshandel, och en del mord. Har en kusin som blev ihjälslagen under ett oprovocerat överfall :( . Har även några gamla bekanta som både utfört och råkat ut för en del dumheter. Jag har successivt flyttat till bättre o finare områden. I mitt nuvarande område är det nog jag och min hund som är det värsta som är ute och går om kvällarna. Det finns några kaxiga 10-12 åringar också, men jag är inte så orolig över att bli rånad av dem. Känner mig inte rädd överhuvudtaget när jag är ute på kvällar och nätter.

Bailah
2014-09-21, 15:30
Ja, helt.

Petoria
2014-09-21, 15:36
Inte riktigt, bor i ett halvkasst område i Glasgow när jag studerar. Hemma i Malmö känner jag mig trygg.

Stoltz
2014-09-21, 15:36
Jag kände mig helt säker fram till för två månader sedan då det började bli lite mer påtagligt med idioter utanför byggnaden jag bor i.

Lite blandade knarkdeals som bevittnats från sovrumsfönstret, småbråk och ganska många bilar som kört in snabbt som attan på en halvdold parkering, släkt lysena och väntat i tjugo min utan att röra sig, och sedan bara tände och köra iväg i rivfart.
Detta har i sig aldrig stört mig för jag har alltid känt att

1) De flesta här är kunder till mig så även de fulare fiskarna vet vem jag är och på så sätt bryr de sig inte om mig så länge jag inte bryr mig om dem.
2) Jag är lång och relativt snabb, jag hade varit ett onödigt mål med tanke på hur många lättare personer det finns i området.

Sen kom för två månader sedan en dag när jag var på väg hem efter jobbet. Går förbi två druggies, varav den ena var en ganska tjock och bister man med en sjujävla mustasch. Jag märker direkt när jag går förbi honom att han följer mig med blicken och ställer sig upp. "Shits going down" tänker jag och börjar gå lite snabbare.
Efter ca tio meter kastar jag en blick bakåt och ser att mycket riktigt går han efter mig. Jag ökar hastigheten lite och tittar bakåt igen efter ytterligare tio meter. Då möter jag hans blick och visst var det jakt som gällde i den blicken. Ovanpå det stoppar han in handen bakom ryggen som för att ta fram något.
Fuck this shit, så fort jag kom runt hörnet som jag varit vid när jag tittat bakåt så har jag sju meter till dörren. Jag tar upp mina nycklar, kommer in i trapphuset på bara någon sekund och springer upp på andra våningen och tittar ut. Jag är noga med att inte tände ljuset så att han inte ser mig.
Precis utanför står fanskapet med en kniv lika lång som min underarm och brölar på något språk jag inte känner igen och vänder sig ryckigt fram och tillbaka utanför dörren innan han till slut ger sig och går tillbaka.

Så mycket för den säkerheten :D

shut teh face
2014-09-21, 15:39
Japp, bor på Gotland och dessutom i skogen

Tidigare bodde jag på Södermalm, där kände jag mig oftast trygg, förutom på natten ibland. Innan dess Upplands Väsby och där kände jag mig aldrig trygg och råkade ut för en hel del skit.å

Dreas
2014-09-21, 15:49
Helt och hållet. Bor 9km utanför Karlstad centrum i ett område där det bor mest familjer och pensionärer.

Mycket trevligt och skönt!

Stoltz, ringde du polisen?

Bubblan84
2014-09-21, 15:50
Trygg i den delen av mitt bostadsområde där jag bor (Luleås största), rör man sig nattetid nån kilometer bort är det bäst att ha SWAT-utrustning :D Nejdå, ganska tryggt där också.

Bubblan84
2014-09-21, 16:02
Trygg i den delen av mitt bostadsområde där jag bor (Luleås största), rör man sig nattetid nån kilometer bort är det bäst att ha SWAT-utrustning :D Nejdå, ganska tryggt där också.

Ändrar mig, längre bort på området blir det att kasta blickar över axeln och scanna av omgivningen för att känna sig trygg. Inte helt tryggt alltså.

Olegh
2014-09-21, 16:05
Bor i ett studentghetto och studenter är i regel mer som vuxna barn än bögrånmördare. I princip allt otyg är grundat i tanklöshet snarare än ren illvilja.

Oroar mig inte det minsta. Detta kan delvis också bero på att jag har ett gott track-record i att backa ur uppblossande otrevliga situationer.

Nattljus
2014-09-21, 16:18
Ibland. Det beror på hur länge sedan det var något brann eller någon blev misshandlad. Det är bara några dagar sedan någon blev skjuten på parkeringen bara ett par hus från där jag bor så just nu mindre trygg än vanligt cofffee

Bubblan84
2014-09-21, 16:18
Bor i ett studentghetto och studenter är i regel mer som vuxna barn än bögrånmördare. I princip allt otyg är grundat i tanklöshet snarare än ren illvilja.

Oroar mig inte det minsta. Detta kan delvis också bero på att jag har ett gott track-record i att backa ur uppblossande otrevliga situationer.

Man ska nog inte underskatta studenters illvilja. Tänker på alla skolmassakers som skett i tex USA. Någon gång är det Sveriges tur. Här i stan är det just i studentområdena det har förekommit mest rån och misshandel de senaste åren.

mangemani
2014-09-21, 16:54
jadå, helt säker.
från där bussen från stan släpper av mig, så passerar man själva centrumet(där man oftast ser en massa små killar/tjejer som mest sitter och piper och ser vettskrämda/osäkra ut då man passerar vid nattetid) och efter det så går man igenom bostads området hela vägen hem och det bor mest gamlingar och familjer där, inga tattare eller nått, så det är lugna gatan.

XXXL
2014-09-21, 16:56
Just här så ja men däremot finns det områden i andra delar av stan där jag hade tagit taxi till dörren så att säga.

Jockefoten
2014-09-21, 17:01
Bodde i ett av Växjös lugnare områden fram tills för två veckor sedan, behövde inte låsa dörren, etc. Nu bor jag i ett getto utanför Sthlm. Luktar dödsknark och oregano i trappan.

Känner mig relativt trygg, har en snabb cykel.

J.V
2014-09-21, 17:34
Japp, fullständigt trygg. Hjälper väl en del att man råkar ha några muskler, väldigt tatuerad och en frilla så jag ser ut som en rysk gangster. Hade nog känt mig trygg även utan de attributen, dock.

Extra trygg när jag och sambon har en amstaff, tar man en promenad med den tror alla direkt att man har en blodtörstig dödskamphund som vill slita alla i stycken. De flesta ser ohyggligt nervösa ut när jag närmar mig med henne, eller till och med tar en liten omväg.

Latissimus Dorsi
2014-09-21, 17:39
Ja, bor i en förort. Beror mest på att jag är invandrare, men tror att även jag lätt skulle kunna råka ut för skit bara att det är mindre sannolikt då man är bekant med de flesta på något sätt. Är man dock svensk eller tjej kan jag definitivt tänka mig att det känns väldigt otryggt här.

The_RobRoy
2014-09-21, 17:46
Japp, fullständigt trygg. Hjälper väl en del att man råkar ha några muskler, väldigt tatuerad och en frilla så jag ser ut som en rysk gangster. Hade nog känt mig trygg även utan de attributen, dock.

Extra trygg när jag och sambon har en amstaff, tar man en promenad med den tror alla direkt att man har en blodtörstig dödskamphund som vill slita alla i stycken. De flesta ser ohyggligt nervösa ut när jag närmar mig med henne, eller till och med tar en liten omväg.


Låter snarare som att dina attribut och din hund får andra att känna sig otrygga i ditt område.

Själv har jag precis flyttat tillbaka till Solna centrum ifrån Hongkong. Kände mig aldrig otrygg här för 3 år sedan, men antalet skumma typer runt centrum har dubblerats sen jag sist bodde här. Känns inte helt OK längre.. ..har väl själv blivit äldre och mer dödlig också.

ceejay
2014-09-21, 17:53
ingen fara alls.

jenni
2014-09-21, 17:56
Bor i stan, så det är folk ute nästan dygnet runt, men få civilkuragen i sverige är pinsamt låg så vet jag inte hur trygg man kan känna sig faktiskt

billmaier
2014-09-21, 17:57
Bor i ett studentghetto och studenter är i regel mer som vuxna barn än bögrånmördare. I princip allt otyg är grundat i tanklöshet snarare än ren illvilja.

Oroar mig inte det minsta. Detta kan delvis också bero på att jag har ett gott track-record i att backa ur uppblossande otrevliga situationer.

+1

Kände mig också trygg då jag studerade i Holland och bodde i ett ghetto lite utanför stadscentrum. Ofta som jag gick hem från krogen 04-05 tiden på morgonen genom skumma kvarter och träffade en hel del ghettonegrar (langare), pundare och prostituerade, men behövde aldrig känna mig otrygg.

TomasB
2014-09-21, 17:58
Jag bor ju i Stockholms innerstad. Och det är knappast de boende i området jag kan bli orolig för utan de som är på besök från andra delar av stan. Men till 90% känner jag mig säker överallt i Stockholms innerstad nattetid.

Sen kan jag ta för mig om jag behöver också, men det tycker jag inte spelar roll. Hur du reagerar när du blir utsatt är rätt ointressant i sammanhanget om du inte gillar att veva d.vs..

Angel
2014-09-21, 18:00
Nej, absolut inte.

WHITEFOLKS
2014-09-21, 18:01
Inte värt att glida runt och vara otrygg.

J.V
2014-09-21, 18:23
Låter snarare som att dina attribut och din hund får andra att känna sig otrygga i ditt område.Haha, japp det är väl lite så när folk är bra på att döma andra efter utseende och inte har kunskap om hundar.


TapaTalk.

VikG
2014-09-21, 19:27
Bor i en stockholm förort men känner mig alltid trygg

Stoltz
2014-09-21, 19:49
Helt och hållet. Bor 9km utanför Karlstad centrum i ett område där det bor mest familjer och pensionärer.

Mycket trevligt och skönt!

Stoltz, ringde du polisen?

Jadå. Lite sjukt annars att bara låta honom springa runt med sitt halvsvärd :D

ceejay
2014-09-21, 19:57
en kniv lika lång som min underarm

Så mycket för den säkerheten :D

wtf

agazza
2014-09-21, 20:09
Bor på landet, däckar jag utomhus någonstans på vägen hem från puben kommer jag antagligen vakna med täcke, kudde och en tant ståendes över mig med kaffe och bullar

muddler
2014-09-21, 20:14
Ja det vill jag påstå, alla mina år på det lokala gymmet så är jag på realtivt god fot med "buset" i närområdet, plus att jag har en relativt stor uppenbarelse så det har gått fint hittills.

Captainwide
2014-09-21, 21:41
Troligtvis.. är dock paranoid som fan.

Huungg
2014-09-21, 22:03
Har alltid bott i dåliga områden fram till senaste året då jag flyttat till ett lugnt studentområde. Har aldrig varit rädd för att bli nedslagen, men många gånger har jag gömt mobilen i fickan när jag passerat skumma typer.

Scratch89
2014-09-21, 22:03
Ja, precis här utanför är det inga problem. Bor i ett, för centrala Göteborg, väldigt lugnt och fint område. Det finns ju såklart ett par lokala fyllisar som brukar husera bussarna, men de gör inget mot någon annan förutom att prata väldigt högt på göteborgska.

Agitator
2014-09-21, 23:01
Kommer alltid kunna springa ifrån gänget som attackerar en efter att först försökt prata mig ur någon löjlig konfrontation från deras sida.

Gått hem från Stockholm centrala delar nattetid många gånger. Cirka 8-10 km beroende på startläge. Allt från 23-05 på morgonen samt även från en del andra förorter längs röda linjen.

Aldrig känt mig orolig/rädd faktiskt, även blivit personrånad när jag var under 20, var dock svenssons som rånade mig i stureby, tjafsade tillbaka lite men de vågade inte börja veva utan nöjde sig med att de var överlägset via antalet och bara snodde mina saker under mina protester.

Jag valde att inte börja veva med tanke på att det nästan var det som de efterfrågade själva (en ursäkt dvs för att själva veva).

Handlar nog mer om hur man för sig och hur mycket man själv känner sig själv över hur man hanterar situationer. Själv är jag övertygad om att är det någonstans man ska bli överfallen så är Sveriges tre huvudstäder populära val för just sådana utfall.

Än så länge har det gått bra iaf, men en vacker dag har man väl helt fel gäng framför en på sina nattliga turer.

Red Apple
2014-09-21, 23:18
Ja, precis här utanför är det inga problem. Bor i ett, för centrala Göteborg, väldigt lugnt och fint område. Det finns ju såklart ett par lokala fyllisar som brukar husera bussarna, men de gör inget mot någon annan förutom att prata väldigt högt på göteborgska.

Usch, jag skulle i alla fall känna mig hemskt otrygg :S

Exdiaq
2014-09-21, 23:32
Nog aldrig känt mig otrygg i Sverige. Å andra sidan "bara" bott i ett mindre samhälle (par tusen invånare) ett par mil från större stad och i ett av de bästa områdena i en studentstad. Tänker dock undvika ett antal städer och områden i den mån de går. Finns ett antal områden jag aldrig någonsin kan tänka mig att bosätta mig i.

I USA däremot...

Sheogorath
2014-09-21, 23:44
När jag har varit ute och festat går jag ofta genom kvarteren där det röstas på F! och resturangbombas friskt, så nej.

Tricklew
2014-09-22, 00:50
Småbarns familjer och pensionärer, extremt trygg.

F Ultra
2014-09-22, 18:21
Extremt trygg här med, skulle aldrig få för mig att vara orolig för varken frugan eller barnen.

shadowfire
2014-09-22, 18:28
Definitionsfråga då jag är uppvuxen i en liten Norrländsk by där man alltid hade dörren öppen för alla och där rån, våldtäkter o sådant var sådant man bara läste om på nyheterna.

Har ju fått med mig det där lite och blivit lite naiv, så jag känner mig trygg precis överallt även där jag borde känna mig otrygg. Där jag bor nu är jag 100% trygg, största hotet är att en 737a tar fel på min flaggstångsbelysning och inflygningsljusen nu till jul och landar på min tomt istället.

Däremot när jag var i Sydafrika och jobbade i början på året och skulle gå ut från mitt gated community och knalla bort 200m till köpcentret kl 19 på kvällen, så blev jag stoppad av både säkerhetsvakter samt de som ägde guesthouset jag bodde i. Enligt dem var det i praktiken 100% chans att jag blev rånmördad om inte de 200 metrarna fram till köpcentrat, så de 200 metrarna hem igen. Tydligen om man blev rånad där så nöjer de sig inte med att ta vad de får, utan röjer eventuellt vittne ur vägen med.

Snacka om kontrast för en svenne som tycker sig vara trygg överallt.

ArnoldOnLehmä
2014-09-22, 19:40
Nej, fast jag bor i skogen! Finns grävlingar, älgar och huggormar och i natt hade dessutom en björk rasat på grannens gård. När jag går ute med hunden i kolsvarta mörkret brukar jag höra dem mest diaboliska ljuden.

O_Wao
2014-09-22, 19:50
Jag bor på landet, så är fjantigt mörkrädd men egentligen inte otrygg. Är däremot noga med reflex etc eftersom det körs ganska fort på vägen utanför.

spoon
2014-09-22, 20:17
Känner mig trygg på dom flesta platserna i världen. Finns ingen anledning att gå omkring och oroa sig. Går det åt helvete så gör det.

Diomedea exulans
2014-09-22, 20:32
Väldigt trygg. Bor i ett lummigt villaområde i en småstad med barnfamiljer, ett ålderdomshem och ett dagis som närmsta grannar. Här är så tyst på nätterna att man kan höra en knappnål falla.

Oxe
2014-09-22, 21:04
http://i.imgur.com/gS5FmW9.jpg

Så här ser jag ut när jag är ute med mina 2st 50kg valpar på kvällar/nätter

Mental
2014-09-22, 21:15
Du bidrar till att ditt område känns otryggt med andra ord ;)

SEJB
2014-09-22, 21:18
Känner mig väl hyffsat trygg men det var ett överfall på en tjej för bara några veckor sen häromkring så vem vet.

Oxe
2014-09-22, 21:21
Du bidrar till att ditt område känns otryggt med andra ord ;)

Nja som hundägare så känner man ju alla, och dom andra boende tycker om att ha mig gående där, ev småligister kanske inte uppskattar min närvaro lika mycket.

management by fear

jakke
2014-09-22, 21:25
I mitt område är det mest hemtjänsten som sveper runt på natten. Så Ja

AronP
2014-09-22, 21:26
Efter att ha sett skit hända även i fina områden så är jag inte trygg någonstans i städer, men det är inte så att jag går omkring orolig heller.

Gober
2014-09-22, 23:06
Känner mig väldigt sällan otrygg. Däremot är jag alltid orolig när tjejen tar sig hem sent, hon brukar dock alltid se till att slå följe med någon kamrat. Egentligen bör jag väl vara mer orolig för mig själv om man ska se till statistik. Har egentligen aldrig känt mig otrygg i Malmö men det beror väl på att jag aldrig råkat ut för något förutom ett väldigt lamt rånförsök som slutade med att rånarna gick iväg igen. Har dock bekanta som råkat illa ut och det sätter nog sina spår.

Ps, bilden på OXE :D

hurril
2014-09-22, 23:19
Säker för att jag har huvudet på skaft. Man ska passa sig för fulla män (i eller utan grupp) på kvällen.

MojjMojj
2014-09-22, 23:37
Hyffsat säker, men som hurril säger så gäller det att ha huvudet på skaft.

Folk är alldeles för blåögda och har skygglappar. "Ignorance is bliss" är standard enligt mig, dvs det passar in på majoriteten.

Gober
2014-09-22, 23:37
Säker för att jag har huvudet på skaft. Man ska passa sig för fulla män (i eller utan grupp) på kvällen.

Man brukar se på långa vägar när det är dags att svälja sin "stolthet" och gå över på andra sidan gatan.

Medusa
2014-09-22, 23:41
Det lättaste är att aldrig lämna bostaden, på det viset kan man aldrig råka illa ut.

Jag är dock rädd för dom större och grövre männen i närområdet, dom kastar ständigt lystna blickar åt mitt håll när jag nervöst trippar den korta sträckan från parkeringen till lägenheten.

Brrrr!

Magnus Larsson
2014-09-23, 05:56
Hemskt vad många är rädda. I och för sig känner jag igen mig i det, och kollar mig själv noga runt axeln om jag är ute i Gbg på kvällen.

Hemmavid oroar jag mig inget. Mest hus, skog och klippor. Visst har det förekommit mopedstölder, slangning etc men det är inga tyngre element som ligger bakom de sakerna

ARMSTARK
2014-09-23, 08:09
I hemmakvarteren är jag helt säker, men nere vid pendeltågs stationen ser man sig över axeln. Där hänger ibland ungdomar från gettona i kommunen och det har hänt att de befriat ensamma nattvandrare från mobil och plånbok.

hurril
2014-09-23, 09:16
Man brukar se på långa vägar när det är dags att svälja sin "stolthet" och gå över på andra sidan gatan.

Den typen av stolthet har jag lyckligtvis inte och jag kan försvara mig bra också men det handlar om att se över sitt riskbeteende helt enkelt.

Ulvamal
2014-09-23, 10:09
Inte ett dugg otrygg. Inte fanken ser jag ut att ha något värt att ta, inte.

rooz
2014-09-23, 10:24
Ett rånförsök på 23 år i mina hemtrakter. Så ja, jag är trygg.

supercharge
2014-09-23, 12:05
Hemskt vad många är rädda. I och för sig känner jag igen mig i det, och kollar mig själv noga runt axeln om jag är ute i Gbg på kvällen.

Hemmavid oroar jag mig inget. Mest hus, skog och klippor. Visst har det förekommit mopedstölder, slangning etc men det är inga tyngre element som ligger bakom de sakerna

Det beror på att det händer väldigt mycket mer skit idag än förr. Det är tyvärr bara en tidsfråga innan vi kommer ha gated communities här också.

StarkaUlf
2014-09-23, 12:08
Har bott i lite olika städer och även utomlands. Aldrig känt mig otrygg på något ställe. Fast jag har nog haft turen att hamna på bra områden (tror jag :D ). Här i min födelseort och dessa kvarter så känner jag mig hur säker som helst.

Nordenator
2014-09-23, 12:29
Bor bra till och har mer eller mindre alltid gjort det. Jag bodde hos en polare i Frölunda i en månad, och det är väl det värsta hittills. Samma dag som jag flyttade in blev en kille skjuten på vagnhållplatsen jag åkte till/från. Utöver det har jag här i Götet bott i Örgryte och Johanneberg. På vägen hem i fredags mötte jag två kaniner. Allt annat låg och sov klockan 11. Jag kan tänka mig att det är stökigare längst Gibraltar, men jag bor inte bland studenterna så här är det mest barnfamiljer.

AronP
2014-09-23, 13:08
Jag börjar fundera på vad trygg innebär för folk. Vissa pratar om att klubba, slåss eller gå omvägar, då är man ju verkligen inte trygg i min bok. Jag vill kunna släppa ut mina, ponerade, barn närhelst på dygnet för att jag ska se det som tryggt.

Krutpaket
2014-09-23, 13:35
känner mig rätt trygg, men man är ju egentligen inte 100% trygg nånstans. Shit happens lite varsom liksom. men jag känner mig mer osäker inne i stan en fredagnatt.

Yes
2014-09-23, 15:41
Den typen av stolthet har jag lyckligtvis inte och jag kan försvara mig bra också men det handlar om att se över sitt riskbeteende helt enkelt.
Det är ju att hantera otryggheten, men den finns fortfarande där.

Fredrik S
2014-09-23, 21:09
Bor i en liten by 1,5 mil utanför Jönköping, i ett villaområde där det bokstavligt talat enbart bor pensionärer och barnfamiljer. Så ja, jag känner mig helt trygg i mitt närområde.

hurril
2014-09-24, 12:10
Det är ju att hantera otryggheten, men den finns fortfarande där.

Jag håller inte med. Jag är aldrig otrygg utan snarare alltid uppmärksam.