handdator

Visa fullständig version : Fullhärdat fett palmolja


greken2000
2014-09-20, 14:33
Hej köpte jordnöttsmör och det stod att det innehöll fullhärdat fett palmolja. Är det ohälsosamt på något sätt?
Tack på förhand.

Bernhardn
2014-09-20, 14:55
Har ochså undrat detta... Palmolja är ju en medium kedjad tryglecerid om inte annat tas upp snabbare än fett med mer kolatomer än 14 lr va gränsen var på vad är det för jordnötssmör ?

Nutrid
2014-09-20, 15:24
Har ochså undrat detta... Palmolja är ju en medium kedjad tryglecerid om inte annat tas upp snabbare än fett med mer kolatomer än 14 lr va gränsen var på vad är det för jordnötssmör ?

Hur snabbt den tas upp eller inte är ju dock inte relevant i detta sammanhanget utan snarare om härdat fett i sig (kemiskt gjort så att fettet är hårdare = mer mättat) är negativt eller inte.

Min gissning är att det inte i mindre mängder spelar någon större roll.

greken2000
2014-09-20, 15:36
vad är det för jordnötssmör ?

Märker skippy kostade 30 kr för 340 gram, billigaste på hemköp.

information:
http://www.mathem.se/varor/jordnotssmor/jordnotssmor-creamy-340g-skippy

Sverker
2014-09-20, 15:43
Har ochså undrat detta... Palmolja är ju en medium kedjad tryglecerid om inte annat tas upp snabbare än fett med mer kolatomer än 14 lr va gränsen var på vad är det för jordnötssmör ?

:confused:

Palmolja innehåller mycket palmitinsyra som är 16 kol lång, ca 45 %. Naturligtvis finns det också med oljesyra och linolsyra som blir till mättad stearinsyra, 18 kol lång, efter härdningen.
Det lär bli en hög smältpunkt på det fettet och inblandat i jordnötsmassan så hindrar den att olja separerar ut på ytan.

greken2000
2014-09-20, 16:51
Lite för advancerat för mig. Vill bara veta om jag ska byta jordnöttsmör till ett annat märke utan palmolja (om det finns)
Är denna härdade palmolja ohälsosam?
Tack för svaren.

Prudentia
2014-09-20, 17:19
Enligt Livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-miljo/Miljosmarta-matval/Matfett/ så ökar det mättade fettet i palmolja risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Sverker
2014-09-20, 19:07
Lite för advancerat för mig. Vill bara veta om jag ska byta jordnöttsmör till ett annat märke utan palmolja (om det finns)
Är denna härdade palmolja ohälsosam?
Tack för svaren.

Det är bara någon procent härdat fett med i jordnötssmöret. Jag är inte ens säker på att du tar upp fettet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88067


Men jordnötssmör är knappast det nyttigaste du kan äta heller. Proteinet är värdelöst och fettet innehåller bara Omega-6 ( linolsyra ) men inget Omega-3.

greken2000
2014-09-20, 19:13
Okej, behöver fett källor så jag kommer upp i 90 gram /dag.
Ska jag hoppa över allt mättat fett? Är det bra att halsa i sig olivolja?
Lax kan man ju inte äta varje dag.
Naturella nötter är jag trött på.
Crème Fraiche är det ohälsosamt?

greken2000
2014-09-21, 10:00
Hittade ekologiskt jordnött smör på willys för 30 kr. Märket green choice med 99.3% jornötter. Hade 48.9 g fett varav 6.8 gram var mättat fett per 100 gram.
Är detta en bra fett källa? är inte så mycket ute efter proteinet.

cero
2014-09-21, 10:37
Okej, behöver fett källor så jag kommer upp i 90 gram /dag.

Hur lätt som helst att komma upp i. Ät vanlig mat bara, du behöver inte kasta i dig jordnötssmör. Bra källor är: mejeri, kött/fågel/ägg, fet fisk, avakado, nötter, oliv-/rapsolja osv.

cero
2014-09-21, 10:39
Ska jag hoppa över allt mättat fett? Är det bra att halsa i sig olivolja?

Nej, en bra balans ska du ha. Och nej, du behöver inte halsa i dig något. Varför är du så oroad över att inte få i dig nog med fett..? Äter man varierat enligt tallriksmodellen får man garanterat i sig bra mängder. 90g är ingenting så det får du i dig snabbt.

Crème Fraiche är det ohälsosamt?

Nej, det är yoghurt i princip.