handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta, fast ätarfönster mellan 18-23?


Armed Dingo
2014-09-19, 21:19
Bryr mig inte om några "fördelar" med detta då jag inte är ute efter något försök på biologiskt hackning som kvällspressen skulle uttryckt det. Det hade bara varit oerhört bekvämt att äta konstant efter träning tills man går och lägger sig och slippa göra det under dagen. Dessutom blir det heller inget sötsug emellan måltider eftersom jag bara äter efter skolan.

Nackdelar? Någon som prövat? Om jag gör det här, borde jag ta en proteinshake innan träning som jag gör vid 17tiden?

Hur lång tid kan det förväntas ta innan kroppen ställer om sig så jag slipper gå omkring vrålhungrig eller hängig under dagarna? Detta borde inte vara alltför olikt sättet vi levt på förr så det borde väl gå bra.

R Scarpa27
2014-09-19, 21:26
känn efter ist.
ganska tråkigt att träna jättehungrig, slö, sämre ork och lågt blodsocker =)...
då skulle jag nog ätit något lätt innan iaf så träningen ger lite, sen kan du piska på med större mål efter isf.

men har du orken kör på inte vet jag, känn efter :)
finns ju ingen mening med att sabba ett pass ena dagen för man egentligen behöver energi (men inte får äta innan)...:/ lr....

Armed Dingo
2014-09-19, 21:31
Jepp jag ska göra det. Börjar imorgon. Går och tar en extra hamburgare nu, måste ju vara förberedd.

Om det går bra så postar jag updates. Går det åt pipan blir jag irriterad och ignorerar tråden :d

1x0
2014-09-19, 21:35
Är väl högst individuellt. Folk som älskar frukost och alltid vaknar hungriga lär ha oehörda problem att fasta hela dagar. Även folk som känner de måste äta för att kunna prestera (både fysiskt och psykiskt).

För t.ex mig, som aldrig har ätit mina första vakna timmar känns det helt naturligt. Presterar även bäst på tom mage/fastandes, blir mest letargisk och ofokuserad om jag äter innan ett pass.

Presterade t.o.m bäst fastandes, under en hård diet (1000-1500 kcal-underskott/dag), vilket jag blev överraskad av (trodde en pre-workout måltid med carbs skulle ge bättre prestation under diet).

Själv tränar jag vid 14:00 tiden och äter mellan 17:00-22:00 (inte så noga med tiderna), tränar helt fastandes (ingen BCAA/EAA osv).


F.ö är jag ALDRIG hungrig under fastan, det är först några tuggor in på måltiden som hungern kickar igång (speciellt om det är mycket kolhydrater i måltiden)...under min diet var jag fan som hungrigast efter 22:00, när jag ätit hela dagsintaget!


Känn efter som sagt, 1 vecka lär det dröja som max att se hur det fungerar och vänja kroppen.

Armed Dingo
2014-09-19, 22:05
Jag har dietat många gånger och har faktiskt redan kört en form av PF förut men då mellan 12-vad det nu är. Alltså leangains. Minns inte varför jag slutade med det men jag har flyttat runt en del och antagligen var det någon gång som det inte föll sig i att fortsätta.

Vad jag vet är att när jag blir hungrig så vill jag genast gå och käka. Inte för att få väck hungern utan för att jag intalar mig att jag är katabol, att om jag inte äter på en gång så blir det för nära inpå träningen eller hej och hå. Själva hungerkänslan är inget jag ser som ett problem.

Om jag vet om att min kropp kompenserar för dagens fasta med större uppbyggnad på kvällen så är jag OK med att bli hungrig. Det är t.om. bekvämt då man blir mer på G. Andra stora fördelar som jag ser det är:

Slippa äta frukost som jag ändå inte gillar, för är inte hungrig på morgonen
Slippa lägga pengar på lunch ute eller möda på att ta med mat till skolan.
Slippa avbryta arbete för att ta sig iväg och äta
Slippa tänka på Vad kan jag äta (vad ligger nära mig?)
Slippa bli sugen på mer saker emellan måltider
Slippa äta två mål likadant varje dag av bekvämlighetsskäl då jag inte kommer ha bråttom när jag väl ska äta
Slippa komma hem och vara vrålhungrig men behöva ställa sig och laga middag. Kan äta massa medans jag lagar maten.
En jäkla massa kalorier direkt efter träning och fem timmar framåt.
Kan äta mig proppmätt varenda dag
Blir antagligen väldigt trött efter allt och somnar lättare.
Om jag går ut med polare på middag som inte tränar/tänker på vad de äter så kan jag äta lika mycket, eller mer, än de. Har ju inte ätit på hela dagen ändå.

Eventuella nackdelar hade däremot varit intressant att veta.

Starvation
2014-09-19, 22:23
Tycker det e skit bra med periodiskt fasta. Vilket fönster som helst funkar för mig, om jag tränar upp det först. I början för typ 5 år sen så var det jobbigt men efter det har det blivit otroligt lätt att fasta.

Enda nackdelen är att man blir trött ibland innan träningen, men en pwo fixar ju det lätt. Koffein ensamt brukar fixa det för mig. Testa dig fram.

Springer92
2014-09-20, 10:50
Jag förstår exakt vad trådskaparen "vill få fram" eller jag tror jag förstår iaf. Jag håller dessutom med. Om jag får leka med tanken så hade det varit underbart att få kunna gå upp på morgonen och inte behöva ens tänka på mat förän på kvällen. Inga matlådor, inga tider att passa, ingen stress osv osv. Jag minns när jag jobbade natt. Klockan 21:30 slänge jag i mig 500g kvarg och åt inte fören jag kom hem vid 07:30 igen. Det är ju inte många timmar så sätt men det var väldigt bekvämt och "skönt".

Om det hela skulle funka vet jag inte. Skulle du (ts) köra detta varje dag? Hur gör du på helgerna eller när du är ledig? Bara nyfiken alltså. Dessutom tycker jag du ska börja långsamt. Börja med att fasta till 12 på dagen, sedan 13, 14, 15, 16 osv. Kanske bättre för kroppen också.

Armed Dingo
2014-09-20, 21:35
Första dagen gick riktigt bra men jag vaknade vid kl 13 så det var inte vanligt utgångsläge då jag går upp kl 8 i normala fall.

Jag åt 300 gram kvarg till frukost därefter ingenting. Det kommer jag fortsätta med.

Hade mycket bra energi under dagen och passet.

upperkatt
2014-09-20, 22:02
Första dagen gick riktigt bra men jag vaknade vid kl 13 så det var inte vanligt utgångsläge då jag går upp kl 8 i normala fall.

Jag åt 300 gram kvarg till frukost därefter ingenting. Det kommer jag fortsätta med.

Hade mycket bra energi under dagen och passet.

Fortsätt gärna att skriva några dagar, det är alltid intressant att läsa om andras kostupplägg, speciellt vad gäller tidpunkter. :)

Armed Dingo
2014-09-22, 18:01
Idag gick jag upp kl 8 som vanligt. Åt ca 250 gram kvarg. Stog mig bra på detta i flera timmar, blev lite hungrig vid lunch men det försvann igen. När klockan var 4 fanns inte en tanke på mat men var på lite dåligt humör och ville snabbt komma iväg och träna. Kan tilläggas att jag la av med snus (igen) med start denna dag. Har inte hållit på mer än två veckor denna gången så det vänjer jag av mig med fort.

Tog en Diet Fuel (30/70) shake innan jag åkte iväg och tränade. Körde rehab-pass idag så kan inte uttala mig om prestation då det inte fanns någon.

Imorgon kommer jag kunna åka iväg lite tidigare vilket passar bra. Det är verkligen att tänja på gränsen att vara på gymmet vid 17, vid 16 blir bättre. Nu, kl 19, har jag bara ätit hälften av dagens mat och ändå är jag proppmätt, det håller inte. Måste ha mer tid att få i mig mat.

Kör vidare imorgon.

Vad jag kan säga hittills med hel säkerhet är att min kropp trivs bra med att inte äta frukost, det har jag redan bestämt mig för att sluta med. Jag räknar inte lite kvarg som frukost. Jag blir piggare på en gång, i vanliga fall blir jag trött efter min gröt+kvarg.

Vad jag ska känna lite mer på är om jag ska äta lunch vid kl 12 eller fortsätta såhär. Den som lever får se.

Xead
2014-09-22, 20:00
Idag gick jag upp kl 8 som vanligt. Åt ca 250 gram kvarg. Stog mig bra på detta i flera timmar, blev lite hungrig vid lunch men det försvann igen. När klockan var 4 fanns inte en tanke på mat men var på lite dåligt humör och ville snabbt komma iväg och träna. Kan tilläggas att jag la av med snus (igen) med start denna dag. Har inte hållit på mer än två veckor denna gången så det vänjer jag av mig med fort.

Tog en Diet Fuel (30/70) shake innan jag åkte iväg och tränade. Körde rehab-pass idag så kan inte uttala mig om prestation då det inte fanns någon.

Imorgon kommer jag kunna åka iväg lite tidigare vilket passar bra. Det är verkligen att tänja på gränsen att vara på gymmet vid 17, vid 16 blir bättre. Nu, kl 19, har jag bara ätit hälften av dagens mat och ändå är jag proppmätt, det håller inte. Måste ha mer tid att få i mig mat.

Kör vidare imorgon.

Vad jag kan säga hittills med hel säkerhet är att min kropp trivs bra med att inte äta frukost, det har jag redan bestämt mig för att sluta med. Jag räknar inte lite kvarg som frukost. Jag blir piggare på en gång, i vanliga fall blir jag trött efter min gröt+kvarg.

Vad jag ska känna lite mer på är om jag ska äta lunch vid kl 12 eller fortsätta såhär. Den som lever får se.

Känner igen det där med att bli proppmätt p.g.a för kort ätfönster. Jag äter sällan/aldrig frukost och ofta bara en mindre lunch sen käkar jag majoriteten av dagens intag från 16/17 (efter ett pass) till 21/22. Största målet vid 16/17 för att sedan trappa ned fram till någon timme innan jag går och lägger mig. Detta upplägg har fungerat för mig ett bra tag nu.

R Scarpa27
2014-09-22, 20:07
som jag brukar säga.
hunger är inga problem bara man vet man får sin mat senare:)

folk som blir stirriga av hunger som nästan tror de ska dö, överdrift.....störande.
oftast har jag upplevt att det är de som äter mer ggr per dag och mkt mindre portioner, som oftast lider av hunger.

tkr det räcker med 2 stora mål oftast. håller mig mkt stabilare på det.
frukost? tss.. det är till för folk som äter dåligt på kvällen. ( :D )

måste alltid lägga mig mätt annars kan jag inte sova, vaknar aldrig hungrig heller pga det.

exor
2014-09-23, 07:56
Har ätfönster 12-21 cirka. Äter en liten lunch bara annars blir jag trött, 500-700kcal. Äter resterande kalorier på kvällen. 3.000 till middag cirka och 2.000 på något gott någon timme efter. Har gjort så massvis med år och jag presterar absolut bäst på tom mage.

Tycker inte att TS ska vänta till 19 på kvällen, ta det succesivt istället.

Xead
2014-09-23, 08:50
Har ätfönster 12-21 cirka. Äter en liten lunch bara annars blir jag trött, 500-700kcal. Äter resterande kalorier på kvällen. 3.000 till middag cirka och 2.000 på något gott någon timme efter. Har gjort så massvis med år och jag presterar absolut bäst på tom mage.

Tycker inte att TS ska vänta till 19 på kvällen, ta det succesivt istället.

Intressant, i stort sett exakt mitt upplägg också! Alltid en liten lunch för att motverka trötthet. Däremot brukar jag lägga träningen fram på eftermiddagen, men ibland blir det på fastande mage också.

Armed Dingo
2014-09-24, 21:14
Jahapp då har man känt på idag också. Jag har det trevligare om jag fixar med lunch så kommer börja göra det ändå.

Det är riktigt härligt att slippa frukost däremot, och hade jag kunnat slippa kvargen hade det varit ännu bättre. Så jag kommer:

Börja med lunch igen, får lägga mer tid för att fixa mig en bra lunch på ca 900-1000 kcal.
och kommer alltså bli typ vanlig PF. Vaknar kl 8, äter första mål kl 12, tränar vid 16.30, blir ingen shake innan. Efter en proteinshake sedan startar nästa "ät-fönster" vid 18.15 till 22 något. Blir väl ungefär 1700 kcal jag ska ha i mig här. Vet inte ens om jag vill ha ett till mål lagad mat här eller om jag ska bara ta lite vad som finns hemma, typ äggmackor eller att jag steker omelett, eller fixar kycklingsallad... och fyller ut med musli&mjölk med kvarg/proteinpulver. Ska börja köpa hem mer frukt också.

Lite konstigt med enda lagade målet innan träning men är ju enbart vanesak.

Skriver nog inte mer här, detta är ju inget speciellt.