handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag utveckla mina Chins/pullups


Xtreme
2014-09-19, 06:29
Idag klarar jag runt 2-3 Chins/pullups utan hjälp och rätt ostrikt. Klarar 6-8 stycken rätt strikt med smalaste gummibandet (hjälp).

Hur bör jag utveckla härifrån? Fortsätta med gummibandet, till hur många rep? Köra utan hjälp och hoppas på att mina Chins/pullups blir striktare för varje gång jag blir starkare och försöka lägga till en extra rep varje gång?

crizzan
2014-09-19, 06:39
Kör chins varannan dag, kanske tom oftare. Variera med reps med band, negativa med extra vikt och få reps med kroppsvikt. Finns X antal liknande trådar.

Xtreme
2014-09-19, 06:45
Kör chins varannan dag, kanske tom oftare. Variera med reps med band, negativa med extra vikt och få reps med kroppsvikt. Finns X antal liknande trådar.

Fast de har kommit längre än jag. Att köra vikt när jag inte ens kan ordentligt med min kroppsvikt känns sådär. Fokus på frågan är om det är bättre att satsa på ostrikt och kriga sig upp eller med hjälp så att man orkar köra strikt.

Ribban
2014-09-19, 06:52
Jag tror det kan vara bra att göra några chins varje dag. Om du orkar 2-3 nu så gå och gör en chin några gånger per dag i något räcke i närheten. Nästa vecka ökar du och gör två osv.

svenbanan
2014-09-19, 17:17
Max antal set (med gummibandet) där du gör 3 reps varje set. Vila 60s mellan seten. Gör detta 2-3ggr per vecka. När du klarar 11set så ökar du till nästa gång så du kör 4 reps varje set...

Du kan ju också testa att nån gång ibland köra detta utan gummiband. Klarar du att göra ungefär 6-7set med singlar (utan gummiband) så kan du ju köra på detta sätt ibland också. Men du vill nog ändå köra hälften av passen med gummiband ändå så du får upp volymen. När du grejar 11 set på 2 reps kan du skita i gummibandet.

Kör även ett pass per vecka då du kör 5 set till failure i varje set och 2min vila mellan seten. Två första seten kan du köra utan gummibandet, och de tre sista med gummibandet.

Skit i extravikt innan du grejar 10 reps på bara kroppsvikten. Sedan kan du börja mecka med lite sådant också. Negativa reps skullejag ta det lugnt med eftersom det tenderar att behövas så mycket vila mellan passen. Flera gånger per vecka är kung. Då kan du inte köra skiten ur dig allt för mycket.