handdator

Visa fullständig version : Lax 3 ggr/vecka, behöver jag tillskott?


Vidar87
2014-09-18, 19:58
Hej på er!

Jag har en liten fundering angående min kosthållning.

För tillfället äter jag lax till lunch tre gånger i veckan ca 170g per måltid.

Räcker detta för att täcka mitt behov av Omega3, eller bör jag komplettera med tillskott de övriga fyra dagar då jag inte äter lax?

De dagarna kommer fettet ifrån mjölkprodukter,ägg och nötfärs främst.

Tack på förhand :)

R Scarpa27
2014-09-18, 20:06
äter 0g fisk per vecka.

äter annat kött, mkt mejerivaror, olika fetter nötter och frön osv. inga konstigheter.

titta vad du äter i helhet ist, det är inte bara fisk som innehåller omega 3. du kan nog vara helt lugn, då du äter mjölk och mejeriprodukter samt annat kött, och fettkällor osv.

så tillskott behövs nog inte, skulle jag säga.
jag har klarat mig bra utan överdrivna mängder hela livet hitils iaf.

Ajemän
2014-09-18, 20:14
500g lax per vecka är ungefär RDI av omega3

Sniggel
2014-09-18, 20:57
Säkert lagom. Vegetabilisk omega-3 (t ex rapsolja som bl a finns i bregott) ska kunna omvandlas också men i låg utsträckning. Men det kan vara bra att få i sig lite sånt med.
Annars kan du ju även äta nån burk makrill några ggr i veckan ifall du vill ha mer animalisk omega-3.

vicarious
2014-09-19, 07:37
så tillskott behövs nog inte, skulle jag säga.
jag har klarat mig bra utan överdrivna mängder hela livet hitils iaf.

Du använder den här logiken väldigt ofta. Inser du inte hur bristande den är? Det går inte att använda det faktum att du (som enskild individ) har "klarat dig" som bevis för att hävda det ena eller det andra.

Min bror har rökt i 17 år men han har också "klarat sig" bra hela livet hittills. Innebär det att rökning är ofarligt? Nu tog jag ett extremt exempel men hoppas du förstår poängen.

Shqypnia
2014-09-19, 07:46
Du använder den här logiken väldigt ofta. Inser du inte hur bristande den är? Det går inte att använda det faktum att du (som enskild individ) har "klarat dig" som bevis för att hävda det ena eller det andra.

Min bror har rökt i 17 år men han har också "klarat sig" bra hela livet hittills. Innebär det att rökning är ofarligt? Nu tog jag ett extremt exempel men hoppas du förstår poängen.
+1

Och för GUDS SKULL Scarpa kan du vara SNÄLL och skriva ordentligt uppbyggda meningar. Det är väldigt svårt att ta dig seriöst när du inte ens startar dina meningar med stor bokstav eller använder punkt efter avslutad mening.

TS så mycket lax som du äter är nog ganska optimalt så oroa dig inte. Frågan är hur lång period du kommer att äta så här.

R Scarpa27
2014-09-19, 07:55
Du använder den här logiken väldigt ofta. Inser du inte hur bristande den är? Det går inte att använda det faktum att du (som enskild individ) har "klarat dig" som bevis för att hävda det ena eller det andra.

Min bror har rökt i 17 år men han har också "klarat sig" bra hela livet hittills. Innebär det att rökning är ofarligt? Nu tog jag ett extremt exempel men hoppas du förstår poängen.

därav ordet jag och inte man kan, eller ska.

det är en ideologi, det jag menar är att omega 3 får man i sig av mkt annat & inte bara fisk som många får upp i huvudet så fort det pratas om omega 3.

austria
2014-09-19, 13:44
Hej på er!

Jag har en liten fundering angående min kosthållning.

För tillfället äter jag lax till lunch tre gånger i veckan ca 170g per måltid

Helt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer :thumbup:

Ajemän
2014-09-19, 15:45
därav ordet jag och inte man kan, eller ska.

det är en ideologi, det jag menar är att omega 3 får man i sig av mkt annat & inte bara fisk som många får upp i huvudet så fort det pratas om omega 3.

Nog för att det finns i andra livsmedel, men det är oftast i väldigt små mängder. Ska du upp i RDI av ägg får du äta typ 15 stycken t ex.

cero
2014-09-19, 15:56
Helt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer :thumbup:

Jag hade kört RDI varje dag och inte bara 3 gånger i veckan, men du behöver inte äta tillskotten varje dag. Kör en lite större dos 1 gång utöver fisken så räcker det hela veckan. Om du inte pallar så äter du som sagt enligt rekommendationerna redan så det är helt lugnt.

Sheogorath
2014-09-19, 17:19
äter 0g fisk per vecka.

äter annat kött, mkt mejerivaror, olika fetter nötter och frön osv. inga konstigheter.

titta vad du äter i helhet ist, det är inte bara fisk som innehåller omega 3. du kan nog vara helt lugn, då du äter mjölk och mejeriprodukter samt annat kött, och fettkällor osv.

så tillskott behövs nog inte, skulle jag säga.
jag har klarat mig bra utan överdrivna mängder hela livet hitils iaf.

De sakerna du nämner, förutom fröna och vissa slags nötter innehåller försvinnande lite omega-3-fettsyror. Att man äter mycket fett är på inga sätt en garant för att man:

a) får i sig en optimal mängd essentiellt fett.

b) har en någorlunda vettig fettsammansättning i kosten.

Använder man mycket rapsolja så är man en god bit på vägen däremot.

Vidar87
2014-09-20, 16:14
Tack för alla svaren!
Känns ju som att jag kan köra vidare på lax 3 ggr/vecka och klara mig hyfsat, jag har börjat att göra lunchlådor på söndagar så då gör jag alltid 3st med lax och 2st med nötfärs med diverse tillbehör för att klara mig må-fre.

Men som cero säger så kanske jag lägger till omega3 tillskott på säg fredag eller lördag också då för säkerhetsskull :)

z_bumbi
2014-09-20, 19:13
Tack för alla svaren!
Känns ju som att jag kan köra vidare på lax 3 ggr/vecka och klara mig hyfsat, jag har börjat att göra lunchlådor på söndagar så då gör jag alltid 3st med lax och 2st med nötfärs med diverse tillbehör för att klara mig må-fre.

Men som cero säger så kanske jag lägger till omega3 tillskott på säg fredag eller lördag också då för säkerhetsskull :)

Det beror iofs på hur mycket lax du äter men tre gånger i veckan och om det är normala portioner bör vara fullt tillräckligt.

Vidar87
2014-09-21, 14:13
Det beror iofs på hur mycket lax du äter men tre gånger i veckan och om det är normala portioner bör vara fullt tillräckligt.

Jag köper ett 500g pack och delar på 3 matlådor.
Så det blir ca 167g i varje måndag,tisdag och onsdag :)

maqan
2014-09-21, 19:25
Jag köper ett 500g pack och delar på 3 matlådor.
Så det blir ca 167g i varje måndag,tisdag och onsdag :)

Det räcker gott för att i snitt täcka ditt dagsbehov av EPA och DHA enligt rådande rekommendationer.