handdator

Visa fullständig version : Lever bakterierna i yoghurt/fil?


Egonom
2014-09-18, 19:46
Visst får yoghurt och fil sin konsistens från bakterier? Jag har hört om en del produkter som säger sig ha levande bakteriekultur. Innebär det att bakterierna i vanlig fil och yoghurt har dött?

Jag läste på a-fils-förpackningen att den fått namnet från någon acidofilusbakterie. Men det står inte på förpackningen om bakterierna lever fortfarande när jag mumsar i mig filen. Undar alltså om all fil/yoghurt har levande bakterier eller gäller det bara speciellt utvalda produkter? Vilka sorter har mest och minst bakterier?

F Ultra
2014-09-18, 22:37
Skulle tro att de lever i all yoghurt ja. Att det står "levande baktieriekultur" har nog mer med att de har tillsatt speciella bakterier som ska vara "bra" för magen. De bakteriena som ystar fram yoghurten har väl ingen sådan påverkan på magfloran.

R Scarpa27
2014-09-19, 08:00
rätta mig om jag har fel men, skulle det vara döda bakterier skulle väl inte yoghurten/filen osv inte innehålla bakterier döda bakterier är ju döda och existerar inte :) därav levande :/?

Vunnis
2014-09-19, 08:06
Visst får yoghurt och fil sin konsistens från bakterier? Jag har hört om en del produkter som säger sig ha levande bakteriekultur. Innebär det att bakterierna i vanlig fil och yoghurt har dött?

Jag läste på a-fils-förpackningen att den fått namnet från någon acidofilusbakterie. Men det står inte på förpackningen om bakterierna lever fortfarande när jag mumsar i mig filen. Undar alltså om all fil/yoghurt har levande bakterier eller gäller det bara speciellt utvalda produkter? Vilka sorter har mest och minst bakterier?
Får man veta varför du frågar? *popcorn*

rätta mig om jag har fel men, skulle det vara döda bakterier skulle väl inte yoghurten/filen osv inte innehålla bakterier döda bakterier är ju döda och existerar inte :) därav levande :/?
Existerar gör dom väl, men dom gör inte mycket nytta döda. :rolleyes:

shut teh face
2014-09-19, 12:44
Frågan är väl mer om de verkligen lever när de kommer till tarmen och ska göra nytta, eller om de dör på vägen dit, av magsyra och sådant.

Egonom
2014-09-19, 17:19
Får man veta varför du frågar? *popcorn*

Läste om hur sötningsmedel jävlas med tarmfloran. Så började jag fundera på de där bakterierna och om man istället skulle försöka hjälpa de lite på traven genom att skicka in några nya krigare.

Frågan är väl mer om de verkligen lever när de kommer till tarmen och ska göra nytta, eller om de dör på vägen dit, av magsyra och sådant.
Ja det borde man nog ta med i beräkningarna också.

F Ultra
2014-09-19, 17:59
Läste om hur sötningsmedel jävlas med tarmfloran. Så började jag fundera på de där bakterierna och om man istället skulle försöka hjälpa de lite på traven genom att skicka in några nya krigare.


Ja det borde man nog ta med i beräkningarna också.

Låt bli att äta sackarin då, vilket nog inte är så svårt. Betydligt svårare att hitta något som är sötat med det :)

Sverker
2014-09-19, 19:36
Det finns yoghurt, ofta smaksatt med sylt och i små förpackningar, som är pastöriserade. Då blir hållbarheten flera månader. Men mjölksyrabakterierna är döda.