handdator

Visa fullständig version : Skillnad i kroppskomposition med låg-/högfett?


Tisu
2014-09-18, 14:19
Jag har en liten fundering med detta om hur ens kroppskomposition förändras med en lågfett eller högfett kost.

Jag vet att det är kalorier som styr viktförändring. Lika underskott ger lika nedgång i teorin. Men jag tänker mer kompositionen.

Det (mesta) fett man äter måste mellanlagras som kroppseget fett innan det kan användas som energi, och var detta fett lagras är genetiskt och hormonellt. På samma sätt är det så att var det tas av också är genetiskt och hormonellt. T.ex. att det mesta som lagras hos en godtycklig man är vid buken, men att det tas först vid benen (i mitt fall) och armarna, förenklat sett.

Men om jag nu äter med ett underskott och lågt med fett så att underskottet är större än inlagringen av fett, kan det ge en mer fördelaktig kroppskomposition? För om samma underskott var med en högfetts diet skulle mer ”mellanlagras” vid just buken, men det mesta skulle tas från armar/ben?

Jag känner att jag har svårt att formulera dessa tankar, men jag hoppas ni förstår.

Ozziking
2014-09-18, 18:12
Helt spontant slänger jag ur mig ett nej utan att ha någon specifik bakgrundsfakta. För att, som du också skrev, gener och hormoner avgör det.

Prost
2014-09-19, 18:59
Jag själv vet inte riktigt om jag märkt något än. Jag har i princip alltid tränat med HCLF men har sen kanske snart 2 veckor tillbaka käkat LCHF där jag kraftigt reducerat kolhydraterna. Jag käkar under 100g kolhydrat under träningsdagar och kanske 30g på vilodagar. Tränar varannan dag, jag blev inspirerad att testa lite självexperiment för skojs skull när jag tänkte på studien med ketogen kost och muskelökningar. (Jepp jag är medveten att det förmodligen inte är full ketos för mig under träningsdagen osv)

Jag käkar på balans(nånstans där) och på själva träningen så har det gått som så att jag inte känner mig lika explosiv i bänkpress etc men har ändå lyckats klämma fram samma reps som innan. I hantelpress så orkar jag samma reps som innan förutom att jag orkar bara 3 reps i fjärde setet istället för 4. I axelpress så har jag tappat några reps i alla set efter den första. Däremot så har jag ökat i Ben, triceps och biceps. Jag tränar alltid alla set till fail så jag ser direkt när jag ökar/tappar. Detta är min erfarenhet än så länge men angående kroppskomposition kan jag tyvärr inte säga något. :-)