handdator

Visa fullständig version : För tidigt att deffa?


Man and Machine
2004-03-28, 16:30
Tänkte köra igång deffen nu. Är det för tidigt? Hade tänkt mig att gå ner max 10 kilo. 6-8 är lagom men öär det för tidigt att börja nu? Till strandsäsongen är det då tänkt att man ska vara som hårdast. Problemet är då att jag kommer att ligga på kalori minus i minst 4 månader är det ok? I augisti kan man släppa till lite hinner väl inte bli nåt häng...

King Grub
2004-03-28, 16:44
Ett halvkilos viktförlust i veckan brukar vara ett lagom tempo för att undvika muskelförlust, och det åstadkommer du med ett energiunderskott på 500 kcal per dygn. Med ett sådant upplägg skulle 8 kilo ta 16 veckor, något mindre eftersom man brukar tappa mer första veckan på en diet i form av vätskevikt också. Ju längre tid du låter viktnedgången ta, desto säkrare kan du vara på att få behålla all muskelmassa och må bra samtidigt.

Megatuttarna
2004-03-28, 18:15
Originally posted by King Grub
Ett halvkilos viktförlust i veckan brukar vara ett lagom tempo för att undvika muskelförlust

Var har du fått den siffran ifrån?

Jag vågar nämligen bestämt hävda att det, om något, är otroligt individuellt betingat.

King Grub
2004-03-28, 18:18
Originally posted by Megatuttarna


Var har du fått den siffran ifrån?

Jag vågar nämligen bestämt hävda att det, om något, är otroligt individuellt betingat.

Ett kilo kroppsfett består av 7000-7500 kcal. Ett underskott på 500 kcal per dag = 3500 kcal på en vecka. När man förbrukar runt 7000 kcal mer än man ätit har man gått ner ett kilo, oavsett hur lång tid detta tagit. Ju långsammare, desto mindre risk för samtidig muskelförlust, förutsatt att man baserar kosten på bra mat och styrketränar.

Björn S
2004-03-28, 18:23
Jo, grubbs ord är vad jag läst överallt med, det enda som stör mig är att fett som näringsämne har 9kcal och fett i kroppen har 7,5kcal.
Men det är bara min egen tvist med livet :-P
Någon som vet något om detta när vi ändå är igång? :-D

King Grub
2004-03-28, 18:24
Originally posted by Feeble
Jo, grubbs ord är vad jag läst överallt med, det enda som stör mig är att fett som näringsämne har 9kcal och fett i kroppen har 7,5kcal.
Men det är bara min egen tvist med livet :-P
Någon som vet något om detta när vi ändå är igång? :-D

Som tur är består inte människans fettvävnad av matolja. ;) Det innehåller blodkärl, bindväv och annat skräp också, vilket sänker siffran till 7000-7500 kcal.

Megatuttarna
2004-03-28, 18:29
Originally posted by King Grub


Ett kilo kroppsfett består av 7000-7500 kcal. Ett underskott på 500 kcal per dag = 3500 kcal på en vecka. När man förbrukar runt 7000 kcal mer än man ätit har man gått ner ett kilo, oavsett hur lång tid detta tagit. Ju långsammare, desto mindre risk för samtidig muskelförlust, förutsatt att man baserar kosten på bra mat och styrketränar.

Det svarar ju fortfarande inte på min fråga :confused:

Det du gör är ju i princip att påvisa hur det ser ut, kalorimässigt, när man bränt ett halvt respektive ett helt kilo fett.

Känner massor med folk som tappar 1 kg i veckan, utan någon större muskelförlust.

King Grub
2004-03-28, 18:30
Originally posted by Megatuttarna


Det svarar ju fortfarande inte på min fråga :confused:

Det du gör är ju i princip att påvisa hur det ser ut, kalorimässigt, när man bränt ett halvt respektive ett helt kilo fett.

Känner massor med folk som tappar 1 kg i veckan, utan någon större muskelförlust.

Jaså, det var så du menade. Ja, det är klart det är fullt möjligt, om man spelar sina kort rätt. Men risken att förlora muskelmassa samtidigt minskar i takt med att energiunderskottet minskar, och ett halvkilos viktminskning i veckan är väl rätt en rätt allmänt vedertagen siffra där man inte ens riskerar nämnvärd muskelförlust.

För att gå ner 1 kilo per vecka måste man ju ligga på ett underskott på hela 1000 kcal per dag, och då är det risk att kroppen hellre gör sig av med värdelös muskelmassa än den värdefulla energireserv som kroppsfettet utgör.

Man and Machine
2004-03-28, 18:33
Får titta på vågen nästa vecka och se om det hänt nåt :naughty:

Tomten
2004-03-30, 11:09
Originally posted by King Grub


Jaså, det var så du menade. Ja, det är klart det är fullt möjligt, om man spelar sina kort rätt. Men risken att förlora muskelmassa samtidigt minskar i takt med att energiunderskottet minskar, och ett halvkilos viktminskning i veckan är väl rätt en rätt allmänt vedertagen siffra där man inte ens riskerar nämnvärd muskelförlust.

För att gå ner 1 kilo per vecka måste man ju ligga på ett underskott på hela 1000 kcal per dag, och då är det risk att kroppen hellre gör sig av med värdelös muskelmassa än den värdefulla energireserv som kroppsfettet utgör.

jag läste någon gammal broschyr från militären. Om man nu ska tro på den så tappar ju kroppen i första hand fett, även vid extremt dåligt energiintag (typ lav och vatten). Tror det blev ungefär 10 kilo fett på 1 kilo muskler. Hur mycket man nu ska tro på det är ju en annan femma, men man tycker ju att kroppen borde prioritera fett över muskelmassa, speciellt om man under diet äter mycket protein som väl borde förhindra att att muskler bryts ner?

Tomten
2004-03-30, 11:11
btw, om jag under deff ligger på 1000KCAL- då borde jag väl endå förlora mer musklemassa om jag går i både kolhydrater och protein, om jag bara går ner mer på kolhydrater och tar samma mängd protein?