handdator

Visa fullständig version : Vader växer inte!


galaxy999
2014-09-18, 10:39
Hej! Jag har tränat i några år nu och känner att jag har små vader jämfört med resten av kroppen . Jag brukar träna vader 2 gånger i veckan och träningen består av 2 övningar , 3-4 set med varierande repetitioner.

Här är lite mått : Ben 55cm ,Vader 36cm, Bröst 107cm

Ge mig era tips på hur ni fick vaderna att växa.

Med vänlig hälsning

krubkungen
2014-09-18, 10:48
Hej. Du är inte ensam med utebliven hypertrofi på vadmuskulaturen. Spontant skulle jag öka volymen och frekvensen. Variera tung vikt med många reps och lättare vikt med fokus på att ta ut rörelsen ordentligt. Att börja löpträna/backintervaller kan vara ett bra inslag också.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Paperbasket
2014-09-18, 10:59
Träna vaderna mer.

Slartibartfast
2014-09-18, 11:09
Träna vader åtminstone varannan dag.

Stjarnan
2014-09-18, 11:10
Av egen erfarenhet måste vaderna piskat rejält för att det ska hända något. Jag kör under perioder vader 2 dagar, vila 1 dag, 2 dagar, vilar 1 osv under ca 3 veckor. Därefter vilar jag dem helt i 5-7 dagar.
Såhär ser mitt upplägg ut just nu:
Dag 1
A1. Sittande vadpress, 5 set, 15-20 rep, tempo: 1-2-X-1, vila:10s
A2. Stående vadpress, 5 set, 15-20 rep, tempo: 1-4-1-1, vila:30s

Dag 2
A. Stående Vadpress, 10 set, 10-12 reps, tempo: 2-2-X-2, vila:15-20s

Commando1980
2014-09-18, 11:12
Hej! Jag har tränat i några år nu och känner att jag har små vader jämfört med resten av kroppen . Jag brukar träna vader 2 gånger i veckan och träningen består av 2 övningar , 3-4 set med varierande repetitioner.

Här är lite mått : Ben 55cm ,Vader 36cm, Bröst 107cm

Ge mig era tips på hur ni fick vaderna att växa.

Med vänlig hälsning

Öka träningsdosen. Kör dem 2ggr/vecka, gärna pass där du enbart tränar vader. Kör klart fler set än du gör i dagsläget. Undvik att studsreppa som många gör.

Latissimus Dorsi
2014-09-18, 11:18
Gå upp i vikt. Känns hopplöst annars :/

Beemel
2014-09-18, 11:23
Ut och spring, gärna framfotalöpning i uppförsbacke.
Mina vader växet inte en millimeter hur hårt jag än piskade dem på gymmet.
Sedan jag började springa har de ökat ett antal centimetrar i omkrets.

Stjarnan
2014-09-18, 11:24
Ut och spring, gärna framfotalöpning i uppförsbacke.
Mina vader växet inte en millimeter hur hårt jag än piskade dem på gymmet.
Sedan jag började springa har de ökat ett antal centimetrar i omkrets.

Bra tips! Löpning med fivefingers ger vaderna fin träning!

Bruno Bagostino
2014-09-18, 11:25
Conclusions:  These results suggest the relatively poor response of soleus muscle protein synthesis to an acute bout of resistance exercise may be the basis for the relative inability of the calf muscles to respond to resistance training programs.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-201X.2004.01348.x/abstract

The present study demonstrates that, in contrast to RE (45), amino acid administration can elevate FSR in the soleus muscle. One could speculate that muscle composed of predominantly slow-twitch fibers may be more dependent on nutrional status for elevations of FSR.

http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/288/3/E479.full.pdf


Så kanske att soleus, som ska bestå mer slow-twitch muskelfibrer är mer beroende av ett högre proteinintag för att få tillväxt.

BobaFett
2014-09-18, 12:26
Prova intra set stretching.

Gör ett dropset där du stretchar vaderna mellan varje "drop". Du kör t.ex. stående vadpress och gör ca: 10 reps till failure och sen stretchar du vadmusklerna genom att stanna i bottenläget (med vikten fortfarande på) i 30 sekunder. Efter det så tar du bort 20% av vikten och kör så många du kan och stretchar i 30 sekunder. Ta bort lite mer vikt, gör så många du kan och stretcha en sista gång i 30 sekunder.

Det här är det smärtsammaste man kan göra på ett gym. De flesta pallar inte :D

Frantic
2014-09-18, 12:45
Jag har snittat 50 set vader i veckan i år. Blandat tungt (5 reps) med högre reps (15) och slängt in lite dropset ibland. Jag har aldrig "gungat" utan kör alltid med ett litet stopp i botten. Hittills har det inte gett något öht men jag ska fortsätta året ut.

Sheogorath
2014-09-18, 13:01
Jag älskar de här trådarna :D Allt föreslås mellan himmel och jord: stretching, högvolym, lågvolym, ökat proteinintag, ökad frekvens, separata vadpass, backintervaller, cykling, bli tjockis, sätta implantat. En sak är och förblir uppenbar för alla som inte är tjockskalliga: vaderna uppför sig annorlunda än många andra större muskelgrupper, annars hade de här trådarna inte funnits.

Och nej, jag har inget magiskt recept. Har varit med tillräckligt länge i gamet för att förstå att något sådant inte finns för vaderna.

Stjarnan
2014-09-18, 13:12
Jag älskar de här trådarna :D Allt föreslås mellan himmel och jord: stretching, högvolym, lågvolym, ökat proteinintag, ökad frekvens, separata vadpass, backintervaller, cykling, bli tjockis, sätta implantat. En sak är och förblir uppenbar för alla som inte är tjockskalliga: vaderna uppför sig annorlunda än många andra större muskelgrupper, annars hade de här trådarna inte funnits.

Och nej, jag har inget magiskt recept. Har varit med tillräckligt länge i gamet för att förstå att något sådant inte finns för vaderna.

Haha, en salig blandning av tips :)
Att vaderna till största del består av fibertyp 1 kan vi i alla fall vara överens om. Då bör ett högre repetitionsantal och volym krävas för tillväxt.

sungun
2014-09-18, 13:51
Nej. Vader beter sig som vilken muskel som helst, som är förkortad å överansträngd. Få den normal å mottaglig med massage å massor av stretching innan du kan träna den normalt i full ROM. Har man ingen optimal maskin gså får man dela upp rörelsen. Nu kör jag smith med lagom vikt där jag gör ca 15 reps med fokus på full kontraktion nån sekund. Direkt efter så står jag fritt på en bräda å jobbar ner i full stretch lika många reps. Två set känns bra, å två ggr per vecka precis som resten av kroppen. Har växt på bara några veckor.

ARMSTARK
2014-09-18, 13:51
Tror man kan sammanfatta med att man måste träna vaderna hårdare än andra muskler. :)

Simonbaws
2014-09-18, 13:56
Har med gener att göra, jag tränar aldrig vader, har ändå rätt välutvecklade vader.

Fredriiik
2014-09-18, 14:51
Prova intra set stretching.

Gör ett dropset där du stretchar vaderna mellan varje "drop". Du kör t.ex. stående vadpress och gör ca: 10 reps till failure och sen stretchar du vadmusklerna genom att stanna i bottenläget (med vikten fortfarande på) i 30 sekunder. Efter det så tar du bort 20% av vikten och kör så många du kan och stretchar i 30 sekunder. Ta bort lite mer vikt, gör så många du kan och stretcha en sista gång i 30 sekunder.

Det här är det smärtsammaste man kan göra på ett gym. De flesta pallar inte :D

+1. Kört det både i smithmaskinen och i benpress för vader och man mår fan illa i vaderna typ å satan så ont och jobbigt det är. Provade detta i benpress för lår för någon vecka sen och.... FUCK ME hahahah så jävulskt tungt i bottenläget så det inte finns

Sheogorath
2014-09-18, 14:51
Nej. Vader beter sig som vilken muskel som helst, som är förkortad å överansträngd. Få den normal å mottaglig med massage å massor av stretching innan du kan träna den normalt i full ROM. Har man ingen optimal maskin gså får man dela upp rörelsen. Nu kör jag smith med lagom vikt där jag gör ca 15 reps med fokus på full kontraktion nån sekund. Direkt efter så står jag fritt på en bräda å jobbar ner i full stretch lika många reps. Två set känns bra, å två ggr per vecka precis som resten av kroppen. Har växt på bara några veckor.

Härligt med dogmatiska patentlösningar. Det kan vi tro på!

berocca
2014-09-18, 15:39
Jag tränar vaderna 6-7dagar i veckan på i princip alla sätt som har beskrivits hittills i tråden (utom löpning). Jag ökade ordentligt när jag bulkade.. Men inte fan gick det att behålla under deff.

Arne Persson
2014-09-18, 16:14
Som jag har skrivit ca tusen ggr hittills... Är man född med korta muskelbukar på M. gastrocnemius så är loppet mlm kört. Ju längre muskelbuk etc. ju större volym.

sungun
2014-09-18, 18:05
Härligt med dogmatiska patentlösningar. Det kan vi tro på!

Eftersom jag varken har bra gener eller höga hormonnivåer så är det inte så komplicerat. Om mina vader växer så är det för att jag tränar dom rätt.

Tror inte du egentligen kan säga emot det jag skriver. Du måste bara hacka lite ändå för att det är jag.

Du som hör till de mest kompetenta på detta forum, tror du hellre på att vaden är nån sorts magisk å illasinnad muskel än att du följer mitt resonemang?

Sheogorath
2014-09-18, 18:12
Eller så kan vi tolka det som att du har bra gener för vad vi talar om eftersom dina vader växer.

sungun
2014-09-18, 18:25
Eller så kan vi tolka det som att du har bra gener för vad vi talar om eftersom dina vader växer.

Klart du hellre vill tolka det så än att bara erkänna att jag har rätt.

Jag hade bara pinnar innan jag började träna mina vader så jag har inte fått något gratis. Tror du att det finns folk med gener som gör någon enskild muskel helt oemottaglig för alla normala träningsprinciper?

Sheogorath
2014-09-18, 18:33
Klart du hellre vill tolka det så än att bara erkänna att jag har rätt.

Jag hade bara pinnar innan jag började träna mina vader så jag har inte fått något gratis. Tror du att det finns folk med gener som gör någon enskild muskel helt oemottaglig för alla normala träningsprinciper?

Nej, men olika muskler har olika förmåga till hypertrofi bl.a. p.g.a. olika receptortäthet för diverse receptorer. Någon som tar AAS får inte hypertrofierad slutarmuskel i analen. Vad jag vet. Detta, tillsammans med olika muskelfibrersammansättning, storleksförhållande mellan muskelbuk och sena, trängsel i muskelfacken osv (d.v.s. skillnader både inom och mellan individer) gör att olika muskler kommer växa olika bra. Och det finns uppenbarligen något eller några samverkande faktorer i just underbenen som gör att de inte svarar på styrketräning på samma sätt som t.ex. bröstmuskeln. Hade det inte varit ett nästan universellt problem och om det hade funnits ett genomgående fungerande recept på hypertrofiträning för vaderna hade de här trådarna inte funnits år 2014.

Naturligtvis kan vaderna växa. Men kanske inte så mycket, i förhållande till resten av kroppen, att de med dåliga förutsättningar kan bli nöjda. Edit: och dessa personer är i sammanhanget förhållandevis många.

sungun
2014-09-18, 18:47
Nej, men olika muskler har olika förmåga till hypertrofi bl.a. p.g.a. olika receptortäthet för diverse receptorer. Någon som tar AAS får inte hypertrofierad slutarmuskel i analen. Vad jag vet. Detta, tillsammans med olika muskelfibrersammansättning, storleksförhållande mellan muskelbuk och sena, trängsel i muskelfacken osv (d.v.s. skillnader både inom och mellan individer) gör att olika muskler kommer växa olika bra. Och det finns uppenbarligen något eller några samverkande faktorer i just underbenen som gör att de inte svarar på styrketräning på samma sätt som t.ex. bröstmuskeln. Hade det inte varit ett nästan universellt problem och om det hade funnits ett genomgående fungerande recept på hypertrofiträning för vaderna hade de här trådarna inte funnits år 2014.

Naturligtvis kan vaderna växa. Men kanske inte så mycket, i förhållande till resten av kroppen, att de med dåliga förutsättningar kan bli nöjda.

Kul att du nämnde bröstmuskler. Jag skulle kunnat starta flera trådar där jag undrar varför mina pecs vägrar att växa oavsett vad jag kör för övningar å hur mycket jag bombat dom under flera år. Ni har inte sett någon sån tråd eftersom jag minns hur jag malde ner dom i unga år innan jag ens hittat till gymet genom ändlösa maxset med pushups å kungsfjäder utan att nånsin stretcha. Jag var typ 12 å visste inte bättre å detta var flera år innan B& K.

Sheogorath
2014-09-18, 18:51
Kul att du nämnde bröstmuskler. Jag skulle kunnat starta flera trådar där jag undrar varför mina pecs vägrar att växa oavsett vad jag kör för övningar å hur mycket jag bombat dom under flera år. Ni har inte sett någon sån tråd eftersom jag minns hur jag malde ner dom i unga år innan jag ens hittat till gymet genom ändlösa maxset med pushups å kungsfjäder utan att nånsin stretcha. Jag var typ 12 å visste inte bättre å detta var flera år innan B& K.

Ah. Så dom växer inte nu för att du inte stretchade när du var 12. Då vet vi.

Squamata
2014-09-18, 19:33
Som jag har skrivit ca tusen ggr hittills... Är man född med korta muskelbukar på M. gastrocnemius så är loppet mlm kört. Ju längre muskelbuk etc. ju större volym.

Bs! Mina är väldigt korta och ser mäktiga ut iallafal! Så lyssna inte på arne utan träna dom hårt och mycket, precis som resten av kroppen =)

Jag har hund som jag vandrar med x antal timmar i veckan samt så kör jag ett pass var 4e dag med vader ungefär.

Vad som ger vad är svårt o säga, men jag hade smala vader i min ungdom och har nu i princip samma mått på mina vader som jag har på överarmarna(som de ska vara ;D )

Sheogorath
2014-09-18, 19:35
Bs! Mina är väldigt korta och ser mäktiga ut iallafal! Så lyssna inte på arne utan träna dom hårt och mycket, precis som resten av kroppen =)

Jag har hund som jag vandrar med x antal timmar i veckan samt så kör jag ett pass var 4e dag med vader ungefär.

Vad som ger vad är svårt o säga, men jag hade smala vader i min ungdom och har nu i princip samma mått på mina vader som jag har på överarmarna(som de ska vara ;D )

Jag älskar de här trådarna :D Allt föreslås mellan himmel och jord: stretching, högvolym, lågvolym, ökat proteinintag, ökad frekvens, separata vadpass, backintervaller, cykling, bli tjockis, sätta implantat.


Vi lägger till hundpromenader och träningsfrekvens var fjärde dag till listan!

;)

anvihl
2014-09-18, 19:40
Vi lägger till hundpromenader och träningsfrekvens var fjärde dag till listan!

;)

Får man gissa att mr Sheo har små vader? Du är ju bittrare än grapefrukt i alla vadtrådar :P.

Arne Persson
2014-09-18, 19:42
Bs! Mina är väldigt korta och ser mäktiga ut iallafal! Så lyssna inte på arne utan träna dom hårt och mycket, precis som resten av kroppen =)

Jag har hund som jag vandrar med x antal timmar i veckan samt så kör jag ett pass var 4e dag med vader ungefär.

Vad som ger vad är svårt o säga, men jag hade smala vader i min ungdom och har nu i princip samma mått på mina vader som jag har på överarmarna(som de ska vara ;D )

BS? Jag tror inte det min vän... Öppna ögonen så lär du sätta din BS i halsen. Sätt gärna in en bild dina "väldigt korta" gastrocnemiushuvuden.

Squamata
2014-09-18, 19:42
Vi lägger till hundpromenader och träningsfrekvens var fjärde dag till listan!

;)

Ja om de känns bättre att intala sig själv att inget fungerar så kör på de, jag tjänar inga pengar på att andra tränar sig till större vader:)

Men helt ärligt så är de inte så vanligt att folk verkligen har problem med osymmetrisk små vader, de flesta som klagar på detta är små överlag och har väl därför lagom vader till sin kropp.

Sen säger jag inte att vad jag gör är de "rätta" utan bara att man ska träna dom och då träna dom hårt. Jag har tränat mina vader på alla möjliga sätt och allt fungerar om jag tar ut mig.

Squamata
2014-09-18, 19:50
BS? Jag tror inte det min vän... Öppna ögonen så lär du sätta din BS i halsen. Sätt gärna in en bild dina "väldigt korta" gastrocnemiushuvuden.

Mycket kortare än så har jag inte sett förutom på kanske mörkhyade män..

188cm lång och alltid tränat rent.

Nu kommer du säkert säga att de är inget speciellt med dessa, men jag får ofta höra att de är väldigt bra för min längd.

https://imagizer.imageshack.us/v2/502x669q90/5/60334010152137702205144.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/600x800q90/51/img0145yx.jpg

sungun
2014-09-18, 19:50
Ah. Så dom växer inte nu för att du inte stretchade när du var 12. Då vet vi.

Du måste naturligtvis förlöjliga mig som vanligt men precis så enkelt kan det vara. Behövs inga långa utläggningar om gener å fibersammansättningar.

Nu har pecsen fått vila mycket de senaste åren så nu får vi se om dom svarar bättre.

sungun
2014-09-18, 19:59
Får man gissa att mr Sheo har små vader? Du är ju bittrare än grapefrukt i alla vadtrådar :P.

Han är extra mycket bitterkärring när jag dyker upp i nån tråd. Tror orsaken helt klart är liten ... snarare än små vader.

BobaFett
2014-09-18, 20:03
Mycket kortare än så har jag inte sett förutom på kanske mörkhyade män..

188cm lång och alltid tränat rent.

Nu kommer du säkert säga att de är inget speciellt med dessa, men jag får ofta höra att de är väldigt bra för min längd.

https://imagizer.imageshack.us/v2/502x669q90/5/60334010152137702205144.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/600x800q90/51/img0145yx.jpg

Snygga vader och ben *flex*

Sheogorath
2014-09-18, 20:09
Får man gissa att mr Sheo har små vader? Du är ju bittrare än grapefrukt i alla vadtrådar :P.

Nå, dom är inte så illa nu för tiden. Det betyder inte att jag inte anser att det är något speciellt djävulskap med vader och styrketräning. Jag tycker bara det faktum att någon rekommenderar ökat proteinintag och en annan hundpromenader är lustigt och på sätt och vis vittnar om detta :D Om jag lutar åt något håll är det att annat-än-progressiv-styrketräning-på-gym är det bästa för att få vaderna att växa. Sen kan jag inte svära vid om det är backintervaller med packning, gå runt som tjockis, köra velodrom-cykel eller gå hundpromenader på tårna. Men det är inte diverse tekniker med stretch, kort ROM, lång ROM, inåtroterade fotleder, studsreps, stretchreps eller vad man nu kan hitta på för kul i en tåhävningsmaskin, smithmaskin eller benpress som kommer göra skillnaden för dom som inte är skapta så att vilken-träning-som-helst ger resultat.

Arne Persson
2014-09-18, 20:12
Mycket kortare än så har jag inte sett förutom på kanske mörkhyade män..

188cm lång och alltid tränat rent.

Nu kommer du säkert säga att de är inget speciellt med dessa, men jag får ofta höra att de är väldigt bra för min längd.

https://imagizer.imageshack.us/v2/502x669q90/5/60334010152137702205144.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/600x800q90/51/img0145yx.jpg

Precis vad jag misstänkte... ingalunda några korta huvuden här inte. Möjligen lite klent utvecklade M. soleus. Om du är observant så bör du notera att dina bägge gastrocnemiushuvuden går en bra bit på underbenen.

Squamata
2014-09-18, 20:20
Snygga vader och ben *flex*

:hbang:

Precis vad jag misstänkte... ingalunda några korta huvuden här inte. Möjligen lite klent utvecklade M. soleus. Om du är observant så bör du notera att dina bägge gastrocnemiushuvuden går en bra bit på underbenen.

Ja men nu pratar vi ju om normalskapta människor, klart de går ner en bit. Men rätt mycket kortare bit än 80% av folket jag ser i min närhet.

Aja, att övertala dig och sheo är knappast något jag förväntade mig att göra efter att jag läst hur envisa ni är i andra trådar *rolleyes*

Men till er andra som funderar på att skita i vadträningen så gör de inte, iallafal inte om ni har som mål med er fysik att ha ett par snygga ben :)

Vissa må ha pissgener för vissa muskelgrupper, men de blir väl inte bättre av att skita i de?

Sheogorath
2014-09-18, 21:30
Varför övertolkar du? Vem har snackat om att skippa vadträningen? Träna vaderna för styrka och mobilitet men växer dom inte så vänd blicken utanför maskinparken. Och lyckas du ändå inte så bra som du hade hoppats så kan du åtminstone känna dig i gott sällskap! Underbenen är besvärligare att få massa på än överarmar, torso eller lår. För många.

Diomedea exulans
2014-09-18, 21:35
Klart du hellre vill tolka det så än att bara erkänna att jag har rätt.

Jag hade bara pinnar innan jag började träna mina vader så jag har inte fått något gratis. Tror du att det finns folk med gener som gör någon enskild muskel helt oemottaglig för alla normala träningsprinciper?

Även om du hade små vader när du började träna så kan du ju ha bra vadgener. Dina vader kanske hade större tillväxtpotential än många andras.

Arne Persson
2014-09-18, 21:36
:hbang:



Ja men nu pratar vi ju om normalskapta människor, klart de går ner en bit. Men rätt mycket kortare bit än 80% av folket jag ser i min närhet.

Aja, att övertala dig och sheo är knappast något jag förväntade mig att göra efter att jag läst hur envisa ni är i andra trådar *rolleyes*

Men till er andra som funderar på att skita i vadträningen så gör de inte, iallafal inte om ni har som mål med er fysik att ha ett par snygga ben :)

Vissa må ha pissgener för vissa muskelgrupper, men de blir väl inte bättre av att skita i de?

Jag tycker att du är, minst sagt, lovligt inskränkt... Jag har troligen både sett och bedömt fler vader än du kan fantisera om...

Squamata
2014-09-18, 21:50
Jag tycker att du är, minst sagt, lovligt inskränkt... Jag har troligen både sett och bedömt fler vader än du kan fantisera om...

De har du alldeles säkert men bara för att du exponeras för fler vader så höjer de inte procenten.. Du har ju säkerhet sett 2000ggr fler bra vader än mig med?

Sheo> Du gjorde dig rolig över mina helt normala och bra tips till vadutveckling som jag knappast försökte få till "enda vägen" eller liknande. Att hinta om att högst basala saker inte skulle fungera är väl att säga att man kan skita i de?

Snälla, du ser minst lika många trådar om personer som har svårt att få armarna att växa..

Alla har sina problemområden, att säga att vaderna skulle va unika där är bara dumt.

Om något så ser jag betydligt fler personer som har dåliga armar än vader och detta trots att de flesta tränar armar från första dagen de sätter sin fot på ett gym.

Arne Persson
2014-09-18, 21:57
De har du alldeles säkert men bara för att du exponeras för fler vader så höjer de inte procenten.. Du har ju säkerhet sett 2000ggr fler bra vader än mig med?

Sheo> Du gjorde dig rolig över mina helt normala och bra tips till vadutveckling som jag knappast försökte få till "enda vägen" eller liknande. Att hinta om att högst basala saker inte skulle fungera är väl att säga att man kan skita i de?

Snälla, du ser minst lika många trådar om personer som har svårt att få armarna att växa..

Alla har sina problemområden, att säga att vaderna skulle va unika där är bara dumt.

Om något så ser jag betydligt fler personer som har dåliga armar än vader och detta trots att de flesta tränar armar från första dagen de sätter sin fot på ett gym.

Du saknar uppenbarligen basala kunskaper angående bl.a muskelmorfologi mm. därför fortsätter du att tjafsa emot och är helt immun mot logisk fakta.

Animalisk
2014-09-18, 22:07
Arne hur ser man om huvudena är korta, har du någon exempelbild?
Om man har riktigt långa har man då vadmuskler längs större delen av baksida ben?
Slänger in en bild på mina gubbvader och undrar om de är korta? Ja, jag vet att min högra kroppssida är mindre utvecklad än min vänstra så snälla ignorera det.

https://farm4.staticflickr.com/3892/14815142686_88bc2cdf28.jpg

Squamata
2014-09-18, 22:10
Du saknar uppenbarligen basala kunskaper angående bl.a muskelmorfologi mm. därför fortsätter du att tjafsa emot och är helt immun mot logisk fakta.

*rolleyes* Okej fortsätt du tro att vadträning är onödig, jag vet mycket väl om skillnaderna på kroppens olika delar. Men om du inte har någon/något extremt ovanlig sjukdom/syndrom så växer dina vader av träning precis som allt annat.

Hela dina attityd där du tror att alla som skriver här på brädan är idioter är tröttsam, tror de flesta är mer pålästa än du tror.

Kanske borde lära dig läsa vad jag faktiskt skriver och inte bara slänga ur dig skit.

Arne Persson
2014-09-18, 22:16
Arne hur ser man om huvudena är korta, har du någon exempelbild?
Om man har riktigt långa har man då vadmuskler längs större delen av baksida ben?
Slänger in en bild på mina gubbvader och undrar om de är korta? Ja, jag vet att min högra kroppssida är mindre utvecklad än min vänstra så snälla ignorera det.

https://farm4.staticflickr.com/3892/14815142686_88bc2cdf28.jpg

Du ser tydligt här att dina två mediala huvuden är rejält långa och har potential att bli riktigt rejäla. Dina laterala huvuden är kortare, vilket är vanligt, och kommer att förbli mindre än de förstnämnda.

Arne Persson
2014-09-18, 22:23
*rolleyes* Okej fortsätt du tro att vadträning är onödig, jag vet mycket väl om skillnaderna på kroppens olika delar. Men om du inte har någon/något extremt ovanlig sjukdom/syndrom så växer dina vader av träning precis som allt annat.

Hela dina attityd där du tror att alla som skriver här på brädan är idioter är tröttsam, tror de flesta är mer pålästa än du tror.

Kanske borde lära dig läsa vad jag faktiskt skriver och inte bara slänga ur dig skit.

Jag har bara antytt att om man har korta muskelbukar, i detta fall M. gastrocnemius, vilket du inte har vad du än inbillar dig, så lär man aldrig få några jättevader. Däremot kan dom bli betydligt bättre än startläget.
Med tanke på ditt uppenbarligen ganska hetsiga och lättstötta humör så kanske du skulle ägna dig åt lite avslappningsövningar... :)

Arne Persson
2014-09-18, 22:25
Angående korta muskelbukar så kolla exempelvis på den gamla 80-tals byggaren Tony Pearson.

Squamata
2014-09-18, 22:26
Jag har bara antytt att om man har korta muskelbukar, i detta fall M. gastrocnemius, vilket du inte har vad du än inbillar dig, så lär man aldrig få några jättevader. Däremot kan dom bli betydligt bättre än startläget.
Med tanke på ditt uppenbarligen ganska hetsiga och lättstötta humör så kanske du skulle ägna dig åt lite avslappningsövningar... :)

Nä jag har kort stubin, då är de onödigt att träna avslappningsövningar..


Eller vid senare eftertanke så menar jag såklart att de går, fast inte lika bra som för de som har lång.. *facepalm*

galaxy999
2014-09-18, 22:38
Mycket kortare än så har jag inte sett förutom på kanske mörkhyade män..

188cm lång och alltid tränat rent.

Nu kommer du säkert säga att de är inget speciellt med dessa, men jag får ofta höra att de är väldigt bra för min längd.

https://imagizer.imageshack.us/v2/502x669q90/5/60334010152137702205144.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/600x800q90/51/img0145yx.jpg

Tycker dina vader är riktigt schyssta! ska vi byta?

Röda Björnen
2014-09-18, 22:38
Nä jag har kort stubin, då är de onödigt att träna avslappningsövningar..


Eller vid senare eftertanke så menar jag såklart att de går, fast inte lika bra som för de som har lång.. *facepalm*

Du skämmer ut dig, ge dig bara.

galaxy999
2014-09-18, 22:39
Arne hur ser man om huvudena är korta, har du någon exempelbild?
Om man har riktigt långa har man då vadmuskler längs större delen av baksida ben?
Slänger in en bild på mina gubbvader och undrar om de är korta? Ja, jag vet att min högra kroppssida är mindre utvecklad än min vänstra så snälla ignorera det.

https://farm4.staticflickr.com/3892/14815142686_88bc2cdf28.jpg

sånna här vader vill jag ha ! :hbang:

BLANK
2014-09-18, 22:56
Vilka vader du har där squamata. Hur tränar du dem

Animalisk
2014-09-18, 23:01
Du ser tydligt här att dina två mediala huvuden är rejält långa och har potential att bli riktigt rejäla. Dina laterala huvuden är kortare, vilket är vanligt, och kommer att förbli mindre än de förstnämnda.
Tack för förklaringen Arne. Lägger in en bild på Tony Pearson som du nämnde som exempel på någon som har korta huvuden. Hoppas bilden är tillräckligt bra.

http://www.ambal.ru/52240512309.jpg

cero
2014-09-18, 23:05
Har gett upp hoppet om vader. Fast mina är iofs ganska okej utan träning.

cero
2014-09-18, 23:25
Arne Persson: Vad har du för erfarenhet av folk med rätt bukar och vadträning? Hur vanligt är det att någon lyckas lägga på STORA mängder massa på vaderna? Jag har fortfarande inte stött på någon, men du har nog träffat en hel del fler styrketränande än jag.

son of Zeus
2014-09-19, 05:01
Hej! Jag har tränat i några år nu och känner att jag har små vader jämfört med resten av kroppen . Jag brukar träna vader 2 gånger i veckan och träningen består av 2 övningar , 3-4 set med varierande repetitioner.

Här är lite mått : Ben 55cm ,Vader 36cm, Bröst 107cm

Ge mig era tips på hur ni fick vaderna att växa.

Med vänlig hälsning

vaderna väl i proportion till dina ben..55 cm lår är ju stickor verkligen...

tunga böjar så.kommer både vader o ben ska du se

Arne Persson
2014-09-19, 05:35
Arne Persson: Vad har du för erfarenhet av folk med rätt bukar och vadträning? Hur vanligt är det att någon lyckas lägga på STORA mängder massa på vaderna? Jag har fortfarande inte stött på någon, men du har nog träffat en hel del fler styrketränande än jag.

Jag har exempel på folk som, med hjälp av mycket hög och tung mängdträning lagt på sig rejält med muskelmassa. På vårt gym är Jesper Rosberg (bl.a. VM-tävlande i CBB) ett lysande exempel på hur extremt tuff vadträning under en längre tid gav anmärkningsvärda resultat på vaderna. Självaste Arnold S. är ett annat exempel.

Sheogorath
2014-09-19, 06:19
Sheo> Du gjorde dig rolig över mina helt normala och bra tips till vadutveckling som jag knappast försökte få till "enda vägen" eller liknande. Att hinta om att högst basala saker inte skulle fungera är väl att säga att man kan skita i de?

Snälla, du ser minst lika många trådar om personer som har svårt att få armarna att växa..

Alla har sina problemområden, att säga att vaderna skulle va unika där är bara dumt.


Om fler har vader som problemområde än andra muskelgrupper så är de unika i den bemärkelsen. Att ganska många personer har betydligt bättre vader utan någon som helst riktad vadträning, eller mycket sparsam vadträning, än andra som sliter som djur för att få dem att växa tyder också på att åtminstone den konventionella träningen är gravt överskattad.

Som du ser så lade jag inte in någon värdering i de olika förslagen som lagts fram här i tråden. Inte heller om dina hundpromenader som jag nog ändå håller högre än t.ex. att stretcha i bottenläget av vadpressar, förutsatt att man är tung nog. Mina vader blev bättre när jag började köra spinning, och ännu bättre när jag dessutom lade till medeldistanslöpning. Jag påpekade bara att det är extremt spridda skurar bland förslagen. Folk har i desperation prövat allt mellan himmel och jord, ofta med helt mediokra resultat.

Hemi
2014-09-19, 06:31
Om fler har vader som problemområde än andra muskelgrupper så är de unika i den bemärkelsen. Att ganska många personer har betydligt bättre vader utan någon som helst riktad vadträning, eller mycket sparsam vadträning, än andra som sliter som djur för att få dem att växa tyder också på att åtminstone den konventionella träningen är gravt överskattad.

Som du ser så lade jag inte in någon värdering i de olika förslagen som lagts fram här i tråden. Inte heller om dina hundpromenader som jag nog ändå håller högre än t.ex. att stretcha i bottenläget av vadpressar, förutsatt att man är tung nog. Mina vader blev bättre när jag började köra spinning, och ännu bättre när jag dessutom lade till medeldistanslöpning. Jag påpekade bara att det är extremt spridda skurar bland förslagen. Folk har i desperation prövat allt mellan himmel och jord, ofta med helt mediokra resultat.

Ja det tror jag med. Att stå och jucka med hälarna i några set i ett övrigt aktivt liv gör nog inte nödvändigtvis så mycket för vad-muskelmassa, på några kanske. Att vissa däremot får/kan få mer resultat i gastrocnemius när man aktiverar hela benet i en "curl" t ex spinning mm och fyrar av musklerna i hela baksidan tycker jag känns mer logiskt och jag tror jag själv fått det.

cero
2014-09-19, 12:08
På vårt gym är Jesper Rosberg (bl.a. VM-tävlande i CBB) ett lysande exempel på hur extremt tuff vadträning under en längre tid gav anmärkningsvärda resultat på vaderna.

Du har inga före/efter-bilder på denna herre?

Arne Persson
2014-09-19, 13:19
Du har inga före/efter-bilder på denna herre?

Skall kolla. Här är en bild med vaderna från sidan.

BobaFett
2014-09-19, 15:21
Inte heller om dina hundpromenader som jag nog ändå håller högre än t.ex. att stretcha i bottenläget av vadpressar, förutsatt att man är tung nog.

Jag utmanar dig Sheogorath till att göra ett dropset vadpress i benpressmaskinen där du låter två kompisar plocka av vikt.

Här är en video på hur det går till. Det är ingen jävla hundpromenad. 14:28 i videon:

hsdvd_Qd7hE

Och förresten så har mina vader växt 2 cm sen jag gjorde den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209866

Jag har haft svårt med vader och det går inte fort men visst fan har det hänt nåt.

cero
2014-09-19, 15:52
Och förresten så har mina vader växt 2 cm sen jag gjorde den här tråden:

Fett?

filmjölk
2014-09-19, 15:54
Trots övervikt får jag träna som en jäkla idiot för att få vaderna att växa. Jag gillar att träna ganska hårt, men inte löjligt hårt. Så jag kan faktiskt påstå att vaderna inte svarar på träning, att de svarar på ytterst hård träning motsäger inte detta, för vem orkar idiotträna så att tårarna rinner för att få större vader? inte jag. :)

StarkaUlf
2014-09-19, 15:55
Vad är en bal på slottet? Nej det är det inte.

filmjölk
2014-09-19, 16:07
Jag har haft svårt med vader och det går inte fort men visst fan har det hänt nåt.

Min poäng personifierad. Löjligt hård träning med resultat som inte motsvarar insatsen:) (eller eg. inte 2cm är en riktigt bra ökning! grattis!) vaderna kräver "Gonna carry this shit til i fkn die" -mentalitet.

Arne Persson
2014-09-19, 16:52
Här är tre bilder av Jesper. En från året då han vann Body Open -06 och därefter några år senare.:)

Sheogorath
2014-09-19, 16:57
Jag utmanar dig Sheogorath till att göra ett dropset vadpress i benpressmaskinen där du låter två kompisar plocka av vikt.

Här är en video på hur det går till. Det är ingen jävla hundpromenad. 14:28 i videon:

hsdvd_Qd7hE

Och förresten så har mina vader växt 2 cm sen jag gjorde den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209866

Jag har haft svårt med vader och det går inte fort men visst fan har det hänt nåt.

Din poäng? Det är aldrig något problem att få det att bränna, svida, uppnå träningsvärk, halta ur benpressen eller allmänt se ut som ett jackass när man gnäller över hur det bränner och svider. Man kan ju förslagsvis göra det där med en pin-load-maskin så slipper man ockupera två pers i 10 minuter dessutom. Jag har haft vadpass på gymmet under sex månader tillsammans med ytterligare set vader på andra pass och det gav fortfarande mindre än att öka träningsvolymen för benen generellt och hålla vadträningen på en mer sansad nivå, och detta i sin tur gav ändå mindre än det jag gjort de senaste åren: introducerat spinning och nu senast löpning.

Åter igen: du dementerar ingenting genom att säga att dina vader ökar. Naturligtvis får alla större vader som styrketränar och lägger på sig massa. Det jag vänder mig mot är VAD i träningen som gett dem ökningarna och detta i sin tur bör ju reflektera VAD man ska göra för att fortsätta öka.

Animalisk
2014-09-19, 17:27
Här är tre bilder av Jesper. En från året då han vann Body Open -06 och därefter några år senare.:)

Grym förändring :)

Arne Persson
2014-09-19, 17:54
Grym förändring :)

Som sagt, extremt hård målmedveten vadträning och rätt längd på muskelbukarna...:)

BobaFett
2014-09-19, 18:30
Min poäng personifierad. Löjligt hård träning med resultat som inte motsvarar insatsen:) (eller eg. inte 2cm är en riktigt bra ökning! grattis!) vaderna kräver "Gonna carry this shit til i fkn die" -mentalitet.

Mätte idag med pump, 3 cm ;)

Kan hålla med där. Jag haltar konstant och min vadträning är löjligt mycket hårdare än t.ex. armträningen men armarna växer som ogräs och vaderna går sakta som fan. För mig är det värt mödan.

BobaFett
2014-09-19, 18:42
Din poäng? Det är aldrig något problem att få det att bränna, svida, uppnå träningsvärk, halta ur benpressen eller allmänt se ut som ett jackass när man gnäller över hur det bränner och svider.

Du snackar ur röven, du har inte ens provat.

Sheogorath
2014-09-19, 18:46
Du snackar ur röven, du har inte ens provat.

Man hur svårt tror du det är att hitta på sätt att få det att svida i vaderna? Det hade gjort ännu mer ont om han stretchade 40 sekunder istället för 30 och det hade varit ännu värre om han fick kontrahera i toppen 30 sekunder efter varje stretch. Ja, det gör säkert jätteont. Och? Det finns OÄNDLIGT många hittepå där ute. Jag ser inte varför jag skulle ödsla min tid på ditt tillfälliga favvobarn.

filmjölk
2014-09-19, 18:56
Mätte idag med pump, 3 cm ;)

Kan hålla med där. Jag haltar konstant och min vadträning är löjligt mycket hårdare än t.ex. armträningen men armarna växer som ogräs och vaderna går sakta som fan. För mig är det värt mödan.

Jag tränade (för måååånga år sedan) vaderna som resten. Inget hände, blev inte starkare, ökade ingenting. Men så började jag träna dem sådär överdrivet så att tårarna rann och jag haltade mig fram mellan passen. Efter ett halvår av sådan träning hade vaderna växt med 0,5cm, blivit mer markerade och jag hade blivit en aning starkare. Yipieee! :D Då la jag av. Dröjde ett par veckor och jag låg på +-0 igen :D

Så jag säger att det är ovärt mödan :) Kört vader kanske 3ggr de senaste 12åren:)

Extremen
2014-09-19, 19:00
Ingen vetenskap, men några år bakom nacken: Glöm set reps snacket kroppen är ingen maskin. Vadpressa tungt varje gång du är på gymmet 10x10. Vill du att muskeln ska växa? 15minuter mhm kanske men 45 min vadpump ring mig om 6 månader. Glöm inte farbror kost.

BobaFett
2014-09-19, 19:02
Man hur svårt tror du det är att hitta på sätt att få det att svida i vaderna? Det hade gjort ännu mer ont om han stretchade 40 sekunder istället för 30 och det hade varit ännu värre om han fick kontrahera i toppen 30 sekunder efter varje stretch. Ja, det gör säkert jätteont. Och? Det finns OÄNDLIGT många hittepå där ute. Jag ser inte varför jag skulle ödsla min tid på ditt tillfälliga favvobarn.

No pain no gain. Kolla 13:30 i klippet, han pratar lite mer om det.

Grejen är att folk kan säga att deras vader växer men skillnaden är att jag VAR en non responder som nu har fått vader att växa av styrketräning.

Fettvästen
2014-09-19, 19:02
Jag har aldrig tränat mina vader:) 48cm.
men jag har korta hälsenor, för&nackdelar s.a.s jag kan inte jogga långt.

BobaFett
2014-09-19, 19:05
Ingen vetenskap, men några år bakom nacken: Glöm set reps snacket kroppen är ingen maskin. Vadpressa tungt varje gång du är på gymmet 10x10. Vill du att muskeln ska växa? 15minuter mhm kanske men 45 min vadpump ring mig om 6 månader. Glöm inte farbror kost.

Det där har jag provat, gav ingenting. Du får nog höja ribban ett snäpp.

cero
2014-09-19, 19:22
Här är tre bilder av Jesper. En från året då han vann Body Open -06 och därefter några år senare.:)

Wow, en av de få bra före/efter-bilder jag sett på vader. Finns hans träningsprogram någonstans?

Fettvästen
2014-09-19, 19:51
Wow, en av de få bra före/efter-bilder jag sett på vader. Finns hans träningsprogram någonstans?

vadå... jag är bara aktuell, men det var ju hans program

Sheogorath
2014-09-19, 20:00
No pain no gain. Kolla 13:30 i klippet, han pratar lite mer om det.

Grejen är att folk kan säga att deras vader växer men skillnaden är att jag VAR en non responder som nu har fått vader att växa av styrketräning.

Jag har nog aldrig sett mig som en non-responder och har de senaste åren uppnått resultat som gör att jag inte längre är precis missnöjd med vaderna. Med bra form kan det se riktigt bra ut och får man fuska och pumpa upp dom lite är man hemma. Däremot är jag inte främmande för tanken att mina vader hade sett precis likadana ut även utan alla tusentals (tiotusentals?) set vader man kört genom åren. Kanske är dom lite starkare, kanske är dom lite rörligare.

Det jag utvärderar nu är något jag tänkte på för en herrans massa år sedan men som sedan av någon anledning föll i glömska: att en stor del av underbensvolymen skapas av extensormuskulatur som inte tränas genom tåhävningar:

http://www.crossfitforglory.com/wp-content/uploads/2012/09/nr55552069ankle.jpg

Att bara köra tåhävningar motsvarar att bara träna biceps. Duger verkligen promenader för att stimulera extensorerna och peronéerna maximalt? Om inte, finns det centimetrar att plocka ut där? Mitt nuvarande gym har en passande maskin för ändamålet som jag spenderar en hel del tid i varje vecka. Den som lever får se.

Arne Persson
2014-09-19, 20:02
Jag har nog aldrig sett mig som en non-responder och har de senaste åren uppnått resultat som gör att jag inte längre är precis missnöjd med vaderna. Med bra form kan det se riktigt bra ut och får man fuska och pumpa upp dom lite är man hemma. Däremot är jag inte främmande för tanken att mina vader hade sett precis likadana ut även utan alla tusentals (tiotusentals?) set vader man kört genom åren. Kanske är dom lite starkare, kanske är dom lite rörligare.

Det jag utvärderar nu är något jag tänkte på för en herrans massa år sedan men som sedan av någon anledning föll i glömska: att en stor del av underbensvolymen skapas av extensormuskulatur som inte tränas genom tåhävningar:

http://www.crossfitforglory.com/wp-content/uploads/2012/09/nr55552069ankle.jpg

Att bara köra tåhävningar motsvarar att bara träna biceps. Duger verkligen promenader för att stimulera extensorerna och peronéerna maximalt? Om inte, finns det centimetrar att plocka ut där? Mitt nuvarande gym har en passande maskin för ändamålet som jag spenderar en hel del tid i varje vecka. Den som lever får se.

Usch! Jag nästan spyr åt den vidriga anglosaxiska terminologin!


:)

Fettvästen
2014-09-19, 20:03
Jag har nog aldrig sett mig som en non-responder och har de senaste åren uppnått resultat som gör att jag inte längre är precis missnöjd med vaderna. Med bra form kan det se riktigt bra ut och får man fuska och pumpa upp dom lite är man hemma. Däremot är jag inte främmande för tanken att mina vader hade sett precis likadana ut även utan alla tusentals (tiotusentals?) set vader man kört genom åren. Kanske är dom lite starkare, kanske är dom lite rörligare.

Det jag utvärderar nu är något jag tänkte på för en herrans massa år sedan men som sedan av någon anledning föll i glömska: att en stor del av underbensvolymen skapas av extensormuskulatur som inte tränas genom tåhävningar:

http://www.crossfitforglory.com/wp-content/uploads/2012/09/nr55552069ankle.jpg

Att bara köra tåhävningar motsvarar att bara träna biceps. Duger verkligen promenader för att stimulera extensorerna och peronéerna maximalt? Om inte, finns det centimetrar att plocka ut där? Mitt nuvarande gym har en passande maskin för ändamålet som jag spenderar en hel del tid i varje vecka. Den som lever får se.

Om man belastar tårna dagligen då? känner av hela framsidan.

Sheogorath
2014-09-19, 20:08
Om man belastar tårna dagligen då? känner av hela framsidan.

Ptja... Vad gör du för någonting? :)

Fettvästen
2014-09-19, 20:09
Ptja... Vad gör du för någonting? :)

Jag har korta hälsenor, har kännt efter med tårna sen jag var liten.

Fettvästen
2014-09-19, 20:15
Jag har korta hälsenor, har kännt efter med tårna sen jag var liten.

Känner efter med tårna varje steg jag tar dagligigen

Hemi
2014-09-19, 20:17
Mät på samma tidpunkt på dagen också, typ morgonen eller nåt. På mig kan det skilja flera cm utan träningspass om jag stått länge under dagen och mäter på kvällen mot om jag mäter direkt efter jag gått ur sängen.

Fettvästen
2014-09-19, 20:18
Kanske någon kan lära sig av detta:P så är det iaf

cero
2014-09-19, 21:03
Sheo: Hur ska man träna om din teori stämmer?

F Ultra
2014-09-19, 21:17
Sheo: Hur ska man träna om din teori stämmer?

Hälhäv kanske?

Sheogorath
2014-09-19, 21:19
Sheo: Hur ska man träna om din teori stämmer?

Hypotes om jag får be ;) Och jag skulle inte vilja kalla det för "min hypotes" eftersom det låter som att jag tror på den. Det gör jag inte. Än. Det måste utvärderas först.

För närvarande roar jag mig med denna:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfRaiseHackPress.html

Hade mitt gym haft en sådan här hade jag kört hårt på det också:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

filmjölk
2014-09-19, 21:28
Gå barfota på en sandstrand, (gärna hand i hand med en söt madam) så tränar du underbenen ganska bra.

Sheogorath
2014-09-19, 21:36
Promenad med honhund på sandstrand.

Animalisk
2014-09-19, 21:43
Jag gillar hälhypotesen!
Cykling stående i konstant uppförsbacke med hälarna som drivkraft mer än främre delen av foten kanske kan vara något?

Sheogorath
2014-09-19, 21:46
Jag gillar hälhypotesen!
Cykling stående i konstant uppförsbacke med hälarna som drivkraft mer än främre delen av foten kanske kan vara något?

Nej, det blir fortfarande bara statisk belastning för dorsalextensorerna, och vaderna avlastas väldigt mycket om kraften går genom hälen. Om man däremot är fastkopplad i pedalen med framfoten och jobbar med draget uppåt och framåt mer än nedåt och bakåt så aktiverar man dorsalextensorerna bra.

Animalisk
2014-09-19, 21:50
Nej, det blir fortfarande bara statisk belastning för dorsalextensorerna, och vaderna avlastas väldigt mycket om kraften går genom hälen. Om man däremot är fastkopplad i pedalen med framfoten och jobbar med draget uppåt och framåt mer än nedåt och bakåt så aktiverar man dorsalextensorerna bra.
Ok, tack för förklaringen sheo :thumbup:

Frantic
2014-09-19, 21:54
Hur mycket tror ni vardaglig aktivering har att göra med saken? Om jag är ute på en promenad känner jag normalt inngenting i vaderna. Om jag däremot verkligen fokuserar på att använda dem dröjer det inte många hundra meter innan vaderna grinar.

I denna tråd är jag helt inne på Sheos spår och att vaderna grinar behöver inte betyda ett skit. Men ja. Det är en tanke bara.

cero
2014-09-19, 22:01
Hypotes om jag får be ;) Och jag skulle inte vilja kalla det för "min hypotes" eftersom det låter som att jag tror på den. Det gör jag inte. Än. Det måste utvärderas först.

För närvarande roar jag mig med denna:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfRaiseHackPress.html

Hade mitt gym haft en sådan här hade jag kört hårt på det också:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

Volym på smalbenen? :D

filmjölk
2014-09-19, 22:12
Promenad i lite för stora flip flops som kräver att du parerar och spänner upp tårna för att de inte skall trilla av är en annan bra grej för de musklerna.

cero
2014-09-19, 22:33
Promenad i lite för stora flip flops som kräver att du parerar och spänner upp tårna för att de inte skall trilla av är en annan bra grej för de musklerna.

Promenad med lite för stora flip-flops och hunden samt flickvännen till sällskap. Opti?

Sheogorath
2014-09-19, 22:49
Volym på smalbenen? :D

Om du kikar på ett underben i genomskärning ser du att det är väldigt mycket i det som inte är gastrocnemius och soleus. :thumbup:

http://www.lumen.luc.edu/lumen/meded/grossanatomy/x_sec/images/2480.jpg

filmjölk
2014-09-19, 22:56
Promenad med lite för stora flip-flops och hunden samt flickvännen till sällskap. Opti?

På en sandstrand, eller ännu hellre, en hög med grus som du går upp och ner för. Just att gå på olika sätt på det instabila underlaget där du får skifta tyngdpunkten ofta.

En annan grym grej lär vara att gå barfota i några decimeter hög blöt och tung lera. Varje gång du sjunkt ner, så istället för att vinkla foten så att det blir så lite motstånd som möjligt så använder du den som en spade för att lyfta leran. Kommer också ge bra träning för rectus femoris (en del av den stora muskeln på framsida lår)

-squat-
2014-09-19, 23:04
Hypotes om jag får be ;) Och jag skulle inte vilja kalla det för "min hypotes" eftersom det låter som att jag tror på den. Det gör jag inte. Än. Det måste utvärderas först.

För närvarande roar jag mig med denna:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfRaiseHackPress.html

Hade mitt gym haft en sådan här hade jag kört hårt på det också:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

Kan detta vara vettiga övningar för rehab (träning av pronationsmusklerna) av en stukad fot när gummibandet blivit för lätt?

-squat-
2014-09-19, 23:13
Det som har fått mina vader att växa är att träna dem varje dag i någon form. Det rör sig om löpning, hopprep och vadpressar. Men det är inte mycket dem har väx, framförallt inte om man tänker på alla träning de har fått.

Arne Persson
2014-09-19, 23:33
Om du kikar på ett underben i genomskärning ser du att det är väldigt mycket i det som inte är gastrocnemius och soleus. :thumbup:

http://www.lumen.luc.edu/lumen/meded/grossanatomy/x_sec/images/2480.jpg

Taget på vilken höjd på vänstra underbenet samt vilken vadutveckling på framförallt M. triceps surae? :)

Sheogorath
2014-09-20, 08:26
Någonstans strax under mitten eller i nedre 1/3 tror jag. Statistiskt sett är det nog inte en bodybuilder iaf. :)

Anders The Peak
2014-09-20, 08:53
Hypotes om jag får be ;) Och jag skulle inte vilja kalla det för "min hypotes" eftersom det låter som att jag tror på den. Det gör jag inte. Än. Det måste utvärderas först.

För närvarande roar jag mig med denna:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfRaiseHackPress.html

Hade mitt gym haft en sådan här hade jag kört hårt på det också:

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/LVSeatedTibiaRaisePL.html

Man kan tillägga att många får benhinneinflammation eller kompartements problem med att träna TA/framsidan av vaden, för hårt och ofta.

Sheogorath
2014-09-20, 08:59
Man kan tillägga att många får benhinneinflammation eller kompartements problem med att träna TA/framsidan av vaden, för hårt och ofta.

Man får ta det försiktigt. Jag har själv kompartment på högersidan och det gör att jag tappar kraft ganska plötsligt men har märkt att det går att öka i styrka i alla fall. Förhoppningsvis kan det töja ut muskelfascian lite. Det har iaf inte gett några känningar i vardagen förutom träningsvärk.

F Ultra
2014-09-21, 21:20
Tibialis Posterior ser också ut att vara en kandidat för att öka volumen lite. Svårt att hitta övningar för den dock, verkar som om det bästa är att köra vanliga stående vadpressar där man i toppläget "vinklar ut hälarna"
26OOBia10KU

Btw Sheo, hur många sets och reps kör du hälhäv? Ser att vi har en sådan maskin på gymmet (din sista exrx-länk), har alltid undrat vad den var till för :)

-squat-
2014-09-21, 21:38
Tibialis Posterior ser också ut att vara en kandidat för att öka volumen lite. Svårt att hitta övningar för den dock, verkar som om det bästa är att köra vanliga stående vadpressar där man i toppläget "vinklar ut hälarna"
26OOBia10KU


Övningen är tydligen bra för att minska risken för stukningar. Tack för tipset. :)

Captainwide
2014-09-21, 22:13
Olja. Det är svaret på problemet. ;)

Nä men ärligt talat är det nog bäst att bara träna på och hoppas på det bästa. :D

Hemi
2014-09-21, 23:15
Jag kallar det alltid för derbenen eftersom jag ser hela grejen nedanför knät som en packe muskler som det flesta andra muskelgrupper. Om benhinneinflammation, jag tränar benet runt om, tåresningar och sidoresningar genom att gå eller vicka foten på en upphöjning, planka eller nåt, brukar finnas på lekplatser. Men jag öser inte på lika som i vadpressar/tåhäv. Väl tåhävningar då, istället för att bara stå och vicka upp hälarna så koncentrerar jag mg på att spänna och stabilisera hela benet först. Först och främst gluteus, hamstrings och sedan vaden, känn på den och du känner att den är aktiv. Gastrocnemius har en överlappande funktion med hamstrings och i de flesta sporter använder man hela benet i alla fall. Sen gör man tåhäven/vadpressen/enbenshäven, med ordentligt stöd från resten av benet, åtminståne baksidan. Sen om det är bättre eller ger mer muskelmassa det vet jag inte men jag tror man fyrar av mer av vadmusklerna på det sättet.

Hemi
2014-09-21, 23:21
Jag kan också tänka mig att supersetta eller åtminståne träna med nån slags kombination med hamstringscurl inte är helt värdelöst för vaden.

Ajemän
2014-10-05, 10:23
Mina vader har gått från pinsamt dåliga till att folk sporadiskt påpekar att jag har bra vader, på ett halvår

Jag kör ~20 set 3 gånger i veckan. Kort vila (max 10 sek mellan seten), varierande belastning (explosiva 5or - sega 30-reppare), mkt dropset m.m.

Dvs bara typ 30 minuter i veckan, men det gör jävlar i det ont...

Sheogorath
2014-10-05, 11:09
Mina vader har gått från pinsamt dåliga till att folk sporadiskt påpekar att jag har bra vader, på ett halvår

Jag kör ~20 set 3 gånger i veckan. Kort vila (max 10 sek mellan seten), varierande belastning (explosiva 5or - sega 30-reppare), mkt dropset m.m.

Dvs bara typ 30 minuter i veckan, men det gör jävlar i det ont...

Hur länge hade du kört styrketräning seriöst innan du började med detta?

Ajemän
2014-10-05, 11:11
Hur länge hade du kört styrketräning seriöst innan du började med detta?
1-2 år hyffsat seriöst, vader typ 5 set i veckan :p

Har inte några pangvader på något sätt, men det har ändå hänt väldigt mycket på ett halvår, så jag tror det är ett vettigt sätt att träna vaderna.

Sheogorath
2014-10-05, 11:21
1-2 år hyffsat seriöst, vader typ 5 set i veckan :p

Har inte några pangvader på något sätt, men det har ändå hänt väldigt mycket på ett halvår, så jag tror det är ett vettigt sätt att träna vaderna.

Hur mycket väger du idag jämfört med för säg två år sedan?

Ajemän
2014-10-05, 11:26
Hur mycket väger du idag jämfört med för säg två år sedan?
Samma. Tappat 5kg fläsk och gått upp 5kg muskler.
Den enda träning mina vader fått är det på gymmet, och vardagsmotion i form av cykling till jobbet.

Sheogorath
2014-10-05, 11:33
Samma. Tappat 5kg fläsk och gått upp 5kg muskler.
Den enda träning mina vader fått är det på gymmet, och vardagsmotion i form av cykling till jobbet.

:thumbup: Hur är det ställt med måtten på vaderna då och nu?

Ajemän
2014-10-05, 15:32
:thumbup: Hur är det ställt med måtten på vaderna då och nu?

Jag måttar tyvärr inte

Sheogorath
2014-10-05, 15:56
Jag måttar tyvärr inte

Många upplever att vaderna blir rejält mycket "bättre" helt enkelt av att gå lägre i fettprocent.

BobaFett
2014-10-05, 18:55
Intressant artikel på tyngre.se: http://tyngre.se/artiklar/alla-muskler-aer-inte-skapta-lika/

Som byggare vill du som sagt främst stimulera dina typ 2-fiber men det innebär inte att typ 1-fibrerna inte kan bidra någonting. Kanske är det så att till exempel vaderna som då har en stor andel typ - fiber kan fås att växa synligt mer om du också tränar dina typ 1-fiber för hypertrofi.

Det finns inga klara bevis för att det faktiskt är så här. Det finns en studie som visat att en ganska normal mängd klassisk styrketräning för vaderna inte höjer proteinsyntesen lika mycket i soleus som i lårmusklerna (2). I en studie där försökspersonerna var helt sängliggande i två månader förutom när de fick träna såg man att styrketräning tillsammans med konditionsträning var mer effektivt än bara styrketräning för att bibehålla muskelmassa i vaderna (3). Det här talar för att vaderna kanske behöver lite mer uthållighetsinriktad styrketräning för att växa. Då du tränar typ 1-fiber istället för typ 2-fiber innebär det att vaderna inte kommer växa särskilt mycket, men de kanske växer något J

Sen finns ju också det klassiska exemplet med tvillingarna Otto och Ewald. Den ena tvillingen gillade styrketräning och den andra föredrog uthållighet. Den ena muskelgruppen som var större hos tvillingen som gillade uthållighet var just vaderna.

http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1152/tvillingar.jpg

sungun
2014-10-05, 19:42
Många upplever att vaderna blir rejält mycket "bättre" helt enkelt av att gå lägre i fettprocent.

Så måste det ju vara! Han har bara inbillat sig att vaderna har växt.;-)

sungun
2014-10-05, 19:50
Intressant artikel på tyngre.se: http://tyngre.se/artiklar/alla-muskler-aer-inte-skapta-lika/

Dom skriver så att det låter som att vaden bara består av Soleus med sina långsamma fibrer. Den muskel du mest tränar i stående vadpressar med raka ben är ju faktiskt Gastrocnemius som har en mera 'normal' fibersammansättning.

Arne Persson
2014-10-05, 22:33
Dom skriver så att det låter som att vaden bara består av Soleus med sina långsamma fibrer. Den muskel du mest tränar i stående vadpressar med raka ben är ju faktiskt Gastrocnemius som har en mera 'normal' fibersammansättning.

Man tränar även bl.a M. soleus maximalt med stående vadpressar.

F Ultra
2014-10-05, 22:34
Så måste det ju vara! Han har bara inbillat sig att vaderna har växt.;-)

Eftersom han inte mäter så kan det mycket väl förhålla sig på det sättet. Har själv gått runt i flera veckor nu och varit lycklig över att mina biccar växt som fan tills jag mätte dem igår och såg att de faktiskt är 2cm mindre i omkrets än för några månader sedan. Så att deffa bort fett kan skapa en hel del illusioner.

sungun
2014-10-05, 23:01
Man tränar även bl.a M. soleus maximalt med stående vadpressar.

Dom tränas säkert, men inte på samma sätt som när man isolerar dom med sittande pressar. Det är endast då jag kan ha problem att gå efteråt.

Hemi
2014-10-05, 23:06
Vill man komma åt tårna kan man göra tåhävningar på heltäckningsmatta och om den finns i trappan, nästan bättre. Man kramar foten upp på tårna, går sedan ned i vadsträck. Bra för klippklättring.

-squat-
2014-10-05, 23:10
Vill man komma åt tårna kan man göra tåhävningar på heltäckningsmatta och om den finns i trappan, nästan bättre. Man kramar foten upp på tårna, går sedan ned i vadsträck. Bra för klippklättring.

Hade precis tänkt att fråga om tåträning. :thumbup:

Hemi
2014-10-05, 23:25
Man kan behöva stretcha tårna ordentligt också, gjorde det när jag tränade sprinterlöpning förr. Vanligt att man mjukar upp hela foten med händerna, finns sprinterprogram för detta.

Hemi
2014-10-05, 23:43
Man kan tillägga att många får benhinneinflammation eller kompartements problem med att träna TA/framsidan av vaden, för hårt och ofta.

Ja jag tar det väldigt lungt med det. Förlitar mig på sporter och lekar jag ändå gör. Finns en massa Am. Football, rugby och andra typer av enbenshopp, landningar, stående och stabilitets övningar jag tror är sundare och bättre. Eller gå åt olika håll, åt sidorna, nedåt, uppåt i branta backar/berg i vandringskängor. Altså, vandra bara. Om man ändå vill träna dem så behövs inga maskiner, om man ändå skall ta det lugnt. Man kan luta sig mot en vägg och lyfta foten stående på hälen utan vikter och jag lovar att det kommer att dra hårt i musklerna ändå. Man kan träna runt om om man gillar att supersetta underbenet, vaden, framsida, tå, vaden framsida, tå. Men som sagt, ta det lugnt för benhinneinflammation eller kompartements problem verkar inget kul, sök på dessa problem och titta!

Ajemän
2014-10-06, 07:14
Man tränar även bl.a M. soleus maximalt med stående vadpressar.

Arne vilken vadövning tycker/tror du är bäst?

Jag tycker stående i smith är riktigt bra, men det är betydligt enklare att köra dropset och dyl i benpressen med viktpinne, så det blir oftast den.

Värt att ge sig på sittande vadpress med 90 grader i knäleden?

Latissimus Dorsi
2014-10-06, 07:30
Arne vilken vadövning tycker/tror du är bäst?

Jag tycker stående i smith är riktigt bra, men det är betydligt enklare att köra dropset och dyl i benpressen med viktpinne, så det blir oftast den.

Värt att ge sig på sittande vadpress med 90 grader i knäleden?

Definitivt inte, meningslös övning. Rak knäled är det enda bra.

z_bumbi
2014-10-06, 07:36
Definitivt inte, meningslös övning. Rak knäled är det enda bra.

Varför är den meningslös?

Latissimus Dorsi
2014-10-06, 07:41
http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/ .
För hypertrofi då, har säkert något användbart område. Speciellt om man utför den rätt och inte juckar med 200kg på.

z_bumbi
2014-10-06, 08:38
Långsamma fibrer växer fortfarande av styrketräning och soleus utgörs dessutom inte bara av långsamma fibrer.
Blir man starkare/explosivare i en del av en muskel så blir den inte den begränsande faktorn eller i alla fall inte en lika stor begränsning för resterande delar av muskeln.
Tröttar man ut soleus innan man kör med rakt ben så kommer större del av arbetet att ligga på gastroknemius direkt och man slipper bl a lasta på så mycket vikt.

OBS! Jag säger inte att övningen är nödvändig eller att man ska lägga en stor del av energin på den men att kalla den meningslös?

BobaFett
2014-10-06, 10:47
OBS! Jag säger inte att övningen är nödvändig eller att man ska lägga en stor del av energin på den men att kalla den meningslös?

+1

Vilken stolle :D

Latissimus Dorsi
2014-10-06, 10:55
Långsamma fibrer växer fortfarande av styrketräning och soleus utgörs dessutom inte bara av långsamma fibrer.
Blir man starkare/explosivare i en del av en muskel så blir den inte den begränsande faktorn eller i alla fall inte en lika stor begränsning för resterande delar av muskeln.
Tröttar man ut soleus innan man kör med rakt ben så kommer större del av arbetet att ligga på gastroknemius direkt och man slipper bl a lasta på så mycket vikt.

OBS! Jag säger inte att övningen är nödvändig eller att man ska lägga en stor del av energin på den men att kalla den meningslös?

Ja? Om det finns en bättre övning är det värdelöst att hålla på med en övning som är sämre. Speciellt när den ena är markant sämre, och tränar "fel" muskel. Om man utför vadövningar korrekt behövs inte mycket vikt alls så förstår inte vad det är för argument.

Optimalt är som jag förstått det donkey raises, dvs fraåmåtlutade vadresningar. Ingen aning hur pass mycket bättre dock.

Commando1980
2014-10-06, 12:23
Sittande vadpress är inte meningslös. Med fördel kör man båda varianterna (raka och böjda ben).

z_bumbi
2014-10-06, 13:12
Ja? Om det finns en bättre övning är det värdelöst att hålla på med en övning som är sämre. Speciellt när den ena är markant sämre, och tränar "fel" muskel. Om man utför vadövningar korrekt behövs inte mycket vikt alls så förstår inte vad det är för argument.

Jag försöker bara få in lite kritiskt tänkande i hur man tar till sig olika träningsråd.

Jag vet t ex ingen bättre övning för att träna soleus specifikt och soleus utgör fortfarande en del av vaden dvs det folk vill träna i den här tråden. Fibersammansättningen på soleus varierar men vi har fortfarande alltid fibrer som kan växa eftersom det är en muskel. Så hur blir det meningslöst att träna soleus specifikt?

Även om man utför man vadträning "korrekt" så brukar det krävas mycket vikt efter ett tag och vill man dessutom träna en del i den starkaste delen av rörelsen (och det vill man antagligen) så krävs det ännu mer vikt. Man kan komma runt delar av problemet i en benpress eller liknande men det är fortfarande mycket mer vikt än vad man klarar av att köra benpress på så det brukar kännas. (50% mer vikt är inget konstigt). Enbensvarianter ger mindre vikt men även en snedbelastning som även den kan vara ett problem.

Det första jag frågar folk som säger att inte vaderna växer är hur mycket de har ökat i styrka sedan de började träna dem. Förvånande många har ingen aning.

sungun
2014-10-06, 13:24
En av dom som kommenterade Joels artikel i länken ovan menade att Soleus visst har kapacitet att växa å stort bidra till volymen på vaden, men att det krävs extrema högreppare ( 200 ?!) för det. Kanske värt att testa?

as0k
2015-03-31, 06:27
Jag satt och spände vaderna till och från när jag satt vid datorn igår, och senare på kvällen kändes det som jag tränat vader i en timma. Kan knappt gå idag dagen efter :)
Kan detta vara effektivt? Jag körde ca 30 sekunders squeeze i kanske 10 set.

Ozziking
2015-03-31, 07:34
Mina vader fick en riktigt chock av att köra med 1-1-3-3 tempo som Bumbi förslog till mig. Jag har aldrig sett gastrocnemius laterala huvud så tydligt någonsin som efter 3 veckor med det tempot. Det är helt sjukt! Fortsätter med samma!

Har varierat med vadpress i sittande och stående/liggande form (d.v.s. knäled 90 grader och rak osv).

Gpajpen
2015-03-31, 08:20
Mina vader fick en riktigt chock av att köra med 1-1-3-3 tempo som Bumbi förslog till mig. Jag har aldrig sett gastrocnemius laterala huvud så tydligt någonsin som efter 3 veckor med det tempot. Det är helt sjukt! Fortsätter med samma!

Har varierat med vadpress i sittande och stående/liggande form (d.v.s. knäled 90 grader och rak osv).

Vad står den fjärde siffran för?

Slaxes
2015-03-31, 08:31
Hopprep borde väl vara bra, dessutom härlig HIIT.

z_bumbi
2015-03-31, 08:46
Vad står den fjärde siffran för?

Pausen i botten.

Newi
2015-03-31, 18:37
Mina vader fick en riktigt chock av att köra med 1-1-3-3 tempo som Bumbi förslog till mig. Jag har aldrig sett gastrocnemius laterala huvud så tydligt någonsin som efter 3 veckor med det tempot. Det är helt sjukt! Fortsätter med samma!

Har varierat med vadpress i sittande och stående/liggande form (d.v.s. knäled 90 grader och rak osv).

Vad står samtliga siffror för?

Starke75an
2015-03-31, 18:56
Har också börjat med paus i vändningarna. Ger i allafall bra tränings värk. Ändå har jag även tidigare kört vader. Återstår att se om det ger nått.

z_bumbi
2015-03-31, 20:05
Vad står samtliga siffror för?

1 positiva fasen
1 paus i toppen
3 negativa fasen
3 paus i botten

Den typen av siffror är en ganska vanlig metod att ange tempo i övningar.

Stjarnan
2015-04-01, 13:28
1 positiva fasen
1 paus i toppen
3 negativa fasen
3 paus i botten

Den typen av siffror är en ganska vanlig metod att ange tempo i övningar.

Jag har uppfattat det så här:
Siffra #1: Excentriska fasen
Siffra #2: Paus i botten
Siffra #3: Koncentriska fasen
Siffra #4: Paus i toppen

Kollar man på exempelvis Poliquins videos där han kör excentrisk träning skriver han ut tempot 3-0-1-0

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

z_bumbi
2015-04-01, 14:00
Så brukar jag nog också skriva men då för bänk, böj och liknande övningar där man startar i toppen. I vadpress börjar man nästan aldrig med en negativ fas och därför skrev jag det antagligen bara i den ordningen som riktningarna hamnar när de flesta utför den utan att tänka så noga på det.

Stjarnan
2015-04-01, 14:27
Så brukar jag nog också skriva men då för bänk, böj och liknande övningar där man startar i toppen. I vadpress börjar man nästan aldrig med en negativ fas och därför skrev jag det antagligen bara i den ordningen som riktningarna hamnar när de flesta utför den utan att tänka så noga på det.

Tack för ett bra svar! Jag tänker alltid samma oavsett övning så ditt exempel på vadpressar blev aningen rörigt :) men nu är jag med!

Ozziking
2015-04-02, 19:16
Är det bara jag som börjar frysa och få skakiga ben när jag kör vadet? :D

Starke75an
2015-04-02, 20:53
Märker inget speciellt

Dwarflegs
2015-05-17, 00:02
Har kört vader nästan varannan dag i 7 månader och det som funkat för mig är många reps på relativt låga vikter. skippar vader om jag har mkt träningsvärk eller känner att dom är lite slitna.

följade på så få sets som möjligt och med vikt ska du minst klara 20 per set.
sittande med vikt 100 rep
stående med vikt 100 rep
stående utan vikt 100 rep
det är vad jag minst kör varannan dag och har jag en bra dag kör jag igenom det två gånger och lägger in andra övningar med =)

Har funkar sjukt bra för mig 175 lång och har 43-44cm runt vaderna och ligger på ca 15% fett vet tyvärr inte vad jag hade innan jag började hård köra dom :/

martin89ek
2015-05-17, 10:19
Stod stilla på 38-39cm i vader större delen av livet (190cm lång), testat det mesta i vadträningsväg.
Nu är dem 41cm, hur jag tränar dem nu står (kommer stå mer) i journalen.
Fast det är ju vad som fungerar för mig.

Alltidvila
2015-05-17, 11:47
Har alltid haft grova vader. Mäter 41cm och tränar i princip aldrig dem. Somliga är lyckligt lottade :)