handdator

Visa fullständig version : "Dampig" "Dampa sig" är det ok. att säga?


filmjölk
2014-09-18, 07:56
"Sluta dampa dig nu!" "Vad dampig du är!" "Dampa loss på gymmet!" "Kan vi försöka skära ner på dampandet och koncentrera oss nu?" "Jag fick ett släng av damp efter att jag drack kaffe".

Damp som inte bara ett förlegat ord för adhd, utan som även som adjektiv, adverb och verb, som synonymer till ofokuserad, hyperaktiv och jobbig.

Är det ok att använda sig av?

Som sidospår kan vi även lägga till "aspig": "Jaha, du hittade alltså något fel i formuleringen? Oväntat aspigt av dig" "Var inte så jäkla aspig utan tänk lite längre".

Olegh
2014-09-18, 08:02
Ganska osmickrande språkbruk, men meh.

WHITEFOLKS
2014-09-18, 08:15
Mest vita män som har den diagnosen så kör hårt.

4623
2014-09-18, 08:19
Mest vita män som har den diagnosen så kör hårt.

Men är de rika?

WHITEFOLKS
2014-09-18, 08:23
Men är de rika?

De har högre lön, kör stadsjeep och äter massor med kött. Det är mer än man kan säga om Mwamba Kwila i tredje utbyn i Kongo som sitter i sin hydda byggd av koskit och råttgift tvingad till att äta kvicksilver och freon som hon skrapar ur en plastgruva.

Mental
2014-09-18, 08:38
Gemene man brukar väl strunta ganska friskt i vad som är lämpligt att säga.

Böga sig, bete sig som ett mongo, dampa sig etc

Var och en får väl välja var man drar gränsen, är man någorlunda socialt begåvad är det inga problem att veta i vilka sällskap man kan använda sig av begreppen och när det är läge att avstå.

ARMSTARK
2014-09-18, 09:43
"Sluta dampa dig nu!" "Vad dampig du är!" "Dampa loss på gymmet!" "Kan vi försöka skära ner på dampandet och koncentrera oss nu?" "Jag fick ett släng av damp efter att jag drack kaffe".

Damp som inte bara ett förlegat ord för adhd, utan som även som adjektiv, adverb och verb, som synonymer till ofokuserad, hyperaktiv och jobbig.

Är det ok att använda sig av?

Som sidospår kan vi även lägga till "aspig": "Jaha, du hittade alltså något fel i formuleringen? Oväntat aspigt av dig" "Var inte så jäkla aspig utan tänk lite längre".

Du har redan gjort en tråd i samma ämne.

qozmox
2014-09-18, 09:45
iom att adhd är rent nonsens så betyder ju damp ungefär lika mycket tjofixilur

Diomedea exulans
2014-09-18, 09:45
Nej.

Armed Dingo
2014-09-18, 10:17
"Sluta dampa dig nu!" "Vad dampig du är!" "Dampa loss på gymmet!" "Kan vi försöka skära ner på dampandet och koncentrera oss nu?" "Jag fick ett släng av damp efter att jag drack kaffe".

Damp som inte bara ett förlegat ord för adhd, utan som även som adjektiv, adverb och verb, som synonymer till ofokuserad, hyperaktiv och jobbig.

Är det ok att använda sig av?

Som sidospår kan vi även lägga till "aspig": "Jaha, du hittade alltså något fel i formuleringen? Oväntat aspigt av dig" "Var inte så jäkla aspig utan tänk lite längre".

Tycker det är ur tiden men har inte problem med det moraliskt sätt. Jag brukar använda "cp" istället.

Det är något jag aldrig planerar att säga och hade faktiskt hellre sagt något annat men det bara kommer i farten, det ligger för djupt/naturligt till.

filmjölk
2014-09-18, 11:02
Du har redan gjort en tråd i samma ämne.

Ouch, sorry. Jag har skapat för många trådar :)

Degpekka
2014-09-18, 14:21
iom att adhd är rent nonsens så betyder ju damp ungefär lika mycket tjofixilur

Utveckla?

Bubblan84
2014-09-18, 15:38
iom att adhd är rent nonsens så betyder ju damp ungefär lika mycket tjofixilur

Så det finns inga hyperaktiva människor med koncentrationsproblem? Konstigt, jag har träffat massor.

qozmox
2014-09-18, 15:59
Så det finns inga hyperaktiva människor med koncentrationsproblem? Konstigt, jag har träffat massor.

självklart.
är de sjuka?
ska man mata dom med amfetamin så de sitter stilla och håller käften?

självklart finns adhd. finns lika mycket som varje individs personlighetsdrag.
att förvänta sig att varenda person på hela planeten ska klara av att
sitt i rum med 30 andra ungar och lyssna på dravel är fullständigt idiotiskt.
och så fort en inte klarar det, då är man tydligen sjuk, och ska ha droger.

Loke
2014-09-18, 16:01
Ja, inga konstigheter tycker jag. Bara det används på ett någotsånär korrekt sätt, dvs när någon är jobbigt ofokuserad och energisk. I min familj har vi flera sådana diagnoser, och då blir det ju ett sätt att säga till på skarpen men ändå antyda att man förstår att personen tycker det är svårt att hålla sig i skinnet.

Aspig tycker jag nog är lite sämre, svårt att sätta fingre på varför...

Alexton
2014-09-18, 16:07
Tycker det är utmärkt eftersom det är äldre namn på en diagnos som ändå inte används specielt i vården då det har fått något nytt mytiskt namn som jag aldrig kommer ihåg.

Det beskriver ändå vanliga drag en person med sagd diagnos ofta besitter. Bara för att någon har ADHD behöver de inte vara 100% road runner hela tiden utan det pendlar en del och styrkan varierar från person till person.

Min vän har adhd och då brukar vi säga "damp goes critical" som kodord när han borde börja tänka på energin.
Att vara aspig behöver väl inte vara något dåligt per se då många aspiga är otroligt bildade inom sitt ämne. Alla har vi våra aspie moments då den sociala biten kanske inte riktigt sitter som en smäck.

WHITEFOLKS
2014-09-18, 16:13
Man behöver inte vara pr0 på nåt för att man har aspergers.

myggan84
2014-09-18, 16:36
iom att adhd är rent nonsens så betyder ju damp ungefär lika mycket tjofixilur

Du kan komma och jobba lite på mitt jobb. Jobbar på behandlingshem för ungdomar inom neuropsykiatri. Tror du sedan neuropsykiatriska diagnoser är hittepå så ska du få en bytta guld

Bubblan84
2014-09-18, 16:40
självklart.
är de sjuka?
ska man mata dom med amfetamin så de sitter stilla och håller käften?

självklart finns adhd. finns lika mycket som varje individs personlighetsdrag.
att förvänta sig att varenda person på hela planeten ska klara av att
sitt i rum med 30 andra ungar och lyssna på dravel är fullständigt idiotiskt.
och så fort en inte klarar det, då är man tydligen sjuk, och ska ha droger.

Vem har sagt något om att man måste mata dom med amfetaminliknande substanser? Det är ju upp till den som har diagnosen om man vill medicinera eller inte.

Scratch89
2014-09-18, 21:51
Det är ju upp till den som har diagnosen om man vill medicinera eller inte.

Inte om man är barn.

en stor stark
2014-09-18, 22:04
Ja, upp till en själv var man drar gränsen.
Sen kan man nog räkna med att inte bli inbjuden till några fester om andra inte gillar var man har satt sin gräns.

Alexton
2014-09-19, 14:38
Man behöver inte vara pr0 på nåt för att man har aspergers.

Nej och det är väl rätt självklart, ungefär som att du inte behöver vara hyper om du har adhd utan kan bara ha koncentrationssvårigheter.

Det är inte direkt ovanligt med ett specielt intresse för något för en person med aspbergers.

Moffegrefven
2014-09-19, 14:46
Känns som folk kan bete sig som rena rövhål.

några år senare så "Ja äntligen fick jag en förklaring varför"...

Sluta sätt bokstäver på allt.

vissa är bara omogna idioter som har svårt att ta ansvar och "orka" slutföra saker.

sen finns det väl ett fåtal som har ett "fel" dom behöver medicinering för. ADHD alltså.

Men jo, klart man nan säga vissa uttryck t.ex. dampa ibland.

men som alltid får man känna efter innan så inte det blir fel.

WHITEFOLKS
2014-09-19, 17:55
Nej och det är väl rätt självklart, ungefär som att du inte behöver vara hyper om du har adhd utan kan bara ha koncentrationssvårigheter.

Det är inte direkt ovanligt med ett specielt intresse för något för en person med aspbergers.
Asperger innebär dock alltid ett socialt handikapp på ett sätt som ADHD inte gör.

cero
2014-09-19, 19:09
Att skämta om [stoppa in kontroversiellt ämne, sjukdomar eller vad som helst] som förteelse utan att peka ut specifika personer är givetvis okej.

Yes
2014-09-19, 19:29
De har högre lön, kör stadsjeep och äter massor med kött. Det är mer än man kan säga om Mwamba Kwila i tredje utbyn i Kongo som sitter i sin hydda byggd av koskit och råttgift tvingad till att äta kvicksilver och freon som hon skrapar ur en plastgruva.
Känns det bra nu, Whitefolks? :)

WHITEFOLKS
2014-09-19, 19:53
Känns det bra nu, Whitefolks? :)
What?

Yes
2014-09-19, 20:09
What?
Såg ut som du ventilerade lite. Det behöver man göra ibland.

WHITEFOLKS
2014-09-19, 20:38
Såg ut som du ventilerade lite. Det behöver man göra ibland.
Det var mest skämt/troll ala filis, han brukar veva om och om igen att man får säga vad man vill om vita män.

Carlo Fatface
2014-09-19, 22:34
Finns det folk som fortfarande använder det uttrycket....!? :confused:

filmjölk
2014-09-19, 22:45
Finns det folk som fortfarande använder det uttrycket....!? :confused:

:) Jag hörde det senast i går, av min egen son. Jag sa att det var dags att lägga sig, han svarade: "sluta dampa så pappa, jag skall bara spela fem minuter till!"

jenni
2014-09-19, 23:10
:) Jag hörde det senast i går, av min egen son. Jag sa att det var dags att lägga sig, han svarade: "sluta dampa så pappa, jag skall bara spela fem minuter till!"

Fast vuxna använder väl inte det uttrycket:confused:

cero
2014-09-19, 23:29
:) Jag hörde det senast i går, av min egen son. Jag sa att det var dags att lägga sig, han svarade: "sluta dampa så pappa, jag skall bara spela fem minuter till!"

Hahaha underbart med småbarn. Dock är ju frågan om man ska "få" skämta om sjukdomar. Svaret är givetvis ja.

Carlo Fatface
2014-09-20, 09:20
:) Jag hörde det senast i går, av min egen son. Jag sa att det var dags att lägga sig, han svarade: "sluta dampa så pappa, jag skall bara spela fem minuter till!"




Aha,ok. :)
Kanske används bland småfolket då.Förr kunde jag höra det av yngre tonåringar men har inte gjort det på några år.