handdator

Visa fullständig version : styrkelyft utrustning hjälp


randig
2004-03-28, 16:03
tja tänkte börja me o köpa en böjdräkt o ja vet inget om sånt här så ja undrar om nån har nåt tips vilke märke som e bra o sånt?

ja har lindor typ Crains Genesis Power Wrap som e 2m e dom ipf godkända? alltså spelar det nån roll vilka lindor man har eller e det typ lindor som lindor?

z_bumbi
2004-03-28, 16:36
Ska du tävla så gör du det je med en klubb. Fråga där, de har reglerna för vad som ska användas och inte.

Annars är www.styrkelyft.info ett bra tips.

FinnPower
2004-03-28, 19:26
All utrustning av märket Crain är numera förbjuden att använda på tävling i IPF.

Lista över tillåten utrustning:
http://www.powerlifting-ipf.com/IPF%20Approved%20List.htm

Jag rekommenderar Titan Centurion som knäböjsdräkt, för den kan du också använda till marklyft om du svänger den bak och fram. Titan Fury den bästa bäskskjortan på marknaden enligt de flesta. Det är inte så stor skillnad på märken på knäböjslindor, knäböjsskor, marklyftstossor o.dyl.

Lycka till!

:)

Styrkebyggare
2004-03-28, 19:29
Jönköpings styrkelyftarklubb (www.jonkoping-styrkelyft.com) har en del matnyttigt om man ser sig om efter utrustning.

Det allra första du skall gör är dock, som z-bumbi skrev, att ta kontakt med en klubb. Förutom att detta är en förutsättning för att kunna tävla så kan du garanterat få hjälp med utrustning, teknik mm (det finns många småregler att hålla reda på vad gäller tekniken).

Crains dräkter är inte godkända nuförtiden - hur det är med lindor vågar jag dock inte svara på (dock tror jag att 2m är den formella gränsen för lindornas längd).

Styrkebyggare
2004-03-28, 19:32
Där kom det visst svar medan man skrev...dock vill jag till Finnpowers inlägg tillägga att Titan Fury (NXG+) är extremt styv och fordrar att man är rejält stark (annars kommer inte vikten ner på bröstet ordentligt) för att få ordning på den. Inzers och Metals tröjor är mer användarvänliga om man är nybörjare och inte väldigt stark...

z_bumbi
2004-03-28, 20:17
randig: Såg just att du är från Täby, ni har väl en bra klubb där? De ligger ju i alla fall bra med i serietävlingarna.

FinnPower
2004-03-28, 20:50
Styrkebyggare har helt rätt i sitt inlägg; att man inte riktigt får det att funka med Titan Fury om man inte är "tillräckligt" stark eftersom tyget inte stretchar så mycket. Det gör ju att man måste lasta på ordentligt med vikter för att stången över huvudtaget ska kunna röra bröstet.

Men man kan ju ha en lös skjorta...

Hoppas att killen i fråga har armhålor av stål när han ska dra på Inzern första gången (om det blir en sån)... det brukar göra ont... :cryout: :D

MEGA_MAN
2004-03-28, 20:58
www.inzernet.com

har en del också, och det är världsklass på deras saker.
JAg anser att de har de bästa linderna i alla fall.

Men se bara till att utrustningen är godkänd!!!!

Lillgrabben
2004-03-28, 22:09
Den enda bänktröjan som jag själv tycker hjälper mig är Titans Fury + ( inzer samt Crains tröjor har inte gett mig så mycket alls).


Detta i kombination med att Furyn inte är obehaglig att lyfta i gör att den är den enda som jag skulle rekommendera till andra lyftare.

Dock så kan Furytröjan vara lite i häftigaste laget om man inte har en bra slutpress - därav kan det i vissa fall vara vettigt att börja med en annan tröja ( eller köra utan).




MVH

Spiffy
2004-03-28, 22:12
Originally posted by Styrkebyggare
Där kom det visst svar medan man skrev...dock vill jag till Finnpowers inlägg tillägga att Titan Fury (NXG+) är extremt styv och fordrar att man är rejält stark (annars kommer inte vikten ner på bröstet ordentligt) för att få ordning på den. Inzers och Metals tröjor är mer användarvänliga om man är nybörjare och inte väldigt stark...


Hur fungerar det?
Måste man dra ner den eller?

Mart|n
2004-03-28, 22:16
Angående Titan Fury NXG+ så har jag testat en Inzer The Rage som är jäkligt lik den! Mjuk i ryggen, antagligen samma eller väldigt likt material där framme, gör inte alls ont att bänka i! Jag kom inte ner med 150 kg. 160 kg gick precis!

Har inte så stor koll på böjdräkter... Har både en Inzer Champion och en Titan Centurion... Vågar inte uttala mig så mycket om centurion än då jag bara böjt i den en 1 gång. Men när det väl tar stop med den så gör den det ordentligt! Kommer antagligen behöva sy in axelbanden litegrann... Någon här som vet vilka regler som gäller när man ska sy in böjdräkter?

mr_ping2
2004-03-28, 22:31
Angående Titan Fury NXG+... jag har en i storlek 44 men den är lite för stor (behövs sys in 1cm i armarna kanske). Men jag får på mig den helt själv...

Den ger mig c:a 10-12.5kg om jag gör ett godkännt lyft..
Däremot lyfte jag mot ansiktet en gång för 2 veckor sen vilket gör att jag knappt VÅGAR bänka med den... (jag tappade 140kg i ansiktet alltså)


Frågan är om man ska ta och lösa en inzertröja istället, då jag bara lyfter c:a 135-140 med titanen...?

Mart|n
2004-03-28, 23:04
Är det en viss bana man ska gå i när man bänkar med Titan Fury NXG+ eller? Typ som en båge?

mr_ping2
2004-03-28, 23:06
Dom jag pratat med har sagt att man ska försöka trycka stången ifrån sig mot magen typ...

Annars lyfter jag som vanligt med den... jag har väl lyft kanske 30 lyft i den iaf... och dom har ju gått bra

randig
2004-03-28, 23:15
det får nog bli titan centrion nxg+ böjdräkten o titan thp knälindor o ett par böj skor från wahlander.

men ja undrar en sack när det gäller storlek på dräkten. nu väger jag 96kg o ja undrar vilken tror ni blir bäst den dräkten för 90kg eller den för 100kg?'


o en fråga till måste man ha nåt på föterna när man tävlar i mark? ja har för mig att min polare sa det när ja tävla o då fick ja låna hans toflor.

Styrkebyggare
2004-03-29, 08:08
Återförsäljaren brukar ha hygglig koll på vilken storlek man skall ha.

Att korta av axelbanden på böj/markdräkter är enkelt - bara att dra över några sicksaksömmar med björntråd. När det är klart får man två fina små stroppar som står ut från axlarna.
Hur det är att sy i sidorna (t.ex. för att få bättre passform) är jag inte lika säker på..

Styrkebyggare
2004-03-29, 08:11
Man måste ha något med "sula" på fötterna när man kör mark - de flesta brukar köra med "balettofflor".

Såg en 120kg-gubbe som drog sumomark med rosa balettofflor för nåt år sen. Ursexigt värre...:laugh:

FinnPower
2004-03-29, 19:41
Rosa balettofflor.. HAHAHA! :laugh:

Ja jäklar... såna måste jag köpa. Mina vita håller på att gå sönder så jag måste ändå köpa nya. Dessutom är jag ännu tyngre så det skulle kunna se rätt så skojigt ut...

Mart|n
2004-03-29, 20:00
Nämde i nåt tidigare inlägg bänktröjan Inzer The Rage. Tränade med den idag igen! Gjorde personbästa lätt! Det enda problemet jag hade var att få stången att gå ner utan massa svaj, men när jag väl fått ner den och trycker så flyger vikten upp! Vikten var idag 175 kg.

Styrkebyggare
2004-03-29, 21:17
Själv kör jag mycket sällan med utrustning (tycker i grunden att allt utöver bälte är fjantgrejor). Det blir nåt pass en vecka innan tävling för att känna på grejorna - inte mer.

Om klubben (Göteborgs Styrkelyftarklubb) går vidare upp i elitserien i år (vilket det verkar som) så skall jag köra utan utrustning nästa år och bara ha roligt :hbang: Skall bli kul att se hur många man kan spöa utan stödstrumpa ;)

Mart|n
2004-03-29, 21:21
Jag håller med dig! Men jag har köpt massa ny utrustning o tävlat en del också i år... Så då blir det mycket utrustning på kort tid. Och så ska man vänja sig vid det... från februari t.o.m. april blev/blir det Serieomgång 1 SL/Bänk, U/J-SM i SL, Serieomgång 2 bänk, U/J NM i SL. Jag gillar inte utrustning alls! Men måste man så måste man ;)

randig
2004-04-05, 17:19
vad e bänpressbälte bra för?

Mart|n
2004-04-05, 21:12
Främst är det väl för att hålla kvar bänktröjan. Vissa upplever att de får bättre spänning/tryck av det.

randig
2004-04-05, 22:13
nån som har någe tips på hur ja ska få på mig min djävla böjdräkt?

Mart|n
2004-04-06, 00:13
Den ska man väl kunna dra på sig själv? Axelbanden kan vara lite svåra att få på på vissa dräkter.

Tom BAK
2004-04-06, 00:40
det tog ca 30 min att få på min dräkt första gången jag testade, och då hade jag hjälp =)

men det är bara att tänja på så sitter den till slut :=)

the_PL_man
2004-04-06, 06:56
När du syr in stropparna, gör det då så att de hamnar på insidan av dräkten (domarna tycker inte heller om de fåniga musöronen som står utåt). Sy dock inte fast musörat mot resten av stroppen, utan låt det dingla fritt (en del domare anser det vara dubbelt material om det är fastsytt, vilket IMO är att misstolka regeln).

Om det verkar obegripligt så kan jag ev fixa fram en bild av vad jag menar.

Om dräkten är trång att få över ben & höft, använd barnpuder så glider den lättare (gör stor skillnad).
Titans dräkter töjer sig gärna efter ett tag, så du kan behöva justera in dem för optimal passform.

/the_PL_man

Mart|n
2004-04-06, 09:26
Tom BAK: Det är ju orättvist! :) Är det egentligen meningen att det ska vara så svårt att få på sig böjdräkten? Får mig nästan att fundera på om min Titan Centurion är för stor...

Styrkebyggare
2004-04-06, 10:41
Jag tycker att Titans dräkter är betydligt lättare att dra på än t.ex. Marathon som man började med en gång i tiden. Fy f....n vad man slet. När väl dräktjäveln var på så var man helt slut, genomsvettig och skinnflådd på fingrarnas översidor.. .:cryout:

randig
2004-04-06, 18:00
hur mycke får man typ uta av en böjdräkt måste man typ lära sig att använda den?

e det lika optimalt att använda titan centruion som mark dräkt i gemförelse me en dräkt avsed endast för det?

Styrkebyggare
2004-04-06, 18:23
Originally posted by randig
hur mycke får man typ uta av en böjdräkt måste man typ lära sig att använda den?

e det lika optimalt att använda titan centruion som mark dräkt i gemförelse me en dräkt avsed endast för det?


Ja - du måste lära dig (eller snarare vänja dig) vid att köra med dräkt.
Hur mycket själva dräkten ger vet jag inte, men kombinationen dräkt+lindor brukar ge runt 50 kg - vissa får ut närmare 100 kg.


Utrustningskunniga brukar säga att centurion är bra som markdräkt om man kör sumo. Jag har emellertid provat en bakvänd (alltså i "markutförande") centurion och den tryckte på rätt väl för mig (i min konventionella stil) också.