handdator

Visa fullständig version : Varför har man slutat med matematik i lågstadiet?


Tricklew
2014-09-17, 19:28
Sitter med den 7 åriga grabbens mattebok och funderar på varför det endast är färgläggning? Hur kom man fram till att det skulle resultera i bra mattekunskaper?

Måla en hund i rutan med nr 6 i sig.
Färglägg ruta nr 4 med grönt.

När börjar man med matematik i grundskolan? Varför denna enorma fixering vid färgläggning, dans och musik? Nu går han inte heller i en obs-skola, utan en helt vanlig skola i ett idylliskt litet svensson och tandläkar-invandrar samhälle. Finns det någon vettig tanke bakom denna fixering vid färgläggning, eller satt det ett gäng pedagoger som hade mixat in lite PCP i sitt hasch och kom fram till denna studieplan?

Magnus N
2014-09-17, 19:34
Enligt läroplanen ska de börja i 1an iaf

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/matematik

I årskurs 1-3

Taluppfattning och tals användning
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.

Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.

Del av helhet och del av antal. Hur delarna kan benämnas och uttryckas som enkla bråk samt hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.

Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.

De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.

Tricklew
2014-09-17, 19:39
Jo, det är vad de hävdade på föräldramötet idag, men allt jag ser är en enorm fixering vid geometri och att färglägga olika mönster.

ceejay
2014-09-17, 20:05
Jo, det är vad de hävdade på föräldramötet idag, men allt jag ser är en enorm fixering vid geometri och att färglägga olika mönster.

Dessa jävla estetare har väl tagit över.

caro
2014-09-17, 20:46
Åh herregud, jag höll på bli galen när mina barn gick i lågstadiet. Matematiken är ett enda stort pysselämne! Inte bara jag blev galen, kidsen blev det också, de tyckte det var urtrist att pyssla. Klippa ut, färglägga och klistra in. Fy farao, nästan värre än experimentet när jag gick i lågstadiet, med mängdlära.

Öht är det mycket pyssel i skolan, alldeles för mycket. Äldste sonen vandrade ut från en kemilektion i femman när de skulle lära sig "se" kemi genom att tillverka pappersglasögon. Läraren ringde och var upprörd över hans arrogans. Och jag sa att jag förmodligen skulle agerat likadant som han, och skällde ut henne för att de tramsade med ämnet.

Stor suck. Tycker det är väldigt mycket så, väldigt högt upp. Nu går de på högstadiet respektive gymnasiet, och det är ju i alla fall klart bättre. Håll ut ...

Diomedea exulans
2014-09-17, 21:50
Uuugh, era inlägg gör mig glad att jag inte går i lågstadiet nu. (Eller ja, att jag alltså inte är 7-9 år gammal nu, utan var det på 90-talet.)

Sniggel
2014-09-17, 21:56
Glad att jag inte har barn som får utstå sådan "utbildning" :/

agazza
2014-09-17, 21:59
jag kommer ihåg min första mattebok och det var en larv med siffrorna 1-6 på dom första delarna sen skulle man fylla i så långt man kunde.

Kanske var lite plus och minus sist i boken

cero
2014-09-17, 22:09
Du kan ju alltid köpa en bra mattebok till honom och göra din egna lilla studieplan. :D

olle lindblad
2014-09-17, 22:10
Nu blir jag deprimerad på riktigt.

Diomedea exulans
2014-09-17, 22:10
Du kan ju alltid köpa en bra mattebok till honom och göra din egna lilla studieplan. :D

Det borde inte vara alltför svårt att lära en normalbegåvad sjuåring de fyra räknesätten hemma själv, föreställer jag mig.

cero
2014-09-17, 22:11
Det borde inte vara alltför svårt att lära en normalbegåvad sjuåring de fyra räknesätten hemma själv, föreställer jag mig.

Jo, men hur kul är det att lyssna på farsan när man istället kan göra uppgifter i en bok med bilder osv? Bra sätt att nöta in matten utan att det blir för tråkigt.

supercharge
2014-09-17, 22:43
Det är tragiskt. Ibland känns det som om låg och mellanstadiet mest är någon slags förvaring av småbarn eller lekskola. Det är ju väldigt underligt hur det här har kommit att bli "pedagogik" eftersom det snarare är det exakt omvända - och direkt kunskapsfientligt.

Pyssel tycker jag att man håller på med på dagis eller i förskolan. Sedan kan man förstås pyssla lite på fredagseftermiddagar eller dylikt, men det kan ju inte vara den huvudsakliga undervisningen.

Det borde inte vara alltför svårt att lära en normalbegåvad sjuåring de fyra räknesätten hemma själv, föreställer jag mig.

Nej, men med den logiken kan ju stänga ner skolan, om det nu ändå är meningen att föräldrarna själva ska lära sina barn. Därtill är det ett klassproblem dessutom eftersom alla föräldrar inte har samma kunskaper eller möjligheter att hjälpa sina barn. Visst, plus och minus kan de väl, men därefter är det inte alltid så enkelt - i synnerhet inte för invandrare från vissa länder utan akademisk kultur. För dessa barn är det oerhört viktigt att skolan tar sitt jävla ansvar och ser till att eleverna har så bra förutsättningar som möjligt för att faktiskt lära sig det som de behöver kunna. Om man hamnar efter redan på låg och mellanstadiet, p.g.a flumpedagogik och inte lyckas lära sig basal matematik så är det ett problem. Idag är det väldigt många (framförallt med invandrarbakgrund) som går ut skolan utan fullständiga betyg, men det skiter man ju i.

Diomedea exulans
2014-09-17, 22:50
Nej, men med den logiken kan ju stänga ner skolan, om det nu ändå är meningen att föräldrarna själva ska lära sina barn. Därtill är det ett klassproblem dessutom eftersom alla föräldrar inte har samma kunskaper eller möjligheter att hjälpa sina barn. Visst, plus och minus kan de väl, men därefter är det inte alltid så enkelt - i synnerhet inte för invandrare från vissa länder utan akademisk kultur. För dessa barn är det oerhört viktigt att skolan tar sitt jävla ansvar och ser till att eleverna har så bra förutsättningar som möjligt för att faktiskt lära sig det som de behöver kunna. Om man hamnar efter redan på lågstadiet, p.g.a flumpedagogik och inte lyckas lära sig basal matematik så är det ett problem.

Säger inte att det är en rimlig lösning på samhällelig nivå. Bara att det kan vara en nödlösning för TS.

supercharge
2014-09-17, 22:55
Säger inte att det är en rimlig lösning på samhällelig nivå. Bara att det kan vara en nödlösning för TS.

Ja, det är väl det TS får göra, precis som alla andra (medelklass?)föräldrar som bryr sig om sina barns undervisning gör. Antingen det, eller sätta sina barn i franska eller tyska skolan - eller något sådant - som inte följer svensk läroplan.

Men man måste ju förfäras av nivån, om barnen inte ens på lågstadiet lyckas lära sig det allra enklaste.

filmjölk
2014-09-17, 22:56
För att man i ettan i lågstadiet inte kan skriva och läsa än. Alla går inte i sexårsverksamhet, den är inte obligatorisk.

pragmatist
2014-09-17, 23:00
Ungar har väldigt olika förutsättningar i 1:an, det är svårt att hitta en nivå som passar alla. Du får väl be läraren om lite mer avancerade grejor. Min 7-åring har just börjat med multiplikation.

jenni
2014-09-17, 23:00
Grundskolan är ju ett skämt, lekstuga känns det som

Tricklew
2014-09-17, 23:44
Ungar har väldigt olika förutsättningar i 1:an, det är svårt att hitta en nivå som passar alla. Du får väl be läraren om lite mer avancerade grejor. Min 7-åring har just börjat med multiplikation.

Så det finns, underbart, ska höra av mig till skolan så fort som möjligt då.

Hur ska lärarna kunna veta vilka ungar som är duktiga på matte? Om de håller sig innanför linjerna i målarboken? Det var enkelt för dom att se att han är duktig på att läsa, hur de ska lista ut vilken mattenivå eleverna är på är över mitt förstånd.

Han studerar redan hemma, och har gjort så sedan han blev 5, det är kul att lära sig saker med Pappa-Tricklew. Och mitt förtroende för skolan har aldrig varit på top.

Hemi
2014-09-17, 23:59
Jag har märkt själv att yngre börjat tappa i matte, tror jag, men just de där övningarna kanske inte är dåliga ändå, man måste lära sig se mönster också. Skall man färglägga ett antal rutor så är det ett antal, allt är inte siffror. Jag minns själv hur jag tänkte i matte när jag var liten, jag såg allt framför mig som i fält. Man måste kunna ha visuella referenser också. Det är en bra grund.

Yes
2014-09-18, 00:46
För att man i ettan i lågstadiet inte kan skriva och läsa än. Alla går inte i sexårsverksamhet, den är inte obligatorisk.
Klart man ska. En normalbegåvad förstaklassare kan lära sig läsa hjälpligt på ett par timmar.

caro
2014-09-18, 06:22
Så det finns, underbart, ska höra av mig till skolan så fort som möjligt då.

Hur ska lärarna kunna veta vilka ungar som är duktiga på matte? Om de håller sig innanför linjerna i målarboken? Det var enkelt för dom att se att han är duktig på att läsa, hur de ska lista ut vilken mattenivå eleverna är på är över mitt förstånd.

Han studerar redan hemma, och har gjort så sedan han blev 5, det är kul att lära sig saker med Pappa-Tricklew. Och mitt förtroende för skolan har aldrig varit på top.

Det finns ett problem där, som man i alla fall kan vara medveten om, även om man inte precis kan dämpa den som är kunskapshungrig, och det är att de kan bli fullständigt less och struntar i skolan eftersom det går så långsamt och är så traggligt, tramsigt och tråkigt.

Det faktum att barnen tycker att läraren och undervisningen är ett skämt har ingen bra inverkan på betygen överlag.

Det man får hoppas på är att de kan genomlida med någorlunda läslust kvar till senare, bättre stadier.

Gymnasiet tycks något bättre, något i alla fall.

Tolkia
2014-09-18, 06:32
Ungar har väldigt olika förutsättningar i 1:an, det är svårt att hitta en nivå som passar alla. Du får väl be läraren om lite mer avancerade grejor. Min 7-åring har just börjat med multiplikation.
Ett av få vettiga inlägg i tråden. Prova ovanstående - förutsatt att du vill något och inte bara ville ha ett utrymme för att ondgöra dig, som majoriteten av övriga skribenter.

caro
2014-09-18, 06:54
Ett av få vettiga inlägg i tråden. Prova ovanstående - förutsatt att du vill något och inte bara ville ha ett utrymme för att ondgöra dig, som majoriteten av övriga skribenter.

Jag har levt med detta problem sen första barnet började ettan, dvs är på elfte året. Och har samma problem med ytterligare ett barn. Ett tredje barn är som klippt och skuren för skolan som den är, de normala ramar som finns är precis lagom för henne. Men är man utanför, förmodligen åt båda håll, är det ren katastrof, skolan kan inte hantera det. Eller, skolan kan inte hantera mina barns förmågor, ska jag väl säga, jag vet inte hur det är för andra egentligen. Utöver att jag hör liknande historier.

Problemet är ... jag ser ingen lösning. De har fått ligga före, fått mer avancerat material. Men det hjälper inte, som man lättad tror när de får det, eftersom skolan, grunden, i sig är som den är, i ett visst tempo. Lärarna har inte tid med de som inte har problem med inlärning, utan omvända problem. Det är nämligen ett "lyxproblem" att vara begåvad, särskilt i matematik. Att ifrågasätta och att kräva riktigt svar. Och ja, det gör mig upprörd när läraren säger, när han/hon inte kan svara på en relevant fråga om varför något ska göras på ett visst sätt; "Men jag är lärare och jag bestämmer".

Det låter bra med individanpassad undervisning, men i praktiken har jag hittills inte sett det fungera.

Observera, att det inte är detsamma som att jag tycker att skolan generellt ska ha högre tempo, men man måste faktiskt på något sätt fånga de begåvade barnen också. Jag har inga positiva erfarenheter där.

Som svar på TS ursprungsfråga, varför man slutat med matematik ... svaret kan ju vara otäckt "Det är alldeles för komplicerat för sjuåringar generellt", men jag tror inte det är sant, de flesta kan mycket mer än de tror, de blir bara uppskrämda. Jag tror ämnet snarare är för svårt för de lärare som ska undervisa på låga stadier (min erfarenhet).

Joja, det finns ju en lösning, undervisningen på lärarhögskolan som förmodligen behöver stöpas om. Men det hjälper ju ingen sjuåring idag, tyvärr.

Manta
2014-09-18, 07:03
Öht är det mycket pyssel i skolan, alldeles för mycket. Äldste sonen vandrade ut från en kemilektion i femman när de skulle lära sig "se" kemi genom att tillverka pappersglasögon. Läraren ringde och var upprörd över hans arrogans. Och jag sa att jag förmodligen skulle agerat likadant som han, och skällde ut henne för att de tramsade med ämnet.

Varför anser du dig ha rätten att skälla ut en lärare när den (förmodligen) följer läroplanen, och sedan ifrågasätter varför din son tar sig rätten att på eget bevåg traska ut från lektionen? Inte konstigt att din son agerar så respektlöst.

Mental
2014-09-18, 07:19
Här på kolo är vi inte bara trenigseksperter! Vi är även välmeriterade matematikdidaktiker!

caro
2014-09-18, 07:19
Varför anser du dig ha rätten att skälla ut en lärare när den (förmodligen) följer läroplanen, och sedan ifrågasätter varför din son tar sig rätten att på eget bevåg traska ut från lektionen? Inte konstigt att din son agerar så respektlöst.

Har du barn i skolan? Självklart reagerar jag när de agerar orimligt där. Hur ska något annars kunna förändars, om man bara mesar med och anpassar sig när något uppenbart är fel. Jag skulle kunna göra en lång lista på orimligheter, inklusive fysiskt agerande och otidigheter som lärare har för sig.

Du har en intressant tanke om respekt, den är ganska vanlig tror jag, mycket märklig enligt min uppfattning. Jag anser att man förtjänar respekt, inte att man kan ta den för given. Där gör många lärare fel, de tror att de ska få respekt (som lärare) utan att göra något för att förtjäna den. Var någonstans är det så, förutom i skolan?

För att vara tydlig där, så finns det lärare som förtjänar och får respekt, naturligtvis, men det är inte alla förunnat helt automatiskt utan prestation för det.

Läs läroplanen, den är inte så detaljerad att den föreskriver pyssel för att lära ut kemi. T ex.

Mental
2014-09-18, 07:22
Läs läroplanen, den är inte så detaljerad att den föreskriver pyssel för att lära ut kemi.

Jag har läst kemi på högskolan, vi hade heldagar med obligatoriskt pyssel, labbar kallades det, som handlar om att visualisera kemi, dvs se kemi hända!

Och om ditt barn avviker från lektionen så bryter ditt barn mot skolplikten, och då är det väl egentligen du som päron som får problem.

eternallord
2014-09-18, 07:35
Jag har läst kemi på högskolan, vi hade heldagar med obligatoriskt pyssel, labbar kallades det, som handlar om att visualisera kemi, dvs se kemi hända!

Och om ditt barn avviker från lektionen så bryter ditt barn mot skolplikten, och då är det väl egentligen du som päron som får problem.

Viss skillnad på att utföra kemiska experiment och att klippa pappersmallar.

Torde vara ganska enkelt att få lågatadiebarn intresserade av kemi. Cola Light+Menthos sen är man hemma.

LoveMachine
2014-09-18, 08:10
Det är just det att barn som börjar skolan har väldigt olika förutsättningar. Visst kan man tycka att de borde ha en sorts matematisk grundplåt redan när det börjar. Men det är inte alla föräldrar som har tid, lust eller förmåga att ge denna grundplåt. Därför måste man börja på en väldigt grundläggande nivå. Det är kanske konstigt att föreställa sig om man är en Kolo-alfamänniska men det är inte alla barn somt tycker att kopplingen mellan manipulationer av antalet spelkulor (som anakronistiskt exempel) och räknesätten är självklara. Ett annat exempel är att jag hade en klasskamrat som i sexan fortfarande inte förstod hur en karta fungerade. Idag så driver han ett eget företag framgångsrikt. Alla har inte samma förmåga att gå från det konkreta till det abstrakta och tillbaka. Innan man bygger förståelsen för hur matematik anknyter till verkligheten så är det för väldigt många svårt att lära sig att räkna. Det är därför många kämpar med högskolematematiken, den går inte att konkretisera och man har inte det rätta abstrakta tankesättet.

Jag kunde inte multiplikation eller division i ettan. Och minns inte när jag lärde mig det. Men min framfart i matten begränsades bara av lärarnas vilja att hitta nya uppgifter åt mig. Jag hade med andra ord relativt små förkunskaper men stor inlärningsförmåga. Kombinerat med god läsförståelse och över medel förmåga för abstrakt tänkande så kunde jag dessutom lära mig själv redan från unga år. Verkligheten är en kombination av dessa två och många fler variabler där man som lärare aldrig vet vad som gäller innan man träffar eleven.

När jag gick i ettan så kändes matten som ett långsamt flummande, mina föräldrar tyckte att det var ett långsamt flummande. Men då var det båda bra på matte och såg att jag var bra på matte. Men jag lovar att det fanns många föräldrar som inte hade samma bild av det hela. Problemet ligger inte i den låga standardnivån utan i att lärarna ofta saknar förmåga eller resurser för att ge begåvade elever den stimulans man behöver. Även om jag tyckte lågstadiet var skittråkigt eftersom det mesta var jätteenkelt för mig så tycker jag det är acceptabelt jämfört med att undervisningen skulle ligga på en så hög nivå att vissa inte har en chans att hänga med. Jag hade säkert gynnats av mer utmanade studier, men jag tycker inte att det har förstört mitt liv att saker var lite för enkla på lågstadiet.

Malle1
2014-09-18, 08:30
Man får inte ställa krav på barn. De ska ha det rolig, äta glass och åka på tivoli.

Mental
2014-09-18, 08:34
Viss skillnad på att utföra kemiska experiment och att klippa pappersmallar.

Torde vara ganska enkelt att få lågatadiebarn intresserade av kemi. Cola Light+Menthos sen är man hemma.

Det ena utesluter ju inte det andra. Nu har jag ingen aning om vad man skulle göra med pappersglasögonen, studera hur ljus sprider sig kanske?

Men jag är sjukt glad att jag inte är lärare. Inte nog med att man kanske har 30 barn att försöka utbilda. Man har 60 föräldrar, som alla, trots avsaknad av pedagogisk utbildning, didaktisk utbildning och ämneskunskaper, ändå vet bättre än dig och ska styra över din undervisning. Givetvis har även alla föräldrar olika uppfattningar, och alla är arga och högljudda och övertygade om att du som lärare är inkompetent och att de själva kan mer om hur man utbildar lågstadiebarn.

:D

Yes
2014-09-18, 08:44
Du som lärare ÄR i regel inkompetent och har en låtsasutbildning med extremt låga krav och en massa nonsens. Sen ska du följa en läroplan anpassad för svårt underbegåvade.

JacobHeitmann
2014-09-18, 08:52
Lågstadiet bestod mest av att göra klar matteböckerna så fort det bara gick. Lite mer resurser på att skräddarsy nivåer åt olika elever så det inte blir tråkigt och icke-stimulerande för dem stackars barnen, skulle vara bra.

Paperbasket
2014-09-18, 09:00
Nu har ju alla gått i skolan så alla vet ju givetvis hur det är i skolan..

Till TS, om du upplever att matematiken är för enkel för ditt barn ta och prata med läraren/mentorn. Skolan ska erbjuda elever utmaningar oavsett var man ligger kunskapsmässigt, högt som lågt.

Om du nu upplever matematiken som ett problem.

Till YES, bara för att det är enkelt att komma igenom lärarutbildningen betyder inte det att alla som är lärare automatiskt skitit i utbildningen.

Jag skulle även vilja se dig läsa och förstå kursplanerna korrekt. Prata inte om sådant du inte vet något om. Om det nu inte var så att du mot all förmodan var ironisk.

Yes
2014-09-18, 09:00
Lågstadiet bestod mest av att göra klar matteböckerna så fort det bara gick. Lite mer resurser på att skräddarsy nivåer åt olika elever så det inte blir tråkigt och icke-stimulerande för dem stackars barnen, skulle vara bra.
Det fick man inte på min tid, utan det ansågs osolidariskt att bli klar före alla andra. Jag kommer för evigt hata vissa lärare.

4623
2014-09-18, 09:05
Det fick man inte på min tid, utan det ansågs osolidariskt att bli klar före alla andra. Jag kommer för evigt hata vissa lärare.

Du är 31? Jag är 27.

När jag gick på lågstadiet fick jag gå i en liten grupp för de som hade lätt för att lära sig. Hade turen att ha en riktigt bra lärare som såg förbi problembarnet i mig. Fick göra klart åttans matematikbok i fyran. När jag sen fick ny lärare i femman gick det utför då jag fick göra om femmans matematikbok. Så då blev det tjo och tjim istället.

Yes
2014-09-18, 09:07
Låt se, morsan är lärare, brorsan har jobbat med det, hans fru är lärare, en handfull vänner har gått lärarutbildningen... Jag vidhåller att standarden är satt för idioter och flummare. Resultaten talar också sitt tydliga språk. Den svenska skolan är ett monumentalt misslyckande.

Pudzianovski
2014-09-18, 09:10
Låt se, morsan är lärare, brorsan har jobbat med det, hans fru är lärare, en handfull vänner har gått lärarutbildningen... Jag vidhåller att standarden är satt för idioter och flummare. Resultaten talar också sitt tydliga språk. Den svenska skolan är ett monumentalt misslyckande.

Tycker du att alla de du känner (se ovan) är dåliga lärare för att de är flummiga och idiotiska privat eller för att de faktiskt inte kan lära ut eller har några egentliga ämneskunskaper?

Jag känner ingen lärare (grundskola och gymnasie då) själv så jag vet faktiskt inte riktigt hur det är.

Manta
2014-09-18, 09:12
Har du barn i skolan? Självklart reagerar jag när de agerar orimligt där. Hur ska något annars kunna förändars, om man bara mesar med och anpassar sig när något uppenbart är fel. Jag skulle kunna göra en lång lista på orimligheter, inklusive fysiskt agerande och otidigheter som lärare har för sig.

Man kan hantera det bra och man kan hantera det dåligt. Att skälla på en lärare när den uttrycker oro eller irritation när dit barn faktiskt agerat fel, är dåligt.

Du har en intressant tanke om respekt, den är ganska vanlig tror jag, mycket märklig enligt min uppfattning. Jag anser att man förtjänar respekt, inte att man kan ta den för given. Där gör många lärare fel, de tror att de ska få respekt (som lärare) utan att göra något för att förtjäna den. Var någonstans är det så, förutom i skolan?

För att vara tydlig där, så finns det lärare som förtjänar och får respekt, naturligtvis, men det är inte alla förunnat helt automatiskt utan prestation för det.

Och hur ska lärarna kunna förtjäna den respekten om man accepterar och försvarar att eleverna lämnar lektionen hur de vill? Tror du att det blir mer eller mindre pyssel och tramslektioner ifall vi låter elever i årskurs 5 välja huruvida de vill delta eller inte?

Adama
2014-09-18, 09:12
Min grabb är 9 år och går i trean. Han har räknat matte med siffror sedan ettan och jag har rättat hans läxor i alla år. Vissa färgläggningsinslag har funnits tidigare men nu känns det länge sedan. Är nöjd med hans matte än så länge, fått intrycket av att han är en av de bättre i hans klass.

Yes
2014-09-18, 09:25
Tycker du att alla de du känner (se ovan) är dåliga lärare för att de är flummiga och idiotiska privat eller för att de faktiskt inte kan lära ut eller har några egentliga ämneskunskaper?

Jag känner ingen lärare (grundskola och gymnasie då) själv så jag vet faktiskt inte riktigt hur det är.
Alla har goda ämneskunskaper, men det är för att de läst till sig den genom andra utbildningar. Några hoppade av lärarprogrammet för att det var så dåligt. En av dem skulle jag kunna tänka mig som lärare, hon är väldigt smart och har enorma bröst.

Paperbasket
2014-09-18, 09:28
Låt se, morsan är lärare, brorsan har jobbat med det, hans fru är lärare, en handfull vänner har gått lärarutbildningen... Jag vidhåller att standarden är satt för idioter och flummare. Resultaten talar också sitt tydliga språk. Den svenska skolan är ett monumentalt misslyckande.

Det är ju konstigt att skolan har gått åt helvete i vadå, de senaste 20 åren enligt undersökningar och politiska uttalanden när vi samtidigt har ett så välfungerande samhälle som vi har. Borde det inte kollapsa snart?

Pudzianovski
2014-09-18, 09:38
Alla har goda ämneskunskaper, men det är för att de läst till sig den genom andra utbildningar. Några hoppade av lärarprogrammet för att det var så dåligt. En av dem skulle jag kunna tänka mig som lärare, hon är väldigt smart och har enorma bröst.

Jag har träffat många smarta människor med små och stora bröst. Att man är smart betyder iof inte att man är bra på att föra över kunskapen man besitter till andra.

Yes
2014-09-18, 10:11
Jag har träffat många smarta människor med små och stora bröst. Att man är smart betyder iof inte att man är bra på att föra över kunskapen man besitter till andra.
Nej, men det är en viktig förutsättning. Hon är även väldigt trevlig och bra på att förklara saker.

Diomedea exulans
2014-09-18, 10:23
En av dem skulle jag kunna tänka mig som lärare, hon är väldigt smart och har enorma bröst.

Kan du skicka hennes kontaktuppgifter i PM?

Macroman
2014-09-18, 10:40
Finns det någon vettig tanke bakom denna fixering vid färgläggning, eller satt det ett gäng pedagoger som hade mixat in lite PCP i sitt hasch och kom fram till denna studieplan?

Du har redan gett svaret på din fråga.

MrBoris
2014-09-19, 08:29
Håller med i allmänhet att det finns många som bara vill kasta skit på lärare i onödan. Det är lätt att klaga, men att klaga utan ett utskrivet välplanerat förslag på VAD som ska förbättras kan man hellre knipa tycker jag. Men sen är det ju självfallet så att det finns alltför många lärare som tror att de är bättre än vad de egentligen är, men så ser det ju ut i alla yrken i samhället. Som min superintelligenta professor en dag sa (även om det är lite extremt); "är personen 100% säker på vad han säger vet han oftast inte vad han talar om". Det finns många fina poänger i det, den som aldrig tvivlar på sin egen kunskap kan heller aldrig förbättra den.

Yes
2014-09-19, 08:41
Den som tvivlar utan skäl därtill är hart när ej livsduglig.

Att peka ut fel med den svenska skolan är förvisso ingen utmaning. Resultaten och kvalitén är pinsamt dåliga vilket gör det till en lätt måltavla. I fråga om lösningar är det dock läge att inse att politiker och tyckare inte har någon kompetens. Uppgiften lämnas bäst över genom att bereda fri väg för dem som vill göra skolor till sitt levebröd.
Under tiden tar jag mig friheten att peka och skratta åt den rådande dårskapen.

Ignatius72
2014-09-19, 10:14
När barnen har sagt att de vill räkna, inte måla, i matteboken så har jag sagt att de kan hoppa över skiten och har fröken problem med det så får hon prata med mig. Hitintills har jag inte fått några samtal.
Kraven i skolan är påtog för låga. När min äldste son gick i tvåan (han är inget geni på något sätt) så hade han klarat av målen som man sätter i årskurs 6 när det gäller svenska.
I trean alla rätt på nationella proven.
Ergo, det är alldeles för lätt.

Gpajpen
2014-09-19, 10:58
Ni lyckades ju bli mattegenier hela bunten

Fuark
2014-09-19, 11:47
Det kan vara lättare att lära sig om man får hålla på med semi-roliga övningar såsom att färglägga eller leka. Man lär sig olika bra på olika sätt beroende på vad ens egna hjärna klassar som intressant eller nödvändigt att veta och minnas. Varför spara på information som bara orsakar obehag? såvida det inte handlar om ett direkt hot mot sin hälsa. Det finns begränsad plats och kostar energi att skapa och bibehålla fysiska engram.

Att istället för att lära sig att 2 + 2 = 4 i ren textform så kan det bli ett kraftfullare stimuli om man istället färgade 2 kycklingar och 2 hundar och räknade dom.
En sådan bild med stimuli från färg, form och delvis även från den kinetiska aspekten av att ha skapat det själv lär i många fall lämna ett starkare intryck.

Det finns garanterat belägg bakom varför skolan använder sig av dans, form, färg och musik och om man bara har någorlunda koll så kan man förstå det på egen hand.

Många av inläggen känns lite caveman/redneck-aktiga

Yes
2014-09-19, 12:36
Påminner om den där pedagogikkursen som hölls av nån "expert" som jobbat mycket inom skolväsendet. Efter några dagar var kontentan att maten i varje fall var god. Den viktigaste insikten de bidrog med var att människor lär sig olika.
Min bild av olika teoretiker på området är att de knappt kan lära ett barn knyta skorna själv.

jenni
2014-09-19, 16:29
I Ryssland lär man ut mer avancerad matte på lågstadiet, och nästan alla klarar det galant
Har inget med åldern att göra utan hur man tar till sig vilket även avgörs av hur det lärs ut

R Scarpa27
2014-09-19, 20:50
har en fråga här någon som harbarn i skolan i någon årskurs? då måste jag fråga, lär de sig enbart räkna med kalkylator och använda datorer idagsläget...

de yngre jag stött på på jobb, och allmänt det senaste vet inte hur man räknar ut ett tal genom uppställning på ett papper...

och huvudräkning kan inte någon längre verkar det som.

det var strikt förbud med kalkylator när jag gick i skolan iaf.
man skulle lära sig uppställningar och huvudräkning, jarkligt tacksam för det...

och det märks i butiksjobb att personalen kan inte räkna i huvudet alls..... jag brukar räkna åt dom... förbannande nya kalkylator generartion...