handdator

Visa fullständig version : Effekt av citrullinmalat på styrketräningsprestation


King Grub
2014-09-17, 10:53
The purpose of this investigation was to test the efficacy of citrulline malate supplementation on exercise performance, blood lactate, heart rate and blood pressure during lower-body dynamic resistance exercise. We hypothesized that citrulline malate ingestion prior to performing submaximal repeated bouts of multiple lower body resistance exercises would improve performance. Twelve advanced resistance trained male subjects participated in a randomized, counterbalanced, double blind study. Subjects were randomly assigned to placebo or citrulline malate (8 g) groups and then performed repeated bouts of multiple lower body resistance exercise. Specifically, subjects performed five sequential sets (60% one-repetition maximum) to failure on the leg press, hack squat, and leg extension machines. Blood lactate, heart rate, systolic blood pressure, and diastolic blood pressure were determined pre and post exercise. The exercise protocol resulted in sequential significant (p < 0.05) decrease in the number of repetitions in all three exercises. However, subjects in the citrulline malate group performed significantly (p < 0.05) higher number of repetitions during all three exercises compared to placebo group. Blood lactate and heart rate were significantly increased (p < 0.05) post-exercise compared to pre-exercise, but were not significantly different between citrulline malate and placebo (p > 0.05). No significant (p > 0.05) differences were detected for blood pressure measurements. In conclusion, our results suggest that citrulline malate supplementation may be beneficial in improving exercise performance during lower-body multiple-bout resistance exercise in advanced resistance trained men.

J Strength Cond Res. 2014 Sep 15. Effects of Supplemental Citrulline Malate Ingestion During Repeated Bouts of Lower-body Exercise in Advanced Weight Lifters.

Krille 87
2014-10-21, 01:49
J Strength Cond Res. 2014 Sep 15. Effects of Supplemental Citrulline Malate Ingestion During Repeated Bouts of Lower-body Exercise in Advanced Weight Lifters.

Intressant, har sett studier på att de klassiska Nitric Oxid tillskotten, marknadsförs som en pre-workout som ska vidga dina kärl för bättre pump, bara är skräp för friska personer då tillskottet förändras på vägen. Dock Citruline Malate men även rödbetsjuice ska öka prestationen likt studien ovan. Vet du något om det King Grub?

Snubben
2014-10-21, 08:54
Intressant, har sett studier på att de klassiska Nitric Oxid tillskotten, marknadsförs som en pre-workout som ska vidga dina kärl för bättre pump, bara är skräp för friska personer då tillskottet förändras på vägen. Dock Citruline Malate men även rödbetsjuice ska öka prestationen likt studien ovan. Vet du något om det King Grub?

Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?

Krille 87
2014-10-21, 15:32
Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?

Tror levern förändrar compounden, negativt för NO tillskott, positivt för Citruline och rödbetor. Nu är jag ute på djupt vatten dock.

Kischen
2014-10-23, 16:42
Sök på beetroot och nitrate.

Barbastark
2015-04-12, 08:37
Vad var det för ratio mellan citrullinet och malatet i studien?

Också, någon som vet om malatet her någon effekt eller om det enbart används för att binda citrullinet på något sätt? (I stort sett alla citrullinmalat tillskott har en 2:1 ratio, och verkar som många studier använder 1:1 ratio?)

Sverker
2015-04-12, 11:22
Läser man studier om arginin-alfa-keto-glutarat är alfa-keto-glutaratet med för att levern ska fånga in glutaratet och låta argininet passera vidare ut i blodet till musklerna som ska göra kväveoxid av det.

Rimligen skulle malatet ha samma funktion. Göra det möjligt för citrullinet att komma förbi levern.

Akagi
2015-04-12, 17:30
Är inte 8 gram lite hög dos?

LunaSpice
2015-04-14, 10:45
Innehåller/är inte rödbetor samma sak som vad Nitric Oxid?

Jag körde rödbetsjuice innan Göteborgsvarvet förra året och jag märkte stor skillnad i uthållighet och prestation. Placebo eller inte kan jag dock inte svara på. Skulle va spännande att se hur det verkar på min styrketräning också.

PureWhey
2015-04-19, 10:33
http://www.ergo-log.com/plaatjes/arginineornithinecitrulline.gif

Sheogorath
2015-07-10, 23:52
Är inte 8 gram lite hög dos?

Jag testade 4 gram idag och märkte inte ett skit. Vi får se hur det går när jag testar 8 gram imorgon. Försöker komma fram till vad det är i PWO:n Beowulf som ökar repståligheten varför jag köpte rent citruillinmalat för att utvärdera. Hade hoppats att det inte var en stimulantia som gav den effekten. Vet sedan innan att citrullinmalat (eller arginin eller agmatine) inte gör ett skatt för pumpen (åtminstone inte hos mig; å andra sidan får jag ingen som helst reaktion på kolhydrater heller), men nu utvärderar jag CM i annat syfte som åtminstone verkar ha lite evidens. :)

Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?

Klein
2015-07-11, 03:55
Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?

Jag har upplevt den effekten av liponsyra. En ganska logisk effekt med tanke pa att liponsyra bade aktiverar glut4 och paverkar NO.

-squat-
2015-07-11, 13:02
Från det ena till det andra har jag nu under denna icke-deffperiod börjat med ALA för förbättrad insulinkänslighet (alltså en ren hälsogrej). Någon annan som tycker att vilotonus ("trycket") i muskulaturen blir märkbart högre när man går på ALA? Inbillar jag mig?

Kan du sluta hypa kosttillskott hela tiden!!!!!!!!! ;)

Sheogorath
2015-07-11, 13:23
Kan du sluta hypa kosttillskott hela tiden!!!!!!!!! ;)

Har läst någonstans här på Kolo att vissa byggare använder ALA pre-contest som en del av laddningen. Möjligt att jag inte hade noterat "fylligheten" om jag inte hade läst detta innan. Placebo? Skulle vara kul att höra från fler hur som helst, och från aktiva tävlande.

Åter till ämnet: citrullinmalate. Körde 8-9 gram idag inför mitt ben/mage-pass. Det gick bra, hade bra repstålighet åtminstone första halvan av passet men det är jäkligt svårt att jämföra med "en bra dag" eller "efter Beowulf", sistnämnda eftersom den innehåller en/flera stimulantia som inte är koffein och också ger ett visst "tagg". Jag ska fortsätta köra på den här dosen citrullinmalat och se om jag blir klokare.

Sverker
2015-07-11, 14:31
OT. Eftersom det inte gäller citrullinmalat utan ALA.

Ja. Det finns flera som skrivit själva eller berättat att de kört 1 - 2 gram ALA när de fyllt på med kolhydrat innan tävling.

Skulle inte själv köra eftersom kroppen skriker efter kolhydrater när man deffat i månader. Glykogensyntetaset bara ligger och väntar på att få bygga glykogen.

Sheogorath
2015-07-11, 14:37
Edit: delete. Startar ny tråd om ALA senare eventuellt.

Doggeh
2015-07-13, 22:16
Jag tycks få bättre pump och fler repetitioner när jag tar citrullinmalat, ingen jättestor skillnad men lite märkbar om jag tar 8-10g. Pumpen i "södra regioner" blir väldigt mycket bättre av 8g+ iaf :naughty:

-squat-
2015-07-13, 22:20
Har Citrullinmalat samma negativa effekt på GH som arganine?

Vivaldi
2015-07-13, 23:39
Har läst någonstans här på Kolo att vissa byggare använder ALA pre-contest som en del av laddningen. Möjligt att jag inte hade noterat "fylligheten" om jag inte hade läst detta innan. Placebo? Skulle vara kul att höra från fler hur som helst, och från aktiva tävlande.

Åter till ämnet: citrullinmalate. Körde 8-9 gram idag inför mitt ben/mage-pass. Det gick bra, hade bra repstålighet åtminstone första halvan av passet men det är jäkligt svårt att jämföra med "en bra dag" eller "efter Beowulf", sistnämnda eftersom den innehåller en/flera stimulantia som inte är koffein och också ger ett visst "tagg". Jag ska fortsätta köra på den här dosen citrullinmalat och se om jag blir klokare.

Sheo plz ...

Testa Na-r-ala, Its a whole new world! (pma. om du vill veta var man köper det)

I all seriositet finns det studier på kraftiga antioxidanter och prestation vid styrketräning som påvisade ökade lyft, finns begravd någonstans på forumet!