handdator

Visa fullständig version : Vad bör jag ligga på (kcal)?


Strixen
2014-09-17, 10:10
Jag har nu "bodybuilding-tränat" i ca 1 år (jag har tidigare i livet tränat, men varit inaktiv i säkert 5 år) Jag vill gå ner ca 5 kg fett, då bör jag hamna på en bra mellannivå. Det finns massor av kcal-kalkylatorer på nätet, men jag tycker ändå att det är svårt att välja rätt "aktivitetsnivå" etc. så man hamnar någorlunda rätt. Är det någon som har en uppfattning om vad jag borde ligga på, både som viktstabil och för en viktnedgång i lagom takt.

Man, 180 cm
Nuvarande Vikt: 86,5 kg
Låg aktivitetsnivå på jobbet (kontor)
Träning: Gym 6 dagar i veckan á 50-60 minuter
1 rask promenad (60 min) den dagen jag inte är på gymmet

Pretorian
2014-09-17, 12:26
Ingen aning (tror inte någon annan vet det heller) men testa en viss mängd kalorier under en vecka, kanske 3000, och se hur vikten ser ut. Justera därefter.

Strixen
2014-09-18, 09:27
3000 kcal låter lite mycket för att gå ner i fettvikt enligt min beskrivning av mig själv ovan. Jag trodde många hade teorier och erfarenheter om detta, även om man inte kan säga exakt för varje individ, men jag hade visst fel.

tankoovich
2014-09-18, 10:28
Skit svårt att säga, finns sååå mycket som spelar in. Men om du har avsikten att räkna kalorier så tycker jag du ska göra precis som Pretorian säger, starta på ex. 3000 under någon/några veckor. Väg dig varje dag och utvärdera efter det.
Går du ner för snabbt -> Öka intag.
Går du inte ner alls -> Minska med 2-300.
Går du upp i vikt -> Minska med 500.

Kör på det "Nya" intaget några veckor till och utvärdera därefter igen.
Bästa sättet.

Pretorian
2014-09-18, 11:41
Starta på 2500 istället då.