handdator

Visa fullständig version : Om krisen kommer


XXXL
2014-09-16, 18:48
MWibH8kOPEo

Hur förberedd är du?

Mental
2014-09-16, 18:59
Intressant!

Jag har mat för ett par veckor i form av torra livsmedel och konserver.
Sprit och spritkök
Gas och gaskök
Fotogen och fotogenlampa
ett par hundra värmeljus

Har dock ej några kontanter hemma och dåligt med vatten på lager.
Jag har liggunderlag, sovsäck, förstärkingsplagg mm hemma.
Våtservetter och handsprit.

Måste nog lösa hygien på något bra sätt, speciellt då toaletten inte kommer gå att spola.

awesomooo
2014-09-16, 19:03
Intressant!

Jag har mat för ett par veckor i form av torra livsmedel och konserver.
Sprit och spritkök
Gas och gaskök
Fotogen och fotogenlampa
ett par hundra värmeljus

Har dock ej några kontanter hemma och dåligt med vatten på lager.
Jag har liggunderlag, sovsäck, förstärkingsplagg mm hemma.
Våtservetter och handsprit.

Måste nog lösa hygien på något bra sätt, speciellt då toaletten inte kommer gå att spola.

Därför man alltid har sparpengarna i madrassen.

Acosta
2014-09-16, 19:09
DzGC-sia7K8

Personer som tagit det ett steg längre ;)

filmjölk
2014-09-16, 19:24
Konserver, extrakläder, vattenreningstabletter mm. i all ära, men vapen då? Vapen borde vara prio1. Utan vapen kan man i ett úndergångsscenario ha hur mycket resurser som helst, men utan vapen hjälper inte det ett skvatt när du blir rånad eller bögrånmördad.

Det tar väl kanske ett dygn när samhället slutar fungera max, innan det blir storskalig plundring, rån, våldtäkt och mord. Tänker på Katrina.

Gober
2014-09-16, 19:29
Konserver, extrakläder, vattenreningstabletter mm. i all ära, men vapen då? Vapen borde vara prio1. Utan vapen kan man i ett úndergångsscenario ha hur mycket resurser som helst, men utan vapen hjälper inte det ett skvatt när du blir rånad eller bögrånmördad.

Det tar väl kanske ett dygn när samhället slutar fungera max, innan det blir storskalig plundring, rån, våldtäkt och mord. Tänker på Katrina.

Är det vanligt med bögrånmord under kriser?

Ribban
2014-09-16, 19:35
Är det vanligt med bögrånmord under kriser?

Gilla.

Edit; OT. Jag har:
*Konserver så att alla i familjen ska kunna äta två var per dag i sju dagar.
*Fyra stycken femlitersdunkar med vatten,
*En förpackning våtservetter
*Ett paket kattmat och ett paket hundmat
*Två påsar med värmeljus
*Ficklampa och extra batterier
*Två tändsticksaskar

phatboi
2014-09-16, 19:37
Hahah, dagens ord: bögrånmördad

Hur som helst. Vi som bor i tätort (som filmen riktar sig till) är väll rätt safe. Som tur är händer latastrofer väldigt sällan i länder som Sverige och när nått händer i städerna har vi både polis, brandmän, sjukhus och militär. Det är nog värre för dem på landet.

EDIT: Finns inga sånna katastrofer i Sverige.

tp_88
2014-09-16, 20:08
Ingenting för ändamålet, men jag har naturligtvis alltid många saker som skulle komma väl till hands i ett sådant här scenario iaf.

Ser inte riktigt att risken för att det skulle behövas är så pass stor att det är värt att styra upp.

R Scarpa27
2014-09-16, 20:26
levde utan vatten i 2 veckor helt utan.. under en stamrenovering.
snacka om att man är bortskämd haha, löste dock detta mkt bra...
hade preppat upp hela frysen med lagad mat, engångartiklar och burkprylar.
ganska kul endå, och man uppskattade vattnet något så ini hlvte när man fick tillbaka det...

säger bara en sak, överlevnad och kris kommer skapa ett hlvte någon gång.
skulle vatten och el sluta fungera under lång tid, skulle det skapa rena rama kaoset.....

och jo några burkar pb, och konservmat finns alltid preppat ett helt skåp.

supercharge
2014-09-16, 20:49
Hahah, dagens ord: bögrånmördad

Hur som helst. Vi som bor i tätort (som filmen riktar sig till) är väll rätt safe. Som tur är händer latastrofer väldigt sällan i länder som Sverige och när nått händer i städerna har vi både polis, brandmän, sjukhus och militär. Det är nog värre för dem på landet.

EDIT: Finns inga sånna katastrofer i Sverige.

Det är väl snarare precis tvärtom. Bor man på landet har man avsevärt större möjligheter i naturen: rent vatten, mat (jakt/boskap/fiske), plus att man i regel har ett annat förhållande till sina grannar och kan hjälpas åt och det är mer vapentätt. Landsbygden klarar sig ju i ganska stor utsträckning sig själv även om hela samhället ramlar ihop. Man har allting man behöver. Det är ju städerna som endast kan existera genom ett omfattande och sofistikerat logistiksystem som håller affärerna fyllda och magarna mätta.

Sedan är det nog värt att påpeka att någon slumpmässig plats på landsbygden knappast är en måltavla om det nu blir en massiv terrorattack, eller kärnvapenkrig, pandemi eller vad som helst.

Exdiaq
2014-09-16, 21:34
Har dock ej några kontanter hemma och dåligt med vatten på lager.


Köp bra vattenfilter (om du har vattendrag i närheten dvs) så behöver du inte bunkra upp med vatten.

Exdiaq
2014-09-16, 21:37
Det är väl snarare precis tvärtom. Bor man på landet har man avsevärt större möjligheter i naturen: rent vatten, mat (jakt/boskap/fiske), plus att man i regel har ett annat förhållande till sina grannar och kan hjälpas åt och det är mer vapentätt. Landsbygden klarar sig ju i ganska stor utsträckning sig själv även om hela samhället ramlar ihop. Man har allting man behöver. Det är ju städerna som endast kan existera genom ett omfattande och sofistikerat logistiksystem som håller affärerna fyllda och magarna mätta.

Sedan är det nog värt att påpeka att någon slumpmässig plats på landsbygden knappast är en måltavla om det nu blir en massiv terrorattack, eller kärnvapenkrig, pandemi eller vad som helst.

Jakt/fiske kan du nog glömma om du inte bor i Norrlands inland. Finns många jägare och ont om jaktmarker. Dessa lär du inte kunna jaga på hur som helst utan att riskera livet. Viltet lär också skjutas av väldigt snabbt vid en eventuell kris. Pyrschjakt kräver sin man och är inget man lär sig i en handvändning.

Fiske är du också rätt begränsad med om du bara har sjö/älv att tillgå skulle jag tro.

XXXL
2014-09-16, 21:44
Jag har alltid minst 10 kg proteinpulver hemma så jag skulle kunna bygga även under en ev katastrof

r3mpuh
2014-09-16, 21:53
MWibH8kOPEo

Hur förberedd är du?Dog den ena ungen? :confused:

Armed Dingo
2014-09-16, 22:12
Jag har alltid minst 10 kg proteinpulver hemma så jag skulle kunna bygga även under en ev katastrof
Haha ser framför mig hur vettet och sansen rinner ur folk som springer omkring som yra höns. Utom för XXXL. Han trycker PB i bänkpress i källaren i godan ro och tar sitt vassle efteråt. Näringen ska in i musklerna, no pain no gain. Rutin som alltid. Meanwhile så blir folk bögrånmördade på gatan.

Hahaha

spoon
2014-09-16, 22:51
Man märkte fort av hur mycket problem det blev när Gudrun drog över småland. Det blir verkligen mörkt på landet när det är höst/vinter utan några ljuskällor.

Jag har choklad och snus hemma. Klarar mig en vecka på det.

svenbanan
2014-09-16, 23:09
Om jag minns rätt från arméns överlevnadshandbok så är roten på hundkäx (blomman som växer i dikena) rik på kolhydrater. Kaveldun ska visst vara bra också. Dvs sån där vass som har blommor som ser ut som prinskorvar. Man får väl helt enkelt bli naturbarn och lära sig leva på 5-600kcal per dag från kolhydrater och sedan äta kött/fisk i den mån man råkar hitta på det. På det sättet kan man överleva månader i skogen. Huvudsaken man har vatten. Men det är ju bara att sila genom vitmossa/torv, aska och småsten. Frågan är väl hur man hittar kolhydrater på vintern. Tugga tallbarr lär ju inte ge så mycket.

anvihl
2014-09-16, 23:13
Jakt/fiske kan du nog glömma om du inte bor i Norrlands inland. Finns många jägare och ont om jaktmarker. Dessa lär du inte kunna jaga på hur som helst utan att riskera livet. Viltet lär också skjutas av väldigt snabbt vid en eventuell kris. Pyrschjakt kräver sin man och är inget man lär sig i en handvändning.

Fiske är du också rätt begränsad med om du bara har sjö/älv att tillgå skulle jag tro.

Jag har 2500 hektar skog att jaga på, fiskevatten att tillgå (inklusive kräftvatten) och en föräldragård jag kan flytta hem till fylld med både nöt, svin och höns. Kolozzeums finest är välkomna i eventuell kris. Vapen utlånas vid behov till folk utan roidrage ;). Hemmagym finns där också.

Vi kan både köra hunger games, äta råa djurlemmar och gymma.

Sniggel
2014-09-16, 23:20
Låter awesome anvihl!
Vad kan jag erbjuda? :P

edit:
Vi borde få med oss Diomedea så han kan föda upp höns.

filmjölk
2014-09-17, 06:31
Överlevnad schmöverlevnad. Tung beväpning+ styrka i antal, och sedan råna och plundra folk som kan det här med överlevnad och redan gjort jobbet åt en.

I filmens värld slutar det alltid dåligt för de som gör så iofs.

Hemi
2014-09-17, 07:21
Konserver, extrakläder, vattenreningstabletter mm. i all ära, men vapen då? Vapen borde vara prio1. Utan vapen kan man i ett úndergångsscenario ha hur mycket resurser som helst, men utan vapen hjälper inte det ett skvatt när du blir rånad eller bögrånmördad.

Det tar väl kanske ett dygn när samhället slutar fungera max, innan det blir storskalig plundring, rån, våldtäkt och mord. Tänker på Katrina.

Det boror på var faktiskt. På vissa ställen i fattigare delar av världen är det mycket välplanerat och organiserat allting så efter naturkatstrofer som orkaner t ex då ström, bensinmackar och affärer stänger ned i veckor så händer ändå inget av det som hände i New Orleans då Katrina var t ex. trots att det finns en massa vapen. Folk är olika funtade, har mindre eller mer tålamod och annan moral, ingen aning men just södra i södra USA finns många brister vad gäller katastrofer trots att landet har så pass bra infrastruktur. Fast då även sjukhus drabbas och vägar försvinner så drar snart sjukdomsantal och andra dödsorsaker upp, pga obefintlig infrastruktur i fattigare länder. Våldssiffror kan vara höga också men av olika orsaker på olika ställen.

pragmatist
2014-09-17, 07:30
Överlevnad schmöverlevnad. Tung beväpning+ styrka i antal, och sedan råna och plundra folk som kan det här med överlevnad och redan gjort jobbet åt en.

I filmens värld slutar det alltid dåligt för de som gör så iofs.

Äsch det gäller bara att undvika filmens huvudpersoner så är det lugnt. Om någon ser ut som Mel Gibson så går man därifrån och rånar någon annan helt enkelt.

Yes
2014-09-17, 07:41
Jag har en bajonett och många grannar. Det är lugnt.

J.V
2014-09-17, 07:54
Jag har choklad och snus hemma. Klarar mig en vecka på det.Haha, låter som mitt survival kit. Man har alltid snus och chips för två veckor framåt.

Snubben
2014-09-17, 08:31
Jag har 2500 hektar skog att jaga på, fiskevatten att tillgå (inklusive kräftvatten) och en föräldragård jag kan flytta hem till fylld med både nöt, svin och höns. Kolozzeums finest är välkomna i eventuell kris. Vapen utlånas vid behov till folk utan roidrage ;). Hemmagym finns där också.

Vi kan både köra hunger games, äta råa djurlemmar och gymma.

Ja för er mark kommer lämnas i fred under en kris ;)

J.V
2014-09-17, 08:37
Alla SL- och OL-utövare står ju givetvis vakt vid markgränsen så att alla baddibilders får stimulera proteinsyntesen ostört.

hugok
2014-09-17, 10:03
Jag har alltid minst 10 kg proteinpulver hemma så jag skulle kunna bygga även under en ev katastrof

Precis min tanke. Har en extremt liten lägenhet så jag har inte plats för speciellt mycket survivalkit. Men jag har proteinpulver, kolhydratpulver och vitamintabletter för att klara mej ett bra tag. Vattnet är en svårighet bara jag har provat att äta proteinpulver utan vatten och det är ingen höjdare.

4623
2014-09-17, 10:08
Precis min tanke. Har en extremt liten lägenhet så jag har inte plats för speciellt mycket survivalkit. Men jag har proteinpulver, kolhydratpulver och vitamintabletter för att klara mej ett bra tag. Vattnet är en svårighet bara jag har provat att äta proteinpulver utan vatten och det är ingen höjdare.

4U_xmfSwYSw

z_bumbi
2014-09-17, 11:18
Vatten är det som är jobbigast att få fram då det krävs ganska mycket varje dag men det är också det som är billigast att lagra och så mycket plats tar det inte.
I Sverige räcker det att koka vattnet i fem minuter och då räknas all tid över 80 (eller är det 75?) grader dvs ett normalt uppkok med ett spritkök. Släng i en tepåse och socker så blir det t o m gott.
Klorin och vattenreningstabletter funkar också men då måste man se till att vattnet står tillräckligt länge och att man doserar rätt.
Ett vattenfilter kostar 250-300 kr och om man vill kan man också skaffa ett lifestraw vilket helt enkelt är ett vattenfilter i form av ett sugrör (ska man åka utomlands och är osäker på vattenkvalitén så är det senare ett givet val).
Nackdelen med alla metoderna är att vissa föroreningar i alla fall är kvar så om det t ex sker något större utsläpp av kemikalier så funkar det kanske inte.

Mat är enklare då de flesta bör ha mat hemma för en vecka. Köper man hem någon/några liter olja, en extra påse socker, något paket med coscos/potatismos, en påse snabbris/pasta etc så förlänger man tiden man klarar sig bra länge.

Att koka vatten och tillaga maten
Ett begagnat trangia 25 kostar 50-100 kr på en loppis och två liter t-sprit kostar 50-60 kr. Med det så skjuter man upp att man eldar upp böcker och möbler ett bra tag. Tänker man elda så kolla upp begreppet hobostove och upptäck att en konservburk eller bestickstället ordning från IKEA är allt man behöver.

Mentals fundering om hygien är därmed det enda som är kvar och där blir det helt klart problem och då ffa var man tömmer ut det man lämnar ifrån sig. Det kommer inte att ta så lång tid innan alla tömmer ut latrinen lite hur som helst så det gäller att försöka skapa en plats där alla i närområdet kommer överens om att tömma det.
Bor man i villa är det lättare då komposttunnan funkar utmärkt för att ta hand om det hela. Har man dessutom en extra säck med torvmull hemma så kommer det inte ens att lukta.

Länk
http://www.civil.se/tips-rad/
Där står att det räcker att vattnet kokar upp men det är i tid ungefär det samma som jag fått lära mig.

Ulvamal
2014-09-17, 11:26
Jag har hur mycket prylar som helst. Lite käk också. Till och med några liter vatten.
Dä bli nog bra.

agazza
2014-09-17, 11:46
Har väl tre fulla frysar med älg, fisk, svamp och blåbär. Vedeldad kammin/spis, färdigkluven ved för cirka tre vintrar. Fiskevatten, jaktmarker, en å inom 200 meter.

För extra bekvämlighet kommer antagligen en vedeldad dusch tillverkas, men det kan jag göra när krisen är här.

Jag tror att det enda som skulle påverka mig vid en större kris är väl att jag inte kommer kunna posta på facebook och kolozzeum lika ofta. Samt att jag även slipper jobba så jag kan bygga klart stugan och fiska så länge.

Tyvärr har jag inget vattenfilter, men jag ska inhandla det, men annars kommer jag bara koka vattnet.

Just det, 200kg potatis i jordkällaren också.

agazza
2014-09-17, 11:48
Jag har 2500 hektar skog att jaga på, fiskevatten att tillgå (inklusive kräftvatten) och en föräldragård jag kan flytta hem till fylld med både nöt, svin och höns. Kolozzeums finest är välkomna i eventuell kris. Vapen utlånas vid behov till folk utan roidrage ;). Hemmagym finns där också.

Vi kan både köra hunger games, äta råa djurlemmar och gymma.


2500 hektar? Är du blåblodig eller gammal adel-sladdis?

filmjölk
2014-09-17, 11:53
Jag vill beställa en indian war club från cold steel industries att ha till krislägen. Vad säger tullen om en sådan tro?

Mental
2014-09-17, 11:56
Innan man snöar in för mycket på vattenrening så bör man fundera på vad det är för kris man förbereder sig för. I mitt fall är det långvariga avbrott i infrastrukturen, el vatten etc. Då behöver jag inte vattenrening då nära allt vatten är drickbart direkt ur sjön/ån/älven. Jag lägger mitt krut på uppvärmning, för ett par veckor utan el i februari lär göra min lägenhet sjukt obehaglig att bo i.

Mental
2014-09-17, 11:57
Jag vill beställa en indian war club från cold steel industries att ha till krislägen. Vad säger tullen om en sådan tro?

Du får beställa vad du vill, tullen lär inte ha synpunkter. Går du runt med klubban på stan så är det brott mot knivlagen dock.

Ulvamal
2014-09-17, 11:57
Jag vill beställa en indian war club från cold steel industries att ha till krislägen. Vad säger tullen om en sådan tro?

Ingenting, de är fullt ok att både äga och importera. Klumpigt och ineffektivt vapen dock, imho.

Diomedea exulans
2014-09-17, 11:58
Jag tänker hora mig fram. Istället för att döda folk för förnödenheter så tänker jag byta ut förnödenheter mot sex.

Macroman
2014-09-17, 12:04
Har väl tre fulla frysar med älg, fisk, svamp och blåbär. Vedeldad kammin/spis, färdigkluven ved för cirka tre vintrar. Fiskevatten, jaktmarker, en å inom 200 meter.

För extra bekvämlighet kommer antagligen en vedeldad dusch tillverkas, men det kan jag göra när krisen är här.

Jag tror att det enda som skulle påverka mig vid en större kris är väl att jag inte kommer kunna posta på facebook och kolozzeum lika ofta. Samt att jag även slipper jobba så jag kan bygga klart stugan och fiska så länge.

Tyvärr har jag inget vattenfilter, men jag ska inhandla det, men annars kommer jag bara koka vattnet.

Just det, 200kg potatis i jordkällaren också.

Var bor du? Jag och min milis tänkte komma och ge dig välbehövligt "skydd"...




:d

spas
2014-09-17, 12:04
Jag tänker hora mig fram. Istället för att döda folk för förnödenheter så tänker jag byta ut förnödenheter mot sex.

win/win win ju.

filmjölk
2014-09-17, 12:08
Ingenting, de är fullt ok att både äga och importera. Klumpigt och ineffektivt vapen dock, imho.

Ser väldigt smidig ut på youtube, och är väldans cool. Dessutom skall den tydligen vara nästan oförstörbar.

XXXL
2014-09-17, 12:10
Ser väldigt smidig ut på youtube, och är väldans cool. Dessutom skall den tydligen vara nästan oförstörbar.

Gör en påk av ek istället, enkel att tälja och lätt att göra flera.

agazza
2014-09-17, 12:14
Var bor du? Jag och min milis tänkte komma och ge dig välbehövligt "skydd"...



:d

Västernorrland, flytta gärna, inflyttningen behövs och sverige behöver bli mer självförsörjande igen ändå innan transportenergin blir för dyr

agazza
2014-09-17, 12:15
Innan man snöar in för mycket på vattenrening så bör man fundera på vad det är för kris man förbereder sig för. I mitt fall är det långvariga avbrott i infrastrukturen, el vatten etc. Då behöver jag inte vattenrening då nära allt vatten är drickbart direkt ur sjön/ån/älven. Jag lägger mitt krut på uppvärmning, för ett par veckor utan el i februari lär göra min lägenhet sjukt obehaglig att bo i.

jag hade för mig att man skulle rena svenskt vatten ändå, eller åtminstone koka det innan förtäring

Mental
2014-09-17, 12:17
jag hade för mig att man skulle rena svenskt vatten ändå, eller åtminstone koka det innan förtäring

Den tanken har aldrig slagit mig, är jag ute och vandrar så kör jag bara kåsan i bäcken och dricker det rakt av. Har aldrig hört att det ska vara farligt. Men jag kan ha fel.

agazza
2014-09-17, 12:21
Den tanken har aldrig slagit mig, är jag ute och vandrar så kör jag bara kåsan i bäcken och dricker det rakt av. Har aldrig hört att det ska vara farligt. Men jag kan ha fel.

Inte farligt men det är en bakterie eller parasit som kan ge magbesvär ifall man har otur har jag för mig

Hittade annars detta från en militärhandbok
såhär.

/-------\ Detta är en hink !! Klaga Inte
|oOoOo| -Stenar så att det inte flyter upp
|oOoOo| -Vitmossa
|oOoOo| -Krossat kol och Torv
|-------| -Hål i botten


Ifall man inte kan koka det, eller har tabletter eller filter med sig

Ulvamal
2014-09-17, 12:33
Ser väldigt smidig ut på youtube, och är väldans cool. Dessutom skall den tydligen vara nästan oförstörbar.

Man ska inte underskatta coolfaktorn. Vilket min hög prylar är ett bra bevis på att jag lever efter (fast jag tycker cold steel har coolare prylar, som city stick exempelvis). Men som vapen betraktat så är det tveksamt.

Går inte att dölja på något bra sätt, tung att släpa på samt bara dugligt till närstrid. Till och med en katana är praktisk i jämförelse. :)

z_bumbi
2014-09-17, 14:30
Innan man snöar in för mycket på vattenrening så bör man fundera på vad det är för kris man förbereder sig för. I mitt fall är det långvariga avbrott i infrastrukturen, el vatten etc. Då behöver jag inte vattenrening då nära allt vatten är drickbart direkt ur sjön/ån/älven. Jag lägger mitt krut på uppvärmning, för ett par veckor utan el i februari lär göra min lägenhet sjukt obehaglig att bo i.

Allt ytvatten utom möjligen i vissa delar av fjällvärlden bör renas och vid en kris så kommer kvalitén antagligen att sjunka ännu mer. Du bor väl fortfarande i Stockholmstrakten (?) och latrinen från en miljon människor förstör snabbt det mesta av ytvattnet inom en stor omkrets. Som tidigare sagt så funkar det däremot att koka vattnet så det är inget enormt problem om man är stationär.

Mental
2014-09-17, 14:35
Allt ytvatten utom möjligen i vissa delar av fjällvärlden bör renas och vid en kris så kommer kvalitén antagligen att sjunka ännu mer. Du bor väl fortfarande i Stockholmstrakten (?) och latrinen från en miljon människor förstör snabbt det mesta av ytvattnet inom en stor omkrets. Som tidigare sagt så funkar det däremot att koka vattnet så det är inget enormt problem om man är stationär.

Såpass? Jag gjorde Överlevnadsutbildningen Granen på väddö för 4-5 år sedan, då instruerades vi att allt vatten som inte var helt stillastående var tjänligt. Men det kanske bara gäller i en överlevnadssituation iof.

XXXL
2014-09-17, 14:50
Du vet ju inte vart vattnet kommmer ifrån längre upp Mental det kan ju ligga ett dött djur hundra meter upp för bäcken typ.

Diomedea exulans
2014-09-17, 14:50
Känner man på smaken om vatten är otjänligt?

Ulvamal
2014-09-17, 14:53
Känner man på smaken om vatten är otjänligt?

Näpp. Till och med öl går att dricka utan att dö, trots smaken.
Virus smakar rimligen ingenting.

Diomedea exulans
2014-09-17, 14:55
Till och med öl går att dricka utan att dö, trots smaken.

Bra poäng.

XXXL
2014-09-17, 15:04
Känner man på smaken om vatten är otjänligt?

Om du är utbildad och erfaren så absolut att du kan känna om ett vatten är "dåligt" men du kan ju inte känna just bakterier. Du kan ju smaka på det och sen säga "Det här är inte bra" men du kan ju inte smaka på det och säga "Det här kommer ge mig magkrämpor, lös avföring och eventuellt 2 veckor med dropp"

Angel
2014-09-26, 06:36
Fan, bögrånmördad!

Angel
2014-09-26, 06:43
Jag misstänker fö att jag kanske inte hade klarat mig helt galant, dock så har jag faktiskt tillgång till vapen och det är ju aldrig helt fel, spec när bögrånmördaren knackar på.

Hemi
2014-09-26, 07:48
Kris och kris, jag har alla tänkbara "prylar" men inte av den anledningen. För Sveriges del kan jag tänka mig krig, skukdomar, svält, det är det som hänt i Sverige under någorlunda modern tid plus nåt jag glömt. På ställen där katastrofer kommer reguljärt får man anpassa sig efter nöd och bekvämlighet. Att hjälpa varandra är mest dynamiskt dock. Jag menar läs motsatsen, "motarbeta varandra", vad tror ni händer då? Lol. Förhoppningsvis slipper vi plundringar och andra räder, så tänk inte den tanken, Lol igen.

Ribban
2014-10-20, 05:52
Gilla.

Edit; OT. Jag har:
*Konserver så att alla i familjen ska kunna äta två var per dag i sju dagar.
*Fyra stycken femlitersdunkar med vatten,
*En förpackning våtservetter
*Ett paket kattmat och ett paket hundmat
*Två påsar med värmeljus
*Ficklampa och extra batterier
*Två tändsticksaskar

Börjar bli allvar nu när ebola och ryssar härjar runt hörnet. Bör jag uppdatera med något mer än en så där trangia och ett vattenfilter? Stället jag ska fly till har iof egen brunn men vattenfilter kan ändå vara bra att ha om man behöver förflytta sig. Måste fixa mer ved också. Synd bara att röken gör en synlig.

Patriarch K
2014-10-20, 10:49
Kylen är full med 2.8% folköl så jag är redo för vilken kris som helst. Billigare än vatten nästan.