handdator

Visa fullständig version : Ökad muskelnedbrytning och katabolism av protein före styrketräning


King Grub
2014-09-16, 07:19
The purpose of this study was to assess the effects of egg white (E) protein supplementation on the muscle damage indices and muscular soreness after acute resistance training (RT) compared with soy (S) or no protein supplementation (C). In this cross-over study, six healthy untrained men completed three RT trials. Participants were asked to consume a meat-free diet and refrain from high-intensity activities during all trial periods. On the day of RT, participants ingested one of three test beverages containing water only or water containing either 20 g of E or S protein 1.5 hours after breakfast, then performed 60 minutes of RT. Blood was drawn at baseline, before, immediately after, and 30 minutes after RT to assess blood glucose, lactate, insulin, growth hormone (GH), creatine kinase activity (CK) and cortisol levels. Urinary 3-methylhistidine (3-MetHis), urea nitrogen (UN), and creatinine (CRE) were measured using 24-h urine samples, and muscular soreness was measured by a visual analog scale. The daily protein intake was approximately 0.8 g/kg body weight in all three groups. Each lactate, GH, CK, cortisol, 3-MetHis, or muscular soreness increased significantly after RT, with no significant differences between the three groups. The UN was significantly higher in the E and S groups compared to the C group. The RT exercise protocol successfully induced blood biochemical changes, muscle damage or muscle soreness in all three groups with no significant differences, and pre-exercise protein supplementation taken in excess may accelerate protein catabolism.

Our results clearly showed that the present experimental protocol properly induced muscle damage with no significant influence of E protein supplementation, and pre-exercise protein supplementation may accelerate protein catabolism.

Effect of Egg White Protein Supplementation Prior to Acute Resistance Training on Muscle Damage Indices in Untrained Japanese Men. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine. Volume 3 Issue 2 (Sept 2014) pages: 5 - 12.

http://www.mjssm.me/clanci/MJSSM_Sept_2014_Hasegawa_5-12.pdf

Slartibartfast
2014-09-16, 13:28
Är detta nåt att beakta i praktiken?

Om jag tränar fem timmar efter att jag ätit lunch, så bör jag inte ta en vassledrink före passet?

Rickard
2014-09-16, 13:33
Är detta nåt att beakta i praktiken?

Om jag tränar fem timmar efter att jag ätit lunch, så bör jag inte ta en vassledrink före passet?

http://suppversity.blogspot.se/2014/09/18-increased-protein-breakdown-w-20g-of.html

Slartibartfast
2014-09-16, 13:47
http://suppversity.blogspot.se/2014/09/18-increased-protein-breakdown-w-20g-of.html

Ah! :thumbup:

Jag har instinktivt känt att vassle inte är ett bra mellanmål *bro-sense is tingling* för att det spikar insulinet. Kör det efter passet istället hädanefter tillsammans med mat.

Dreas
2014-09-16, 13:58
Ah! :thumbup:

Jag har instinktivt känt att vassle inte är ett bra mellanmål *bro-sense is tingling* för att det spikar insulinet. Kör det efter passet istället hädanefter tillsammans med mat.Vassle ökar insulinkänsligheten och har en rad andra fördelar.

Gober
2014-09-16, 13:58
Ah! :thumbup:

Jag har instinktivt känt att vassle inte är ett bra mellanmål *bro-sense is tingling* för att det spikar insulinet. Kör det efter passet istället hädanefter tillsammans med mat.

Brukar köra en shake blandprotein 1-2 timmar innan träning. EAA eller vassle direkt efter. Min bro sciencefeel säger att det är optimalt :D

h051n
2014-09-16, 14:09
Ju mer muskler som bryts ner=mer muskler som kommer byggas upp igen och resultera i större muskel ökning?

Skillnad på otränade och tränade?

Dreas
2014-09-16, 14:13
Ju mer muskler som bryts ner=mer muskler som kommer byggas upp igen och resultera i större muskel ökning?

Skillnad på otränade och tränade?Mig veterligen är nedbrytningen relativt ointressant. Men kan vara så att jag drar felaktiga slutsatser utifrån tidigare diskussioner.

n3o
2014-09-16, 14:36
Om man inte är en ninja på engelska.. vad betyder det här i praktiken. Jag käkar ofta ägg eller dricker vassle protein 1-2h innan gympasset. Känns kanske som optinoja att sluta med det, eller?

vicarious
2014-09-16, 15:16
.. vad betyder det här i praktiken.

Ingenting.

F Ultra
2014-09-16, 21:19
Om man inte är en ninja på engelska.. vad betyder det här i praktiken. Jag käkar ofta ägg eller dricker vassle protein 1-2h innan gympasset. Känns kanske som optinoja att sluta med det, eller?

Som jag har förstått det så har de som gjort studien konstaterat att de ser tecken på ökad muskelnedbrytning om du äter protein före träning. Länken som Rickard gav påpekar då att vad de troligen sett var istället kroppens nedbrytning av just det protein som de precis ätit.

Stjarnan
2014-09-17, 06:16
Hade varit intressant med ett annat val av proteinkälla samt med mer tränande individer!

Slartibartfast
2014-09-17, 08:17
Hade varit intressant med ett annat val av proteinkälla samt med mer tränande individer!

Jo, speciellt eftersom detta säger precis tvärt emot den studie som fick igång hela "EAA före träningen för dubbelt högre proteinsyntesstimulering"-hysterin för en del år sen.

Lika säkert som man idag skjuter den studien i sank, pga brister i metoden (som ingen påpekade då), så kommer ju bristerna i den här studien att vara självklara, när nästa studie som visar överlägsenheten av proteinintag före träning kommer.

*popcorn*

Slartibartfast
2014-09-17, 08:20
Länken som Rickard gav påpekar då att vad de troligen sett var istället kroppens nedbrytning av just det protein som de precis ätit.

Det var min första tanke när jag läste grubs abstrakt också. Låter ju logiskt att ett intag av proteiner ökar på proteinnedbrytningen akut. Men kan nån så urbota korkad som jag dra den slutsatsen, så har man nog tagit det i beaktande i studien.

King Grub
2014-09-17, 09:39
Jo, speciellt eftersom detta säger precis tvärt emot den studie som fick igång hela "EAA före träningen för dubbelt högre proteinsyntesstimulering"-hysterin för en del år sen.

Den visade dock upptaget av aminosyror i låret, inte direkt proteinsyntes. Man drog där slutsatsen att det kunde motsvara proteinsyntes, men med största sannolikhet stämmer inte det och det föreintaget har inte den effekt på proteinsyntesen som studien i fråga ledde till spekulationer och slutsatser från. Kosttillskottstillverkes rekommendationer på intag före träning baseras uteslutande på denna studie, trots att resultatet antagligen är helt uppåt väggarna.

Stjarnan
2014-09-17, 10:36
jo, speciellt eftersom detta säger precis tvärt emot den studie som fick igång hela "eaa före träningen för dubbelt högre proteinsyntesstimulering"-hysterin för en del år sen.

Lika säkert som man idag skjuter den studien i sank, pga brister i metoden (som ingen påpekade då), så kommer ju bristerna i den här studien att vara självklara, när nästa studie som visar överlägsenheten av proteinintag före träning kommer.

*popcorn*

+1

King Grub
2014-09-17, 10:47
Efefkt av intag av aminosyror före träning är redan undersökt flera gånger.

Bl a

EAA + CHO ingestion before resistance exercise does not enhance postexercise FSR compared with exercise without nutrients.

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730

Och här mättes faktisk proteinsyntes, inte bara aminosyrenivåer.

exevision
2014-09-17, 13:37
Morgonträning helt fastande eller protein före?

DieErste
2014-09-17, 15:27
Då är ju såklart frågan hur länge man ska "fasta" (antar att de andra makronutrienterna går bra?) innan?

vicarious
2014-09-17, 15:33
Morgonträning helt fastande eller protein före?

Fastande med snabbt protein efter är ett bra upplägg.

exevision
2014-09-17, 15:44
Fastande med snabbt protein efter är ett bra upplägg.

Helt fastande har väll aldrig varit rekommerat tidigare. Jag vill iaf ha lite kolhydrater på morgonen innan jag kör igång.

z_bumbi
2014-09-17, 15:48
Då är ju såklart frågan hur länge man ska "fasta" (antar att de andra makronutrienterna går bra?) innan?

Varför ska du fasta?

exevision
2014-09-17, 16:03
KG har väll tidigare menat att enda gången ett snabbt protein skulle kunna vara behövligt före träning är om man är helt fastande.

DieErste
2014-09-17, 21:14
Varför ska du fasta?

man kommer ju inta protein innan träning men tänkte mest på hur lång tid innan som borde var opti :)

måste dock säga att det här blev lite av en mindfuck dock :0

Ozziking
2014-10-03, 11:31
Är protein före ett styrkepass "jättedåligt" eller är de acceptabelt om man inte fått / får i sig tillräckligt med protein på resterande mål?

eller ska man lägga en stor mängd protein efter istället?

Bossebäver
2014-10-03, 13:41
Är protein före ett styrkepass "jättedåligt" eller är de acceptabelt om man inte fått / får i sig tillräckligt med protein på resterande mål?

eller ska man lägga en stor mängd protein efter istället?

Än har man inte sett hur detta resultat korrelerar med muskeltillväxt över tid. Kroppen brukar ha en förmåga att balansera upp det hela.

Att äta så att man kan prestera sitt bästa under träningspasset är sannolikt den bästa metoden.

Ozziking
2014-10-03, 15:38
Än har man inte sett hur detta resultat korrelerar med muskeltillväxt över tid. Kroppen brukar ha en förmåga att balansera upp det hela.



Att äta så att man kan prestera sitt bästa under träningspasset är sannolikt den bästa metoden.


Så sant.

Det blev ca 20g protein innan, ingen big deal. PB i militärpress, benspark, hantelpress ;)

Ozziking
2014-10-17, 20:21
Så...

Protein före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet dramatiskt mycket mer än proteinintag då.

Kolhydrat sänker dramatiskt aminosyreupptaget i muskulaturen den kommande timmen, för att därefter lika dramatiskt öka aminosyreupptaget i muskulaturen ett par timmar.

Proteinsyntesen 1 h efter passet sköter alltså proteinintaget före träningen om.

Proteinintag 1 h efter passet passar in tidsmässigt med den kolhydratåstadkomna aminosyreupptagsförhöjningen som påbörjas vid det tillfället, och stimulerar proteinsyntesen timme 2-3 mycket mer än proteinintag direkt efter träningen.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG



Proteinsyntesen efter passet stimuleras mycket mer av proteinintag före passet än efter. Det handlar om hundratals procent större effekt.

Gäller inte längre nu alltså?

Bossebäver
2014-10-17, 20:47
Så...





Gäller inte längre nu alltså?

hur gammalt är grubbens inlägg?

Aminosyror du ätit innan, efter, under, hela dagen kommer alltid användas till proteinsyntes och energi. Majoriteten av allt protein du äter oxiderar och går till energi. Om du har aminosyror flytandes runt i blodet efter maten du åt till middag kommer dessa givetvis att användas i pågående proteinsyntes.

Däremot så verkar aminosyreintag i x antal timmar(många timmar) från ett träningspass stimulera proteinsyntesen mer än vad bara proteinintag eller styrketräning gör ensamma, en 1+1=mer är 2 effekt. Man vet dock inte hur bra det korrelerar med faktisk muskeltillväxt och mycket tyder på att den den vassleshaken direkt efter träning inte gör mycket, om ens något, mot för att åka hem och tuta i sig ett mål mat. Aminosyreintag innan i syfte att stimulera proteinsyntes var the shit för några år sedan av anledningar grubben redan förklarat i tråden.

summa summarum: Ät protein, gärna mycket, gärna i anslutning till träning, träna hårt, sov och återhämta dig= kamma hem teh gajnzzz. Mycket mer verkar man inte kunna göra i nuläget.

Ozziking
2014-10-17, 21:36
hur gammalt är grubbens inlägg?

Aminosyror du ätit innan, efter, under, hela dagen kommer alltid användas till proteinsyntes och energi. Majoriteten av allt protein du äter oxiderar och går till energi. Om du har aminosyror flytandes runt i blodet efter maten du åt till middag kommer dessa givetvis att användas i pågående proteinsyntes.

Däremot så verkar aminosyreintag i x antal timmar(många timmar) från ett träningspass stimulera proteinsyntesen mer än vad bara proteinintag eller styrketräning gör ensamma, en 1+1=mer är 2 effekt. Man vet dock inte hur bra det korrelerar med faktisk muskeltillväxt och mycket tyder på att den den vassleshaken direkt efter träning inte gör mycket, om ens något, mot för att åka hem och tuta i sig ett mål mat. Aminosyreintag innan i syfte att stimulera proteinsyntes var the shit för några år sedan av anledningar grubben redan förklarat i tråden.

summa summarum: Ät protein, gärna mycket, gärna i anslutning till träning, träna hårt, sov och återhämta dig= kamma hem teh gajnzzz. Mycket mer verkar man inte kunna göra i nuläget.

Ya true. Glömde kolla datum på inläggen.

Det verkade så självklart att protein innan styrketräning förbättrade syntesen med flera hundra procent efter. Var därför nyfiken på om det gällde eller ej.

Tar vassle efter träning om jag inte ska äta mat direkt efter, annars är det normalt intag av krubb.

Är mest ute efter att lära mig kring det, tycker det är kul och coolt att kunna förklara för andra hur det ligger till. :)

King Grub
2014-10-17, 21:48
Som nämnt ett antal gånger tidigare: det kom en studie 2001, som visade en fantastisk anabol effekt av EAA före styrketräning. Problemet är att det är den enda som har visat något sådant, och sannolikt var den utförd med mätmetoder som visade resultat uppåt väggarna. Man mätte aminosyreupptaget i låret, men det motsvarar inte proteinsyntesen, vilket var slutsatsen som felaktigt drogs. Det är ändå den studien som ligger till grund för alla tillskottstillverkares rekommendationer att man skall ta deras EAA-produkt före träning, trots att det troligen inte har någon effekt då.

It has been reported that ingestion of essential amino acids taken with a carbohydrate supplement immediately before resistance exercise resulted in greater leg uptake of amino acids, but the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle.

Journal of Applied Physiology 1 June 2009 Vol. 106 no. 6, 2026-2039.

Proteinsyntesen i muskeln kan inte uppregleras medan dynamiska kontraktioner sker.

Bossebäver
2014-10-17, 21:48
Ya true. Glömde kolla datum på inläggen.

Det verkade så självklart att protein innan styrketräning förbättrade syntesen med flera hundra procent efter. Var därför nyfiken på om det gällde eller ej.

Tar vassle efter träning om jag inte ska äta mat direkt efter, annars är det normalt intag av krubb.

Är mest ute efter att lära mig kring det, tycker det är kul och coolt att kunna förklara för andra hur det ligger till. :)

Vassle tar jag jämt direkt efteråt. Det är gott, det är pissbilligt, det är kanske någon % optimalt och vassle har en del positiva hälsoeffekter. Så för all del fortsätt drick vassle:hbang:

Ozziking
2014-10-17, 22:06
Som nämnt ett antal gånger tidigare: det kom en studie 2001, som visade en fantastisk anabol effekt av EAA före styrketräning. Problemet är att det är den enda som har visat något sådant, och sannolikt var den utförd med mätmetoder som visade resultat uppåt väggarna. Man mätte aminosyreupptaget i låret, men det motsvarar inte proteinsyntesen, vilket var slutsatsen som felaktigt drogs. Det är ändå den studien som ligger till grund för alla tillskottstillverkares rekommendationer att man skall ta deras EAA-produkt före träning, trots att det troligen inte har någon effekt då.



Journal of Applied Physiology 1 June 2009 Vol. 106 no. 6, 2026-2039.

Proteinsyntesen i muskeln kan inte uppregleras medan dynamiska kontraktioner sker.

Haha, jaha. DÅ hänger jag med. tack för svar Grub.

Konstigt att tilskottsbolagen inte ändrar det, eftersom studien verkar ha varit ganska fel med tanke på att de endast mätte aminosyreuptaget i låret.

Då är det vassle EFTER träning som gäller isåfall?

Men gällde den muskelnedbrytande effekten om proteinet intogs direkt innan ett träningspass, eller var tidsintervallen längre än så? Brukar nämligen äta en klokt sammansatt måltid 1-2h innan träning. Med båda P/K/F.

Kolhydraterna direkt innan träning har bara positiva effekter, right?

Vassle tar jag jämt direkt efteråt. Det är gott, det är pissbilligt, det är kanske någon % optimalt och vassle har en del positiva hälsoeffekter. Så för all del fortsätt drick vassle:hbang:

Haha jo, men inte så nödvändigt om man får en stor portion krubb inom 10 minuter efter sitt träningspass! ;) Men absolut, 1 vassleshake - vänta 1H - sedan äta mat igen är ju rätt nice kombo.

vicarious
2014-10-17, 22:18
Haha, jaha. DÅ hänger jag med. tack för svar Grub.

Konstigt att tilskottsbolagen inte ändrar det, eftersom studien verkar ha varit ganska fel med tanke på att de endast mätte aminosyreuptaget i låret.

Det är inte alls så konstigt eftersom de vill sälja så mycket som möjligt av sina produkter och tjäna pengar :)

Ozziking
2014-10-22, 20:19
Hur var tidsramen här? alltså när intog de proteinet, hur långt innan träningspasset?

Tänker om man som jag äter frukost ( P, K & F ) och sedan 2h senare ska äta något ca 1-1.5
innan mitt STYRKEträningspass, borde detta vara snålt på protein, och fett?

Efter träning intas oftast whey, och sedan ca 45-60 min senare en stor portion med mat ( P + K + F ) .

Men om jag inte fått i mig tillräckligt med protein på frukosten, proteinshaken & maten efter träning, är det då bättre att äta ytterligare mer protein på målet efter proteinshaken? kommer det tas upp av kroppen? Det stimulerar väl inte proteinsyntesen bättre bara för att man äter mer protein i ett stort mål, så då är ju frågan om den extra muskelnedbrytningen är värd att ta pga stimulans av proteinsyntes eller om man bara ska äta mer ( 40+ ) protein på målet efter vassleshaken. Då proteinet behövs som mest?

I det stora hela spelar det så klart ingen större roll så länge dagsintaget är som man vill ha det. Men frågan är ju om det försämrar reslutaten märkvärdigt. Är inte så tagg på det..

EDIT: Juste, och gällde det bara fullvärdigt protein innan träning? Tex att en tallrik pasta ( ej fullvärdigt protein ) inte ger en muskelnedbrytande effekt?

Trapz
2014-10-22, 22:24
Hur var tidsramen här? alltså när intog de proteinet, hur långt innan träningspasset?

Tänker om man som jag äter frukost ( P, K & F ) och sedan 2h senare ska äta något ca 1-1.5
innan mitt STYRKEträningspass, borde detta vara snålt på protein, och fett?

Efter träning intas oftast whey, och sedan ca 45-60 min senare en stor portion med mat ( P + K + F ) .

Men om jag inte fått i mig tillräckligt med protein på frukosten, proteinshaken & maten efter träning, är det då bättre att äta ytterligare mer protein på målet efter proteinshaken? kommer det tas upp av kroppen? Det stimulerar väl inte proteinsyntesen bättre bara för att man äter mer protein i ett stort mål, så då är ju frågan om den extra muskelnedbrytningen är värd att ta pga stimulans av proteinsyntes eller om man bara ska äta mer ( 40+ ) protein på målet efter vassleshaken. Då proteinet behövs som mest?

I det stora hela spelar det så klart ingen större roll så länge dagsintaget är som man vill ha det. Men frågan är ju om det försämrar reslutaten märkvärdigt. Är inte så tagg på det..

EDIT: Juste, och gällde det bara fullvärdigt protein innan träning? Tex att en tallrik pasta ( ej fullvärdigt protein ) inte ger en muskelnedbrytande effekt?

Ät som vanligt, ta en proteinshake efter träning och eventuellt malto om du vill. Skippa allt pillande med maten och fokusera på att träna istället.

Inget illa menat men allt optinojande kring kosten är inget du behöver tänka på.

Bossebäver
2014-10-22, 22:33
Hur var tidsramen här? alltså när intog de proteinet, hur långt innan träningspasset?

Tänker om man som jag äter frukost ( P, K & F ) och sedan 2h senare ska äta något ca 1-1.5
innan mitt STYRKEträningspass, borde detta vara snålt på protein, och fett?

Efter träning intas oftast whey, och sedan ca 45-60 min senare en stor portion med mat ( P + K + F ) .

Men om jag inte fått i mig tillräckligt med protein på frukosten, proteinshaken & maten efter träning, är det då bättre att äta ytterligare mer protein på målet efter proteinshaken? kommer det tas upp av kroppen? Det stimulerar väl inte proteinsyntesen bättre bara för att man äter mer protein i ett stort mål, så då är ju frågan om den extra muskelnedbrytningen är värd att ta pga stimulans av proteinsyntes eller om man bara ska äta mer ( 40+ ) protein på målet efter vassleshaken. Då proteinet behövs som mest?

I det stora hela spelar det så klart ingen större roll så länge dagsintaget är som man vill ha det. Men frågan är ju om det försämrar reslutaten märkvärdigt. Är inte så tagg på det..

EDIT: Juste, och gällde det bara fullvärdigt protein innan träning? Tex att en tallrik pasta ( ej fullvärdigt protein ) inte ger en muskelnedbrytande effekt?

Denna studie är fortfarande inte korrelerad med faktisk muskeltillväxt/förlust jämfört med något annat upplägg. Du kan med andra ord inte dra några trovärdiga slutsatser ang om det är bättre med protein i magen eller utan. Kroppen brukar vara duktig på att balansera sådant här och att stimulera proteinsyntesen är inte allt, det gör du med styrketräning.

Styrketräning, tillgängliga aminosyror och energi är receptet för att bygga muskler. Inget som någonsin kommer att ändras.

Ozziking
2014-10-23, 08:54
Ät som vanligt, ta en proteinshake efter träning och eventuellt malto om du vill. Skippa allt pillande med maten och fokusera på att träna istället.



Inget illa menat men allt optinojande kring kosten är inget du behöver tänka på.


Känner dock att det är lika bra att veta hur det står till ang detta.

Oavsett så kör jag på som jag gjort hithills, för det har funkat bra. Men ta frågorna med en nypa salt, om man tänker i teorin.

Allt fokus är på träningen. Men vill lära mig om detta. Som allt annat jag frågat om.

Denna studie är fortfarande inte korrelerad med faktisk muskeltillväxt/förlust jämfört med något annat upplägg. Du kan med andra ord inte dra några trovärdiga slutsatser ang om det är bättre med protein i magen eller utan. Kroppen brukar vara duktig på att balansera sådant här och att stimulera proteinsyntesen är inte allt, det gör du med styrketräning.



Styrketräning, tillgängliga aminosyror och energi är receptet för att bygga muskler. Inget som någonsin kommer att ändras.


Ja så klart.

Men det verkar ju inte som att kroppen balanserar detta eftersom resultaten blir som de blir eftersom muskelnedbrytningen är ett faktum med intag av protein Innan träning. Så hur var tidsramen? Hur långt innan träningspasset intog de protein?

Bossebäver
2014-10-23, 09:12
Effect of Egg White Protein Supplementation Prior to Acute Resistance Training on Muscle Damage Indices in Untrained Japanese Men. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine. Volume 3 Issue 2 (Sept 2014) pages: 5 - 12.

http://www.mjssm.me/clanci/MJSSM_Sept_2014_Hasegawa_5-12.pdf

Känner dock att det är lika bra att veta hur det står till ang detta.

Oavsett så kör jag på som jag gjort hithills, för det har funkat bra. Men ta frågorna med en nypa salt, om man tänker i teorin.

Allt fokus är på träningen. Men vill lära mig ang detta.




Ja så klart.

Men det verkar ju inte som att kroppen balanserar detta eftersom resultaten blir som de blir eftersom muskelnedbrytningen är ett faktum med intag av protein Innan träning. Så hur var tidsramen? Hur långt innan träningspasset intog de protein?

"At 9:30 AM, after baseline blood sample collection and perceived
MS measurements, one of the three test beverages was
ingested. At 11:00 AM, participants started a RT exercise
protocol."

Jag förstår verkligen inte din mening. Resultaten blir som de blir?!?
Muskelnedbrytning pågår alltid, 24 timmar om dygnet. Att muskelnedbrytningen är förhöjd betyder inte per automatik att du förlorar muskler. Denna måste ställas mot den alltid pågående proteinsyntesen för att se om du över dygnet byggt muskler, tappat muskler eller ingetdera.

Denna studie kan inte visa om det bygger mer eller mindre muskler att inta protein före styrketräning eller strunta i det eftersom faktisk muskeltillväxt över tid inte är uppmätt, en slutsats även författarna drar.

Och sist med inte minst, hur påverkar det resultaten när studiedeltagarna inte direkt var några kolomedlemmar sett till proteinintaget?

"Most of the participants
had a dietary protein intake of approximately 0.8 g/kg BW/day"

Ozziking
2014-10-23, 10:40
"At 9:30 AM, after baseline blood sample collection and perceived
MS measurements, one of the three test beverages was
ingested. At 11:00 AM, participants started a RT exercise
protocol."

Jag förstår verkligen inte din mening. Resultaten blir som de blir?!?
Muskelnedbrytning pågår alltid, 24 timmar om dygnet. Att muskelnedbrytningen är förhöjd betyder inte per automatik att du förlorar muskler. Denna måste ställas mot den alltid pågående proteinsyntesen för att se om du över dygnet byggt muskler, tappat muskler eller ingetdera.

Denna studie kan inte visa om det bygger mer eller mindre muskler att inta protein före styrketräning eller strunta i det eftersom faktisk muskeltillväxt över tid inte är uppmätt, en slutsats även författarna drar.

Och sist med inte minst, hur påverkar det resultaten när studiedeltagarna inte direkt var några kolomedlemmar sett till proteinintaget?

"Most of the participants
had a dietary protein intake of approximately 0.8 g/kg BW/day"

Tack för klargörande, var till stor hjälp!

Lika bra att bara tänka på att inte äta för tätt inpå träningen utifrån prestationssyfte isåfall.

Men muskelnedbrytning är väl någonting man vill motverka med styrketräning + högproteinkost? eller hur? vad innebär det då att ha mer muskelndebrytning än uppbygning? att man helt enkelt tappar muskelmassa eller bara att det tar längre tid att återhämta sig från träningen alternativ båda?

King Grub
2014-10-23, 10:47
vad innebär det då att ha mer muskelndebrytning än uppbygning?

Det innebär att man förlorar muskelmassa. Alla har perioder där man förlorar muskelmassa, och ökar i muskelmassa varje dag. Alla har perioder där man förlorar fett, och ökar i fett. Varje dag. Det är balansen på sikt som är intressant, inte balansen och statusen en viss minut eller en viss timme.

Man går både upp och ner i vikt, muskelmassa och fettmassa varje dag, upp och ner, hela tiden. Toppar och dalar.

Inte ens vid kroniskt energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen hela dygnet, och inte ens vid energiöverskott och högt proteinintag kommer proteinsyntesen att vara större än proteinnedbrytningen hela dygnet.

Det går i vågor, hela tiden, upp och ned.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Styrketräning och ett tillräckligt protein- och energiintag gör att topparna blir aningen större än dalarna, vilket på sikt leder till märkbar muskeltillväxt. Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan mer specifikt aminosyreberoende.

Fettbalansen kan illustreras på precis samma sätt.

Ett energiunderskott leder där till att dalarna blir något större än topparna, vilket på sikt leder till märkbar fettförlust. Man behöver inte vara i konstant energiunderskott för att minska i fettvikt.

Ozziking
2014-10-23, 11:15
Aha! då förstår jag! tack!

följdfråga. Bygger man mer muskler på energiöverskott än på energibalans? Om i teorin timingen av aminosyror skulle vara "perfekt!" på balans & inte riktigt lika bra tajmad på energiöverskottet? Alternativt att de skulle vara lika bra tajmade på balans/överskott? Skulle det bygga samma mängd muskler? eller tar det ena längre tid än det andra & vice versa?

Som jag förstått det tar det längre tid att bygga muskler på balans än överskott. Men frågan är ju om man bygger mer massa på energiöverskott, för att man kan prestera bättre på gymmet med mer energi? Eller kan man bara bygga x antal gram muskler / år beroende på Gener etc?

King Grub
2014-10-23, 11:29
Ja, man bygger mer muskler på kaloriöverskott. Dock också mer fettmassa. Och om man skall få bort fettet senare, kanske man står still i muskelökningar då i stället.

Hur mycket muskler man kan (vilket förutsätter att man gör allt perfekt, vilket är praktiskt omöjligt) bygga per år är genetiskt bestämt med väldiga variationer. Men om en faktor brister (t ex energitillförseln) kommer det att vara en begränsning i mängden muskelmassa man kan öka. Ju fler begränsande faktorer, desto sämre resultat. Tillräckligt många begränsande faktorer så går man bakåt i stället för framåt.

Ozziking
2014-10-23, 11:45
Ja, man bygger mer muskler på kaloriöverskott. Dock också mer fettmassa. Och om man skall få bort fettet senare, kanske man står still i muskelökningar då i stället.

Hur mycket muskler man kan (vilket förutsätter att man gör allt perfekt, vilket är praktiskt omöjligt) bygga per år är genetiskt bestämt med väldiga variationer. Men om en faktor brister (t ex energitillförseln) kommer det att vara en begränsning i mängden muskelmassa man kan öka. Ju fler begränsande faktorer, desto sämre resultat. Tillräckligt många begränsande faktorer så går man bakåt i stället för framåt.

Got it!

Häftigt hur det fungerar. Men vadå? bakåt? Hur menas? Även om de gäller energiöverskott? Kan man "stilla" muskelbyggningen? Är det genom dålig timing av näring då som är en faktor? eller hur man tränar?

King Grub
2014-10-23, 11:49
Börjar du dricka dig full fem dagar per vecka, sänker ditt proteinintag till 0.5 gram per kilo kroppsvikt och dag, ligger på 1000 kcal underskott per dag, sover 3 timmar per natt, röker två paket om dagen och har ett stillasittande men mycket stressigt jobb så har du tillräckligt med begränsande faktorer där för att din fysiska status och träningsresultat skall störtdyka.

daniellinden
2014-10-24, 09:58
Börjar du dricka dig full fem dagar per vecka, sänker ditt proteinintag till 0.5 gram per kilo kroppsvikt och dag, ligger på 1000 kcal underskott per dag, sover 3 timmar per natt, röker två paket om dagen och har ett stillasittande men mycket stressigt jobb så har du tillräckligt med begränsande faktorer där för att din fysiska status och träningsresultat skall störtdyka.

:d Älskar den här tråden!

AronP
2014-10-24, 10:32
Alltså det är en studie med 6 deltagare där ingen tränat på 4 månader. Det är sojaprotein och äggprotein som testades. Dom åt nästan inget fullvärdigt protein utöver detta. Jag skulle passa mig noga för att extrapolera några av dessa resultat till människor som äter över 2g fullvärdigtprotein per kilokroppsvikt, tränar kontinuerlig och dricker mjölkprotein.

Kommentaren från bloggsidan var ju intressant också:
" The contradiction depends on the false assumption that "protein catabolism" means "catabolism of muscle protein", which is not generally the case and in this specific case certainly wrong.

The process we are talking about here is thus most likely not an increase in "mucle catabolism" but rather about the absence of a reduction in protein wasting, i.e a "protein sparing" mechanism that won't be triggered if there is plenty of protein around during the workout." http://suppversity.blogspot.se/2014/09/18-increased-protein-breakdown-w-20g-of.html

Troppa
2014-10-28, 11:44
Så grött med 30g vassle innan träningen är inget att rekommendera?

Agitator
2014-10-28, 12:02
Så grött med 30g vassle innan träningen är inget att rekommendera?

Tätt inpå? Nej.

Långt innan? >4h inga problem.

Men ifall du har käkat ordentligt under en hel vecka t.ex. samt inte ätit för lite kolhydrater under veckan så dina glykogendepåer är hyfsat "fyllda" så finns det ingen direkt anledning att pressa i sig den där gröten. Dina depåer är liksom fyllda från dagen innan samt från frukost/lunchen. Att slänga in den där gröten i kistan leder inte till några större förbättringar direkt, själv skulle jag kalla det för slöseri av energi före ett träningspass, bättre för kroppen att få tillgång till det efter träningen istället under vila/uppbyggnadsfasen.

Själv kan jag träna på tom mage (dvs fastande på 19h) och träna ett av mina bästa pass utan problem som kan ta allt från 3-4h oftast, sedan promenera hem och ställa mig och laga mat. När jag väl äter så kan det alltså gått ~23h plus helt fastande.

Men det beror ju på att jag ser till att äta mycket kolhydrater hela tiden efter träningen och försöker hålla mina depåer fyllda. Så jag är van att träna och äta efter ett sånt här upplägg. Att testa från ingenstans att fasta och sedan träna sitt bästa pass osv är nog inget man presterar bra på första gången.

Utan man måste nog vänja sig över en längre tid. Annars är de där hungerskänslorna i vägen och förstör passet för en.

Ozziking
2014-10-28, 12:12
Presterar bäst med iaf en stor måltid i magen 1.5-3h innan träningspass ;)

Agitator
2014-10-28, 12:43
Presterar bäst med iaf en stor måltid i magen 1.5-3h innan träningspass ;)

Har du provat helt fastande? Dvs, vakna, skippa frukost och kanske träna säg vid 13 eller något så det inte blir för extrem fastande första gången?

StarkaUlf
2014-10-28, 13:02
Så grött med 30g vassle innan träningen är inget att rekommendera?

Presterar du bättre om du äter det så ja, då är det förmodligen att rekommendera.

Troppa
2014-10-28, 13:24
Tänkte mest på vasslen om den påverkar muskeluppbyggnaden om jag tar den 1 tim innan träningen. Gröten äter jag för det e gott och jag antagligen är hungrig :)
Tar vassle efter Styrketräning+ HIIT passet också
Från mobilen så kanske konstigt skrivet

Ozziking
2014-10-28, 14:47
Har du provat helt fastande? Dvs, vakna, skippa frukost och kanske träna säg vid 13 eller något så det inte blir för extrem fastande första gången?

Ungefär..

Testat göra det en gång, åt inte efter 20 & drog & tränade mellan 10.00-12.00 dagen efter. Åt inte förrens 12:30-13.00 typ.

Var ganska trött under hela passet, ingen direkt energi. Ville mest hem :cool:

Agitator
2014-10-28, 15:02
Ungefär..

Testat göra det en gång, åt inte efter 20 & drog & tränade mellan 10.00-12.00 dagen efter. Åt inte förrens 12:30-13.00 typ.

Var ganska trött under hela passet, ingen direkt energi. Ville mest hem :cool:

Mer av en vanesak. Så länge du har fyllt dina depåer dagen innan så är det inga problem alls att prestera på träningen.

drkrupp
2014-10-28, 22:56
Håller med agitator. Ska jag träna kl 17 äter jag inget efter lunch (12), ska jag träna innan lunch (12) hoppar jag frukosten. Mer fokus av att inte ha ätit så nära inpå.

F Ultra
2014-10-29, 03:09
Samtidigt har vi den här diskussionen, 24:30 in
oWuBB8_n3lw

MaxHBG
2014-10-30, 21:33
Hur är de med 1l mjölk 30-60 min innan gymmet? :em:

cero
2014-10-30, 22:37
Hur är de med 1l mjölk 30-60 min innan gymmet? :em:

Bra, men flera timmar innan fungerar också lika bra.

Agitator
2014-10-30, 23:04
Alltså, äter man tillräckligt dagen innan träning osv, så har du redan allt i kroppen som behövs för att prestera bra på ett pass.

Är dina glykogendepåer hyfsat fyllda och tillräckligt med protein intagit från dagen innan så ligger du bra till oavsett inför passet.

Hellre lägga merparten av ens energiintag efter träningen och ptja, så lite som möjligt innan träningen. Så länge du har tillräckligt av allt över en dag/vecka så är det inga problem alls.

Åt nyss själv efter mer än 20h fastande. 4h träning, och all mat på typ 1½h i princip.

Inget jag rekomenderar alla att pröva rakt upp och ner, rekomenderar att testa periodisk fasta först och främst med en lätt lunch och resten till middag/kvällsfikat.

Mina luncher nuförtiden, de dagar jag väl äter lunch (icke träningsdagar) så blir det 100 gr havregrynsgröt med 2dl mjölk och lite kanel socker.

KOLOTROLLET
2014-10-30, 23:45
Sen är man ju som mest katabol direkt vid uppvakande på morgonen har man ju läst lite här och där. Och då är ju snabbt protein (ex hydrolyserat proteinpulver) att föredra, för att sedan vänta 30-60 min och äta frukost. Jag brukar träna 2-3 timmar efter jag vaknat. Kvittar det om man äter eller inte vid uppvakande?

Läser om det här överallt hela tiden, lyckas aldrig få grepp om det. Vore lättare om nån som förstår pratar klarspråk .. :)

J.V
2014-10-31, 00:19
The optinoja is strong in this thread.

Starvation
2014-10-31, 01:57
Sen är man ju som mest katabol direkt vid uppvakande på morgonen har man ju läst lite här och där. Och då är ju snabbt protein (ex hydrolyserat proteinpulver) att föredra, för att sedan vänta 30-60 min och äta frukost. Jag brukar träna 2-3 timmar efter jag vaknat. Kvittar det om man äter eller inte vid uppvakande?

Läser om det här överallt hela tiden, lyckas aldrig få grepp om det. Vore lättare om nån som förstår pratar klarspråk .. :)

Orkar du träna på 100% utan mat så går det bra. Under bulk klarar jag mig utan mat innan träning. På deff så har jag börjat köra carbs only innan för att orka.

cero
2014-10-31, 03:09
Sen är man ju som mest katabol direkt vid uppvakande på morgonen har man ju läst lite här och där. Och då är ju snabbt protein (ex hydrolyserat proteinpulver) att föredra, för att sedan vänta 30-60 min och äta frukost. Jag brukar träna 2-3 timmar efter jag vaknat. Kvittar det om man äter eller inte vid uppvakande?

Läser om det här överallt hela tiden, lyckas aldrig få grepp om det. Vore lättare om nån som förstår pratar klarspråk .. :)

Jag hade käkat. Har man ätit bra dagen innan lär det i varje fall inte vara någon katastrof att träna fastande. Jag har spelat många fotbollsmatcher utan mat i magen och har aldrig märkt någon skillnad, och där krävs mycket mer glykogen än styrketräning.

Snorkelfarsan
2014-11-02, 22:00
Jag är inte säker på om vi faktiskt fått ett svar på den mest uppenbara frågan: Ändrar detta på något sätt den vanliga rekommendationen att man bör inta ~10g EAA/BCAA strax innan styrketräning om man tränar på helt fastande mage? (t ex vid periodisk fasta) Detta är visserligen något omdebatterat, men ingen hade kunnat tro att det skulle vara sämre, kan så vara fallet? Eller är det en felaktig slutats att dra?

DieErste
2014-11-03, 19:00
Jag är inte säker på om vi faktiskt fått ett svar på den mest uppenbara frågan: Ändrar detta på något sätt den vanliga rekommendationen att man bör inta ~10g EAA/BCAA strax innan styrketräning om man tränar på helt fastande mage? (t ex vid periodisk fasta) Detta är visserligen något omdebatterat, men ingen hade kunnat tro att det skulle vara sämre, kan så vara fallet? Eller är det en felaktig slutats att dra?

och hur pass trolig är studien? måste finnas studier som visat motsatsen med?

F Ultra
2014-11-03, 19:24
och hur pass trolig är studien? måste finnas studier som visat motsatsen med?

Att proteinoxidationen ökar är ju inte i sig självt något negativt, det intressanta är ju hur proteinbalansen ser ut. Proteinoxidationen ökar t.ex av styrketräning, men eftersom MPS ökar samtidigt så är det inga problem.

Bossebäver
2014-11-03, 20:26
och hur pass trolig är studien? måste finnas studier som visat motsatsen med?

hela grejen med bcaa före baserades väl på det faktum att bcaa omsätts som energi i musklerna under träning?

Att kroppen kompenserar eventuella ökningar i muskelnedbrytning med ökad proteinsyntes/minskad nedbrytning senare tycker jag låter fullständigt logiskt, Våran skapare Yoda var en listig rackare.