handdator

Visa fullständig version : Mår illa efter träning..


TWSS
2014-09-15, 22:49
Tja! Mår ofta illa efter hårda pass. T.ex idag, rygg ben och biceps. Passet var tungt och tog väl 3 tim, mycket dropset involverat. T.ex drop till fail 6 steg i hamstring curlen.

Varje gång jag kör extra hårt mår jag illa egter och inland under passen :/ har spytt ett par gånger dessutom.
Vad kan man göra för att förhindra detta?
Mvh!

TWSS
2014-09-15, 23:01
Bör kanske tilläggas att jag tränar med koffeintabletter.

Heddaway
2014-09-15, 23:06
Testa att skippa koffein. Jag brukar må illa efter att ha intagit mycket koffein och sedan tränat hårt. Illamående är ibland något man får räkna med när man tränar hårt=P

Tomas Tryffel
2014-09-15, 23:09
Halvera, och du skulle säkert få ut lika mycket av träningen i form av välmående etc. Om inte annat skulle det kanske vara värt att slippa illamåendet av att träna så pass länge.
Så fråga dig vad du vill få ut av träningen. Är det illamående tränar du korrekt i nuläget. Är det resultat klarar du dig med klart kortare pass.
Ett annat alternativ är, som du säkerligen redan vet om iom att du nämner det, att minska/skippa koffeinet.

TWSS
2014-09-15, 23:14
Halvera, och du skulle säkert få ut lika mycket av träningen i form av välmående etc. Om inte annat skulle det kanske vara värt att slippa illamåendet av att träna så pass länge.
Så fråga dig vad du vill få ut av träningen. Är det illamående tränar du korrekt i nuläget. Är det resultat klarar du dig med klart kortare pass.
Ett annat alternativ är, som du säkerligen redan vet om iom att du nämner det, att minska/skippa koffeinet.

Missade gårdagens pass, men ville inte skära ner på volymen ... Så slog ihop 2 3-splitt pass helt enkelt xD

Ja kanske kan hjälpa att ta en paus från koffeinet. Slutade träna för. 3 timmar sen och mår fortfarande illa*spy*
Mvh!

Tomas Tryffel
2014-09-15, 23:22
Missade gårdagens pass, men ville inte skära ner på volymen ... Så slog ihop 2 3-splitt pass helt enkelt xD

Ja kanske kan hjälpa att ta en paus från koffeinet. Slutade träna för. 3 timmar sen och mår fortfarande illa*spy*
Mvh!

Du tar inte missad träning genom att dubbla nästa pass på det där viset. På lång sikt, som man skall se sin träning, spelar ett missat pass, om man ändå tränar några dagar i veckan, tämligen liten roll. Missade du ben dagen kan du kanske slänga in några set böj, men ta det inte till extremer. Se "otränat" pass istället som en boost och att det kanske är extra roligt att köra det normallånga efterföljande passet istället för att dumdristigt göra dig själv illamående i något slags straff-pass.

shut teh face
2014-09-16, 07:50
Det gjorde jag också, och även under träningen, framförallt på benpass.
Det löste jag genom att träna på fastande mage, på morgonen.

Det har också underlättat genom att jag fått en bättre kondition genom intervaller osv. Möjligtvis blir det lättare för kroppen att syresätta musklerna vid hård belastning. Så numer måste jag inte träna på morgonen, men jag gör det ändå..

Påverkar kanske att jag kör superset och kör alltid två övningar åt gången, alltså blir den enda vilan när man transporterar sig till nästa övning.

Loke
2014-09-16, 08:19
Generellt är ju illamående ett tecken på att man inte är vältränad nog att träna så hårt som man gör. Att göra passen mindre hårda är mitt tips. Det går att träna mycket hårt även med pass som i sig inte är så hårda.

Höj frekvensen. Sänk vikterna. Testa att laborera med hög volym kontra tunga vikter. Testa att lägga mer tonvikt på isolerande övningar.

Tänk på att hur hårt du än tränar så tar det ändå många år att bli stor och stark. Träning som ger resultat är alltså träning som man vill fortsätta göra dag ut och dag in i många år.

Men jag vet hur det är, jag har också kört megapass, varit nära att svimma, spytt, svept en prottedrink och sen kört några set till. Man har märkt att ju hårdare man tränar, desto bättre resultat får man, och man antar att det innebär att den som gjorde det hårdaste passet också gjorde det bästa passet. Så här i efterhand kan jag tyvärr meddela att dom passen gav mycket lite... Förutom kanske att lära mig att jättehårda pass inte är det samma som bra träning.

MentalogisT
2014-09-16, 08:24
Bra skrivet!

TWSS
2014-09-16, 09:55
Bara de att jag gillar att träna hårt och länge, svårt att ta sig ifrån gymmet.. Hittar typ på smågrejjer jag kan göra bara för att stanna lite längre lol. Sen känslan när man failar i rodd t.ex är så skön, man känner verkligen hur hela ryggen ger upp, vettefan, man känns psykiskt bra bara.

ARMSTARK
2014-09-16, 10:08
3 timmar! :Virro Splitta mer, dra ner till 1 timmes pass. Då kommer du kunna träna oftare och hårdare.

phatboi
2014-09-16, 10:09
Bara de att jag gillar att träna hårt och länge, svårt att ta sig ifrån gymmet.. Hittar typ på smågrejjer jag kan göra bara för att stanna lite längre lol. Sen känslan när man failar i rodd t.ex är så skön, man känner verkligen hur hela ryggen ger upp, vettefan, man känns psykiskt bra bara.

Ja, träning är kul. Men tänk på att om du mår illa flera timmar efter är ju något fel. Antingen äter du för mkt för nära inpå träningen, du tar för mkt koffeintabletter eller helt enkelt tränar mkt mer än din kropp klarar av.

Tänk också på att du växer när du käkar och vilar. Inte på gymmet. Tränar man rätt så kan man uppnå "mikrotrauma" på muskelfibrerna på 30-60 minuter. Sen är det viktigt att sköta återhämtningen rätt för att växa. Man behöver inte va på gymmet i flera timmar varje dag.

Tränar man för mycket och inte låter kroppen återhämta sig riskerar man dessutom att få motsatt effekt - dvs. kroppen kan inte återhämta sig tillräckligt för att växa. Nu säger jag inte att det är det du gör, men tänk på att mer inte alltid är bättre. Speciellt om du mår illa i timmar.

TWSS
2014-09-16, 11:36
Så sant! Kör dock oftast 3-split(PPL) och då blir inte passen så långa :)
Dock kan jag endå må illa efter benpass, men de får man väl ta?

Kör varje muskelgrupp 2ggr i veckan, lär väl va ok med återhämtning? :)

phatboi
2014-09-16, 12:02
Så sant! Kör dock oftast 3-split(PPL) och då blir inte passen så långa :)
Dock kan jag endå må illa efter benpass, men de får man väl ta?

Kör varje muskelgrupp 2ggr i veckan, lär väl va ok med återhämtning? :)

Många kör ju en P/P/L 2 gånger i veckan utan problem, men:

1. Alla är vi olika. Alla klarar inte av att hålla så hög frekvens (såvida dem inte minskar volymen och intensiteten rejält)

2. P/P/L 2 gånger i veckan är kanske inte nått man ska köra som nybörjare (om du nu är det dvs.). Kroppen är inte van vid träning och man pallar helt enkelt.

3. Kör man P/P/L så måste man se över volym och intensitet. Det är inte många som klarar att hålla hög volym, hög intensitet och hög frekvens på en och samma gång. Det är ju därför många periodiserar sin träning.


Hur som, du ska inte må illa av träningen varje gång. Alla kan ju må illa nån gång ibland om man kör extra hårt eller äter för mycket för nära inpå träningen. Men inte konstant. Då är ju nått fel.