handdator

Visa fullständig version : Salt vs Socker


Ado2000
2014-09-15, 17:52
Som vi alla vet så är överkonsumtion av vadsomhelst i princip inte bra. Men jag undrar vad är värre om man jämför mellan socker och salt.

Vad skulle vara värre att överkonsumera under en längre tid ur ett rent hälsoperspektiv och vad skulle de eventuella negativa konsekvenserna vara.

Vunnis
2014-09-15, 17:55
Pratar vi om samma dos? Och om inte, hur vill du jämföra det? *popcorn*

Ado2000
2014-09-15, 18:01
Jag vill jämföra det på det sättet att av vilket av dessa två man börjar få negativa hälsoeffekter snabbast.

King Grub
2014-09-15, 18:07
Det går inte att svara på så där generellt.

Ado2000
2014-09-15, 18:11
Oke men om vi säger såhär då. Att vi har två personer som under en period på 6 månader varav den ena äter socker varje dag och den andra salt. Såklart så äter de över det dagliga behovet. Vem av dessa kommer vara i det värre hälsoskicket efter de 6 månaderna.

King Grub
2014-09-15, 18:27
Det går inte att svara på så där generellt. Dom intagen är inte det enda som påverkar organismen. Och jag vet ingenting om den där personen.

TomasB
2014-09-15, 18:49
Jag vill jämföra det på det sättet att av vilket av dessa två man börjar få negativa hälsoeffekter snabbast.

Om detta kan göra dig lite klokare kanske:

http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sodium_intake_printversion.pdf

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Socker-/#hurmycket

I övrigt kan jag inte besvara din fråga och vill dessutom slå ett slag för gener här. Har inte genetisk predisposition för högt blodtryck och hjärt och käl-sjukdomar gissar jag att du "tål" ett högre saltintag än en person som har det...

RobinEH
2014-09-15, 21:19
Ligger på drygt 5-6g natrium per dag och trycker lågt. Äter under SLVs rekommendationer om socker. Hör av mig om 60 år och berättar om jag fortfarande lever.

maqan
2014-09-16, 19:28
Ligger på drygt 5-6g natrium per dag och trycker lågt. Äter under SLVs rekommendationer om socker. Hör av mig om 60 år och berättar om jag fortfarande lever.

Jag får också i mig omkring 6g natrium om dagen, dvs. ca 12g salt eller motsvarande två teskedar. Mitt blodtryck har legat stabilt på 110/60 de senaste åren och jag är i nuläget 28 år gammal. Så jag tror att de nivåerna natrium är riskfritt när det kommer till blodtryck såvida man inte själv upplever en direkt blodtryckshöjande effekt.