handdator

Visa fullständig version : Skippa obliquerna för smalare midja


Olloof
2014-09-15, 16:03
Har planer på att så småningom tävla i Men's Physique, och försöker därför skapa en så V-formad överkropp som möjligt. Funderar nu på att sluta träna obliquerna så att midjan blir smalare. Läst att bland annat Pontus Koskelainen gör detta. Vad tror ni om det? Kommer det påverka min bålstabilitet för mycket så att jag kommer få svårt att öka i övningar om marklyft och knäböj? Hur stor skillnad gör det för det visuella?

Sheogorath
2014-09-15, 16:22
Har man ett väldigt smalt bäcken kan man kosta på sig specifik träning av obliquerna i massabyggande syfte (och då kan det också bli riktigt snyggt), men annars är det nog som du säger kontraproduktivt. Om ditt fokus är Men's Physique så behöver du ju inte bry dig om absoluta tal i mark och böj, och öka i dem kan du förmodligen göra utmärkt utan specifik träning av obliquerna.

The Swedish Oak
2014-09-15, 16:25
Jag är inte tillräckligt insatt i dig och din fysik för att ge ett vettigt svar.

Men har du varit i tillräcklig bra form (låg fettprocent) för att veta hur välutvecklad dina "obliquer" är i nuläget? Om du strävar efter en utseendemäsig symetri borde det vara en grundförutsättning för att fatta ett beslut om du kan eller inte kan fortsätta träna obliques.

Sheogorath
2014-09-15, 16:26
Jag är inte tillräckligt insatt i dig och din fysik för att ge ett vettigt svar.

Men har du varit i tillräcklig bra form (låg fettprocent) för att veta hur välutvecklad dina "obliquer" är i nuläget? Om du strävar efter en utseendemäsig symetri borde det vara en grundförutsättning för att fatta ett beslut om du kan eller inte kan fortsätta träna obliques.

Detta är förstås också viktigt. Fett lägger sig fint över bäckenkanterna p.g.a. gravitationen och det som folk tolkar som ett brett bäcken är ibland bara ogynnsam fettinlagring. :)

Olloof
2014-09-15, 16:31
Jag är inte tillräckligt insatt i dig och din fysik för att ge ett vettigt svar.

Men har du varit i tillräcklig bra form (låg fettprocent) för att veta hur välutvecklad dina "obliquer" är i nuläget? Om du strävar efter en utseendemäsig symetri borde det vara en grundförutsättning för att fatta ett beslut om du kan eller inte kan fortsätta träna obliques.

Detta är förstås också viktigt. Fett lägger sig fint över bäckenkanterna p.g.a. gravitationen och det som folk tolkar som ett brett bäcken är ibland bara ogynnsam fettinlagring. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212645
Där är några bilder på hur jag ser ut deffad. Får ni en hyffsad bild av av hur mina obliquer ser ut?

Sheogorath
2014-09-15, 16:35
Utmärkt! Jag hade inte tränat obliquerna i ditt ställe. Du behöver fokusera på ryggvidden och obliqueträning kommer (om något - det är ju inte givet att det ger visuell skillnad) bara ge dig mer timglasform vilket kanske hade gett dig poäng på en bikini-scen, men inte på Men's Physique. ;)

Grazzafukkinrazzi
2014-09-15, 16:50
Hur stor skillnad gör det för det visuella?

Att försöka utesluta delar av magmuskulaturen tror jag snarare kommer leda till ett underutvecklat midjeparti snarare än en bättre V-form.

Det är snyggt med välutvecklade obliques om resten av fysiken hänger med.

http://2.bp.blogspot.com/-cF3Z2O6YvKA/UpGp-YhgkMI/AAAAAAAADdo/mSgSCWZCg_o/s1600/Hwang+Chul+Soon+1.jpg

Sheogorath
2014-09-15, 16:58
Jag tror de flesta håller med mig om att det där hade sett jävligt mycket bättre ut med en rak kant upp från bäckenskovlarna. Man kommer hur som helst aldrig att kunna utesluta obliqueträningen om man vill träna rectus abdominis, eftersom de gör en crunchrörelse när båda sidorna kontraherar samtidigt. Men det behöver inte betyda att man måste kötta en massa rotationer och sidböjningar.