handdator

Visa fullständig version : Politisk timeout!


filmjölk
2014-09-15, 14:02
Nu snart när krutröken efter det senaste förmodligen kommer börja lätta, funderar jag starkt på att ta en politisk timeout. Byta kanal på tvn när det diskuteras politik, försöka att inte reflektera över politiska frågor, inte diskutera politik, skippa artiklar med politiskt innehåll, och helt enkelt försöka undvika politik i minst en månad.

Jag tror jag skulle må bra av detta. Jag tror också att en hel del andra Koloiter skulle må bra av detta, vad sägs om att utropa November till en månad fri från politik? November skulle passa bra, då har folk hunnit smälta valresultatet, alla roliga småpartiers röstantal har förmodligen redovisats och den obligatoriska "Sabbar de vårt svenska Luciafirande med gangsta-rap?" som kommer i ungefär samma tappning varje år i december har inte börjat.

Vad tycker ni? Är ni med mig i att undvika politik hela november?

Latissimus Dorsi
2014-09-15, 14:28
Gud ja, tänkte på det men ja definitivt orkar verkligen inte.

Alexton
2014-09-15, 14:32
Låter som en utmärkt plan. Känner att det varit alldeles för mycket politik och hemskt lite nöje.
För att fira starten av politikfria september så ska jag handla en flaska vin och ett par ostar, som alla vet är politik och alkohol en värdelös kombination.

spoon
2014-09-15, 14:38
Im on like donkey kong.

Hackenschmidt
2014-09-15, 14:51
Jag kör politisk timeout året om numera, efter ett övervägande av hur mycket jag får ut av att läsa på och diskutera politik.
Avkastningen är löjligt liten, sett till tidsmässiga och känslomässiga involvering som det skapar.
I slutändan sitter jag där med information som har filtrerats genom ett hav skit, fyllt av mina egna och andras partiska idéer , propaganda, osämja, smutskastning och skitsnack. Detta medan jag inte ens med snigelfart har närmat mig någon slags objektiv kunskap. :krampus

XXXL
2014-09-15, 14:58
Jag pratar aldrig politik förutom kring val (1 gång vart 4e år räcker), och i November är valet är sedan länge så ja jag är med dig filmjölk!

Jawi
2014-09-15, 15:00
Men det är ju i november det smäller igen, det kan inte ignoreras! Politik 24/7.

Snubben
2014-09-15, 15:02
Jag kör politisk timeout året om numera, efter ett övervägande av hur mycket jag får ut av att läsa på och diskutera politik.
Avkastningen är löjligt liten, sett till tidsmässiga och känslomässiga involvering som det skapar.
I slutändan sitter jag där med information som har filtrerats genom ett hav skit, fyllt av mina egna och andras partiska idéer , propaganda, osämja, smutskastning och skitsnack. Detta medan jag inte ens med snigelfart har närmat mig någon slags objektiv kunskap. :krampus

We agree on the agreeing!

Evankhell
2014-09-15, 15:03
And you have my bow!

Agitator
2014-09-15, 15:04
Jag engagerar mig knappt personligen.

Det är bara tidpunktens agenda som diskuteras helt enkelt. Det är vad samhället handlar om för stunden, och då diskuteras det. Dock gör jag inget aktivt val att inte bli för personligt anknuten till det hela.

Så det tär inget alls på mig att diskutera politik eller valfri agenda i samhället för stunden.

Vid budgetförslaget kommer det hela blossa upp igen! Ses där och då!

eternallord
2014-09-15, 15:31
http://s2.quickmeme.com/img/a6/a6c4af356ddeecde848a3cbbdd5ae01bc79e4604828cd97057 efe3f1b8725265.jpg

Exdiaq
2014-09-15, 15:33
Kommer fortsätta försöka undvika det i den mån jag kan, d.v.s sluta följa personer som upprepar sig/postar allt för mycket på FB, inte titta på TV, inte läsa tidningar och hålla mig borta från politiska sammanhang. Men det är tufft att undvika det helt och hållet.

LoveMachine
2014-09-15, 18:27
Nej för fan, politik året om. Lämna bara det där slemmiga politikerna och deras partier utanför så blir allt så bra. Problemet med valet är all partipolitik och då tappar befolkningen i genomsnitt 20 i IQ jämfört med när man pratar sakfrågor.

Bubblan84
2014-09-15, 18:36
Ja, nu är jag trött på politik.

Fordon
2014-09-15, 18:51
Nej. Jag närhelst jag känner för att ta upp något som rör det politiska planet så gör jag det. Vare sig det är utanför kolozzeum eller ej.

Det är pga sånt här som folk inte har koll på politik. Orsaken till att det är tråkigt. Att man inte fattar något, osv. Man är generellt alldeles för oengagerad (sparkar in öppna dörrar nu känner jag..)

cero
2014-09-15, 21:44
Vafan det är ju nu det blir spännande..?

Kommer följa regeringskaoset väldigt noga.

Diomedea exulans
2014-09-15, 21:46
Nej. Jag börjar inse att det finns massor av humor i politik. Jag är sugen på att sätta mig in i politik så jag kan göra skämtteckningar om det sen.

Exdiaq
2014-12-07, 15:53
Bump.

Knappt har beskedet om nyval kommit innan pro-/anti-SD-cirkusen dragit igång med ny kraft i sociala medier. Oftast har jag inte tid att hänga på sociala medier, forum m.m. men de dagar jag har tid för det läggs en stor del av tiden åt att sluta följa personer, bli irriterad över korkade inlägg som sipprar in i sammanhang där de inte är relevanta o.s.v.

Hoppas att fler börjar tänka efter före och ställer sig frågan vad de hoppas kunna uppnå med att dela det där inlägget eller skriva den där kommentaren när de ändå bara är en av tusentals andra som gör exakt samma sak på daglig basis.

Olegh
2014-12-07, 15:58
Har bakbundit mina egna händer, men jag tycker det är mer än lovligt komiskt att just du manar till avhållsamhet.

Exdiaq
2014-12-07, 16:05
Har bakbundit mina egna händer, men jag tycker det är mer än lovligt komiskt att just du manar till avhållsamhet.

Det gör jag inte heller. Manar till att hålla det på rätt plats. Tyckte inte att det var befogat att skapa en ny tråd utan denna fick duga.

Politik-trådarna är rätt plats. Allmänna bilder-tråden och liknande är inte det.
FB-grupper tillägnade specifikt ämne är rätt plats. Att förpesta andra grupper och andra personers feed är inte det.

Olegh
2014-12-07, 16:11
Jaja, var sak har sin plats. Tyckte inte det framgick särskilt tydligt och läste det som förtäckt kritik riktad mot alla oss idioter här på kolo.

ducedo
2014-12-07, 16:15
Använder du Twitter så är Tweetbot fantastiskt. Gör det möjligt att dölja alla tweets från utvalda personer och tweets med specifika nyckelord/hashtags.

Tricce
2014-12-07, 20:22
Bump.

Knappt har beskedet om nyval kommit innan pro-/anti-SD-cirkusen dragit igång med ny kraft i sociala medier. Oftast har jag inte tid att hänga på sociala medier, forum m.m. men de dagar jag har tid för det läggs en stor del av tiden åt att sluta följa personer, bli irriterad över korkade inlägg som sipprar in i sammanhang där de inte är relevanta o.s.v.

Hoppas att fler börjar tänka efter före och ställer sig frågan vad de hoppas kunna uppnå med att dela det där inlägget eller skriva den där kommentaren när de ändå bara är en av tusentals andra som gör exakt samma sak på daglig basis.

Precis just det där som fick mig att sluta hänga på tex facebook.

Exdiaq
2014-12-07, 20:32
Precis just det där som fick mig att sluta hänga på tex facebook.

Bra sätt att kommunicera via chatten och finns ett par grupper som jag följer och har nytta utav. Annars hade jag avslutat kontot.

Sniggel
2014-12-07, 21:42
Precis just det där som fick mig att sluta hänga på tex facebook.

+1000
En av de stora anledningarna för mig också. Min mentala hälsa har förbättrats nåt enormt sen jag slutade hänga på fejjan.

Morty
2014-12-07, 21:54
Väldigt gärna timeout från parlamentarisk politik. Står fan inte ut.

bubbs
2014-12-07, 22:27
Jag tänkte först att "ok nyval nu kör vi" men har efter bara ett par dagar börjat fundera på att kapa banden till Facebook fram till april. En funktion att stänga av nyhetsflödet fullt ut och bara ta emot PM hade varit skön.

Nattljus
2014-12-08, 06:14
Nyvalet är ju faktiskt inte officiellt utlyst ännu. Det blir det inte förrän den 29:e. Vi kanske kan hoppas att de ändrar sig?

http://www.svd.se/Bilder/Artikelbilder/4166937.svd/binary/z/Berglins.jpg

Diomedea exulans
2014-12-08, 08:47
Jag tänkte först att "ok nyval nu kör vi" men har efter bara ett par dagar börjat fundera på att kapa banden till Facebook fram till april. En funktion att stänga av nyhetsflödet fullt ut och bara ta emot PM hade varit skön.

I min mobil dyker det upp meddelanden när nån skriver PM till mig, så där kan man ta emot PM utan att gå in på "resten" av Facebook. Jag använder nån Messenger-tjänst.

Tyrwing
2014-12-08, 10:28
Jag tänkte först att "ok nyval nu kör vi" men har efter bara ett par dagar börjat fundera på att kapa banden till Facebook fram till april. En funktion att stänga av nyhetsflödet fullt ut och bara ta emot PM hade varit skön.

Vi behöver ändå bara PM ;)

Orkar inte ens kolla i nyhetsflödet längre, håller mig bara till SL/Skol-relaterade grupper. Ändå håller folk på och bjuder in mig till massa trams-evenemang angående valet.