handdator

Visa fullständig version : Ständigt gäspande


Bjern
2014-09-15, 11:33
Tjena,

Lite osäker vart denna tråd hör hemma, men sätter en chansning här.

Till ämnet då. Tänkte höra om det är fler än jag som ständigt gäspar under träningen? Någon som vet vad det beror på?

Äter en bra bit över balans och sover minst 8h per natt. Ska dock tilläggas att det ofta blir värre när jag deffar.

dodie
2014-09-15, 11:37
Jag gäspar också hela tiden, musklerna kanske snor all syre i kroppen så man försöker gäspa i sig mer ;P

King Grub
2014-09-15, 11:41
Hjärnan blir varm vid fysisk ansträngning och gäspningar kyler ner den.

Bjern
2014-09-15, 11:44
Hjärnan blir varm vid fysisk ansträngning och gäspningar kyler ner den.

Så det är alltså vanligt att man gäspar under träning? Alla blir ju irriterade på mig. Har du någon spännande artikel ämnet?

King Grub
2014-09-15, 11:47
Kyler man ned huvudet (och därmed hjärnan) med is, slutar man gäspa.

http://www.epjournal.net/wp-content/uploads/ep0592101.pdf

This report adds to accumulating research suggesting that the underlying mechanism for yawning, both spontaneous and contagious, is involved in brain thermoregulation.

Physiology & Behavior. Volume 130, 10 May 2014, Pages 145–148.

XXXL
2014-09-15, 11:51
Så det kanske inte vore så dumt att köra huvudet under vattenkranen en stund?

Bjern
2014-09-15, 11:52
Kyler man ned huvudet (och därmed hjärnan) med is, slutar man gäspa.

http://www.epjournal.net/wp-content/uploads/ep0592101.pdf



Physiology & Behavior. Volume 130, 10 May 2014, Pages 145–148.

Intressant! Får andas genom näsan då, alternativt gå runt med en vattenflaska tryckt mot pannan.

Armed Dingo
2014-09-15, 17:52
Trådkapning här men vill inte starta ny tråd för så litet ämne... Jag nyser i mitt sovrum hela tiden. Borde jag köpa en dammsugare? Det är inget skämt då jag är nyinflyttad och inte äger en dammsugare. Undrar bara om det antagligen beror på damm.

MikaelB
2014-09-15, 18:37
Trådkapning här men vill inte starta ny tråd för så litet ämne... Jag nyser i mitt sovrum hela tiden. Borde jag köpa en dammsugare? Det är inget skämt då jag är nyinflyttad och inte äger en dammsugare. Undrar bara om det antagligen beror på damm.

:MrT: Vad talar emot att köpa en?

Zeritho
2014-09-15, 18:52
Då jag jobbade på ett sågverk, var det apvarmt vissa dagar, dessa dagar gäspade jag så mycket att jag fick ont i käken :P

Zeritho
2014-09-15, 18:57
Trådkapning här men vill inte starta ny tråd för så litet ämne... Jag nyser i mitt sovrum hela tiden. Borde jag köpa en dammsugare? Det är inget skämt då jag är nyinflyttad och inte äger en dammsugare. Undrar bara om det antagligen beror på damm.

Kolla med fingret, är det dammigt? Då bör du skaffa en dammsugare eller något annat som tar bort damm, då man nyser av små partiklar.

Armed Dingo
2014-09-15, 19:37
Vågar inte undersöka saken men eftersom jag öppnat ett tiotal IKEA kartonger härinne så lär det vara en hel del.

Att lägga pengar på dammsugare kan vara det sista jag vill göra. Då köper jag hellre trisslotter för alltihop, och jag gillar inte trisslotter. Dessutom kommer jag flytta om ett halvår och om jag delar kostnaden med min roomie så blir det problem då.. Gaah.

Zeritho
2014-09-15, 19:40
Vågar inte undersöka saken men eftersom jag öppnat ett tiotal IKEA kartonger härinne så lär det vara en hel del.

Att lägga pengar på dammsugare kan vara det sista jag vill göra. Då köper jag hellre trisslotter för alltihop, och jag gillar inte trisslotter. Dessutom kommer jag flytta om ett halvår och om jag delar kostnaden med min roomie så blir det problem då.. Gaah.

Tips!
Blöt toapapper eller en vanlig trasa och torka golvet med, tar lite tid men kostar i stort sett inget. (Tips från student)

caro
2014-09-15, 20:22
Vågar inte undersöka saken men eftersom jag öppnat ett tiotal IKEA kartonger härinne så lär det vara en hel del.

Att lägga pengar på dammsugare kan vara det sista jag vill göra. Då köper jag hellre trisslotter för alltihop, och jag gillar inte trisslotter. Dessutom kommer jag flytta om ett halvår och om jag delar kostnaden med min roomie så blir det problem då.. Gaah.

Du ska inte städa alls på ett halvår? Eller ägna dig åt pre-dammsugar-städning kanske? Sopkvast och såpskura? :D

upperkatt
2014-09-15, 20:37
Hjärnan blir varm vid fysisk ansträngning och gäspningar kyler ner den.

Jag har hört något om att när små barn (spädbarn) skriker, så kan det en av anledningarna vara just för att kyla ner sig. Kan det ligga något i det då?

Animalisk
2014-09-15, 20:39
Borde inte drickandet av vatten hjälpa till lite med nedkylning, jag dricker rätt mycket under ett pass och går aldrig omkring och gäspar. Det kyler väl iof inte ner hjärnan specifikt.