handdator

Visa fullständig version : Tjenare! Start för träning. 17år.


TKb
2014-09-15, 00:37
Hej halloj Kolozzeum!
Tobias är namnet här. :)
Jag är en glad grabb på 17 vårar gammal. Blir 18 i Januari.
Har tänkt mig att börja träna på ett gym så snart som imorgon!
Anledningen till detta kommer här nedan :

Jag är inte nöjd med mig själv då jag är snart 18 år och är 190cm lång och är över 3 siffrigt på vågen. Vägde mig i lördags och då stod den på 108kg.

Som sagt jag är inte nöjd med mig själv och vill själv skapa en förändring innan det blir försent och man kollapsar eller något.
Vad rekommenderar ni för en "nybörjare" för träning?
Går i skola ifrån 8-14/15 varje dag. Äter ett mål skolmat där man får äta vad som bjuds(självklart kan jag välja bort potatis osv för sallad.). Förr åt jag snabbmat (max, mcdonalds, pizza osv) ca 2 gånger i månaden, men det är slut med sådant nu!
Har slutat äta godis och chips, och slutat med läsk. Gått bra i ca 1 vecka sen jag bestämde mig.

Imorgon ska jag gymma direkt efter skolan, har ca 1.5h på mig då jag sedan ska iväg på dop, annars har jag all tid i världen!
Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Springa på band? eller gå direkt in på gymma? Jag är öppen för alla tips och allt är uppskattat! :)

Tack på förhand Kolozzeum!

Mvh

Tobias! :)

Toastmastah
2014-09-15, 01:07
Jag antar att du syftar till att börja träna mer än just imorgon. Jag skulle rösta för SL 5x5, Det är relativt enkelt med så få övningar som är dem grundläggande. Passen går snabbt att genomföra och det blir inte överväldigande på en gång. Bli inte avskräckt av knäböj varje pass för det klarar man.

Finns en klistrad tråd här om SL5x5, kan vara värt att kika på. Du kan också leta fram SL5x5-appar i telefonen som jag sett är till stor användning. Öka vikterna såsom man ska enl. programmet så kommer det bli skitbra.

Jag har precis som du vägt mer än vad jag bör och för mig funkade LCHF helt suveränt i samband med träning. Gick ner i vikt i bra tempo och det var tack vare god koll på kalorier och regelbunden träning. Så LCHF + SL5x5 till en början skulle jag rösta för. Bäst är att prova olika program och ev. dieter för att hitta det som passar en bäst, men så här tycker jag.

TKb
2014-09-15, 01:14
Jag antar att du syftar till att börja träna mer än just imorgon. Jag skulle rösta för SL 5x5, Det är relativt enkelt med så få övningar som är dem grundläggande. Passen går snabbt att genomföra och det blir inte överväldigande på en gång. Bli inte avskräckt av knäböj varje pass för det klarar man.

Finns en klistrad tråd här om SL5x5, kan vara värt att kika på. Du kan också leta fram SL5x5-appar i telefonen som jag sett är till stor användning. Öka vikterna såsom man ska enl. programmet så kommer det bli skitbra.

Jag har precis som du vägt mer än vad jag bör och för mig funkade LCHF helt suveränt i samband med träning. Gick ner i vikt i bra tempo och det var tack vare god koll på kalorier och regelbunden träning. Så LCHF + SL5x5 till en början skulle jag rösta för. Bäst är att prova olika program och ev. dieter för att hitta det som passar en bäst, men så här tycker jag.

Ja jag menar långsiktig träning! :)
Och det låter intressant, vad är SL5x5? Kan du skicka en länk? Skulle vara toppen! :)

Toastmastah
2014-09-15, 01:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Som sagt, finns klistrad i detta forum :P

TKb
2014-09-15, 01:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Som sagt, finns klistrad i detta forum :P

Har läst hela tråden nu, ser ut att vara något!
Men 5x5 det är 5reps X 5 gånger? alltså 25 i totalt? Eller är jag bara efterbliven nu?..

Toastmastah
2014-09-15, 03:03
Precis som du säger. 5 set, 5 reps i varje set, vila 1,5 mellan varje set. Svårare än så är det inte :) När du klarat 5 set med 5 reps i varje så höjer du vikt enl. schemat.

Donvigo
2014-09-15, 05:32
Kan bara hålla med föregående talare. SL5x5 är och varit ypperligt även för mig. Passen kan kännas korta i början, men tro mig.. Dem blir fort över 90 minuter långa när du börjar träna på högre vikter / vikter nära ditt Max. Då även vilan mellan seten måste vara 3+ min för att orka resterande set.

Angående knäböj, som nog säkert kan vara den mest avskräckande övningen, så säger jag bara.. Ha tålamod! Är du inte född rörlig så kommer det ta tid att stretcha/öva dig till "djupa knäböj". Att först sikta på parallellt lår med golvet är bra, men övning ger färdighet som sagt!

Super Squat Hip Sequence pre-workout med Kelly Starrett är värt att kolla in om du behöver hjälp med stretch för knäböj. Denna övning hjälper med den så kallade höftböjarn. Jag själv kör denna (något förkortad) efter uppvärmningen(cykel exempelvis) varje pass. Efter sådär 2 månader av stretching före knäböj märker jag skillnaden!

Mitt råd är; filma dig själv! Tränar du själv är det en jätte boost att studera ditt lyft efteråt och finslipa på allt som kunde blivit bättre. Speciellt övningar där du fortfarande är i utvecklingsfas. Eller bara njuta av att du gjorde ett felfritt lyft.

Sedan kan jag inte annat än att tipsa om Styrkelabbet.se. Mycket god läsning för den som vill lyfta tungt. Har själv fått mycket lärdom och i princip all motivation till att brinna för styrketräning. Finns allt från tips på kost till övningar(utförande) / program.

Träna hårt, men kontrollerat! Tekniken går alltid före! Att se bananrygg på någon som lyfter 150 kg marklyft gör ont... Sänk då hellre vikten och gör rätt!

F Ultra
2014-09-15, 06:32
Och bli inte rädd om du får sådan träningsvärk av första knäböjspasset att du knappt kan gå resten av veckan. Andra passet kommer inte att generera något liknande trotts tyngre vikt.

TKb
2014-09-15, 12:38
Kan bara hålla med föregående talare. SL5x5 är och varit ypperligt även för mig. Passen kan kännas korta i början, men tro mig.. Dem blir fort över 90 minuter långa när du börjar träna på högre vikter / vikter nära ditt Max. Då även vilan mellan seten måste vara 3+ min för att orka resterande set.

Angående knäböj, som nog säkert kan vara den mest avskräckande övningen, så säger jag bara.. Ha tålamod! Är du inte född rörlig så kommer det ta tid att stretcha/öva dig till "djupa knäböj". Att först sikta på parallellt lår med golvet är bra, men övning ger färdighet som sagt!

Super Squat Hip Sequence pre-workout med Kelly Starrett är värt att kolla in om du behöver hjälp med stretch för knäböj. Denna övning hjälper med den så kallade höftböjarn. Jag själv kör denna (något förkortad) efter uppvärmningen(cykel exempelvis) varje pass. Efter sådär 2 månader av stretching före knäböj märker jag skillnaden!

Mitt råd är; filma dig själv! Tränar du själv är det en jätte boost att studera ditt lyft efteråt och finslipa på allt som kunde blivit bättre. Speciellt övningar där du fortfarande är i utvecklingsfas. Eller bara njuta av att du gjorde ett felfritt lyft.

Sedan kan jag inte annat än att tipsa om Styrkelabbet.se. Mycket god läsning för den som vill lyfta tungt. Har själv fått mycket lärdom och i princip all motivation till att brinna för styrketräning. Finns allt från tips på kost till övningar(utförande) / program.

Träna hårt, men kontrollerat! Tekniken går alltid före! Att se bananrygg på någon som lyfter 150 kg marklyft gör ont... Sänk då hellre vikten och gör rätt!


Tack för ett bra svar, Hade turen och fick med en kompis ifrån klassen. så vi är två just nu! :)
Började med att springa som uppvärmning, för att sedan köra bröst och vader!
Imorgon är det vila och sen blir det gymmet på ons-tors-fre!

Ozziking
2014-09-15, 13:47
Tack för ett bra svar, Hade turen och fick med en kompis ifrån klassen. så vi är två just nu! :)
Började med att springa som uppvärmning, för att sedan köra bröst och vader!
Imorgon är det vila och sen blir det gymmet på ons-tors-fre!

Skulle du inte köra SL?

Krutpaket
2014-09-15, 14:24
Skulle du inte köra SL?

Det är inte lika opti :P

TKb
2014-09-15, 18:42
Skulle du inte köra SL?

Jo, Men ville köra ett pass med honom bara!
Har ni rekommendationer för proteinpulver osv?

TKb
2014-09-15, 18:45
Det är inte lika opti :P

Frågan om Proteinpulver går till dig med!

Krutpaket
2014-09-15, 19:03
När det gäller protein så kvittar det egentligen. De flesta har ungefär lika mycket protein per portion. Det som varierar är smaken. Optimal nutritions gold standard är jäkligt bra enligt mig. Men nu för tiden kör jag på smart sups eftersom det är billigast. Smakar helt ok faktiskt.

Donvigo
2014-09-15, 19:04
Proteinpulver kan ibland vara ett bra tillskott upptill all vanlig kost, men i första hand är det bra mat som gäller.

Man får inte tro att proteinpulver kommer göra dig stark eller dylikt. Hård träning gör dig stark. Att det sen kan hjälpa med det lilla extra är ju mer eller mindre bevisat. Inte minst väldigt smidigt att ha med till gymmet. Visst kan du ta med en liter mjölk och hälla i dig, men i slutändan kommer det till: Det är väldigt smidigt och bekvämt med proteinpulver.

Eftersom du är i en annan situation än mig där du vill ligga på kaloriunderskott för att minska i vikt samtidigt som du vill få i dig tillräckligt med protein för att bygga muskler (någonstans 2g protein/kroppsvikt). Medans jag försöker ligga på något överskott för att lägga på mig..

TKb
2014-09-16, 17:47
Vad tycker ni om fettförbrännare? Fungerar dem?

Krutpaket
2014-09-16, 17:51
Vad tycker ni om fettförbrännare? Fungerar dem?

Nej. Skitprodukter som bara kostar pengar. Innehåller oftast koffein och lite annat skit. Vill du gå ner i vikt så deff.

TKb
2014-09-16, 18:45
Nej. Skitprodukter som bara kostar pengar. Innehåller oftast koffein och lite annat skit. Vill du gå ner i vikt så deff.

Tack för snabbt svar!
Är redan på deff och har varit i ca 5 dagar (kort ja, men det är en början!) :)

Richter
2014-09-16, 20:42
Jag vet att det är ett spännande ämne med proteinpulver och kosttillskott, men lägg din energi på att bli starkare i basövningarna. Träna igenom hela kroppen 2-3 gånger per vecka. Jag tror att SL 5x5 hade varit en väldigt bra start för dig. Du kan bicepscurla och träna vader och sånt efter du har gjort SL5x5-passet, om du vill det.

Filma gärna dig själv när du tränar basövningarna, dels för egen granskning men även för att ladda upp här på forumet och be om hjälp.

Och lycka till med din träning. Om några år kommer du se tillbaka och tappa hakan över din utveckling. :)

TKb
2014-09-17, 20:16
Jag vet att det är ett spännande ämne med proteinpulver och kosttillskott, men lägg din energi på att bli starkare i basövningarna. Träna igenom hela kroppen 2-3 gånger per vecka. Jag tror att SL 5x5 hade varit en väldigt bra start för dig. Du kan bicepscurla och träna vader och sånt efter du har gjort SL5x5-passet, om du vill det.

Filma gärna dig själv när du tränar basövningarna, dels för egen granskning men även för att ladda upp här på forumet och be om hjälp.

Och lycka till med din träning. Om några år kommer du se tillbaka och tappa hakan över din utveckling. :)

Tack så mycket!! :))

tankoovich
2014-09-17, 22:05
Flikar in här och tycker verkligen att du ska lyssna på alla kunniga människor som svarat dig.
Satsa på SL 5x5, jag körde det när jag var ny på gymmet och det gav mig stora ökningar. Sen rekommenderar jag dig att läsa igenom denna tråd: Deff - en guide. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) Där får du svar på allt du behöver veta om optimal viktnedgång! ;)

Lycka till, jag tror detta kommer gå galant! :D

TKb
2014-09-24, 23:43
Flikar in här och tycker verkligen att du ska lyssna på alla kunniga människor som svarat dig.
Satsa på SL 5x5, jag körde det när jag var ny på gymmet och det gav mig stora ökningar. Sen rekommenderar jag dig att läsa igenom denna tråd: Deff - en guide. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) Där får du svar på allt du behöver veta om optimal viktnedgång! ;)

Lycka till, jag tror detta kommer gå galant! :D

Är inne på andra veckan på gymmet och det är riktigt skönt, vill testa SL 5x5 men min "gym partner" har ett annat schema som vi följer..

Vad tycker du/ni om protein pulvet? Och jag som inte äter fisk, kan Omega 3 tabletter va bra för mig? :)

illiaca
2014-09-25, 00:17
Är inne på andra veckan på gymmet och det är riktigt skönt, vill testa SL 5x5 men min "gym partner" har ett annat schema som vi följer..

Vad tycker du/ni om protein pulvet? Och jag som inte äter fisk, kan Omega 3 tabletter va bra för mig? :)

Du får övertala honom om SL 5x5s förträfflighet eller eventuellt muta honom så ni kan köra samma program. Hur tränar ni nu?

protein pulver är bra men den stora delen av protein-intaget får du genom maten så fokusera på den.

Dock förstår jag ju att du kikar på kosttillskott för tja.. det gör man ju i starten :d. Mina erfarenheter; Protein-pulver/Kreatin är sjysst. Vissa använder PWOs men jag dricker hellre kaffe. fettförbrännare är bara hokus pokus och industrin är enorm och vill bara tjäna pengar på dig hehe.

Omega 3 är sjysst!

over and out.

HerrLuta
2014-09-25, 06:59
Vad kul att du har kommit igång med träningen!

Håller med många av föregående talare. Satsa på SL 5x5 till en början och lär dig basövningarna. Tipset om att filma som du fick borde du verkligen ta till dig av då du kan få jättemycket bra feedback på forumet. Kanske låter tråkigt men skynda långsamt i början och lär dig att utföra övningarna rätt :)

Lycka till :thumbup:

TKb
2014-09-28, 00:35
Du får övertala honom om SL 5x5s förträfflighet eller eventuellt muta honom så ni kan köra samma program. Hur tränar ni nu?

protein pulver är bra men den stora delen av protein-intaget får du genom maten så fokusera på den.

Dock förstår jag ju att du kikar på kosttillskott för tja.. det gör man ju i starten :d. Mina erfarenheter; Protein-pulver/Kreatin är sjysst. Vissa använder PWOs men jag dricker hellre kaffe. fettförbrännare är bara hokus pokus och industrin är enorm och vill bara tjäna pengar på dig hehe.

Omega 3 är sjysst!

over and out.


Tack för svar!
Vi kör uppvärmning i ca 15min på bandet innan alla pass, sedan i följd utav tri/biceps på måndagar.
onsdagar kör vi samma uppvärmning i följd utav rygg/axlar.
Torsdag morgon kör vi Bröst/mage och Torsdag eftermiddag kör vi Ben!
^ I kort vårat schema!

TKb
2014-09-28, 00:36
Vad kul att du har kommit igång med träningen!

Håller med många av föregående talare. Satsa på SL 5x5 till en början och lär dig basövningarna. Tipset om att filma som du fick borde du verkligen ta till dig av då du kan få jättemycket bra feedback på forumet. Kanske låter tråkigt men skynda långsamt i början och lär dig att utföra övningarna rätt :)

Lycka till :thumbup:

Tycker detsamma, riktigt skönt att hålla igång!
Svarade med vårat schema här över, får ge han förslaget om SL 5x5 och se vad han kommer tycka om det!

Morty
2014-09-28, 07:14
Läs på kolozzeum varje dag så löser det sig (Y).

Själv tycker jag att 5/3/1 full body routine eller Bill Starr/Madcow 5x5 är niceare än SL5x5.

Tips: google är din vän. Förstår att det mest är bokstäver jag skrivit där.

Shqypnia
2014-09-28, 09:53
Det verkar som att din vän är den typiske "disco-gymmaren". Det är nog de flesta i början, mer eller mindre. Nu har du möjlighet att få oändlig god feedback (vilket du också fått) från start (via Kolo) då tycker jag du ska utnyttja det.

TKb
2014-09-28, 21:12
Läs på kolozzeum varje dag så löser det sig (Y).

Själv tycker jag att 5/3/1 full body routine eller Bill Starr/Madcow 5x5 är niceare än SL5x5.

Tips: google är din vän. Förstår att det mest är bokstäver jag skrivit där.

Försöker så ofta jag kan! och ja, blev mest bokstäver där ja ;)

TKb
2014-09-28, 21:13
Det verkar som att din vän är den typiske "disco-gymmaren". Det är nog de flesta i början, mer eller mindre. Nu har du möjlighet att få oändlig god feedback (vilket du också fått) från start (via Kolo) då tycker jag du ska utnyttja det.

Alla som har svarat är riktigt underbara, även om jag inte följt tipset om SL 5x5.
Hur menar du med "disco-gymmaren"? :)

oscarovegren
2014-10-01, 17:21
Om ditt mål är att gå ned i vikt så är kosten första prioritet. Bort med all ris, potatis, bröd, pasta, sötad dryck, fet mjölk, yoghurt, snacks, nötter, fet ost, smör, flingor och musli.
In med lätt mjölk, kvarg, kyckling, tonfisk, sockerfri läsk, proteinpulver, ägg, mager ost, skaldjur, fisk, mager grädde (för såser), starka kryddor och grönsaker

SimonV
2014-10-01, 17:30
du behöver inte ta bort allt som är gott. du behöver inte skaffa smaklökar som många fitness människor har som kvarg med fun light är lyx

oscarovegren
2014-10-01, 18:35
du behöver inte ta bort allt som är gott. du behöver inte skaffa smaklökar som många fitness människor har som kvarg med fun light är lyx

Tills man uppnått sin målvikt så kan man fylla ut kaloriintaget med andra goda saker så man ligger kvar på en vikt. Tills dess får man vara beredd att offra sig.

TKb
2014-10-01, 20:30
Om ditt mål är att gå ned i vikt så är kosten första prioritet. Bort med all ris, potatis, bröd, pasta, sötad dryck, fet mjölk, yoghurt, snacks, nötter, fet ost, smör, flingor och musli.
In med lätt mjölk, kvarg, kyckling, tonfisk, sockerfri läsk, proteinpulver, ägg, mager ost, skaldjur, fisk, mager grädde (för såser), starka kryddor och grönsaker

Tjenare, tack så mycket för svaret!
Har sedan i söndags (inte så länge, men en start.) valt bort ris, potatis jaa allt det du sa! däremot håller jag mig till ett glas mjölk om dagen, mellanmjölk. Får skaffa hem lättmjölk i detta fall!

TKb
2014-10-01, 20:33
du behöver inte ta bort allt som är gott. du behöver inte skaffa smaklökar som många fitness människor har som kvarg med fun light är lyx

Haha så hårt vet jag inte om jag ska gå in :)
Men kommer verkligen satsa på det och äta vad som behövs, skitsamma om det smakar skit! Vill man ha resultat då får man jobba för dem!
Har dragit ner stort på portionerna (trodde jag skulle bli vrålhungrig, men ikke, klarar mig lika fint som förut!) Men äter var 3-4 timme.

TKb
2014-10-05, 22:33
Vill bara säga att jag har tappat ca 8kg sedan jag började träna!
Visserligen så är det mycket vätskor i början, men det känns bra!
Mår allmänt bra i kroppen osv! :D