handdator

Visa fullständig version : Sd-regeringsalternativ


hurril
2014-09-14, 21:29
Du har röstat på Sverigedemokaterna men vilken regeringsform skulle du helst se?

Pollen riktar sig alltså till dig som röstat på Sd.

Rikard Jansson
2014-09-14, 21:39
Alliansen. Är mer lagd åt vänster men de verkar väldigt hejkonpejkon när det gäller att faktiskt fungera.

Arne Persson
2014-09-14, 21:45
Hoppsan jag råkade rösta här... :)

hurril
2014-09-14, 21:47
Alliansen. Är mer lagd åt vänster men de verkar väldigt hejkonpejkon när det gäller att faktiskt fungera.

Med tanke på poll-resulteten så här tidigt så verkar ni ändå ha röstat fram ett vänsteralternativ. Det alternativ som då står längst ifrån era åsikter.

Rikard Jansson
2014-09-14, 22:05
Med tanke på poll-resulteten så här tidigt så verkar ni ändå ha röstat fram ett vänsteralternativ. Det alternativ som då står längst ifrån era åsikter.

Fast det står väl 90% till alliansen?

tp_88
2014-09-14, 22:06
Väljarna väljer inte regering. Det är isåfall snarare så att det är Alliansen som väljer att släppa fram ett vänsteralternativ.

PureWhey
2014-09-14, 22:10
väljarna väljer inte regering. Det är isåfall snarare så att det är alliansen som väljer att rösta fram ett vänsteralternativ.

+1

saigon
2014-09-14, 22:10
Hur stor är chansen att Sd ansluter sig till Alliansen? Skulle ju förändra läget helt, känns som M bara har att vinna på det egentligen, förutom allt som kommer runt om kring.

Känns som det skulle vara bra iaf.

Vinter
2014-09-14, 22:25
Hur stor är chansen att Sd ansluter sig till Alliansen? Skulle ju förändra läget helt, känns som M bara har att vinna på det egentligen, förutom allt som kommer runt om kring.

Känns som det skulle vara bra iaf.

0% Det skulle vara totalt politiskt självmord för partiet.

hurril
2014-09-14, 22:37
Väljarna väljer inte regering. Det är isåfall snarare så att det är Alliansen som väljer att släppa fram ett vänsteralternativ.

Alliansen släpper fram? De är mindre än vänstersidan, Sd är varken ett vänster- eller borgarparti utan ett mittenparti enligt deras egen partiledare. Den som tidigare röstat på Alliansen för att därefter byta till Sd är givetvis med och ändrar det parlamentariska läget; denna tråd startade jag för att se om det faktiskt fans dem bland Sd-röstare som tänkt på detta tidigare.

tp_88
2014-09-14, 22:43
Alliansen släpper fram? De är mindre än vänstersidan, Sd är varken ett vänster- eller borgarparti utan ett mittenparti enligt deras egen partiledare. Den som tidigare röstat på Alliansen för att därefter byta till Sd är givetvis med och ändrar det parlamentariska läget; denna tråd startade jag för att se om det faktiskt fans dem bland Sd-röstare som tänkt på detta tidigare.
Ja, det är bara att ringa Åkesson så har de en majoritetsregering tvärt om de ger dem en viss mängd inflytande. Väljer de att inte samarbeta släpper de fram vänstersidan. De har i det här läget möjlighet att avgöra regeringsfrågan, det har inte väljarna.

hurril
2014-09-14, 22:46
Ja, det är bara att ringa Åkesson så har de en majoritetsregering tvärt om de ger honom en viss mängd inflytande. Väljer de att inte samarbeta släpper de fram vänstersidan. De har i det här läget möjlighet att avgöra regeringsfrågan, det har inte väljarna.

Väljarna har valt vänster + ett parti som kommer att lämnas fortsatt utanför. Blir raka motsatsen mot det Sd-personerna röstade på och även raka motsatsen för oss borgare. Vinnarna blir folk som V och andra totalt ansvarslösa alternativ.

Vinter
2014-09-14, 22:49
Ja, det är bara att ringa Åkesson så har de en majoritetsregering tvärt om de ger dem en viss mängd inflytande. Väljer de att inte samarbeta släpper de fram vänstersidan. De har i det här läget möjlighet att avgöra regeringsfrågan, det har inte väljarna.

Väljarna har valt alliansen på att de inte ska sammarbeta med SD. Hur stor tror du chansen är att alla dessa partiledare och riksdagsmän spottar väljarna i ansiktet och helt enkelt går emot sina vallöften?

Vad tror du skulle hända med de partierna? I så fall har vi ett läge där individuella riksdagsmänn kommer att bryta sig loss från partiet och rösta med de rödgröna i ren protest.

Det är riksdagen som bestämmer.

tp_88
2014-09-14, 22:53
Väljarna har valt vänster + ett parti som kommer att lämnas fortsatt utanför. Blir raka motsatsen mot det Sd-personerna röstade på och även raka motsatsen för oss borgare. Vinnarna blir folk som V och andra totalt ansvarslösa alternativ.
Väljarna har inte valt någon av de på förhand föreslagna regeringsbildningarna. Nu är det politikerna som bildar regering. Alliansen kan väldigt enkelt bilda en majoritetsregering, en majoritetsregering som t.ex. 33% av Moderaternas väljare vill se OAVSETT valresultat.

tp_88
2014-09-14, 22:55
Väljarna har valt alliansen på att de inte ska sammarbeta med SD. Hur stor tror du chansen är att alla dessa partiledare och riksdagsmän spottar väljarna i ansiktet och helt enkelt går emot sina vallöften?

Vad tror du skulle hända med de partierna? I så fall har vi ett läge där individuella riksdagsmänn kommer att bryta sig loss från partiet och rösta med de rödgröna i ren protest.

Det är riksdagen som bestämmer.
Jag tror väldigt få har valt Alliansen just med anledning av att de inte ska samarbeta med SD, ska du se. Märkligt isåfall med tanke på att som sagt 33% av t.ex. Ms väljare vill just det. Oavsett valresultat. Dessa väljare torde isåfall vara ytterst schizofrena.

Vallöften har brytits tidigare, vallöften kommer brytas i framtiden. SD behöver ju inte ingå i en regering, men skulle kunna vara stödparti i utbyte mot ett par hundben gissar jag.

hurril
2014-09-14, 23:00
Väljarna har inte valt någon av de på förhand föreslagna regeringsbildningarna. Nu är det politikerna som bildar regering. Alliansen kan väldigt enkelt bilda en majoritetsregering, en majoritetsregering som t.ex. 33% av Moderaternas väljare vill se OAVSETT valresultat.

Ja eller varför inte med V och Mp? Då hade Alliansen kunnat fortsätta som nu!1

Grattis till vinsten :) - synd bara att vi alla får det ni förtjänar.

Vinter
2014-09-14, 23:00
Jag tror väldigt få har valt Alliansen just med anledning av att de inte ska samarbeta med SD, ska du se. Märkligt isåfall med tanke på att som sagt 33% av t.ex. Ms väljare vill just det. Oavsett valresultat. Dessa väljare torde isåfall vara ytterst schizofrena.

Vallöften har brytits tidigare, vallöften kommer brytas i framtiden. SD behöver ju inte ingå i en regering, men skulle kunna vara stödparti i utbyte mot ett par hundben gissar jag.

33% är som bekant inte en majoritet, och fortfarande är det riksdagen som har makten. Partiet kan säga och göra vad de vill, starta en regering om de så vill. Men makten ligger fortfarande hos majoriteten av personröstade riksdagsmän.

tp_88
2014-09-14, 23:03
Ja eller varför inte med V och Mp? Då hade Alliansen kunnat fortsätta som nu!1

Grattis till vinsten :) - synd bara att vi alla får det ni förtjänar.
MP har de ju redan samarbetat med i ganska viktiga frågor, så det verkar de ju inte ha några större problem med. Jag gissar att man skulle kunna få SDs stöd utan att ge dem särskilt mycket inflytande. Det finns som bekant flera områden där de har samma eller liknande åsikter.

Säg inte ni, pl0x. Du vet inte vad jag röstat på.

hurril
2014-09-14, 23:04
MP har de ju redan samarbetat med i ganska viktiga frågor, så det verkar de ju inte ha några större problem med. Jag gissar att man skulle kunna få SDs stöd utan att ge dem särskilt mycket inflytande. Det finns som bekant flera områden där de har samma eller liknande åsikter.

Säg inte ni, pl0x. Du vet inte vad jag röstat på.

Det var faktiskt inte riktat till dig utan dem som svarat i pollen.

tp_88
2014-09-14, 23:13
33% är som bekant inte en majoritet, och fortfarande är det riksdagen som har makten. Partiet kan säga och göra vad de vill, starta en regering om de så vill. Men makten ligger fortfarande hos majoriteten av personröstade riksdagsmän.
Uppenbarligen inte. Men du skrev "Väljarna har valt alliansen på att de inte ska sammarbeta med SD." Det är inte bara felstavat (IG i svenska årskurs 4!!1) utan det är nog inte direkt avgörande för särskilt många. Återigen, 33% av Ms väljare vill oavsett valresultat samarbeta med SD. Tror du då att det är fler än 50% som hellre ger makten till S/V/MP än som ger SD lite inflytande i utbyte mot att man kan fortsätta regera? Isåfall bryr sig väljarna uppenbarligen inte om Sverige, alternativt så tycker man inte det man säger sig tycka om S/V/MPs politik.

Ja, och det är ju det jag skrivit också. Jag har skrivit att det är politikerna som avgör. Men du kan ju fråga t.ex. Federley om vilken inverkan partiet har på omröstningar i viktiga frågor.

hurril
2014-09-14, 23:19
Uppenbarligen inte. Men du skrev "Väljarna har valt alliansen på att de inte ska sammarbeta med SD." Det är inte bara felstavat (IG i svenska årskurs 4!!1) utan det är nog inte direkt avgörande för särskilt många. Återigen, 33% av Ms väljare vill oavsett valresultat samarbeta med SD. Tror du då att det är fler än 50% som hellre ger makten till S/V/MP än som ger SD lite inflytande i utbyte mot att man kan fortsätta regera? Isåfall bryr sig väljarna uppenbarligen inte om Sverige, alternativt så tycker man inte det man säger sig tycka om S/V/MPs politik.

Ja, och det är ju det jag skrivit också. Jag har skrivit att det är politikerna som avgör. Men du kan ju fråga t.ex. Federley om vilken inverkan partiet har på omröstningar i viktiga frågor.

Varifrån kommer din 33%-siffra?

tp_88
2014-09-14, 23:21
Varifrån kommer din 33%-siffra?
En Sifo som släpptes i veckan tror jag det var, det är naturligtvis ingen exakt siffra. But still.

hurril
2014-09-14, 23:22
En Sifo som släpptes i veckan tror jag det var, det är naturligtvis ingen exakt siffra. But still.

Jag såg en annan på samma tema, att 29% av nya Sd-röster kom från M och 16(?)% från S.

Agitator
2014-09-14, 23:25
Jag såg en annan på samma tema, att 29% av nya Sd-röster kom från M och 16(?)% från S.

Så det finns massa rasister hos sossarna och Moderaterna? :Virro

hurril
2014-09-14, 23:26
Så det finns massa rasister hos sossarna och Moderaterna? :Virro

Om du hade skrivit fanns så hade din spetsfundighet följt av premisserna och varit lustig. Men jag tycker att du är duktig :)

tp_88
2014-09-14, 23:27
Jag såg en annan på samma tema, att 29% av nya Sd-röster kom från M och 16(?)% från S.
Jag tror inte att du tänker på någon Sifo-undersökning. Däremot valun kanske.

http://www.svt.se/cachable_image/1410720952/svts/article2320840.svt/alternates/large/partibytare-jpg

Ytterliggare ett tecken på att en betydande andel av Alliansväljarna inte har en lika fientlig inställning till SD som deras företrädare på riksnivå har.

EDIT: Igen, menar man allvar med det man säger om S/V/MPs politik, så tycker jag att det är minst sagt svagt att inte ens förhöra sig om vad som krävs från SD för att fortsätta regera. Inte minst med tanke på undersökningen jag refererar till, samsynen på flera områden etc.

Agitator
2014-09-14, 23:27
Så sjukt svag av Alliansen att inte styra upp röran med hjälp av andra. Inga problem och kostar inte mycket alls.

Ge SD minskad invandring med några få procent, kostar knappt Alliansen något.

Men istället väljer man att släppa fram komunister och annat slask från rödgröna.

Vidrigt beteende ur vissa perspektiv helt klart.

Agitator
2014-09-14, 23:28
Om du hade skrivit fanns så hade din spetsfundighet följt av premisserna och varit lustig. Men jag tycker att du är duktig :)

Så du tror alla rasister nu lämnat S och M samt de andra partierna? :laugh::laugh::laugh::laugh:

ceejay
2014-09-14, 23:29
Besviken på Uppsala :(

Loke
2014-09-14, 23:29
Lustigt att så få SDare kom från C. Inte helt olika väljarskaror ändå..

Agitator
2014-09-14, 23:31
Hägglund nu LIVE, ingen hade kunnat förutse dessa valsiffror.

Really?


Från i somras.

http://i.imgur.com/CZvbGCd.jpg

hurril
2014-09-14, 23:31
Så du tror alla rasister nu lämnat S och M samt de andra partierna? :laugh::laugh::laugh::laugh:

Nej jag spann vidare på din vits, Agitator. Nu var du inte lika duktig men jag är säker på att du kommer att ge dig själv många fler försök.

Toni Radanov
2014-09-15, 00:39
Lustigt att så få SDare kom från C. Inte helt olika väljarskaror ändå..

Joråsåååatt...

http://cdn2.cagepotato.com/wp-content/uploads/2013/12/Al-bundy-ed-oneill-approves.gif

cofffee

Loke
2014-09-15, 01:00
Joråsåååatt...

Du behöver inte bli arg på mig för att jag associerar ditt parti med ett gäng outbildade lantisar, don't kill the messenger :)

Toni Radanov
2014-09-15, 06:29
Du behöver inte bli arg på mig för att jag associerar ditt parti med ett gäng outbildade lantisar, don't kill the messenger :)

Vaa? Nä verkligen inte, menade inte så heller även om jag nu ser att det lättast tolkas så haha! Menade snarare att jag gjorde just den övergången... ^^

Vi är minsann puckade lantisar and we prefer it that way!

Ska sandpappra mina träskor nu medan dieselvolvon (utan partikelfilter såklart) står på tomgång i 20 minuter bara för att... varm bil > miljö å drit! *troll*

Fast jag röstade C i kommunvalet såklart. Riks är en helt annan historia!

Mental
2014-09-15, 07:21
NSDAP = NyaSverigeDemokratiskaAlliansPartiet?
Låter som en given plan! ;)

BigSpawn
2014-09-15, 07:47
Hmm, jag hade en tråd om SD där jag frågade om hur trogna de som röstar SD skulle vara om ett annat etablerat parti la fram samma flyktingpolitik men den togs bort av nån anledning trots att jag tycker det är lika intressant som denna frågeställning. Gissar att det beror på vem som startar trådarna?

vart tog förresten valstråden vägen? Spanades den sönder nu när SD fick så många röster?

Mental
2014-09-15, 07:54
Hmm, jag hade en tråd om SD där jag frågade om hur trogna de som röstar SD skulle vara om ett annat etablerat parti la fram samma flyktingpolitik men den togs bort av nån anledning trots att jag tycker det är lika intressant som denna frågeställning. Gissar att det beror på vem som startar trådarna?

vart tog förresten valstråden vägen? Spanades den sönder nu när SD fick så många röster?

Valtråden är borta för att folk inte kan debattera på ett korrekt sätt, och när mängden skit i en tråd når kritisk massa så blir det för resurskrävande att städa i den och tåden åker på komposten.

Vad det gäller just dina trådar så stämmer din observation, vi tar bort ett slumpmässigt urval av inlägg och trådar som du skapar.

the_PL_man
2014-09-15, 07:55
Så sjukt svag av Alliansen att inte styra upp röran med hjälp av andra. Inga problem och kostar inte mycket alls.

Ge SD minskad invandring med några få procent, kostar knappt Alliansen något.

Men istället väljer man att släppa fram komunister och annat slask från rödgröna.

Vidrigt beteende ur vissa perspektiv helt klart.

Kom offerkoftan fram nu igen? Det är inte alliansens fel att de som röstade på SD inte tänkte på konsekvenserna av sina handlingar.

BigSpawn
2014-09-15, 07:58
I knew it! Nä jag förstår att det inte går till så men ibland undrar jag varför vissa liknande trådar får stanna medan vissa tas bort. Nu ska jag inte förstöra denna tråden mer.

Ignatius72
2014-09-15, 08:12
Så sjukt svag av Alliansen att inte styra upp röran med hjälp av andra. Inga problem och kostar inte mycket alls.

Ge SD minskad invandring med några få procent, kostar knappt Alliansen något.

Men istället väljer man att släppa fram komunister och annat slask från rödgröna.

Vidrigt beteende ur vissa perspektiv helt klart.

Det är mycket märkligt att man är så halsstarriga kring invandringen att det står över precis allt.
SD torde inte vara särskilt svårförhandlade, de vill ju in i värmen.

Mental
2014-09-15, 08:26
Det är mycket märkligt att man är så halsstarriga kring invandringen att det står över precis allt.

Så brukar jag tänka om de som röstar på SD.

Macroman
2014-09-15, 08:27
Det är mycket märkligt att man är så halsstarriga kring invandringen att det står över precis allt.
SD torde inte vara särskilt svårförhandlade, de vill ju in i värmen.

Det är inte så svårt att förstå med tanke på det gatlopp och nazistanklagelser som de berörda lär få utstå i media i all evighet.

Ignatius72
2014-09-15, 08:33
Så brukar jag tänka om de som röstar på SD.

Förvisso. Men har man ambition att styra landet och kan göra det genom att ge ett litet hundben till SD, tex att ta ner flyktingssiffrorna några procent så vore det billigt.

Oljeblixten
2014-09-15, 08:36
Förvisso. Men har man ambition att styra landet och kan göra det genom att ge ett litet hundben till SD, tex att ta ner flyktingssiffrorna några procent så vore det billigt.

Man får ju tänka på att det är Svenska folket det gäller dock. Även om det vore smidigt för att styra landet kan du säkert föreställa dig löpsedlarna.

"MP INGÅR ALLIANS MED SD, ÄR MP DET NYA RASISTNAZISTPARTIET?"

"SENASTE NYTT: MP HAR GLÖMT BORT FÖRINTELSEN"

WHITEFOLKS
2014-09-15, 08:38
Hur tar man ner flyktingsiffrorna "några procent"?

Det hela handlar väl om att man antingen skärper kraven alternativt sätter ett maxtak/tidsperiod men det är väl rätt svårt att ta ner det några procent då man inte jobbar med en tärning och om du får udda nummer får du stanna.

Yes
2014-09-15, 08:47
Man får ju tänka på att det är Svenska folket det gäller dock. Även om det vore smidigt för att styra landet kan du säkert föreställa dig löpsedlarna.

"MP INGÅR ALLIANS MED SD, ÄR MP DET NYA RASISTNAZISTPARTIET?"

"SENASTE NYTT: MP HAR GLÖMT BORT FÖRINTELSEN"
Visst, fast trots det blåser ju vindarna uppenbarligen i SD;s riktning. Politiker brukar vara ytterst pragmatiska när det gäller sånt och aldrig låta sig störas av principer. Varför behandlar man dem fortfarande som riksdagens ebolavirus?

Ett billigt hundben att slänga till SD vore också att börja med vanligt enkelt städande. Då pratar jag inte om koncentrationsläger utan dra ned på kostnaderna för invandring genom att stoppa fusk, mygel och ineffektivitet. När Migrationsverket behöver 48 miljarder extra de kommande åren kan man ju börja föreställa sig vilket enormt svart hål det är frågan om.

tp_88
2014-09-15, 08:54
En annan sak som är underhållande är politikers logik.

"Vi måste lyssna på SDs väljare"
"De har inget förtroende för oss politiker" för att direkt efter säga
"87% röstade inte på dem, vi måste till varje pris se till att de inte får något som helst inflytande."

Jag tror att det är ett superbra sätt att lyssna på SDs väljare och förbättra förtroendet för politiker bland dessa väljare!

EDIT: Vad hände förresten med val-tråden? Blev det SD-härjning under natten?

Tomten
2014-09-15, 08:56
Visst, fast trots det blåser ju vindarna uppenbarligen i SD;s riktning. Politiker brukar vara ytterst pragmatiska när det gäller sånt och aldrig låta sig störas av principer. Varför behandlar man dem fortfarande som riksdagens ebolavirus?


För att man var helt säker på att man vinner genom att försöka frysa ut partiet. Vad man missade var att det inte bara är ett parti man fryser ut. Det är också deras väljare och alla de som sympatiserat med SD men kanske inte helt tagit steget till att bli en väljare. Övriga partiet förstår inte heller att en stor del av Svenska Folket inte gillar den invandringspolitik som förs idag, också det skiter man fullständigt i. Problemet är att vi har politiker som inte förstår sina väljare och fortsätter uppföra sig som ett gäng mobbare, inte bara mot ett politiskt parti, men också mot sitt eget folk.

proteinsynthesis
2014-09-15, 09:06
Hur tar man ner flyktingsiffrorna "några procent"?

Det hela handlar väl om att man antingen skärper kraven alternativt sätter ett maxtak/tidsperiod men det är väl rätt svårt att ta ner det några procent då man inte jobbar med en tärning och om du får udda nummer får du stanna.

Till att börja med så ger man inte PUT till allt och alla. Man kan börja tillämpa de regler vi faktiskt har .

http://meritwager.wordpress.com/


Sedan kan vi börja lära av Kanada och deras politik, som ofta hyllas av politiker.

WHITEFOLKS
2014-09-15, 09:06
Problemet är mest att S et al är så mycket för välfärdsstaten OCH generös flyktingpolitik. Det är lämpligare att kombinera det med en "jobblinje" snarare än en "välfärdslinje".

WHITEFOLKS
2014-09-15, 09:08
Till att börja med så ger man inte PUT till allt och alla. Man kan börja tillämpa de regler vi faktiskt har .

http://meritwager.wordpress.com/


Sedan kan vi börja lära av Kanada och deras politik, som ofta hyllas av politiker.


Nej precis, alla får det inte nu (inhumant?). Men att "sänka med några procent" är ju en floskel/har inget värde då det inte är en bestämd mängd som tas emot.

Agitator
2014-09-15, 09:50
Kunde sänkt med 2 miljarder för SDs röst och öronmärkt dem till någon hjärtefråga. Äldrevården eller annat.

Löjligt svagt jobbat av Alliansen just nu.

filmjölk
2014-09-15, 10:11
:) Så det är SD-väljarnas fel att det blev en röd regering? Det kan inte vara så att det är den borgerliga politikens fel eller att det röda blocket har många väljare?

agazza
2014-09-15, 10:24
Jag är rätt säker på att Reinfeldt inte ens vill sitta kvar för den svenska skitekonomin kommer garanterat träffa fläkten under denna period.

Vilka som än sitter är födda förlorare kan man säga.

Över 1 miljon Svenskar vill att man ska prata om integrationspolitiken men alla partier utom SD vägrar, skulle något parti våga röra den heta potatisen och ta fram en ekonomisk strategi för att hantera flyktingströmmen på ett bättre sätt så skulle SD tappa röster istället.

Problemet är att byråkratin inte kan hantera flyktingsituationen för det saknas både finansiella medel och organisationer i rätt storleksordning.
En konkret kalkyl behöver göras av Stefan Löfven och kompani och sedan behöver skattereformer göras för att hantera detta.

För att vara ärlig är det bra att dom fick så pass mycket uppmärksamhet som dom fick, för det gör att de andra partierna måste lösa det ekonomiska problemet och sluta köra huvudet i sanden för kostnaden och påverkan på välfärden.

Det går inte att blunda för ekonomiproblemet med integrationen för då blir det fiasko av det hela, och det går inte heller att stänga gränserna för det blir också fiasko

folk får leva med att det kostar att hjälpa och att folk måste hjälpas.

Solidaritet!1

hurril
2014-09-15, 10:29
:) Så det är SD-väljarnas fel att det blev en röd regering? Det kan inte vara så att det är den borgerliga politikens fel eller att det röda blocket har många väljare?

Det röda blocket har inte många väljare, filmjölk. De har ungefär lika många som de haft de senaste valen vilket är få.

ducedo
2014-09-15, 10:43
Över 1 miljon Svenskar vill att man ska prata om integrationspolitiken men alla partier utom SD vägrar, skulle något parti våga röra den heta potatisen och ta fram en ekonomisk strategi för att hantera flyktingströmmen på ett bättre sätt så skulle SD tappa röster istället.

I början av året genomförde SIFO en undersökning (http://www.svt.se/nyheter/val2014/fler-tycker-sverige-tar-emot-for-manga) som visade på att 44% ville minska och 36% tyckte att det antalet vi hade då var precis lagom. Sedan dess har antalet mottagna ökat kraftigt. Så i teorin skulle sannolikt närmre 80% av svenskarna åtminstone vilja få upp ämnet till diskussion. D.v.s. - bra mycket mer än en miljon.

filmjölk
2014-09-15, 10:45
Det röda blocket har inte många väljare, filmjölk. De har ungefär lika många som de haft de senaste valen vilket är få.

Ja, och? Hade ni fört en bra politik hade ni inte tappat röster till SD. Hade ni fört en bra politik hade ni lockat även röda röster. Alltså inte SDs fel att det blev en röd regering, utan ert eget.

tp_88
2014-09-15, 10:48
I början av året genomförde SIFO en undersökning (http://www.svt.se/nyheter/val2014/fler-tycker-sverige-tar-emot-for-manga) som visade på att 44% ville minska och 36% tyckte att det antalet vi hade då var precis lagom. Sedan dess har antalet mottagna ökat kraftigt. Så i teorin skulle sannolikt närmre 80% av svenskarna åtminstone vilja få upp ämnet till diskussion. D.v.s. - bra mycket mer än en miljon.
20% av väljarna tycker dessutom att SD har den bästa migrationspolitiken, endast S har marginellt större stöd.

Igen, alla dessa strömningar bland folket kombinerat med samsyn på en del andra områden gör det mycket svårt för mig att förstå varför Alliansen vägrar att ens förhöra sig om vad SD kräver för att stödja en Alliansregering. Om man nu verkligen menar allvar med vad man säger att S/V/MPs politik leder till.

Ignatius72
2014-09-15, 10:50
Hur tar man ner flyktingsiffrorna "några procent"?

Det hela handlar väl om att man antingen skärper kraven alternativt sätter ett maxtak/tidsperiod men det är väl rätt svårt att ta ner det några procent då man inte jobbar med en tärning och om du får udda nummer får du stanna.

Man gör som i resten av världen, man skärper kraven.

Skulle vara intressant hur strategerna resonerar kring SD då fakta är att taktiken man haft mot SD renderar i dubblerat stöd vi varje val.
Vad som hitintills framkommit så verkar det vara att man ska göra mer av det som aldrig fungerat.

ARMSTARK
2014-09-15, 11:08
Föresten, har SD tackat för den massiva valkampanjen massmedia bistod med?

the_PL_man
2014-09-15, 11:28
I början av året genomförde SIFO en undersökning (http://www.svt.se/nyheter/val2014/fler-tycker-sverige-tar-emot-for-manga) som visade på att 44% ville minska och 36% tyckte att det antalet vi hade då var precis lagom. Sedan dess har antalet mottagna ökat kraftigt. Så i teorin skulle sannolikt närmre 80% av svenskarna åtminstone vilja få upp ämnet till diskussion. D.v.s. - bra mycket mer än en miljon.

Man kanske skulle börja med att inte använda invvandringssiffror när man pratar om flyktingströmmen?

Invandringen i siffror- 2000-2013:
Invandringar efter medborgarskapsland och år

Sverige 242376
Irak 93221
Polen 53288
Somalia 49151
Danmark 49035
Finland 38472
Norge 34861
Tyskland 31827
Thailand 29345
Kina 28197
Afghanistan 24749
Syrien 24412
Iran 24032
Storbritannien och Nordirland 20281
Turkiet 19446
Indien 17773
statslös 16550
Rumänien 16500
USA 15477
Ryssland 15358
Eritrea 14922
Pakistan 11640
Bosnien och Hercegovina 11491
Litauen 11153
Nederländerna 10414
Frankrike 10059
Serbien och Montenegro 9705
Serbien 9039
Spanien 8323
Grekland 8108
Italien 7666
Ungern 7580
Jugoslavien 7406
Island 6997
Bulgarien 6622
Filippinerna 6600
Vietnam 6567
Etiopien 6380
Lettland 5941
Estland 5752
Ukraina 5655
Bangladesh 5564
Libanon 5325
Chile 5139
Marocko 4832
Brasilien 4774
Kosovo 4637
Nigeria 4338
Japan 4309
Colombia 4123
Australien 4060
okänt medborgarskap 3937
Egypten 3852
Kanada 3574
Uzbekistan 3312
Makedonien 3215
Peru 3214
Sydkorea 2914
Burundi 2888
Irland 2822
Azerbajdzjan 2766
Kroatien 2726
Gambia 2724
Jordanien 2673
Vitryssland 2578
Tunisien 2422
Österrike 2363
Bolivia 2321
Mongoliet 2247
Portugal 2246
Kongo, Demokratiska republiken 2214
Tjeckien 2202
Armenien 2107
Ghana 2082
Mexiko 2071
Belgien 1932
Kamerun 1913
Sri Lanka 1895
Slovakien 1840
Myanmar 1832
Uganda 1806
Kenya 1775
Sudan 1652
Albanien 1611
Kuba 1611
Schweiz 1583
Algeriet 1496
Sydafrika 1446
Ecuador 1395
Kazakstan 1340
Libyen 1330
Indonesien 1255
Tanzania 1055
Nya Zeeland 1048
Georgien 1022
Jemen 1013
Israel 978
Argentina 942
Taiwan 928
Kirgizistan 882
Nepal 858
Malaysia 831
Singapore 775
Sierra Leone 734
El Salvador 722
Montenegro 692
Slovenien 688
Kongo 668
Venezuela 647
Elfenbenskusten 583
Saudiarabien 546
Senegal 518
Moldavien 506
Dominikanska republiken 496
Rwanda 496
Liberia 481
Nicaragua 413
Uruguay 387
Guinea 376
Angola 355
Cypern 298
Zimbabwe 293
Kambodja 286
Zambia 271
Costa Rica 262
Tadjikistan 226
Honduras 203
Laos 188
Jamaica 185
Guatemala 167
Mocambique 146
Togo 146
Turkmenistan 142
Malta 138
Panama 128
Djibouti 115
Trinidad och Tobago 115
Kap Verde 110
Namibia 106
Mauritius 103
Mali 96
Centralafrikanska republiken 93
Arabemiraten, Förenade 82
Paraguay 82
Nordkorea 73
Luxemburg 72
Burkina Faso 71
Benin 65
Oman 53
Guinea-Bissau 50
Haiti 49
Botswana 46
Kuwait 46
Bahrain 45
Barbados 43
Mauretanien 43
Malawi 40
Tchad 38
Ekvatorialguinea 35
Seychellerna 33
Bhutan 30
Qatar 30
Fijiöarna 27
Madagaskar 27
Guyana 26
Niger 24
Grenada 18
Bahamas 17
Lesotho 17
Maldiverna 16
Gabon 15
Liechtenstein 15
Belize 13
St Lucia 12
Swaziland 12
Samoa 9
Papua Nya Guinea 7
St Vincent och Grenadinerna 7
Dominica 6
Antigua och Barbuda 5
Brunei Darussalam 5
Comorerna 5
Tonga 5
Monaco 4
San Marino 4
Sao Tomé och Principe 4
Surinam 4
Sydsudan 4
Kiribati 2
Andorra 1
Mikronesien 1
Salomonöarna 1
Vanuatu 1

Att ifrån siffrorna ovan (baserat på medborgarländer) få det till att Sverige islamiseras av kriminella (speciellt våldtäktsmän) analfabeter från "MENA-länder" som aldrig kommer få jobb och kostar enorma pengar övergår mitt förstånd.

Om de andra partierna hade tagit denna typ av diskussion istället för att skrika RASIST så kanske man kunnat nå några av de missnöjda fd väljarna.

Hövdingen
2014-09-15, 11:41
Att ifrån siffrorna ovan (baserat på medborgarländer) få det till att Sverige islamiseras av kriminella (speciellt våldtäktsmän) analfabeter från "MENA-länder" som aldrig kommer få jobb och kostar enorma pengar övergår mitt förstånd.

Det man pratar om nær det gæller invandring ær asyl och anhøriginvandring, inte arbetskraftinvandring som ær fallet nær det gæller invandring från andra europeiska lænder. Sedan flyttar de allra flesta europeer tillbaka till sina hemlænder vilket sællan ær fallet nær det gæller flyktingar.

the_PL_man
2014-09-15, 13:00
Det man pratar om nær det gæller invandring ær asyl och anhøriginvandring, inte arbetskraftinvandring som ær fallet nær det gæller invandring från andra europeiska lænder. Sedan flyttar de allra flesta europeer tillbaka till sina hemlænder vilket sællan ær fallet nær det gæller flyktingar.

Ändå använder man siffran 116 000 när man pratar om invandringen 2013, vilken inkluderar ALL invandring.

Inhöriginvandring inkluderar de som är här som arbetskraftinvandring etc.

XXXL
2014-09-15, 13:28
Sluta prata om siffror, det är bara hemskt att ni väljer att se allt i statistik och procent. Vi har ju verkliga problem som man kan se om man kliver utanför dörren. Det är ju det politiker tappar på, de ser inte verkligheten längre.

Spelar ingen roll hur många vi tar emot är det mer än vad vi klarar av så är de ju mer än vad vi klarar av, då kvittar de ju också vad alla andra länder klarar av eller tar emot.

Alla länder är unika, och alla människor som bor i dessa länder är även de unika.

agazza
2014-09-15, 13:45
Sluta prata om siffror, det är bara hemskt att ni väljer att se allt i statistik och procent. Vi har ju verkliga problem som man kan se om man kliver utanför dörren. Det är ju det politiker tappar på, de ser inte verkligheten längre.

Spelar ingen roll hur många vi tar emot är det mer än vad vi klarar av så är de ju mer än vad vi klarar av, då kvittar de ju också vad alla andra länder klarar av eller tar emot.

Alla länder är unika, och alla människor som bor i dessa länder är även de unika.

Rätt och fel.

Vi kan ta emot mycket mycket mer, men det kostar pengar och det måste finansieras, det vill ingen politiker röra för det är politiskt självmord vilken väg dom än väljer. Finansiering eller stängda dörrar..

Problemet blir ju bara att vår välfärd får tummas på, men så länge vi har bättre förutsättningar än alla andra kan vi fortsätta handikappa den. Jag är nöjd ändå så länge jag slipper svälta, jag har aldrig heller gillat Appleprodukter och bolån.

Kräket
2014-09-15, 14:00
Sluta prata om siffror, det är bara hemskt att ni väljer att se allt i statistik och procent. Vi har ju verkliga problem som man kan se om man kliver utanför dörren. Det är ju det politiker tappar på, de ser inte verkligheten längre.

Spelar ingen roll hur många vi tar emot är det mer än vad vi klarar av så är de ju mer än vad vi klarar av, då kvittar de ju också vad alla andra länder klarar av eller tar emot.

Alla länder är unika, och alla människor som bor i dessa länder är även de unika.

Intressant resonemang från en SD-väljare (?). Vanligtvis brukar ju denna typ av resonemang användas till stöd för invandring, och mot de ekonomiska nyttokalkyler som visar på invandringens kostnader.

hurril
2014-09-15, 14:01
Sluta prata om siffror, det är bara hemskt att ni väljer att se allt i statistik och procent. Vi har ju verkliga problem som man kan se om man kliver utanför dörren. Det är ju det politiker tappar på, de ser inte verkligheten längre.

Spelar ingen roll hur många vi tar emot är det mer än vad vi klarar av så är de ju mer än vad vi klarar av, då kvittar de ju också vad alla andra länder klarar av eller tar emot.

Alla länder är unika, och alla människor som bor i dessa länder är även de unika.

Jorden är inte platt!
- Sluta prata om siffror, alla kan ju se att den är platt bara de går ut genom dörren.

Agitator
2014-09-15, 14:03
Det enda som är pinsamt detta val är Alliansen.

Väljer själva frivilligt att inte styra skutan mot en liten ändring i något av hjärtefrågorna.

Så himla svagt. Att just "DU" inte skäms som Alliansröstare att stå bakom sådana tomtar.

hurril
2014-09-15, 14:10
Det enda som är pinsamt detta val är Alliansen.

Väljer själva frivilligt att inte styra skutan mot en liten ändring i något av hjärtefrågorna.

Så himla svagt. Att just "DU" inte skäms som Alliansröstare att stå bakom sådana tomtar.

Har du ingen annan skiva än den repiga som bara provocerar i alla trådar? Tycker du inget själv? Finns det inget du kan? Inget som intresserar dig?

Det är en uppriktig fråga om jag bara rätt och slätt ska sätta dig på ignore eller om man kan vänta sig något spännande någon gång.

Agitator
2014-09-15, 14:19
"Du" tillskrivningen var inte menat riktat till någon speciell.

Var mest olyckligt att du var sista personen i tråden, så du inte tror jag pekar på dig hurril.

Ingen aning vad du röstade på och har ingen aning vad det kan tänkas vara. Känslan är ju att du kan vara på båda blocksidorna.

Blev det blått eller rött eller väljer du att hålla det hemligt?

agazza
2014-09-15, 14:29
Det enda som är pinsamt detta val är Alliansen.

Väljer själva frivilligt att inte styra skutan mot en liten ändring i något av hjärtefrågorna.

Så himla svagt. Att just "DU" inte skäms som Alliansröstare att stå bakom sådana tomtar.

Dom vill nog stå och kolla på när ekonomin kantrar, som den även gjort under deras styrning, och sedan komma tillbaka starkare nästa val och försöka påstå att ekonomin aldrig blivit körd i botten ifall dom suttit kvar.

Även fast de är dom själva som satt oss i skiten senaste 8 åren.

Fega underbegåvade psykopater

hurril
2014-09-15, 14:30
"Du" tillskrivningen var inte menat riktat till någon speciell.

Var mest olyckligt att du var sista personen i tråden, så du inte tror jag pekar på dig hurril.

Ingen aning vad du röstade på och har ingen aning vad det kan tänkas vara. Känslan är ju att du kan vara på båda blocksidorna.

Blev det blått eller rött eller väljer du att hålla det hemligt?

Jag röstade blått men blir inte provocerad av just ditt inlägg där på det vis som du avsåg den. Däremot har jag helt enkelt tröttnat på att du aldrig gör något annat. Hej då =)

hurril
2014-09-15, 14:32
Dom vill nog stå och kolla på när ekonomin kantrar, som den även gjort under deras styrning, och sedan komma tillbaka starkare nästa val och försöka påstå att ekonomin aldrig blivit körd i botten ifall dom suttit kvar.

Även fast de är dom själva som satt oss i skiten senaste 8 åren.

Fega underbegåvade psykopater

Jag är varken underbegåvad eller psykopat men jag kanske får svara dig ändå? Vilken är den skit som du sitter i mer specifikt?

XXXL
2014-09-15, 14:43
Vi kan ta emot mycket mycket mer, men det kostar pengar och det måste finansieras

Eller kan vi det verkligen? Kanske är svenskar det folk i hela världen som är sämst lämpade för flyktingmottagning/samhälle med olika kulturer/människor från alla världens hörn och kanter.

Kanske är det så att vi genom att ha haft fred i 200 år och bara tuggat på i våra egna hjulspår gjort oss väldigt slutna och sammansvetsade som land och folk?

Macroman
2014-09-15, 14:49
:) Så det är SD-väljarnas fel att det blev en röd regering? Det kan inte vara så att det är den borgerliga politikens fel eller att det röda blocket har många väljare?

De röda fick exakt lika många % som förra valet. Förresten fel av mig de ökade faktiskt. Med 0,1 %-enheter... ;)

Kräket
2014-09-15, 16:03
Kanske är det så att vi genom att ha haft fred i 200 år och bara tuggat på i våra egna hjulspår gjort oss väldigt slutna och sammansvetsade som land och folk?

Hmm trots en (i jämförelse) ganska frikostig invandring röstade åtminstone 87 % på andra partier än SD.

Tycker jag tyder på något helt annat än ett slutet och sammansvetsat land...:)

r1kkie
2014-09-15, 16:16
Rätt och fel.

Vi kan ta emot mycket mycket mer, men det kostar pengar och det måste finansieras, det vill ingen politiker röra för det är politiskt självmord vilken väg dom än väljer. Finansiering eller stängda dörrar..

Problemet blir ju bara att vår välfärd får tummas på, men så länge vi har bättre förutsättningar än alla andra kan vi fortsätta handikappa den. Jag är nöjd ändå så länge jag slipper svälta, jag har aldrig heller gillat Appleprodukter och bolån.

Jag tror inte det är en fråga om pengar utan hur samhället ser ut och hur det är utformat, då går det inte att integrera så många flyktingar på ett bra sett utan det blir en bajsmacka av allt. Tycker jag historien visar ganska tydligt...

ducedo
2014-09-15, 16:17
Hmm trots en (i jämförelse) ganska frikostig invandring röstade åtminstone 87 % på andra partier än SD.

Tycker jag tyder på något helt annat än ett slutet och sammansvetsat land...:)

97% röstade mot feminism.
94% röstade mot vänstern.
87% röstade mot miljön.

Helt klart en underlig retorik att föra.

Edit: Ber om ursäkt då jag i efterhand noterade att du skrev "andra partier" och inte "mot" som många tryckt på.

Hövdingen
2014-09-15, 16:32
Ändå använder man siffran 116 000 när man pratar om invandringen 2013, vilken inkluderar ALL invandring.

Ja visst slarvas det med siffror, vilket är onödigt med tanke på hur pass mycket invandring vi har jämfört med övriga EU.

Har du ingen annan skiva än den repiga som bara provocerar i alla trådar? Tycker du inget själv? Finns det inget du kan? Inget som intresserar dig?

Det är en uppriktig fråga om jag bara rätt och slätt ska sätta dig på ignore eller om man kan vänta sig något spännande någon gång.

Du ska nog inte ha för höga förväntningar på agitator, han var helt i en klass för sig i att posta korkade inlägg i tråden om valet.

andeem
2014-09-15, 16:40
97% röstade mot feminism.
94% röstade mot vänstern.
87% röstade mot miljön.
Njae, åtminstone S, V, MP och FP är uttalat feministiska partier. Även inom C och M är det ganska många som betecknar sig sim feminister.

Vad gäller miljön hävdar samtliga riksdagspartier att det är en viktig fråga.

Men du kanske har rätt om vänstern, om du till den bara räknar Vänsterpartiet. Själv räknar jag även Fi till vänstern.

I sin profilfråga invandringspolitiken är SD däremot helt isolerat i riksdagen.

Gober
2014-09-15, 16:56
Lite OT men såg att Hurril skrev om att sätta användare på "ignore" och det lät ju väldigt intressant, hur går det till?

ducedo
2014-09-15, 16:58
Lite OT men såg att Hurril skrev om att sätta användare på "ignore" och det lät ju väldigt intressant, hur går det till?

http://kolozzeum.com/forum/profile.php?do=ignorelist

Kan dock tänka mig att det blir svårt att följa diskussioner där man saknar en del av inläggen. Vet dock inte riktigt hur det fungerar i praktiken att sätta en medlem på ignore.

Gober
2014-09-15, 17:02
http://kolozzeum.com/forum/profile.php?do=ignorelist

Kan dock tänka mig att det blir svårt att följa diskussioner där man saknar en del av inläggen. Vet dock inte riktigt hur det fungerar i praktiken att sätta en medlem på ignore.

Tack, det är ju en nödfallslösning som vore skön att utnyttja i en del fall ;)

MaxHBG
2014-09-15, 19:08
SD och Alliansen är det bästa för Sverige

AronP
2014-09-15, 19:37
Vad tror ni, gynnas eller missgynnas SD av ett omval?

Loke
2014-09-15, 19:39
Vad tror ni, gynnas eller missgynnas SD av ett omval?

Gynnas, tror jag. Nu har det visat sig att de har ännu starkare stöd, och då vågar fler rösta på dem.

Agitator
2014-09-15, 19:51
Vi ser fram emot nyval helt klart.

AronP
2014-09-15, 19:54
Gynnas, tror jag. Nu har det visat sig att de har ännu starkare stöd, och då vågar fler rösta på dem.
Bra aspekt som jag inte tog hänsyn till. Jag har mest vägt hur viktigt det är att vekligen göra en poäng mot hur viktigt det är att få en stabil regering (tror många missnöjesröstar).

filmjölk
2014-09-15, 20:19
I ett omval hade F! fått stödröster, och hamnat över 4%.

anvihl
2014-09-15, 20:22
Vad tror ni, gynnas eller missgynnas SD av ett omval?

Missgynnas. Alla som röstade SD istället för alliansen går tillbaka för att deras förhoppning är att bli av med de rödgröna. De rödgröna tappar i sin tur någon eller ett par % i röster åt F! så de kommer in i riksdagen.

Loke
2014-09-15, 20:28
Bra aspekt som jag inte tog hänsyn till. Jag har mest vägt hur viktigt det är att vekligen göra en poäng mot hur viktigt det är att få en stabil regering (tror många missnöjesröstar).

Jag tror också folk missnöjesröstar till stor del, men om det skulle bli nyval som det ser ut nu så framstår det ju inte som att det är SDs fel. De övriga partierna kan styra upp detta om de vill. Gör de inte det så är det partierna som verkar svårast att samarbeta med som tappar. Således kommer S och MP öka på bekostnad av V och Fi. M kommer ses som ledarlöst vilket kommer ge S och SD röster. De övriga högerpartierna kan både åka ur och öka rejält beroende på hur de spelar sina kort.

Fordon
2014-09-15, 20:32
I ett omval hade F! fått stödröster, och hamnat över 4%.

Aldrig. Vänstern skulle få de rösterna istället. Jag tror att deras väljare hade pushat för ett starkare V än ett otroligt svagt F!

*edit* Jag tror på Lokes linje.

Herr Oberst
2014-09-15, 20:34
Alliansen har makten i sina händer, men väljer att hellre sätta sig i Lövfen och hans socialistkompisars knän. Alliansen har byggt Sverige i en riktning dom påstår sig tro på, frågan är dock om dom är trovärdiga när dom nu inte verkar bry sig om dom nu låter den 38%-iga röran dra Sverige åt ett helt annat håll?

En röst på Alliansen är en röst på dom RödGröna

agazza
2014-09-15, 20:37
Jag tror inte det är en fråga om pengar utan hur samhället ser ut och hur det är utformat, då går det inte att integrera så många flyktingar på ett bra sett utan det blir en bajsmacka av allt. Tycker jag historien visar ganska tydligt...

Ja för att klumpa ihop alla på samma ställe, inte ge dom vägledning och hjälp med språket och förhindra dom från att jobba är ju toksmidigt.


De tråkiga är att många skulle kunna göra samhall-sysslor och vara jättenöjd att få hjälpa till, men det förhindras av många moment, de flesta skulle kalla det för slavjobb, men det folk inte fattar är att allt man gör för att förbättra och förfina samhället hjälper, även ifall dom får plocka skräp för pengar under minimilön

ARMSTARK
2014-09-16, 07:55
Njae, åtminstone S, V, MP och FP är uttalat feministiska partier. Även inom C och M är det ganska många som betecknar sig sim feminister.

Vad gäller miljön hävdar samtliga riksdagspartier att det är en viktig fråga.

Men du kanske har rätt om vänstern, om du till den bara räknar Vänsterpartiet. Själv räknar jag även Fi till vänstern.

I sin profilfråga invandringspolitiken är SD däremot helt isolerat i riksdagen.

Jag tror att han menade att när man säger att 87 % av väljarna inte röstade på SD så ska det betyda att 87 % inte delar deras åsikt om invandringspolitiken. Det är lika logiskt som att alla som inte röstade på miljöpartiet skiter i miljön osv...

Loke
2014-09-16, 08:01
Jag tror att han menade att när man säger att 87 % av väljarna inte röstade på SD så ska det betyda att 87 % inte delar deras åsikt om invandringspolitiken. Det är lika logiskt som att alla som inte röstade på miljöpartiet skiter i miljön osv...

Fast andeem tar ju mycket riktigt upp den skillnaden att SD är det enda partiet som driver den frågan, medan miljön drivs av många partier. Så nej, det är inte samma sak. Du får hitta nåt som ett parti är helt ensamma om att driva för att det ska hålla. MP har väl till exempel haft medborgarlön i sitt partiprogram länge, där kan man nog säga att det är rimligt att nästan 95% av befolkningen säger nej i den frågan... Även om det inte är en lika uttalad profilfråga som SDs invandringspolitik.

Gpajpen
2014-09-16, 08:02
TS,

Föreslår du att en "taktikröstning" på V/S av SD-väljare hade vart bättre? Eller vad föreslår du? Ska man inte rösta på det parti man vill? Ska man ta i hänsyn att andra partier vägrar att samarbeta med sveriges 3e största parti i en demokrati 2014?

WHITEFOLKS
2014-09-16, 08:03
95% är för vinster i välfärden.

Pudzianovski
2014-09-16, 08:04
Fast andeem tar ju mycket riktigt upp den skillnaden att SD är det enda partiet som driver den frågan, medan miljön drivs av många partier. Så nej, det är inte samma sak. Du får hitta nåt som ett parti är helt ensamma om att driva för att det ska hålla. MP har väl till exempel haft medborgarlön i sitt partiprogram länge, där kan man nog säga att det är rimligt att nästan 95% av befolkningen säger nej i den frågan... Även om det inte är en lika uttalad profilfråga som SDs invandringspolitik.

Det är precis samma sak enligt mitt sätt att se det. Om jag inte missminner mig är 40 % av Sveriges befolkning inte nöjda med invandingspolitiken (nån siffra jag hörde..vet ej om den stämmet iof).

ARMSTARK
2014-09-16, 08:18
Det är precis samma sak enligt mitt sätt att se det. Om jag inte missminner mig är 40 % av Sveriges befolkning inte nöjda med invandingspolitiken (nån siffra jag hörde..vet ej om den stämmet iof).

Ja, i min omgivning är det största skälet varför folk inte röstar på SD att de ändå inte kommer få något inflytande. Åsikterna finns där, även bland S och V väljare. Ja tom F! och MP, fast de är VÄLDIGT tysta om sina åsikter.

Loke
2014-09-16, 08:21
Det är precis samma sak enligt mitt sätt att se det. Om jag inte missminner mig är 40 % av Sveriges befolkning inte nöjda med invandingspolitiken (nån siffra jag hörde..vet ej om den stämmet iof).

Det må så va, men det jag pratar om är hur logiken fungerar här, inte vad som är sant :)

Ignatius72
2014-09-16, 08:22
95% är för vinster i välfärden.

Det är humor. Känner att jag måste in och skoja lite med kommunisterna på deras Facebooksida.

Loke
2014-09-16, 08:22
95% är för vinster i välfärden.

Det har väl sossarna också vänt sig emot, eller har jag helt fel? Det är hur som hellst inte en så polariserad fråga som invandringsfrågan.

WHITEFOLKS
2014-09-16, 08:28
Det har väl sossarna också vänt sig emot, eller har jag helt fel? Det är hur som hellst inte en så polariserad fråga som invandringsfrågan.

Nej de är bara floskelaktigt mot "guldruschen i välfärden" etc.

Olegh
2014-09-16, 08:36
Skulle helst se att man inte ens har möjlighet att profitera på sjuka och utsatta, men innan de statliga alternativen faktiskt är märkbart bättre för samma kostnad så kan man liksom inte argumentera för sin sak. Ta fram alternativet till det som ska bort först.

WHITEFOLKS
2014-09-16, 08:39
Det är ju "alltid" någon som profiterar någonstans i välfärden oavsett system.

Olegh
2014-09-16, 08:43
Det är ju "alltid" någon som profiterar någonstans i välfärden oavsett system.

Du menar löntagarna? De dyra hyrläkarna?

4623
2014-09-16, 08:49
Du menar löntagarna? De dyra hyrläkarna?

Eller så menar han vänsterpartisterna

http://www.uvell.se/2014/09/08/replik-dinamarca-23073235

Olegh
2014-09-16, 08:52
Eller så menar han vänsterpartisterna

http://www.uvell.se/2014/09/08/replik-dinamarca-23073235

Du får vara lite tydligare, tack.

Edit: Ändrad länk ser jag nu.
Edit2: Ok, en hycklare, väl funnet.

4623
2014-09-16, 08:53
Du får vara lite tydligare, tack.

Det står ganska tydligt i inlägget.

Edit: Ja, första länken gick visst till förstasidan.

andeem
2014-09-16, 09:12
Nu är jag ganska tveksam om huruvida det här är rätt forum, men vill vi ha en meningsfull debatt om vinster i välfärden är det bäst att från början reda ut vad som skiljer mellan en målarfirma som målar om en skola (eller ett utbildningsföretag som säljer utbildningar till skolor), och ett företag som driver en skola. För det är en del.

4623
2014-09-16, 09:21
Så det är skillnad på vinster och vinster? Mina skattepengar gör så att Scherp kan göra en vinst som är 75%. Vilket riskapitalistbolag gör lika stor vinst genom att driva en skola?

WHITEFOLKS
2014-09-16, 09:45
Om staten någonstans köper från privata företag så blir det med största sannolikhet "vinster i välfärden". Det är så lustigt att de tycker att det är mer nice om fastighetsbolaget plockar ut 10miljoner i vinst snarare än att vårdbolaget gör 5miljoner i vinst.

Ignatius72
2014-09-16, 14:44
Nu är jag ganska tveksam om huruvida det här är rätt forum, men vill vi ha en meningsfull debatt om vinster i välfärden är det bäst att från början reda ut vad som skiljer mellan en målarfirma som målar om en skola (eller ett utbildningsföretag som säljer utbildningar till skolor), och ett företag som driver en skola. För det är en del.

Tjänst som tjänst och skattepengar som går till inköp detsamma. Eventuell vinst är samma sak. Gör målaren stora vinster så är det för dålig konkurrens. Har han dålig service och målar slarvigt så byter man ut denne. Så även i välfärden.

hurril
2014-09-16, 14:46
Sluta snacka om riskkapitalbolag om ni inte förstår hur det/ de fungerar. De är ägare. Att de även äger (andelar i) andra bolag torde göra detsamma för principfrågan.

frazkakan
2014-09-16, 14:51
Eftersom över 90% av SD hellre samarbetar med alliansen än vänsterblocket, så kan vi väl för en gångs skull sluta benämna SD för ett jävla mittenparti? Bara för att ni i några frågor har typiska vänstervärderingar, dvs inte sänka skatter, bry sig om pensionärer och liknande, så ger det er inte rätten att kalla er själva mittenparti. Ni är höger om högern.

edit: Förtydligande: Mittenparti för mig är när man har varsin "fot" i varsitt "läger". Har man alldeles för mycket sympatier med ena sidan så får man gott finna sig i att vara del av det lägret med.

Lite som centern i det här fallet. Försöker driva miljöpolitik, dock helt utan framgång, i en blå regering.

Vinter
2014-09-16, 16:20
Eftersom över 90% av SD hellre samarbetar med alliansen än vänsterblocket, så kan vi väl för en gångs skull sluta benämna SD för ett jävla mittenparti? Bara för att ni i några frågor har typiska vänstervärderingar, dvs inte sänka skatter, bry sig om pensionärer och liknande, så ger det er inte rätten att kalla er själva mittenparti. Ni är höger om högern.

edit: Förtydligande: Mittenparti för mig är när man har varsin "fot" i varsitt "läger". Har man alldeles för mycket sympatier med ena sidan så får man gott finna sig i att vara del av det lägret med.

Lite som centern i det här fallet. Försöker driva miljöpolitik, dock helt utan framgång, i en blå regering.

Det är ju faktiskt det som Hurril försöker disskutera, hur en väljare kan välja ett S-klon parti och sedan propsa på sammarbete med höger. SD är ett mittparti, med mycket blandad kompott.

Man kan vara främlingfientlig och vänster lik väl. Kina är väll ett bra exempel.

andeem
2014-09-16, 16:53
Sluta snacka om riskkapitalbolag om ni inte förstår hur det/ de fungerar. De är ägare. Att de även äger (andelar i) andra bolag torde göra detsamma för principfrågan.Jag kanske missar ett och annat inlägg. Har inte sett att någon snackat om riskkapitalbolag.

Red Apple
2014-09-16, 16:55
Så det är skillnad på vinster och vinster? Mina skattepengar gör så att Scherp kan göra en vinst som är 75%. Vilket riskapitalistbolag gör lika stor vinst genom att driva en skola?

Det är skillnad på verksamhet och verksamhet. Pengarna spenderas på att vidareutbilda skolornas personal, inte på själva vinsten i sig. I nästa part uppstår sedan en vinst, men hans företag är inte en del av välfärden och pengarna har gett en kvalitetsavkastning i skolorna innan de hamnar i någons ficka.

supercharge
2014-09-16, 17:28
Eftersom över 90% av SD hellre samarbetar med alliansen än vänsterblocket, så kan vi väl för en gångs skull sluta benämna SD för ett jävla mittenparti? Bara för att ni i några frågor har typiska vänstervärderingar, dvs inte sänka skatter, bry sig om pensionärer och liknande, så ger det er inte rätten att kalla er själva mittenparti. Ni är höger om högern.

edit: Förtydligande: Mittenparti för mig är när man har varsin "fot" i varsitt "läger". Har man alldeles för mycket sympatier med ena sidan så får man gott finna sig i att vara del av det lägret med.

Lite som centern i det här fallet. Försöker driva miljöpolitik, dock helt utan framgång, i en blå regering.

Höger om högern säger du, och ändå sänker man alliansens förslag? Och enligt dig är det då helt självklart att sossarnas budget nu sänks, alliansens budget antas (om SD nu är så mycket höger) och vi får roa oss med att rösta en gång till? Det är bra att du har konstaterat det som självklart, för det har ingen annan gjort.

Men du får hemskt gärna berätta vad i SD:s politik som är "höger om högern". Är det en mer reglerad invandringspolitik? Det införde sossarna redan för drygt 20 år sedan. Är det en vilja att sänka skatterna hemskt mycket? Det har vi inte sett några tendenser till alls. Är det att avveckla välfärdsstaten? Där har man närmaste en helt omvänd politik.

Du verkar helt enkelt ha fastnat på ordet "extremhöger" som måste vara det mest missbrukade och missvisande begreppet som existerar i politiken. SD har en väldigt tydlig mittenprofil, och huvudfrågan (invandring) står egentligen utanför den vanliga vänster-högerskalan. Det finns vänsterregeringar som för en restriktiv invandringspolitik och det finns högerregeringar (Reinfeldt till exempel) som gör det omvända.

tp_88
2014-10-14, 12:51
Vet inte var jag ska posta men... SD ökar mer än 30% sedan valet enligt Sentios senaste mätning (det institut som oftast bäst kunnat förutse SDs valresultat) till 16,7%. Strategin från övriga partier verkar inte uppskattas. Visst, det är bara en undersökning, but still.

Alliansen ökar marginellt och S/MP/VPK tappar ordentligt i samma mätning.

http://redir.opoint.com/?url=http://avisenagder.no/index.php%3Fpage=vis_nyhet%26Type=NTB%26NyhetID=12 0738&OpointData=17e6067d6369dfedcbd2728b3df5885bJmlkX3N pdGU9MjI4JmlkX2FydGljbGU9MjA3MTY2JmlkX3VzZXI9MTQxM SZpZF9hcHBsaWNhdGlvbj0xMDAwMDA4JmlkX3BhcnRuZXI9MiZ sYW5nPW5vJm1vbj0xJm1hdGNoZXM9InNlbnRpbyI0ICJzZW50a W9zIjU=

agazza
2014-10-14, 13:02
Sifo hade väl en opinionsundersökning i somras som visar att 44% av svenska befolkningen tycker vi har tagit emot för många invandrare och 36% tycker att vi har tagit emot tillräckligt många.

Vore verkligen märkligt ifall inte fler började SD:proteströsta i olika undersökningar.

Hade det funnits en positiv mediabild av SD hade dom nog fått ensam majoritet.


Det är tråkigt att inga andra partier väljer att röra dom svåra frågorna, då blir det sådär.

Nej, rösta på mig som diktator vid nästa val, hållbarhetskalkylpartiet kan ni skriva på en blank lapp och en personröst på mig.

Ignatius72
2014-10-14, 13:41
Obegripligt att inte alliansen inte förhandlar med SD. Alternativet med vänstern är mycket mycket värre. Om vänstern alltsom oftast låter ideologi gå före fakta och verklighet så gör alliansen samma misstag här. Istället för att ens ta reda på vad SD skulle kunna gå med på i en förhandling så låter man hellre vänstern sabotera många goda reformer.

tp_88
2014-10-14, 13:49
Kommer SD våga försöka få fram ett nyval med det här i ryggen? De slog rekord i Demoskops mätningar nyligen också vill jag minnas, så trenden verkar fortsatt stigande.

agazza
2014-10-14, 13:57
Kommer SD våga försöka få fram ett nyval med det här i ryggen? De slog rekord i Demoskops mätningar nyligen också vill jag minnas, så trenden verkar fortsatt stigande.
Det lär kunna vara en kupp pågång

Sent from my one+

andeem
2014-10-14, 14:09
Vet inte var jag ska posta men... SD ökar mer än 30% sedan valet enligt Sentios senaste mätning (det institut som oftast bäst kunnat förutse SDs valresultat) till 16,7%. Strategin från övriga partier verkar inte uppskattas. Visst, det är bara en undersökning, but still.

Alliansen ökar marginellt och S/MP/VPK tappar ordentligt i samma mätning.Så BSS ökar och VPK tappar? Där ser man.

PowerRaw
2014-10-14, 14:21
Redan 2006 sa jag att det fanns stora möjligheter att SD blir Sveriges näst största parti 2018, som det ser ut nu så, ja ...

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2014/10/sentio-okt-14.png

tp_88
2014-10-14, 14:36
Så BSS ökar och VPK tappar? Där ser man.
Nja, BBS kan rimligen inte öka. Nu är jag ingen expert på dem på något sätt då det var före min tid, men som jag har fattat det så ställde de aldrig upp i några val. Därför kan de inte öka, även om de inte hade upplösts någongång på 80-talet när de blev Svenskarnas parti. BBS har aldrig blivit SD.

Sniggel
2014-10-14, 14:48
Redan 2006 sa jag att det fanns stora möjligheter att SD blir Sveriges näst största parti 2018, som det ser ut nu så, ja ...


Om det skulle hända bör ju det vinnande partiet i princip bli tvunget att samarbeta med SD (om nu inte det vinnande partiet får väldigt många röster vilket låter osannolikt). Det borde isåfall ge det vinnande partiet en fulstämpel i vissa kretsar (men också kanske återvunnen respekt hos SD-väljare som är tidigare vinnande-parti-röstare). Eller med andra ord en situation där vinnaren blir förloraren. Det tredje största partiet kan fortsätta ta avstånd från SD och känna sig överlägsna för att de "minsann inte tänker samarbeta med SD". Förlorarna behåller huvudet högt för att de har möjligheten till det. En väldigt komisk situation. :d

Givetvis påminner nu-läget i viss grad om ett sådant scenario.

andeem
2014-10-14, 14:57
Nja, BBS kan rimligen inte öka. Nu är jag ingen expert på dem på något sätt då det var före min tid, men som jag har fattat det så ställde de aldrig upp i några val. Därför kan de inte öka, även om de inte hade upplösts någongång på 80-talet när de blev Svenskarnas parti. BBS har aldrig blivit SD.Efter hårda interna strider och ömsesidiga uteslutningar (den 27 oktober 1987) slutade Sverigepartiet att existera, och därför samlades de gamla BSS:arna 1988 och bildade Sverigedemokraterna. Parollen "Bevara Sverige svenskt" användes sedan av Sverigedemokraterna, exempelvis som text på klistermärken och i rubriker i partiorganet SD-Kuriren. Föreningshistoriken BSS – ett försök att väcka debatt marknadsfördes av Sverigedemokraterna fram till 2003/04.

tp_88
2014-10-14, 15:18
Ja, några tidigare medlemmar från Sverigepartiet (som ännu tidigare var med i BSS) var med vid grundandet av SD. Men det är inte samma sak som att SD är samma parti under annat namn som BSS, som inte ens var något parti eller ställde upp i val. Ditt citat är inte korrekt så till vida att det inte alls bara var fd BSS-medlemmar som bildade SD (och även om det skulle har varit så, så håller inte jämförelsen). Många idioter var det, men att jämföra kopplingen VPK-V med BSS-SD är bara pajig. Och direkt felaktig.

Nu kan vi kanske låta tråden återgå till något mer intressant. Du kan säkert läsa om det här på Expo och andra håll.

andeem
2014-10-14, 15:19
Semantik.

tp_88
2014-10-14, 15:25
Semantik.
Det kan du kalla det om du känner för det, jag föredrar fakta eller (något sånär) korrekt historiebeskrivning.

Men om du på allvar menar att det inte finns betydande skillnader mellan kopplingen VPK-K och BSS-SD så... ja. To each his own.

Scoffan
2014-10-14, 19:11
Obegripligt att inte alliansen inte förhandlar med SD. Alternativet med vänstern är mycket mycket värre. Om vänstern alltsom oftast låter ideologi gå före fakta och verklighet så gör alliansen samma misstag här. Istället för att ens ta reda på vad SD skulle kunna gå med på i en förhandling så låter man hellre vänstern sabotera många goda reformer.

Tycker att det är riktigt bra att att dom faktiskt handlar utifrån vad dom har sagt inför valet. Dom har tagit avstånd från SD och människor har röstat på dom, hade man velat annorlunda får man väl rösta på något annat parti...

Ignatius72
2014-10-14, 19:34
Tycker att det är riktigt bra att att dom faktiskt handlar utifrån vad dom har sagt inför valet. Dom har tagit avstånd från SD och människor har röstat på dom, hade man velat annorlunda får man väl rösta på något annat parti...

Valresultatet speglar ju att folket vill alliansen med något restriktivare invandringspolitik. Den stora ökningen för SD kom ju från moderaterna.
Att man var så kategorisk innan valet var även det dumt.
I praktiken så släpper man fram vänsterpolitik. Man släpper hellre ifrån dig mycket än kompromissar med lite. Det är märkligt.
Rent strategisk skulle M triangulerat SD politiken. Då hade de fått många röster men inte så stor skillnad i politik.

supercharge
2014-10-14, 20:25
Vet inte var jag ska posta men... SD ökar mer än 30% sedan valet enligt Sentios senaste mätning (det institut som oftast bäst kunnat förutse SDs valresultat) till 16,7%. Strategin från övriga partier verkar inte uppskattas. Visst, det är bara en undersökning, but still.

Alliansen ökar marginellt och S/MP/VPK tappar ordentligt i samma mätning.

http://redir.opoint.com/?url=http://avisenagder.no/index.php%3Fpage=vis_nyhet%26Type=NTB%26NyhetID=12 0738&OpointData=17e6067d6369dfedcbd2728b3df5885bJmlkX3N pdGU9MjI4JmlkX2FydGljbGU9MjA3MTY2JmlkX3VzZXI9MTQxM SZpZF9hcHBsaWNhdGlvbj0xMDAwMDA4JmlkX3BhcnRuZXI9MiZ sYW5nPW5vJm1vbj0xJm1hdGNoZXM9InNlbnRpbyI0ICJzZW50a W9zIjU=

Ja, det verkar vara en enorm kethupeffekt som kom nu när partiet "legitimerades" efter valet, som bryter det tabu det har varit att rösta på SD. Och precis som du säger har Sentio varit helt i särklass att förutspå SD:s valresultat både 2010 och 2014 samt i EU-valet. I senaste valet så var man 0.2 procentenheter ifrån det riktiga resultatet medan konkurrenterna missade så grovt att det är i det närmaste tjänstefel. Novus förutspådde som bekant 8% någon enstaka dag innan valet. Men det tydliga i Sentio är att sossarna tappar väldigt stort - vilket var väntat efter regeringskaoset - så det är med all säkerhet desillusionerade sosseväljare som går till SD nu.

En annan intressant aspekt är ju att SD uppenbarligen inte tar någon som helst skada av det parlamentariska läget. Snarare verkar det bara vara fördelaktigt om uppfattningen är att man verkligen kan påverka politiken. Om de här siffrorna fortsätter så är frågan om man tänker sänka regeringen genom budgetden redan nu. Åtminstone känns det väldigt sannolikt att så sker inom ett par år. Jag har svårt att se ärligt talat att regeringen sitter hela perioden ut i det läge som man befinner sig i, och den sagolikt inkompetenta regering man har kokat ihop med Miljöpartiet. Opinionssiffrorna lär knappast vara särskilt goda om ett år eller två.

Om Moderaterna hade lite vett i huvudet så skulle man ta en mycket mer konservativ partiledare och börja ta en mer restriktiv inställning i invandringspolitiken för att möta hotet från SD. Men blir det någon extremliberal i samma form som Birgitta Olsson så kan det gå fruktansvärt illa. Om SD redan är uppe på närmare 17% som Sentio visar, samtidigt som sossarna är nere på 27% efter bara ett par veckor, så vet ej fan var det ska sluta någonstans.

Valresultatet speglar ju att folket vill alliansen med något restriktivare invandringspolitik. Den stora ökningen för SD kom ju från moderaterna.
Att man var så kategorisk innan valet var även det dumt.
I praktiken så släpper man fram vänsterpolitik. Man släpper hellre ifrån dig mycket än kompromissar med lite. Det är märkligt.
Rent strategisk skulle M triangulerat SD politiken. Då hade de fått många röster men inte så stor skillnad i politik.

Att den stora ökningen kom från Moderaterna beror ju på att de satt i regeringsställning och hade gjort så i åtta år. Folk ville ha något annat. När sossarna nu sitter i regeringsställning så kommer man med all säkerhet ta många väljare från dem. Det är det som är lite unikt med SD, man befinner sig på en helt annan skala och kan bevisligen ta många väljare från båda de största partierna. Jag menar inom LO är ju SD väldigt stora redan så det finns bevisligen ett stöd bland den här typen av väljare.

Sossarna har dessutom en så oerhört svag regering, plus att Alliansen och SD kan skjuta ner den när man vill, att det är som gjort för att det ska bli rejält missnöje när man inte kan få igenom någonting. Dessutom har man ju inte de klipskaste ministrarna precis. Det är ju inte Borg eller Bildt man förlitar sig på som ändå var mycket skickliga och aldrig gjorde bort sig. Den här regeringen saknar ju nästan helt erfarenhet, plus att Miljöpartiet sitter med i den också - där det redan lyckats bli skandaler.