handdator

Visa fullständig version : Fettfri diet


Mello
2014-09-14, 13:11
Hej!

Jag pratade med en tyngdlyftare idag som flera gånger har varit med i SM och vunnit några gånger och hon sa att vid tävlingar när hon ska banta inför vägning så kör hon en helt fettfri diet.
Då tänkte jag att det spelar ingen roll vad man käkar av kolhydrater, fett och protein. Oavsett vad du äter så är det antal KJ du käkar minus dagsbehov av KJ som du gör dig av med i fett. Så varför köra fettfritt?

Oftast är det individuellt vad man väljer att lägga KJ på men jag tänkte titta om någon har erfarenheter kring en fettfri diet och hur er kropp reagerade på den?

Just nu är jag inne i bulk för att snart gå över till deff och då kanske man skulle testa på en fettfri diet.

Sheogorath
2014-09-14, 13:29
Att dra ner på fettet är ett enkelt sett att minska kalorierna utan att förändra portionsstorleken så mycket och tillåter många vanligare maträtter - man väljer bara fettsnålare ingredienser. Men naturligtvis äter hon inte helt fettfritt - det är inte möjligt om det är mat hon äter. Många upplever att de mår dåligt fysiskt och/eller psykiskt med för lite fett i maten - du får prova och se vad du tycker. När måendet går ut över prestationen kan man stå där och skrika sig hes över att det är kolhydrat och inte fett som hjälper en att prestera. :)

Mello
2014-09-14, 13:52
Jag tror jag föredrar "lagom" av fett, kolhydrat och protein. Jag har för mig att hon sa att hon levde på potatis och torks. Så, nja, torsk innehåller lite fett ;)