handdator

Visa fullständig version : När ska man egentligen hinna lära sig saker?


Ribban
2014-09-13, 15:26
Det är en massa saker jag vill lära mig. Jag håller på med javaprogrammering nu på universitet som jag måste (inte vill) lära mig. Utöver det är jag väldigt nyfiken på liberalismen och vill läsa på om det, spela piano, tycka om vin och kunna diskutera olika sorter på fina middagar, aktier and the list goes on.

Med två barn, heltidsstudier, styrketräningen och andra vardagliga förpliktelser hinner jag ju fan aldrig lära mig någonting utom det jag måste kunna typ fylla i blanketter till försäkringskassan. Men man möter ju titt som tätt människor som verkar kunna allt om allting. Jag antar att deras kunskaper inte är medfödda så var finner man tiden? Måste man vara singel och arbetslös för att bli allvetande?

cero
2014-09-13, 15:35
Du har 2 barn så vi kan nog vara ganska säkra på att du förevigt kommer vara okunnig. Hoppas du har tid att bli biff bara.

Ribban
2014-09-13, 15:36
Du har 2 barn så vi kan nog vara ganska säkra på att du förevigt kommer vara okunnig. Hoppas du har tid att bli biff bara.
Jag kanske måste göra ett val mellan att vara en allvetande Gud eller bli biff. :(

Jarle
2014-09-13, 15:55
Läsa på kvällen innan man somnar istället för film/serier, om du ner på sånt?

Studera ämnen som du finner intressanta istället för något du inte vill läsa?

EnJoker
2014-09-13, 15:56
Handlar om genuint intresse tror jag. En vilja att ha kunskap bara för att verka allmänbildad eller att imponera på andra kommer man inte långt på.

Sen lär man sig inte allt över en natt. Tror du att du är intresserad av aktier - köp några så kommer du igång, tror du att vin är din grej - prova någon ny varje vecka, vill du lära dig mer om liberalism - gå med i ett forum där du kan diskutera detta och så vidare. Det behöver inte ta upp så mycket av din tid och sen märker du av med tiden om du verkligen har ett genuint intresse för detta eller bara trodde dig ha.

G_lund
2014-09-13, 16:02
Byt ut alla tv-serier och filmer mot dokumentärer.

caro
2014-09-13, 16:16
Men man möter ju titt som tätt människor som verkar kunna allt om allting. Jag antar att deras kunskaper inte är medfödda så var finner man tiden? Måste man vara singel och arbetslös för att bli allvetande?

Har du skrapat på ytan på dessa allvetare? Jag upplever att rätt många människor tycks ha "Wikipedia"-kunskaper, de rapar upp fakta de läst någonstans, men det är ju inte många som har djupa kunskaper och verkligen kan reflektera i olika frågor. Typ så'nt man skulle vilja kunna i en rad ämnen.

Men jag känner igen din frustration, jag skulle också vilja kunna en massa om en massa, men hittar inte tiden till allt. Det är dessutom svårt att göra det strukturerat när det finns så mycket som är intressant!

Det är ju lite skillnad på saker man gärna skulle vilja kunna något om, och sådant man är genuint intresserad av också. Det senare verkar man lära sig helt automatiskt lätt som en plätt, man märker knappt att man kan en massa. Jag tror den första kategorin, så'nt man skulle vilja kunna något om, är större än kategorin så'nt man är genuint intresserad av.

Det är nog lättare att börja med det man är verkligt intresserad av. Man kan vara säker på att man kommer addera intressen vartefter åren går, så man kan lätt hitta nya ämnen att förkovra sig i.

Och det är väl det där med att inte slösa tid och hamna i zapp-loopar, eller klick-loopar.

Exdiaq
2014-09-13, 16:17
Måste man vara singel och arbetslös för att bli allvetande?

Ja.

I vilket syfte vill du lära dig sakerna? Verkar inte som det är för att det intresserar dig utan du vill kunna det för kunnandets skull.

Sen är det betydligt lättare att låtsas kunna mycket än att verkligen kunna mycket. Finns många som klarar sig på att använda fina ord, ha någorlunda bra retorik och inte säga saker som är helt uppåt väggarna.

filmjölk
2014-09-13, 16:18
Svaret på den frågan är: Innan du skaffar barn, och 20 år efter du har skaffat barn.

Ajemän
2014-09-13, 16:28
Att skaffa barn är valet att inte ha några val :p

Fuark
2014-09-13, 16:28
Köp en diskmaskin istället för att diska själv, laga bara mat som går fort att tillaga och hyr en städerska nån gång i veckan istället för att göra det själv. Sluta slösa tid på saker som inte är gynnsamt långsiktigt helt enkelt. + att det är skittråkigt

tl;dr: lär dig att bli lat, det är ett vinnande koncept och förtjänar inte den negativa klang som det har

Annat som fungerar är att jobba deltid och leva lite mer sparsamt samt lära sig att effektivt spara sina pengar

EnJoker
2014-09-13, 17:20
Men jag känner igen din frustration, jag skulle också vilja kunna en massa om en massa, men hittar inte tiden till allt. Det är dessutom svårt att göra det strukturerat när det finns så mycket som är intressant!

Det är ju lite skillnad på saker man gärna skulle vilja kunna något om, och sådant man är genuint intresserad av också. Det senare verkar man lära sig helt automatiskt lätt som en plätt, man märker knappt att man kan en massa. Jag tror den första kategorin, så'nt man skulle vilja kunna något om, är större än kategorin så'nt man är genuint intresserad av.

Det är nog lättare att börja med det man är verkligt intresserad av. Man kan vara säker på att man kommer addera intressen vartefter åren går, så man kan lätt hitta nya ämnen att förkovra sig i.

Och det är väl det där med att inte slösa tid och hamna i zapp-loopar, eller klick-loopar.

Men då är problemet snarare att man inte bemödar sig att lära på grund av bristande intresse. Inte att man ej har tillräckligt med tid.

Vem skulle inte vilja kunna dra ett solo på pianot bara sådär för att det verkar häftigt, dock är ju inte piano något man blir bra på utan ett starkt intresse.

I vilket syfte vill du lära dig sakerna? Verkar inte som det är för att det intresserar dig utan du vill kunna det för kunnandets skull.

Sen är det betydligt lättare att låtsas kunna mycket än att verkligen kunna mycket. Finns många som klarar sig på att använda fina ord, ha någorlunda bra retorik och inte säga saker som är helt uppåt väggarna.

Håller med.

hurril
2014-09-13, 17:26
Stäng av TV:n och läs istället. Jag lägger flera timmar varje dag på att läsa in mig på olika saker.

cero
2014-09-13, 17:39
Stäng av TV:n och läs istället. Jag lägger flera timmar varje dag på att läsa in mig på olika saker.

Inga barn hör jag. ;)

Denna tråd är f ö anledningen till att jag helst väntar tills jag är 40 innan jag skaffar barn, vill ha så mycket egentid som möjligt innan jag börjar lära ut till någon annan.

hurril
2014-09-13, 17:43
Inga barn hör jag. ;)

Denna tråd är f ö anledningen till att jag helst väntar tills jag är 40 innan jag skaffar barn, vill ha så mycket egentid som möjligt innan jag börjar lära ut till någon annan.

Stäng av paradise hotell så kanske du lär dig och dina barn något ";)"

Ribban
2014-09-13, 18:05
Inga barn hör jag. ;)

Denna tråd är f ö anledningen till att jag helst väntar tills jag är 40 innan jag skaffar barn, vill ha så mycket egentid som möjligt innan jag börjar lära ut till någon annan.
Jag tänkte tvärtom jag och ville "göra bort det" så snabbt som möjligt för att få egentid senare. :)

Nu har jag lite tid över (typ 30 min) då jag mest skulle ha flummat runt. Ska försöka börja lära mig nåt under dessa stunder istället med start nu.

sabenada
2014-09-14, 06:50
Jag har inte barn, men hade liknande funderingar som du på hur jag skulle kunna lägga mer av min tid på kunskapsinhämtning och personlig utveckling tidigare.

Jag kom fram till att jag lade alldeles för mycket tid på saker som att handla mat, frakta hem den, laga den, och diska upp efteråt. Så jag lade om mina vanor för att minska den tiden: jag åt gravad lax och färsk pasta till middag i princip varje dag i säkert ett år. Tog bara 2 minuter att tillreda och ledde knappt till någon disk. Numera har jag bättre ekonomi och äter alla måltider ute. Har inte lagat mat på flera år.

En annan sak som hjälpte var ljudböcker. Ibland när jag är för trött för att läsa så orkar jag fortfarande lyssna på en inspelning. Brukade lyssna på dem när jag skulle sova, och när jag vaknade på nätterna och inte kunde somna om.

En annan grej jag gjorde var att styra om min karriär så att jag kunde lära mig om mina personliga intressen genom jobbet. Många yrken går att kombinera med andra områden. Är man till exempel programmerare så kan man rikta in sig på medicinteknik om man är intresserad av kroppen, eller finanskodning om man är intresserad av ekonomi, konsult om man gillar att resa, och så vidare.

Captainwide
2014-09-14, 08:30
Det är en massa saker jag vill lära mig. Jag håller på med javaprogrammering nu på universitet som jag måste (inte vill) lära mig. Utöver det är jag väldigt nyfiken på liberalismen och vill läsa på om det, spela piano, tycka om vin och kunna diskutera olika sorter på fina middagar, aktier and the list goes on.

Alla har tid. Det handlar om att kunna prioritera. Är "lärandet" viktigare än att kolla på tv, spela spel eller att sova? Är du villig att gå från 4 dagar på gymmet till 3 dagar osv. Tid finner du om du har ett genuint intresse för det du vill ha tid med.

Dock kan jag hålla med om att den fritid som kan utvinnas ur ditt liv är rätt liten om du inte tänkt dränka varken din familj eller utbilning. :D

Linjedomarn
2014-09-14, 09:29
Du får nog försumma din familj om du ska ha tid.

olle lindblad
2014-09-14, 09:42
Om du på allvar vill göra saker, sätt dig ner och gå igenom vad din går till. Försök sedan att prioritera vad du helst vill göra utöver det du behöver för att vardagen skall fungera. Som småbarnsförälder har du inte så mycket tid, så vill du hinna mycket kommer sömnen få stryka på foten.