handdator

Visa fullständig version : Promenad efter gymmet!


Matte_Maiden
2004-03-28, 11:33
Jag funderar på att gå ut och gå 1 timme efter att dragit i mig proteindrinken, efter gymmet. Jag deffar just nu och undrar hur det kommer påverka träningsresultatet! Kommer återhämtningen försämras? Jag hade då tänkt äta precis när jag kommer hem efter promenaden.

Så, är det något att rekomendera? Kommer återhämtningen försämras, kommer jag bränna bort en stor del muskler i stället för kolisar/fett?

Tacksam för svar och ursäkta om det är i fel forum!

McZeeke
2004-03-28, 11:52
Originally posted by Matte_Maiden
Jag funderar på att gå ut och gå 1 timme efter att dragit i mig proteindrinken, efter gymmet. Jag deffar just nu och undrar hur det kommer påverka träningsresultatet! Kommer återhämtningen försämras? Jag hade då tänkt äta precis när jag kommer hem efter promenaden.

Så, är det något att rekomendera? Kommer återhämtningen försämras, kommer jag bränna bort en stor del muskler i stället för kolisar/fett?

Tacksam för svar och ursäkta om det är i fel forum!

Det finns två ypperliga tillfällen för lågintensiv träning typ att gå. På morgonen före frukost och under dagen efter gympasset.

Matte_Maiden
2004-03-28, 12:00
Så du tycker att det är ganska lugnt att gå ut och gå 6,5 km/h i en timme efter proteindrinken?

Mindek
2004-03-28, 12:05
Jag skulle inte vilja påstå att det är BRA för din muskeltillväxt att gå 60 min efter passet, men så stor skillnad att det spelar någon roll gör det knappast. Prioriterar du fettförlust framför muskeltillväxt så gå på ;)

Matte_Maiden
2004-03-28, 12:09
Eftersom jag är på väg ner i vikt så är det viktigaste att behålla musklerna, inte bygga nya vilket skulle vara ganska svårt. Men jag tror att jag tar och går ut och går 1 timme sen då! Någon som har invändningar?

Megatuttarna
2004-03-28, 12:18
Skippa proteinet och kör 30 - 45 min och svep den sedan.

Nils
2004-03-28, 12:31
Originally posted by Matte_Maiden
Eftersom jag är på väg ner i vikt så är det viktigaste att behålla musklerna, inte bygga nya vilket skulle vara ganska svårt. Men jag tror att jag tar och går ut och går 1 timme sen då! Någon som har invändningar?
är du på väg ner i vikt som 15 åring ? :confused:
Nils

Droog
2004-03-28, 12:46
Det borde vara ålders- och BMIgräns för att ställa frågor om deff.

Matte_Maiden
2004-03-28, 12:50
Jag orkar inte ta disskusionen kring mitt eventuella deffande och liknande. Jag har kontroll över det.

Kan tilläga att jag äter en del direkt efter promenaden också. Tuttarna, menar du att jag ska ta drinken efter promenaden?

Megatuttarna
2004-03-28, 13:30
Originally posted by Matte_Maiden
Tuttarna, menar du att jag ska ta drinken efter promenaden? ´

Javisst.

King Grub
2004-03-28, 13:37
Tar du drinken innan promenaden trycker du upp insulinnivåerna och tar bort hela meningen med att promenera efter träningen när denna har sänkt insulinnivåerna och möjliggjort att en större andel fett förbränns.

McZeeke
2004-03-28, 13:45
Originally posted by Matte_Maiden
Så du tycker att det är ganska lugnt att gå ut och gå 6,5 km/h i en timme efter proteindrinken?

Jag går 5 km på en timma. Om Du skall bränna fett så gäller lågintensiv träning.

Följande regler har jag sett runt omkring:
Du skall aldrig ha bägge fötterna i luften samtidigt. (Springa)
Du skall inte gå så fort att Du flåsar.
Du skall ha max 120 i puls
Du skall ha max 100 i puls.
Dricker Du en proteindrink innan skyddar det musklerna.
Dricker Du en proteindrink innan ökar fettförbränningen.

Grejen är väl att under Ditt gympass förbrukar Du den energi Du lagrat i kroppen. Om Du sedan går så bränner Du i huvudsak fett.
Förr gick jag alltid +1 tim efter gymmet. Tog proteinen efter hela passet var klart. Idag simmar jag en timma efter gymmet. Tar en proteindrink efter gym och simning.

Prova lite och kör så som Du tycker det känns bäst.

King Grub
2004-03-28, 13:49
Dricker Du en proteindrink innan skyddar det musklerna.
Dricker Du en proteindrink innan ökar fettförbränningen.

Dessa två är ju inte i närheten av sanningen. T om tvärtom i det senare fallet.

Matte_Maiden
2004-03-28, 14:22
Spelar ingen större roll för mig om det är fett eller kolisar som förbrukas, så länge det inte är muskler! Om jag förbrukar kolisar så hamnar jag ju ändå på minus i energi, och då blir det ju bra ändå?

Hermes
2004-03-28, 14:23
Originally posted by McZeeke



Du skall ha max 120 i puls
Du skall ha max 100 i puls.


:confused:

King Grub
2004-03-28, 14:34
Originally posted by Matte_Maiden
Spelar ingen större roll för mig om det är fett eller kolisar som förbrukas, så länge det inte är muskler! Om jag förbrukar kolisar så hamnar jag ju ändå på minus i energi, och då blir det ju bra ändå?

Dessa kolhydrater hade kunnat användas som muskelglykogen om du inte hade bränt bort dem istället för fett...

Cloud
2004-03-28, 15:40
Originally posted by King Grub
Tar du drinken innan promenaden trycker du upp insulinnivåerna och tar bort hela meningen med att promenera efter träningen när denna har sänkt insulinnivåerna och möjliggjort att en större andel fett förbränns.

Om han inte tar proteindrinken efter träningen utan går ut och går i en timme efteråt så blir han väl katabol en längre tid och återhämtningen försämras?
Menar inte att du gav han ett dåligt råd eller så, bara undrar om det är såhär.

King Grub
2004-03-28, 15:49
Originally posted by Cloud


Om han inte tar proteindrinken efter träningen utan går ut och går i en timme efteråt så blir han väl katabol en längre tid och återhämtningen försämras?
Menar inte att du gav han ett dåligt råd eller så, bara undrar om det är såhär.

Proteinet i drinken kommer inte att användas som protein, eller till att skydda musklerna, i nämnvärd utsträckning, om man ger sig ut och går direkt efter, utan kolhydrater dessutom. Det kommer att oxideras till glukos, och dessutom driva upp insulinnivåerna, vilket förtar hela meningen med att ta promenader efter passet.

Dk1ng
2004-03-28, 16:55
Jag hoppas att vi snackar en blandning av kolhydrater och protein i eller till denna drink efter passet, blir lite orolig när Matte_maiden bara talar om proteindrink..:confused:

Matte_Maiden
2004-03-28, 18:14
Originally posted by Dk1ng
Jag hoppas att vi snackar en blandning av kolhydrater och protein i eller till denna drink efter passet, blir lite orolig när Matte_maiden bara talar om proteindrink..:confused:

Det är både protein och kolhydrater! Jag gick efter drinken och har inte dött ännu :hbang:

King Grub
2004-03-28, 18:22
Originally posted by Matte_Maiden


Det är både protein och kolhydrater! Jag gick efter drinken och har inte dött ännu :hbang:

Men du förbrände mindre fett än om du hade druckit den efter promenixen. ;)

Matte_Maiden
2004-03-28, 18:30
Men jag brände väl mer kolhydrater? Så i slutändan spelar det väl ingen egentlig roll?

Jag gick in promenaden efter träningen för att bränna mer fett i procent, utan för att det passade perfekt med andra grejer jag skulle göra idag. Men det var alltså ett dåligt beslut?

King Grub
2004-03-28, 18:32
Originally posted by Matte_Maiden
Men jag brände väl mer kolhydrater? Så i slutändan spelar det väl ingen egentlig roll?

Jag gick in promenaden efter träningen för att bränna mer fett i procent, utan för att det passade perfekt med andra grejer jag skulle göra idag. Men det var alltså ett dåligt beslut?

Som jag skrev i översta inlägget på den här sidan: "Dessa kolhydrater hade kunnat användas som muskelglykogen om du inte hade bränt bort dem istället för fett..."

Matte_Maiden
2004-03-28, 18:36
Ursäkta att jag är så seg, men alla vet inte lika mycket och exakt som dig. Men så jag förbrände stora delar av gainern (inga fler missförstånd :P) i stället för att använda den till att återhämta och göra musklerna anabola?

Blir och börja gå på morgonen i stället, verkar mycket enklare och bättre! :devil:

Tacksam för svaren! :love:

Cloud
2004-03-28, 18:37
Originally posted by King Grub


Proteinet i drinken kommer inte att användas som protein, eller till att skydda musklerna, i nämnvärd utsträckning, om man ger sig ut och går direkt efter, utan kolhydrater dessutom. Det kommer att oxideras till glukos, och dessutom driva upp insulinnivåerna, vilket förtar hela meningen med att ta promenader efter passet.

Såå... om man vaknar på morgonen, tar en vassleprotein-drink och sen går ut och går, och äter frukost efteråt, händer det samma sak då?
Borde man vakna, sedan gå ut och gå, sen ta vassledrinken med frukosten??
Om man har som mål att bränna fett då.

//Gustav

King Grub
2004-03-28, 18:40
Originally posted by Matte_Maiden
Ursäkta att jag är så seg, men alla vet inte lika mycket och exakt som dig. Men så jag förbrände stora delar av gainern (inga fler missförstånd :P) i stället för att använda den till att återhämta och göra musklerna anabola?

Stora delar är kanske att överdriva, men i princip ja. Mer än om du hade gått utan i alla fall.

Mart|n
2004-03-28, 18:42
Skadar det verkligen att svepa en proteindrink innan man går på band eller dylikt efter att att man styrketränat klart? Det borde ju ta en stund innan kroppen tar upp näringen?

EDIT: Ungefär samma fråga som Cloud tydligen ;)

King Grub
2004-03-28, 18:42
Originally posted by Cloud


Såå... om man vaknar på morgonen, tar en vassleprotein-drink och sen går ut och går, och äter frukost efteråt, händer det samma sak då?
Borde man vakna, sedan gå ut och gå, sen ta vassledrinken med frukosten??
Om man har som mål att bränna fett då.

//Gustav

Ja, vasslet trycker upp insulinet så att promenaden blir mer som om du var ute gick när som helst senare på dagen. Själva vitsen med promenader före frukost är ju att utnyttja de låga eller obefintliga insulinnivåerna, och att då trycka upp dem innan man ger sig ut är ju en aning kontraproduktivt.

Och det finns ingen chans att kolhydratdepåerna har tömts under natten, i sängen.

Cloud
2004-03-28, 18:44
Originally posted by King Grub


Ja, vasslet trycker upp insulinet så att promenaden blir mer som om du var ute gick när som helst senare på dagen. Själva vitsen med promenader före frukost är ju att utnyttja de låga eller obefintliga insulinnivåerna, och att då trycka upp dem innan man ger sig ut är ju en aning kontraproduktivt.

Och det finns ingen chans att kolhydratdepåerna har tömts under natten, i sängen.

ok! Tack så mycket! :D

Matte_Maiden
2004-03-28, 18:46
Så om man går en promenad om dagen, så vore det bästa att gå på morgonen? Eftersom återhämtningen försämras om man går direkt efter passet och man använder delar av energin i drinken om man dricker den först?

Fan Grub, du ska ha ett stort tack för det här! Så skönt att man kan få förklaringar som man förstår! :)

King Grub
2004-03-28, 18:48
Originally posted by Matte_Maiden
Så om man går en promenad om dagen, så vore det bästa att gå på morgonen? Eftersom återhämtningen försämras om man går direkt efter passet och man använder delar av energin i drinken om man dricker den först?

Ja och ja. Hur stor praktisk betydelse det har är naturligtvis svårt att säga, men så fungerar det definitivt i teorin.

Matte_Maiden
2004-03-28, 18:54
Originally posted by King Grub


Ja och ja. Hur stor praktisk betydelse det har är naturligtvis svårt att säga, men så fungerar det definitivt i teorin.

Okej, tack för svaret! Då vet jag hur det ska bli nu då :)

McZeeke
2004-03-28, 19:10
Originally posted by King Grub


Dessa två är ju inte i närheten av sanningen. T om tvärtom i det senare fallet.

Jag står inte för något av de uppräknade påståendena. Sådant som florerar "i branchen". Sista raden i uppräkningen är saxad ur en bok av Fredrik Paulun.

LunaSpice
2004-03-28, 19:28
Originally posted by McZeeke


Jag står inte för något av de uppräknade påståendena. Sådant som florerar "i branchen". Sista raden i uppräkningen är saxad ur en bok av Fredrik Paulun.

Exakt, och det är dessa påståenden som skapar missförstånd och myter inom gymvärlden. Om en näringsfysiolog eller ngn på detta forum påstår att dessa myter inte stämmer så är det inte många som lyssnar (förutom de som är intresserade)...men så fort Aftonbladet får nys om att en sådan "myt" inte stämmer så lyssnar hela svenska folket. Det håller väl dock på att ändras vilket känns skönt. :)

Cloud
2004-03-28, 20:49
Fredrik Paulun tycker jag är ganska underlig ibland...
King Grub! Jag tycker det du sagt låter rimligt och så. Men när jag sökte runt på Pauluns sida så hittade jag lite "frågor och svar".

En fråga:
Absorbtionstid för protein
Hur långt innan morgonpromenaden ska man äta proteinet?

Svar: Du kan göra det ca 15-30 minuter före promenaden. Då hinner du absorbera det och få en antikatabol effekt under promenaden.

En annan fråga:
Bra proteinkälla?
Vad ska jag äta som proteinkälla om jag väljer att äta ett äpple och dricka en kopp kaffe på morgonen innan jag går ut och promenerar för att bränna fett?

Svar: Proteinpulver (rent protein utan kolhydrater) är enklast.

Den andra frågan är ju exakt motsatsen till vad du nyss sa, hur kan det komma sig att han säger så? Tycker bara det låter så jävla konstigt eftersom det finns säkert flera hundra som lytt hans råd och kanske därmed fått sämre resultat?
(Vet inte om det är jättestor skillnad på resultaten, men många bäckar små)

McZeeke
2004-03-29, 08:40
Originally posted by LunaSpice


Exakt, och det är dessa påståenden som skapar missförstånd och myter inom gymvärlden. Om en näringsfysiolog eller ngn på detta forum påstår att dessa myter inte stämmer så är det inte många som lyssnar (förutom de som är intresserade)...men så fort Aftonbladet får nys om att en sådan "myt" inte stämmer så lyssnar hela svenska folket. Det håller väl dock på att ändras vilket känns skönt. :)

Varför blanda in Aftonbladet? Har sett folk referera till tidningen i alla möjliga och omöjliga lägen. Inget av vad jag skrivit kommer från någon kvällstidning. Jag tror nog at5t vi själva står för det mesta av myterna. Någon tror så och det funkar. Då är det så i alla lägen.

McZeeke
2004-03-29, 08:45
Originally posted by Cloud
Fredrik Paulun tycker jag är ganska underlig ibland...
King Grub! Jag tycker det du sagt låter rimligt och så. Men när jag sökte runt på Pauluns sida så hittade jag lite "frågor och svar".

En fråga:
Absorbtionstid för protein
Hur långt innan morgonpromenaden ska man äta proteinet?

Svar: Du kan göra det ca 15-30 minuter före promenaden. Då hinner du absorbera det och få en antikatabol effekt under promenaden.

En annan fråga:
Bra proteinkälla?
Vad ska jag äta som proteinkälla om jag väljer att äta ett äpple och dricka en kopp kaffe på morgonen innan jag går ut och promenerar för att bränna fett?

Svar: Proteinpulver (rent protein utan kolhydrater) är enklast.

Den andra frågan är ju exakt motsatsen till vad du nyss sa, hur kan det komma sig att han säger så? Tycker bara det låter så jävla konstigt eftersom det finns säkert flera hundra som lytt hans råd och kanske därmed fått sämre resultat?
(Vet inte om det är jättestor skillnad på resultaten, men många bäckar små)

Claud! Jag undvek protein före min morgonpromenad av samma skäl som nämnts tidigare. Att det triggar insulinet som i sin tur bromsar fettförbränningen. Nu tror jag inte det är så mycket protein i pulvret. För all del även protein triggar insulin. Den lilla mängd Du får i Dej gör säkert ingen skada. För all del, jag tar min promenad på minst 7 km oftast en mil. I en takt av knappt 5 km per timma. Garanterat finns inga kolhydrater kvar när jag är klar med promenaden :)

LunaSpice
2004-03-29, 10:04
Originally posted by McZeeke


Varför blanda in Aftonbladet? Har sett folk referera till tidningen i alla möjliga och omöjliga lägen. Inget av vad jag skrivit kommer från någon kvällstidning. Jag tror nog at5t vi själva står för det mesta av myterna. Någon tror så och det funkar. Då är det så i alla lägen.

Jag kritiserade inte ditt inlägg...det jag skrev om aftonbladet var ett konstaterande. No offense...:love:

King Grub
2004-03-29, 10:10
Originally posted by Cloud
Den andra frågan är ju exakt motsatsen till vad du nyss sa, hur kan det komma sig att han säger så? Tycker bara det låter så jävla konstigt eftersom det finns säkert flera hundra som lytt hans råd och kanske därmed fått sämre resultat?
(Vet inte om det är jättestor skillnad på resultaten, men många bäckar små)

Även om proteinet har börjat absorberas så trycker det lik förbaskat upp insulinnivåerna, vilket sänker fettförbränningen, och det är det man vill undvika i första hand.

Jag har också för mig att den där artikeln av Paulun är ett antal år gammal. Han har uppdaterat sig i sina nya böcker. Det här med protein och insulinindex är trots allt relativt nytt, så man kan inte läsa 5 år gamla artiklar och rätta sig efter dem till punkt och pricka.

McZeeke
2004-03-29, 11:00
Originally posted by King Grub


Även om proteinet har börjat absorberas så trycker det lik förbaskat upp insulinnivåerna, vilket sänker fettförbränningen, och det är det man vill undvika i första hand.

Jag har också för mig att den där artikeln av Paulun är ett antal år gammal. Han har uppdaterat sig i sina nya böcker. Det här med protein och insulinindex är trots allt relativt nytt, så man kan inte läsa 5 år gamla artiklar och rätta sig efter dem till punkt och pricka.

Paulun skriver ett par rader om protein och insulinutsöndring i sin bok "Blodsocker Blues". Första upplagan tryckt 2002. Således inte så gammal.

Under avsnittet "Insulinindex" sidan 105 Det handlar om att även protein och fett triggar insulin.
Citat": Nu börjar det bli lite komplicerat, eftersom både protein och fett även påverkar andra hormoner. Proteinet stimulerar till exempel glukagon och tillväxthormon, vilka båda ökar användningen av fett som bränsle, och trotts att man kan se en ökning av insulinet efter en proteinrik måltid blir nettoeffekten att proteinet ökar fettförbränningen.." Slut citat.

Så, om den gode Fredrik har rätt så kan det vara en fördel att ta en proteindrink före morgon- och "eftergympromenaden".

Rent logiskt, proteinet sätter fart på insulinutsöndringen. Insulinet bromsar fettförbränningen. Så långt är klart, rent ytligt sett. Men proteinet, till skillnad mot kolhydrater, stimulerar glukagon och tillväxthormon vilka ÖKAR fettförbränningen. Det senare är skillnaden i att ta eller inte ta protein.

Men det är klart, är Fredrik Paulun en okunnig kostrådgivare som sitter och fabulerar så stämmer det säkert inte. Har någon i den försmlade menigheten sett någon annan kostsnubbe med gedigen utbildning som motsagt Paulun?

King Grub
2004-03-29, 11:04
Originally posted by McZeeke
Rent logiskt, proteinet sätter fart på insulinutsöndringen. Insulinet bromsar fettförbränningen. Så långt är klart, rent ytligt sett. Men proteinet, till skillnad mot kolhydrater, stimulerar glukagon och tillväxthormon vilka ÖKAR fettförbränningen. Det senare är skillnaden i att ta eller inte ta protein.

Vem vill ha glukagonutsöndring? Glukagon ger signaler till levern att producera glukos när det behövs, av protein från muskelvävnad.

adde
2004-03-29, 11:31
Jag sticker in en liten rad...

Jag har deffat ett antal gånger och i år har jag lyckats bättre än någonsin, ffa när det gäller bevarandet av muskelmassa.

Tidigare har jag kört med protein före morgonpromenaden

I år går jag på morgonen med bara lite vatten + 7 gram glutamin, 3 gram creatinpyruvat. Efter gympasset kör jag hiit eller lite intensivare förbränning i 20 minuter SEN tar jag min eftertränings-drink - dock med relativt lite kolhydrater (ca 50 gram) och 40 gram protein. Efter ytterligare en timme blir det tex en omelett.



/adde

LunaSpice
2004-03-29, 11:44
Dessutom vill man inte ha tillväxthormon vid fettförbränning eftersom det stimulerar produktion av IGF (Insuline-Growth-Factor).

Lillstrumpa
2004-08-12, 18:53
Jag sticker in en liten rad...

Jag har deffat ett antal gånger och i år har jag lyckats bättre än någonsin, ffa när det gäller bevarandet av muskelmassa.

Tidigare har jag kört med protein före morgonpromenaden

I år går jag på morgonen med bara lite vatten + 7 gram glutamin, 3 gram creatinpyruvat. Efter gympasset kör jag hiit eller lite intensivare förbränning i 20 minuter SEN tar jag min eftertränings-drink - dock med relativt lite kolhydrater (ca 50 gram) och 40 gram protein. Efter ytterligare en timme blir det tex en omelett.



/adde

Hej Adde, tänkte bara fråga lite kort vad glutaminet gör? Kreatinpyruvat sitter jag på, men det tar jag bara en timma innan jag lyfter något tungt.

MrBoris
2004-08-12, 19:08
Jag litar på kungen ;)

Fugitive
2004-08-12, 21:32
Jag sticker in en liten rad...

Jag har deffat ett antal gånger och i år har jag lyckats bättre än någonsin, ffa när det gäller bevarandet av muskelmassa.

Tidigare har jag kört med protein före morgonpromenaden

I år går jag på morgonen med bara lite vatten + 7 gram glutamin, 3 gram creatinpyruvat. Efter gympasset kör jag hiit eller lite intensivare förbränning i 20 minuter SEN tar jag min eftertränings-drink - dock med relativt lite kolhydrater (ca 50 gram) och 40 gram protein. Efter ytterligare en timme blir det tex en omelett.



/adde



Praktiken har talat! Bara inse att grub har rätt!! :eating:

Kebab-Arne
2004-08-12, 21:57
Nu är jag lite trött efter att ha pratat i telefon i 8 timmar så nån har kanske redan frågat men: Säg att man tar en timmes promenad efter gympasset och kör promenaden efter den. Gnäller inte musklerna över att de inte får näring efter gympasset då? en timme är ju rätt lång tid...


Nu tar ju iofs inte jag några promenader efter gymmet men det kan ju va kul att veta...

Precis det jag undrar också. Allsmäktige Grub har ju sagt att eftertränignsdrinken ska tas precis efter gympasset, och aja baja med mjölk det slöar upp det hela. Men att ta en timmes promenad och sedan efterträningsdrinken är ok!? :confused:

*Edit* Vart i helvete tog inlägget jag citerade vägen? Frågan jag undrar över har säkert blivit svarad nånstans men inte sett det.

King Grub
2004-08-13, 06:28
Precis det jag undrar också. Allsmäktige Grub har ju sagt att eftertränignsdrinken ska tas precis efter gympasset, och aja baja med mjölk det slöar upp det hela. Men att ta en timmes promenad och sedan efterträningsdrinken är ok!? :confused:

*Edit* Vart i helvete tog inlägget jag citerade vägen? Frågan jag undrar över har säkert blivit svarad nånstans men inte sett det.

Det beror på vad du prioriterar. Priorioterar du fettförbränning och är beredd att kanske förlora några gram muskelmassa: vänta med drinken. Prioriterar du att få effekt av styrketräningen på bekostnad av fettförbränningen: drick drinken direkt efter gympasset. Efter hård fysisk ansträngning krävs inte frisättning av lika mycket insulin för att ta hand om glukoset som annars, så efter styrketräning blir inte den fettförbränningsförsämrande effekten lika stor som efter vila.

Kebab-Arne
2004-08-13, 10:12
Det beror på vad du prioriterar. Priorioterar du fettförbränning och är beredd att kanske förlora några gram muskelmassa: vänta med drinken. Prioriterar du att få effekt av styrketräningen på bekostnad av fettförbränningen: drick drinken direkt efter gympasset. Efter hård fysisk ansträngning krävs inte frisättning av lika mycket insulin för att ta hand om glukoset som annars, så efter styrketräning blir inte den fettförbränningsförsämrande effekten lika stor som efter vila.

Okej, borde man ju ifs själv kunnat räkna. Man får tacka för ytterligare ett ypperligt svar.

Numero1
2004-08-13, 13:12
Ta drinken efter promenaden!
Ha över 120 i puls!

30cm
2004-08-14, 13:18
Kan det vara bra att köra morgon eller efter-tränings-promenader på bulk?

Ska man strecha före eller efter efterträningspromenaden?

King Grub
2004-08-14, 13:43
Kan det vara bra att köra morgon eller efter-tränings-promenader på bulk?

Om du vill hålla fläsket i schack, javisst. Intensiv konditionsträning ger dock betydligt större fördelar under bulk.

Ska man strecha före eller efter efterträningspromenaden?

Om du skall stretcha, gör det efteråt.

30cm
2004-08-14, 14:14
Om du vill hålla fläsket i schack, javisst. Intensiv konditionsträning ger dock betydligt större fördelar under bulk.

Härligt. Jag tycker själv att det är roligare med höginensiv cardio men jag upptäckte idag att man kan läsa samtidigt som man cyklar lite lugnt på en träningscykel.
Det har säkert varit uppe förrut men om man kör intensiva styrkepass 4ggr/vecka + ~4 HIIT/vecka är det kanske högre risk för överträning?


Om du skall stretcha, gör det efteråt.
Om...? :nono:

:bow:

King Grub
2004-08-14, 14:23
Det har säkert varit uppe förrut men om man kör intensiva styrkepass 4ggr/vecka + ~4 HIIT/vecka är det kanske högre risk för överträning?


Ju större träningsmängd, desto viktigare att du sköter återhämtning och näringstillförsel. Gör du det är risken oerhört mycket mindre, särskilt om du ligger på energiöverskott, som i en uppbyggnadsperiod.

30cm
2004-08-14, 15:43
Jag har förrut fått tipset att styrketräning 4ggr/vecka + basketträning ~3ggr/vecka skulle bli för mycket. Är det fel eller är kanske ett basketpass på 1-1,5h för långt?

King Grub
2004-08-14, 15:46
Det finns inget som säger att det skulle vara "för mycket" det heller. Rädslan för att röra på sig är kraftigt överdriven.