handdator

Visa fullständig version : Blå läppar vid träning?


zepp92
2014-09-12, 10:52
Jag har under mina senaste pass fått blå/lila läppar när jag jag kör pulshöjande övningar och känt mig allmänt låg! Har det hänt någon annan och vad kan det vara?

King Grub
2014-09-12, 10:57
Det är definitivt inte normalt. Blåa läppar är ett tecken på dålig syresättning eller dålig blodtillförsel, och rekommendation för det är läkare. Inte vårdcentral om två veckor, utan akuten.

zepp92
2014-09-12, 11:02
Det är definitivt inte normalt. Blåa läppar är ett tecken på dålig syresättning eller dålig blodtillförsel, och rekommendation för det är läkare. Inte vårdcentral om två veckor, utan akuten.

Va men nu blir jag ju rädd! Jag känner mig inte dålig i övrigt det är bara vid träningen som det känns av! Kan det inte bara vara överansträngning?

King Grub
2014-09-12, 11:06
Det finns många tänkbara orsaker. Lättläst: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyanos Det är viktigt att ta reda på vilken.

zepp92
2014-09-12, 11:12
[QUOTE=King Grub;7132430]Det finns många tänkbara orsaker. Lättläst: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyanos Det är viktigt att ta reda på vilken.[/


Men det började nu i veckan så det har bara hänt de senaste passen! Det vore kanske bra att kolla upp det dock!:/

King Grub
2014-09-12, 11:14
Men det började nu i veckan så det har bara hänt de senaste passen!

Det är väl just det. Hade du alltid fått lite blåfärgade läppar av ansträngning så hade det varit en sak, men att det är något som har uppkommit nu, och i samband med obehagskänslor, visar ju att något har hänt.

zepp92
2014-09-12, 11:20
Det är väl just det. Hade du alltid fått lite blåfärgade läppar av ansträngning så hade det varit en sak, men att det är något som har uppkommit nu, och i samband med obehagskänslor, visar ju att något har hänt.

Okej jag får ringa vårdcentralen eller gå till sjukhuset snarast då! Jag ska nog skippa träningen idag helt klart..

Illustrerade mannen
2014-09-12, 12:49
Man ska inte skrämmas, men 18 maj år 2001 gick min bästa kompis och tränade trots att han var förkyld, krasslig och hade varit blå om läpparna ett par dagar.Samma kväll dog han i väntrummet till akuten. Dålig blodcirkulation pga en tillfällig förträngning någonstans. Han fick en massiv hjärtattack i väntrummet... Så blåa läppar är för mig en extrem varningssignal. Som King Grub skriver - inte vårdcentalen "sen" - akuten NU!

zepp92
2014-09-12, 13:09
Man ska inte skrämmas, men 18 maj år 2001 gick min bästa kompis och tränade trots att han var förkyld, krasslig och hade varit blå om läpparna ett par dagar.Samma kväll dog han i väntrummet till akuten. Dålig blodcirkulation pga en tillfällig förträngning någonstans. Han fick en massiv hjärtattack i väntrummet... Så blåa läppar är för mig en extrem varningssignal. Som King Grub skriver - inte vårdcentalen "sen" - akuten NU!

Fruktansvärt jag beklagar verkligen! Det värsta med din historia är att jag har influensasymtom med feber idag! Det kanske inte betyder något i och för sig.. men när jag får tillgång till en bil ska jag nog uppsöka akuten! Det är antagligen inget men nu har jag iaf blivit uppskrämd!

cero
2014-09-12, 13:46
Ring sjukvårdsupplysningen på 1177 nu med det samma, och beskriv dina symptom utförligt.

Vadå "när jag får tillgång till bil"? Kolla upp det direkt.

AirBox
2014-09-12, 13:58
Jobbar inom Vård och Omsorg och du har fått det enda svar som betyder något. Ring Sjukvårdsupplysningen och berätta i detalj vilka symptom du har. Antingen får du avvakta eller så får du rådet att snabbast möjligt ta dig till akuten. Ska du till akuten så ring en polare med bil eller en taxi, men då ska du iväg också och ingen ursäkt som när du får tillgång till en bil duger.

Blåa läppar kan som sagt bero på olika saker; Men det kan också vara problem med hjärtat, kärlen eller syreupptagningen, och då vill man nog gärna utesluta dessa allvarliga orsaker till dina symptom.

zepp92
2014-09-12, 14:13
Jobbar inom Vård och Omsorg och du har fått det enda svar som betyder något. Ring Sjukvårdsupplysningen och berätta i detalj vilka symptom du har. Antingen får du avvakta eller så får du rådet att snabbast möjligt ta dig till akuten. Ska du till akuten så ring en polare med bil eller en taxi, men då ska du iväg också och ingen ursäkt som när du får tillgång till en bil duger.

Blåa läppar kan som sagt bero på olika saker; Men det kan också vara problem med hjärtat, kärlen eller syreupptagningen, och då vill man nog gärna utesluta dessa allvarliga orsaker till dina symptom.

Okej jag ska avvakta och se! Händer det igen så får jag åka in! Jag tänker ju som sagt inte träna idag men mår jag bättre så kör jag ett pass imorgon för att kolla hur det går! Symptomen är ju blå läppar och tappar all färg i ansiktet men så fort pulsen går ner så blir allt normalt igen, och jag mår jättebra efter och för övrigt! Tack gör alla råd!

acke^_
2014-09-12, 14:16
Herregud, är du inte rädd om livet? tycker du ska kolla upp det med en gång, men du gör vad du vill :/

zepp92
2014-09-12, 14:20
Herregud, är du inte rädd om livet? tycker du ska kolla upp det med en gång, men du gör vad du vill :/

Ja men jag fick rådet att avvakta! Självklart är jag rädd om livet jag är ju för sjutton i 20 års åldern och lider inte av någon dödslängtan!

tossefar
2014-09-12, 14:21
Okej jag ska avvakta och se! Händer det igen så får jag åka in! Jag tänker ju som sagt inte träna idag men mår jag bättre så kör jag ett pass imorgon för att kolla hur det går! Symptomen är ju blå läppar och tappar all färg i ansiktet men så fort pulsen går ner så blir allt normalt igen, och jag mår jättebra efter och för övrigt! Tack gör alla råd!

Jag tycker verkligen inte att du ska avvakta och se. Och absolut inte träna imorgon, du skrev ju nyss att du hade influensasymtom och blåa läppar vid förra passet! Ring nu!

zepp92
2014-09-12, 14:22
Jag tycker verkligen inte att du ska avvakta och se. Och absolut inte träna imorgon, du skrev ju nyss att du hade influensasymtom och blåa läppar vid förra passet! Ring nu!

Jag skulle avvakta och återkomma om det händer igen!:/

AirBox
2014-09-12, 14:25
Edit: Never mind. Du hade redan svarat på frågan.

svenbanan
2014-09-12, 14:27
Ja men jag fick rådet att avvakta! Självklart är jag rädd om livet jag är ju för sjutton i 20 års åldern och lider inte av någon dödslängtan!

Var fick du rådet att avvakta? Ingen av de som skrivit här i tråden i alla fall...

Jag tycker också du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Beskriv symptomen för dem så kan du få bästa möjliga råd om hur du ska gå vidare.

EDIT: Jaha du hade redan ringt, och fått rådet att avvakta från sjukvårdsupplysningen. Ok, perfa.

zepp92
2014-09-12, 14:40
Var fick du rådet att avvakta? Ingen av de som skrivit här i tråden i alla fall...

Jag tycker också du ska ringa sjukvårdsupplysningen. Beskriv symptomen för dem så kan du få bästa möjliga råd om hur du ska gå vidare.

EDIT: Jaha du hade redan ringt, och fått rådet att avvakta från sjukvårdsupplysningen. Ok, perfa.

Ja dagens sjukvård är ju inte den bästa kan man tycka ibland! Men blir det värre och jag får samma symptom igen så åker jag in ändå!

caro
2014-09-12, 14:46
Ja dagens sjukvård är ju inte den bästa kan man tycka ibland! Men blir det värre och jag får samma symptom igen så åker jag in ändå!

Håll koll på dig, och låt ingen övertala dig att avvakta om du känner dig sämre igen! Tvinga dig till akuten och tvinga dem att undersöka isåfall. Kanske ta med en stor och stark kompis, eller lämpligt hysterisk förälder till och med :).

zepp92
2014-09-12, 14:54
Håll koll på dig, och låt ingen övertala dig att avvakta om du känner dig sämre igen! Tvinga dig till akuten och tvinga dem att undersöka isåfall. Kanske ta med en stor och stark kompis, eller lämpligt hysterisk förälder till och med :).

Det ska jag göra! Jag har en känsla av att jag inte blev tagen riktigt på allvar, om det nu kan bero på min ålder eller något annat för jag tycker ju själv att symptomen inte låter så bra! Haha jag tar med mamma isf, bättre beskyddare får man leta efter!;)

AirBox
2014-09-12, 15:06
Nu går jag lite offtopic, men du känner att du vid 20 års ålder behöver mamma som står på dig när du kan ha något som får dig att sega ner livlös? Det känns som det börjar bra, det här.

zepp92
2014-09-12, 15:12
Nu går jag lite offtopic, men du känner att du vid 20 års ålder behöver mamma som står på dig när du kan ha något som får dig att sega ner livlös? Det känns som det börjar bra, det här.

Uppenbarligen uppfattades inte min ironi trots min gubbe på slutet! Men för att förtydliga ytterligare då..jag var ironisk!

cero
2014-09-12, 15:15
Ja men jag fick rådet att avvakta! Självklart är jag rädd om livet jag är ju för sjutton i 20 års åldern och lider inte av någon dödslängtan!

Vem fick du rådet av?

Om någon känner till en läkare eller annan auktoritet här på brädan kan ni gärna skicka iväg ett PM till honom/henne och hänvisa till denna tråd.

AirBox
2014-09-12, 15:18
Uppenbarligen uppfattades inte min ironi trots min gubbe på slutet! Men för att förtydliga ytterligare då..jag var ironisk!

Jag missade faktiskt ironin ganska rejält, och det var väl tur att du var ironisk isådanafall :)

caro
2014-09-12, 15:19
Nu går jag lite offtopic, men du känner att du vid 20 års ålder behöver mamma som står på dig när du kan ha något som får dig att sega ner livlös? Det känns som det börjar bra, det här.

Meeeen, det är väl klart att mamma alltid behövs! ;) *hug*

Skämt åsido, poängen är ju att finns det minsta risk att bli avfärdad, vilket kan hända oavsett vem man är, om man är i ett mindre starkt tillstånd, kan det vara praktiskt att ha en annan person med sig som har förmåga att tjata en del.

Vissa människor blir otroligt "medgörliga" i kontakt med myndiga läkare och det kan vara svårt att stå på sig. Kan vara effektivt att minska den risken. Det är inte en prestigeförlust, se det snarare som riskminimering. Helt rationellt. Man är väl målinriktad, då tar man till det som krävs för att styra upp situationer.

Bubblan84
2014-09-12, 15:21
Drar mig för att åka in på akuten men i ditt fall hade jag redan varit där vid det här laget! Åk in NU!

MentalogisT
2014-09-12, 15:22
Vad väntar den här snubben på egentligen? Är han trög?

zepp92
2014-09-12, 15:32
Vad väntar den här snubben på egentligen? Är han trög?

Varför är du så oförskämd? Som sagt så ringde jag och ombads att avvakta! Är dessutom en kvinna och ingen "snubbe"..

zepp92
2014-09-12, 15:33
Meeeen, det är väl klart att mamma alltid behövs! ;) *hug*

Skämt åsido, poängen är ju att finns det minsta risk att bli avfärdad, vilket kan hända oavsett vem man är, om man är i ett mindre starkt tillstånd, kan det vara praktiskt att ha en annan person med sig som har förmåga att tjata en del.

Vissa människor blir otroligt "medgörliga" i kontakt med myndiga läkare och det kan vara svårt att stå på sig. Kan vara effektivt att minska den risken. Det är inte en prestigeförlust, se det snarare som riskminimering. Helt rationellt. Man är väl målinriktad, då tar man till det som krävs för att styra upp situationer.

En mamma behövs alltid!:)

Bubblan84
2014-09-12, 15:34
Varför är du så oförskämd? Som sagt så ringde jag och ombads att avvakta! Är dessutom en kvinna och ingen "snubbe"..

Mitt tips är att skita i att de bad dig avvakta. Det har gått snett många ggr för människor som avvaktat.

MentalogisT
2014-09-12, 15:37
Varför är du så oförskämd? Som sagt så ringde jag och ombads att avvakta! Är dessutom en kvinna och ingen "snubbe"..

För att jag tycker att det verkar så uppenbart. Jag hade då inte avvaktat, jag hade skitit i det och åkt till närmsta akutmottagning och kollat upp det. Den som satt på luren kanske var Olle, 20, sjukstudent som inte har en aning.

Det gäller ändå allvarligt din hälsa och din framtid som atlet.

zepp92
2014-09-12, 15:38
Mitt tips är att skita i att de bad dig avvakta. Det har gått snett många ggr för människor som avvaktat.

Okej jag åker in och kollar upp det!

zepp92
2014-09-12, 15:41
För att jag tycker att det verkar så uppenbart. Jag hade då inte avvaktat, jag hade skitit i det och åkt till närmsta akutmottagning och kollat upp det. Den som satt på luren kanske var Olle, 20, sjukstudent som inte har en aning.

Det gäller ändå allvarligt din hälsa och din framtid som atlet.

Ja absolut men jag fick ju rådet att avvakta det var därför jag inte åkt in! Man vill ju lita på vad dom säger. Men jag åker in och kollar!

cero
2014-09-12, 15:46
Det var sjukvårdsupplysningen som bad dig avvakta? Aja, bra av dig att åka in i alla fall. Om det är något allvarligt så vore det ju synd om personen gav dåliga råd.

zepp92
2014-09-12, 15:49
Det var sjukvårdsupplysningen som bad dig avvakta? Aja, bra av dig att åka in i alla fall. Om det är något allvarligt så vore det ju synd om personen gav dåliga råd.

Ja! Men jag har pratat med ytterligare en sjuksyster nu som också så att jag kunde avvakta över helgen.. Jag vet inte hur jag ska göra!

Bubblan84
2014-09-12, 15:51
Ja! Men jag har pratat med ytterligare en sjuksyster nu som också så att jag kunde avvakta över helgen.. Jag vet inte hur jag ska göra!

Se inlägg #2 och #8

cero
2014-09-12, 15:55
Åk in.

zepp92
2014-09-12, 16:04
Ja okej jag åker in och ser till att dom tar en titt på mig nu! En bedömning över telefonen känns inte tillräckligt..

Bubblan84
2014-09-12, 16:09
Ja okej jag åker in och ser till att dom tar en titt på mig nu! En bedömning över telefonen känns inte tillräckligt..

Nej, man behöver åtminstone lyssna på hjärtat med stetoskop, ta EKG och blodprover.

MentalogisT
2014-09-12, 16:41
Ja okej jag åker in och ser till att dom tar en titt på mig nu! En bedömning över telefonen känns inte tillräckligt..

Mycket sunt att göra det. Hoppas allt går bra med dig!

Bubblan84
2014-09-12, 17:31
Hoppas du får en vettig undersökning och att man kommer fram till vad som orsakar detta. Arbets-EKG känns ju också som en lämplig undersökning. Jobbigt när man får liknande symptom och man inte hittar något alls. Ovissheten är inte kul (kan jag säga som har extremt skenande puls från och till och inget har hittats ännu trots en massa mindre undersökningar).

Ajemän
2014-09-12, 19:33
Min bästa väns bror kände smärtor i hjärtat på kvällen men valde att avvakta.
Han dog i sitt hem morgonen därpå.

Tycker inte man ska avvakta när det rör sådana här grejer...

svenbanan
2014-09-12, 20:19
TS: Hur gick det? Lever du än? :)

AirBox
2014-09-12, 20:33
Hoppas TS tog sig direkt till akuten. Har vi otur (eller tur) så blir han kvar där ett tag för en ordentlig undersökning.

Det är nästan så alla gym skulle ha en stor fet skylt med varningar inför att träna om man inte mår bra och när man bara ska ge sig.

Wilt the Stilt
2014-09-12, 20:34
Känns inte så troligt att Sjukvårdsrådgivningen med flera säger avvakta... Med de där symptomen

AirBox
2014-09-12, 20:37
Känns inte så troligt att Sjukvårdsrådgivningen med flera säger avvakta... Med de där symptomen

Jag jobbar inom området och vill inte tro att dom säger det, men som det är idag så är det inte alltför otroligt för att kunna vara sant.

Wilt the Stilt
2014-09-12, 20:39
Jag jobbar inom området och vill inte tro att dom säger det, men som det är idag så är det inte alltför otroligt för att kunna vara sant.

Okej :(

Edit: Googlade på "blå läppar vid träning" och hamnade på ett annat träningsforum där en hel del rapporterade om blå läppar vid träning. Jag skulle bli skraj om jag fick blå läppar efter träning..

zepp92
2014-09-12, 20:44
Hej jag lever fortfarande!:) Det var så mkt folk så jag skulle avvakta eller komma in senare! Men jag har en privatförsäkring så jag ska utnyttja den direkt på måndag så jag får komma till kunniga inom området på en gång, jag tror att det blir det bästa och snabbaste sättet att få hjälp! Hjärtat är ju inget att leka med så jag ska strunta i träningen tills jag kollat upp att allt står rätt till! Vill inte heller skrämma upp övriga medlemmar på gymmet när jag skiftar färg!;) Tack för all hjälp iaf och jag hoppas att jag får svar på vad detta kan vara så jag kan fortsätta med min träning!

zepp92
2014-09-12, 20:46
Känns inte så troligt att Sjukvårdsrådgivningen med flera säger avvakta... Med de där symptomen

Man tror det inte men så är tyvärr sanningen! Vården blir sämre plus att dom är såpass underbemannade!

Wilt the Stilt
2014-09-12, 21:08
Hoppas det går bra för dig zepp! Vården har inte varit så behjälplig för dig hittills..

zepp92
2014-09-12, 21:21
Hoppas det går bra för dig zepp! Vården har inte varit så behjälplig för dig hittills..

Tack och jag hoppas på hjälp på måndag istället! Fick iaf rådet att jag skulle komma in direkt om jag blev blå igen.. Men jag ska hålla mig lugn och pulsen låg över helgen!:)

caro
2014-09-12, 21:27
Tack och jag hoppas på hjälp på måndag istället! Fick iaf rådet att jag skulle komma in direkt om jag blev blå igen.. Men jag ska hålla mig lugn och pulsen låg över helgen!:)

Låter klokt. Bra att kolla upp det, men hoppas det är en tillfällig obalans bara.

*Flash*
2014-09-12, 21:32
Min bästa väns bror kände smärtor i hjärtat på kvällen men valde att avvakta.
Han dog i sitt hem morgonen därpå.

Tycker inte man ska avvakta när det rör sådana här grejer...
Jag hade gått runt med rätt extrema smärtor (stickande/huggande och ibland höll det i sig rätt länge) i området där hjärtat sitter ett tag och mådde inte helt bra så jag ringde till hjärtavdelningen och fick där prata med en sjukt spydig läkare som sa att det säkert bara var någon nerv i kläm eller liknande och att jag skulle avvakta.

Tilläggas bör är att jag är hjärtopererad, har oregelbunden hjärtrytm sedan 19 års åldern och vid tillfället när jag ringde var jag inte "friskförklarad" ens.
Välkommen till Sverige!
Det är inte alls säkert att man får hjälp om man åker in på en akutmottagning i det här landet utan att man rent uppenbart "håller på att dö" eller har brutit ett ben så det var därför jag valde att ringa specifikt till "min" avdelning men min läkare var på semester.

Jag gick omkring i några veckor med tidvis extrem stickande/huggande smärta i det området och blev inte alls lugnad av den spydiga läkaren.
I vilket fall som helst, avvakta inte med saker som faktiskt kan tyda på något riktigt illa. Är inte värt det.

zepp92
2014-09-12, 23:15
Låter klokt. Bra att kolla upp det, men hoppas det är en tillfällig obalans bara.

Jag hoppas också det! Men kan ärligt säga att jag känner mig lite uppskrämd men ska inte dra några förhastade slutsatser fören det är uppkollat! Det borde ju gå snabbt att ta lite prover och så är jag förhoppningsvis på g snabbt igen!:)

zepp92
2014-09-12, 23:18
Jag hade gått runt med rätt extrema smärtor (stickande/huggande och ibland höll det i sig rätt länge) i området där hjärtat sitter ett tag och mådde inte helt bra så jag ringde till hjärtavdelningen och fick där prata med en sjukt spydig läkare som sa att det säkert bara var någon nerv i kläm eller liknande och att jag skulle avvakta.

Tilläggas bör är att jag är hjärtopererad, har oregelbunden hjärtrytm sedan 19 års åldern och vid tillfället när jag ringde var jag inte "friskförklarad" ens.
Välkommen till Sverige!
Det är inte alls säkert att man får hjälp om man åker in på en akutmottagning i det här landet utan att man rent uppenbart "håller på att dö" eller har brutit ett ben så det var därför jag valde att ringa specifikt till "min" avdelning men min läkare var på semester.

Jag gick omkring i några veckor med tidvis extrem stickande/huggande smärta i det området och blev inte alls lugnad av den spydiga läkaren.
I vilket fall som helst, avvakta inte med saker som faktiskt kan tyda på något riktigt illa. Är inte värt det.


Det är sjukt hur man blir behandlad av vården! Man kan ju inte låta bli att tycka att det ibland inte ens är värt att söka hjälp eftersom att man ändå inte blir tagen på allvar. Men tur ändå att det finns privatvård för dom som har det.. men det borde vara lika för alla!

Bubblan84
2014-09-15, 11:59
Hur har det gått med läkarbesök osv nu?

zepp92
2014-09-15, 12:43
Hur har det gått med läkarbesök osv nu?

Jag ska göra en hälsoundersökning så får vi se om den visar något! Jag kom också på att jag är spegelvänd, mitt hjärta är det enda som är bekräftat, men jag vet inte om det kan ha med dessa symptom att göra!

zepp92
2014-09-25, 11:16
Jag har varit och undersökt hjärtat! Det var överansträngt så jag skulle vila i ca 2 veckor och återkomma om den blev värre! Tänkte bara ge en liten lägesrapport!:)

Ett Orm
2014-09-25, 22:06
Jag ska göra en hälsoundersökning så får vi se om den visar något! Jag kom också på att jag är spegelvänd, mitt hjärta är det enda som är bekräftat, men jag vet inte om det kan ha med dessa symptom att göra!

Har du Situs inversus? Det kan väl ställa till vissa problem på en del personer?

zepp92
2014-09-25, 22:15
Har du Situs inversus? Det kan väl ställa till vissa problem på en del personer?

Ja men bara mitt hjärta är spegelvänt! Och nej jag tror inte att det är någon skillnad mot att ha det vanligt!

caro
2014-09-26, 06:23
Jag har varit och undersökt hjärtat! Det var överansträngt så jag skulle vila i ca 2 veckor och återkomma om den blev värre! Tänkte bara ge en liten lägesrapport!:)

Överansträngt? Ojdå. Om allmänläkaren (?) tycker det är överansträngt, kanske det skulle kollas hos en specialist ... Vila skadar inte i det läget.

zepp92
2014-09-26, 06:36
Överansträngt? Ojdå. Om allmänläkaren (?) tycker det är överansträngt, kanske det skulle kollas hos en specialist ... Vila skadar inte i det läget.

Han tog prover och EKG och sa att det var vila i 1-2 veckor! Smärtan berodde på överansträngning men han sa att det var viktigt att åka in om det skulle bli värre! Men jag hoppas att vilan och alvedon ska hjälpa!

whuddafuks
2014-09-26, 10:31
Han tog prover och EKG och sa att det var vila i 1-2 veckor! Smärtan berodde på överansträngning men han sa att det var viktigt att åka in om det skulle bli värre! Men jag hoppas att vilan och alvedon ska hjälpa!

Gör bara inte misstaget som vissa gör när du tar alvedon att dra och träna "för att smärtan är ju borta". Alvedonen tar ju inte hand om problemet, utan maskerar bara den. ;) Så kö på att vila som du sa nu!

zepp92
2014-09-26, 11:16
Gör bara inte misstaget som vissa gör när du tar alvedon att dra och träna "för att smärtan är ju borta". Alvedonen tar ju inte hand om problemet, utan maskerar bara den. ;) Så kö på att vila som du sa nu!

Nejdå jag ligger lågt! Jag känner mig som ett skadeskjutet rådjur bara av att ta en promenad haha! Dom tog prover för lunginflammation också eftersom att jag har ett sånt sjukt jobbigt tryck över bröstet! Det blir liksom inte bättre!

Klinger
2014-09-26, 17:49
Tycker inte alls det här låter bra. Nu vet jag inte vilken läkare du träffat och exakt vilken utredning du gjort men om det inte blir bättre skulle jag åka till en akutmottagning på ett sjukhus. Eller var det där du var?

zepp92
2014-09-26, 19:05
Tycker inte alls det här låter bra. Nu vet jag inte vilken läkare du träffat och exakt vilken utredning du gjort men om det inte blir bättre skulle jag åka till en akutmottagning på ett sjukhus. Eller var det där du var?

Nej jag var på en vårdcentral men dom kollade både EKG och syreupptag plus massor av blodprover! Men jag får inte svar på om det är lunginflammation fören om 1-2 veckor! Men om det vore något så borde väl dessa prover visa något?

Moffegrefven
2014-09-26, 19:27
Lunginflammation konstaterar dom ju direkt.. Antar via sänka osv..Låter mysko.

Ta de lite piano.

Man kan vara stressad också utan att känna/tro det själv.

Klinger
2014-09-26, 19:28
Nja svårt att svara på utan att veta exakt vad dom kollade men visst det låter ju bra. Men jag menar om det inte går över så skulle jag absolut gå till en akutmottagning. Hur känns det i vila? Vad har du för vilopuls?

zepp92
2014-09-26, 19:40
Lunginflammation konstaterar dom ju direkt.. Antar via sänka osv..Låter mysko.

Ta de lite piano.

Man kan vara stressad också utan att känna/tro det själv.

Det var mycoplasma prover och det skulle ta några veckor sa han! Jag har inte känt mig stressad men jag har tränat väldigt hårt dom senaste veckorna, jag har även börjat med pwo sedan en tid tillbaka något som jag aldrig gjort förut! Kan det påverka tro?

zepp92
2014-09-26, 19:43
Nja svårt att svara på utan att veta exakt vad dom kollade men visst det låter ju bra. Men jag menar om det inte går över så skulle jag absolut gå till en akutmottagning. Hur känns det i vila? Vad har du för vilopuls?

Jag vet inte allt vad dom kollade men jag antar att det var det vanliga och allt det såg bra ut! Det känns tungt och jobbigt att andas men det är värst när jag står upp och går. Diklofenak fungerar iaf mot smärtan! Pulsen är nog som den alltid har varit inget onormalt iaf!

Tolkia
2014-09-26, 19:54
Det som TS beskriver att man gjort på vårdcentralen är ungefär vad man skulle göra på Akuten. Distriktsläkarna sköter mängder av patienter med lungsjukdom, hjärtsjukdom och infektioner, och är oftast rätt bra på det. Man bör också komma ihåg att en distriktsläkare är specialist i allmänmedicin, medan medicinjouren på sjukhuset inte sällan är en AT-läkare. Visserligen med bakjoursstöd, men ändå. Det är inte som att man hamnar hos någon superspecialist och får superhightechvård per automatik bara för att man går till Akuten.

Vi bör också, när vi här kollektivt sätter dramatiska diagnoser och ger en massa råd om vad TS (och TS i liknande trådar som denna) borde göra och inte göra, komma ihåg att den läkare som träffat TS - hört historien och lyssnat och känt på TS fysiskt - har MYCKET mer information än vad vi har. Det är väldigt lätt att vara expert när man inte behöver ta ansvar för sina expertutlåtanden.

svenbanan
2014-09-26, 19:57
Tanka hem alla skitfilmer och serier su kan hitta från piratebay. Sedan lägger du dig i soffan med x antal koppar te och kollar på allt detta. När du kollat klart kan du gå att träna igen. ;)

Doctors orders. Bara att lyda.

PS Glöm inte filten.

Klinger
2014-09-26, 20:09
Fast du vet ju inte att det var en specialist hon träffat. Jobbar AT-läkare på vårdcentral också. Men det spelar ingen roll, även AT-läkare kan vara oerhört kompetenta och specialister sopiga. Men visst det går såklart inte att ställa någon diagnos på ett forum. Och det låter ju som om det var en utförlig undersökning. Men om det var någon närstående till mig med så skulle jag tagit med vederbörande till akuten på ett sjukhus om dessa symtom inte gått över. Better safe then sorry och en second opinion är inte fel.

zepp92
2014-09-26, 20:29
Det som TS beskriver att man gjort på vårdcentralen är ungefär vad man skulle göra på Akuten. Distriktsläkarna sköter mängder av patienter med lungsjukdom, hjärtsjukdom och infektioner, och är oftast rätt bra på det. Man bör också komma ihåg att en distriktsläkare är specialist i allmänmedicin, medan medicinjouren på sjukhuset inte sällan är en AT-läkare. Visserligen med bakjoursstöd, men ändå. Det är inte som att man hamnar hos någon superspecialist och får superhightechvård per automatik bara för att man går till Akuten.

Vi bör också, när vi här kollektivt sätter dramatiska diagnoser och ger en massa råd om vad TS (och TS i liknande trådar som denna) borde göra och inte göra, komma ihåg att den läkare som träffat TS - hört historien och lyssnat och känt på TS fysiskt - har MYCKET mer information än vad vi har. Det är väldigt lätt att vara expert när man inte behöver ta ansvar för sina expertutlåtanden.

Ja läkaren som jag träffade verkade väldigt kunnig så jag hoppas att han kan sin sak! Han var även väldigt noga med att jag absolut måste söka mig till akuten om smärtorna skulle tillta eller inte gått över om 2 veckor! Han trodde inte heller att det spelade in att jag är spegelvänd!:-)

zepp92
2014-09-26, 20:30
Tanka hem alla skitfilmer och serier su kan hitta från piratebay. Sedan lägger du dig i soffan med x antal koppar te och kollar på allt detta. När du kollat klart kan du gå att träna igen. ;)

Doctors orders. Bara att lyda.

PS Glöm inte filten.

Haha allt ovan är fixat plus att jag har en syster som jag kan köra med också!;-)

zepp92
2014-09-26, 20:32
Fast du vet ju inte att det var en specialist hon träffat. Jobbar AT-läkare på vårdcentral också. Men det spelar ingen roll, även AT-läkare kan vara oerhört kompetenta och specialister sopiga. Men visst det går såklart inte att ställa någon diagnos på ett forum. Och det låter ju som om det var en utförlig undersökning. Men om det var någon närstående till mig med så skulle jag tagit med vederbörande till akuten på ett sjukhus om dessa symtom inte gått över. Better safe then sorry och en second opinion är inte fel.

Jag håller med om att man ska kolla upp det hellre en gång för mycket än för lite, men jag ger det ett par dagars vila och ser hur det känns då! Är det inte bättre så åker jag in till akuten!:-)

Wilt the Stilt
2014-09-26, 21:58
zepp92: Om jag var du skulle jag lägga av med PWO tills du är helt bra i hjärtat. Är ingen expert men vafan är det värt att ta det om ens liten risk att det skulle vara negativt för dig? Vad är det för PWO?

zepp92
2014-09-27, 08:06
zepp92: Om jag var du skulle jag lägga av med PWO tills du är helt bra i hjärtat. Är ingen expert men vafan är det värt att ta det om ens liten risk att det skulle vara negativt för dig? Vad är det för PWO?

Jag slutade ta den för ca 1 vecka sedan när det blev värre, men det var bara en tanke att det kanske kunde bidra eftersom att jag verkligen känner effekt av den(den fungerar sjukt bra)! Jacked xx heter det! Men jag har som sagt inte tagit av den på ett tag nu!

Ishnak
2014-09-27, 08:16
Skulle ta det väldigt lugnt och var uppmärksam på alla tecken av försämring.
Kolla dem d-dimer på dig så du inte har en lungemboli? Kan man få av p-piller om man har otur. Är det en hjärtsvikt kan du även få vätska i lungorna eller i vävnaderna ute i kroppen beroende på vilken del som sviktar.
Ta symptom på riktigt stort allvar. I värsta fall kan det leda till att du får ett plötsligt hjärtstopp.

zepp92
2014-09-27, 09:33
Skulle ta det väldigt lugnt och var uppmärksam på alla tecken av försämring.
Kolla dem d-dimer på dig så du inte har en lungemboli? Kan man få av p-piller om man har otur. Är det en hjärtsvikt kan du även få vätska i lungorna eller i vävnaderna ute i kroppen beroende på vilken del som sviktar.
Ta symptom på riktigt stort allvar. I värsta fall kan det leda till att du får ett plötsligt hjärtstopp.

Jag tar det lugnt, bara promenader med hundarna som gäller och att ta hand om hästarna! Jag vet inte om dom tog något sådant, är det blodprov man kollar upp det med? Men jag går inte på p-piller iaf! Jag tar det på allvar och ska uppsöka akuten om det blir en försämring!

cero
2014-09-28, 19:31
Har du fortfarande inte sökt vård? :D

zepp92
2014-09-28, 21:17
Har du fortfarande inte sökt vård? :D

Haha jo jag har kollat upp det! Överansträngt och vila i ca 2 veckor!:)

zepp92
2014-10-16, 12:11
Jag tänkte bara berätta att jag gjorde ytterligare tester och det visade sig att jag har tomma järndepåer, låg ferritin nivå! Jag har fått järninfusioner via dropp för att få upp depåerna! Så nu ska jag bli som ny igen! :)

Loke
2014-10-16, 12:58
Fick du nån förklaring på varför det blivit så? Något underliggande problem eller bara dålig kost?

zepp92
2014-10-16, 13:35
Fick du nån förklaring på varför det blivit så? Något underliggande problem eller bara dålig kost?

Jag ska göra en utredning men antagligen beror det på att jag inte kan ta upp järnet som man ska! För jag har en bra kosthållning! Men jag ska få infusioner var tredje månad eller så för att inte köra i botten igen!