handdator

Visa fullständig version : Carb-Backloading


n3o
2014-09-12, 09:29
Nån som testat denna metod? Vad upplevde nu för fördelar/nackdelar jämfört att käka fördela sina kolhydrater under dagen?

Carb back loading innebär i stora drag att man inte käkar kolhydrater under dagen för att sedan på kvällen efter träningspasset inta kolhydraterna. Tanken är att kolhydraterna då inte kommer lagras som fett då insulinkänsligheten ligger på topp och musklerna behöver energin från kolhydraterna eller nått sånt.

JacobHeitmann
2014-09-12, 11:09
Jag käkar runt 600-800g kolhydrater (minst 80E%) varje dag, uppdelat på 3 mål. Känns väldigt onödigt när man istället kan varje dag ladda sig själv med kolhydrater för att få en bra effekt med träningen (och behålla vikten stabil). Men det är ju bara jag.. :D

King Grub
2014-09-12, 11:16
Carb back loading innebär i stora drag att man inte käkar kolhydrater under dagen för att sedan på kvällen efter träningspasset inta kolhydraterna. Tanken är att kolhydraterna då inte kommer lagras som fett.

Vad äter man under dagen då? Fett? Det lagras i sådana fall in som fett i stället. Sker helt utan insulin. Plus att kolhydraterna efter passet stänger av fettförbränningen träningen skapat i stället för att lagras in som kroppsfett.

Stjarnan
2014-09-12, 11:21
Nån som testat denna metod? Vad upplevde nu för fördelar/nackdelar jämfört att käka fördela sina kolhydrater under dagen?

Carb back loading innebär i stora drag att man inte käkar kolhydrater under dagen för att sedan på kvällen efter träningspasset inta kolhydraterna. Tanken är att kolhydraterna då inte kommer lagras som fett då insulinkänsligheten ligger på topp och musklerna behöver energin från kolhydraterna eller nått sånt.

Testade CBL under en 3 månaders period. Under träningen saknade jag energi och passen gick sämre än när jag äter kolhydrater under dagen. Så min erfarenhet är att det inte är speciellt bra om du vill prestera!

PureWhey
2014-09-12, 12:33
Vad äter man under dagen då? Fett? Det lagras i sådana fall in som fett i stället. Sker helt utan insulin. Plus att kolhydraterna efter passet stänger av fettförbränningen träningen skapat i stället för att lagras in som kroppsfett.

Hur funkar det?
(Varför?)

BobaFett
2014-09-12, 13:12
Hur funkar det?
(Varför?)

Om jag inte minns fel så stoppar kolhydrater fettförbränning och även muskelnedbrytning.

Fett stoppar inte fettförbränning eller muskelnedbrytning men kan lagras till kroppsfett direkt.

Protein ökar proteinsyntesen och lagras ogärna in som fett. Det måste gå många omvägar i kroppen för att det ska hända.

n3o
2014-09-12, 13:22
Så som jag förstår det så främjar kolhydrater både muskelökning och fettökning (eller motverkar muskelnedbrytning och fettförlust).

Och tanken med just carb backloading är att det bara ska motverka muskelnedbrytningen men inte fettförlusten eftersom man intar kolhydraterna efter gympasset.

Men detta kan vara ren bro science och t.o.m helt fel dessutom.

Carlo Fatface
2014-09-12, 18:46
Har inte upplevt en enda positiv effekt av att dribbla med kolhydrater.

Mår bara konstigt,träningen blir lidande och ätandet avsevärt tråkigare.
Känner mig hellre normal och kommer laddad till passen.Inget för mig alltså.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ändra kolhydratsfrekvensen vore om jag skulle hamna på en jobbig dietplatå för att möjligtvis zig-zagga men då handlar det isf om olika dagsintag.Vilket inte har behövts än i varje fall.

Xead
2014-09-12, 19:10
Vet inte om man kan kalla det för att dribbla med kolhydraterna men jag äter ofta en liten lunch med någon proteinkälla, en klick sås och sallad/grönsaker. Tar något litet, t.ex. en banan, och en kopp kaffe innan passet sen äter jag upp det resterande dagliga intaget av kalorier (ca. 2500 kcal) på kvällen :D.

Ingen speciellt anledning till detta beteende egentligen, mer än att jag helt enkelt har dålig aptit och känner mig sällan speciellt hungrig på förmiddagen+tidig eftermiddag.

Skulle jag, mot förmodan, känna mig hungrig under dagen äter jag givetvis vad som finns tillgängligt för stunden utan att tänka allt för mycket på det.

qozmox
2014-09-13, 10:27
jag har ätit enligt CBL.
men knappast något magiskt som kiefer vill få det att framstå som (oväntat).
jag fann det dock som ett rätt behagligt sätt att äta.
mycket för att jag aldrig varit en frukostmänniska i vilket fall, så att äta 4/5 av mitt
totala kaloriintag efter träning var trevligt.

jag brukade dock träna tidigare än vad kiefer rekommenderar.
blev runt 12-14tiden, så påbörjade ätandet runt 16.

körde då på ungefärlig balans och tappade en del fett,
blev samtidigt starkare i marken, men bänk/böj var helt stilla.

men tror det är lite som att helt utesluta kolhydrater.
man vänjer sig, och tror man presterar optimalt, men sen så testar man äta
som en häst några timmar innan och man är typ mikko salo helt plötsligt.

påven
2014-10-09, 14:42
Har ni några åsikter om carbNite?

Går ut på att äta något som liknar LCHF 6 dagar(10 dagar första gången) och på den sjunde framåt eftermiddagen så laddar man på med extremt mycket kolhydrater.

Enligt Keifer så kommer kroppen ha slutat producera något enzym som gör att kroppen ej kan lagra kolhydraterna som fett. Sedan tar det 4-5 dagar igen för kroppen att uppnå samma läge igen och då ska det vara riskfritt att mata i sig kolhydrater igen.

Stämmer det?

REDaction
2014-10-09, 15:49
Har ni några åsikter om carbNite?

Går ut på att äta något som liknar LCHF 6 dagar(10 dagar första gången) och på den sjunde framåt eftermiddagen så laddar man på med extremt mycket kolhydrater.

Enligt Keifer så kommer kroppen ha slutat producera något enzym som gör att kroppen ej kan lagra kolhydraterna som fett. Sedan tar det 4-5 dagar igen för kroppen att uppnå samma läge igen och då ska det vara riskfritt att mata i sig kolhydrater igen.

Stämmer det?

Alltså en cyklisk ketogen diet? Kärt barn har många namn :P Fungerar säkert utmärkt om du klarar av att prestera under veckan på lågkolhydrat kost. När jag provat liknande har jag upplevt att kolhydratsladdningen hjälper väldigt lite under veckan.

Bossebäver
2014-10-09, 15:50
Har ni några åsikter om carbNite?

Går ut på att äta något som liknar LCHF 6 dagar(10 dagar första gången) och på den sjunde framåt eftermiddagen så laddar man på med extremt mycket kolhydrater.

Enligt Keifer så kommer kroppen ha slutat producera något enzym som gör att kroppen ej kan lagra kolhydraterna som fett. Sedan tar det 4-5 dagar igen för kroppen att uppnå samma läge igen och då ska det vara riskfritt att mata i sig kolhydrater igen.

Stämmer det?

Låter som en kiefervariant av en cyklisk ketogen diet, Lyle Mcdonald har en variant han också.

Kolhydrater bidrar inte nämvärt till fettbildning i vilket fall, däremot så är det klart att du kan proppa dig full med kolhydrater när du tränat dig snortom i 6 dagar. "Hinken" är tom och fettbildning av kolhydrat sker generellt sett inte innan hinken är fylld(och knappt ens då).

Hur upplägget funkar vill jag inte sia om, men är det viktnedgång som gäller så finns det inga kända genvägar. Kaloriunderskott, misär och lidande är den hittills enda kända metoden:hbang:

z_bumbi
2014-10-09, 15:56
Har ni några åsikter om carbNite?

Går ut på att äta något som liknar LCHF 6 dagar(10 dagar första gången) och på den sjunde framåt eftermiddagen så laddar man på med extremt mycket kolhydrater.

Enligt Keifer så kommer kroppen ha slutat producera något enzym som gör att kroppen ej kan lagra kolhydraterna som fett. Sedan tar det 4-5 dagar igen för kroppen att uppnå samma läge igen och då ska det vara riskfritt att mata i sig kolhydrater igen.

Stämmer det?

En form av Cyclic Keto Diet (CKD). Målet brukar inte vara att vräka i sig kolhydrater utan att ladda om kroppen med sådana dvs en rimlig mängd.

Jag tvivlar på det mesta som Keifer säger av ren rutin men jag har inte kollat vad som händer med enzymen eller ens kollat vad han säger den här gången. Det jag undrar är däremot var energin tar vägen utom den högre andel som antagligen försvinner i värme?

Äter man däremot en kontrollerad mängd och dessutom anpassar träningen till sjunkande glykogennivåer så är det en variant som säkert funkar ungefär lika bra som många andra. Jag ser alltså ingen fysiologisk mening med att äta extremt mycket kolhydrater då kroppen bara kan lagra en viss mängd totalt.
Vill man vara riktigt jobbig så kör man dessutom ett tömningspass precis innan man börjar äta kolhydrater för att utnyttja kolhydraterna bättre.