handdator

Visa fullständig version : Förväntad livslängd hos elitidrottsmän


King Grub
2014-09-12, 07:09
Ett antal år extra för konditionsidrottare, knappt några fördelar för kraftsportare, och negativt för boxare.


Aim

To investigate life expectancy and mortality among former elite athletes and controls.


Methods

HR analysis of cause-specific deaths sourced from the national death registry for former Finnish male endurance, team and power sports athletes (N=2363) and controls (N=1657). The median follow-up time was 50 years.


Results

Median life expectancy was higher in the endurance (79.1 years, 95% CI 76.6 to 80.6) and team (78.8, 78.1 to 79.8) sports athletes than in controls (72.9, 71.8 to 74.3). Compared to controls, risk for total mortality adjusted for socioeconomic status and birth cohort was lower in the endurance ((HR 0.70, 95% CI 0.61 to 0.79)) and team (0.80, 0.72 to 0.89) sports athletes, and slightly lower in the power sports athletes (0.93, 0.85 to 1.03). HR for ischaemic heart disease mortality was lower in the endurance (0.68, 0.54 to 0.86) and team sports (0.73, 0.60 to 0.89) athletes. HR for stroke mortality was 0.52 (0.33 to 0.83) in the endurance and 0.59 (0.40 to 0.88) in the team sports athletes. Compared to controls, the risk for smoking-related cancer mortality was lower in the endurance (HR 0.20, 0.08 to 0.47) and power sports (0.40, 0.25 to 0.66) athletes. For dementia mortality, the power sports athletes, particularly boxers, had increased risk (HR 4.20, 2.30 to 7.81).


Conclusions

Elite athletes have 5–6 years additional life expectancy when compared to men who were healthy as young adults. Lower mortality for cardiovascular disease was in part due to lower rates of smoking, as tobacco-related cancer mortality was especially low.


All-cause and disease-specific mortality among male, former elite athletes: an average 50-year follow-up." British Journal of Sports Medicine (2014): bjsports-2013.

http://bjsm.bmj.com/content/early/2014/09/02/bjsports-2013-093347.full

944RS
2014-09-12, 20:04
Ser fram emot några extra år som pensionär! :)

CalleP
2014-09-12, 20:46
Kan tänka mig att boxarna lever kortare eftersom många är relativt inaktiva emellan fighterna och inte håller sig i topp form året om.
Gissning dock.

Linjedomarn
2014-09-12, 20:55
Kan tänka mig att boxarna lever kortare eftersom många är relativt inaktiva emellan fighterna och inte håller sig i topp form året om.
Gissning dock.

En mer kvalificerad gissning är att det beror på upprepade slag mot huvudet :smash: .

kaspen
2014-09-13, 01:15
Kan det vara så att kampsportare är extrema människor överlag, är adrenalin-junkies och som kör motorcykel, hoppar basejump och liknande?

Kanske att dra det till sin spets men ni fattar. Ett högre riskbeteende helt enkelt.

CalleP
2014-09-13, 01:59
En mer kvalificerad gissning är att det beror på upprepade slag mot huvudet :smash: .

hahahaha självklart bidrar det med.

Hemi
2014-09-13, 04:11
Kan tänka mig att boxarna lever kortare eftersom många är relativt inaktiva emellan fighterna och inte håller sig i topp form året om.
Gissning dock.

Gamla findlänska idrottare, konditionsidrottare, boxare och kastare kanske. Ja de har ju haft en massa malande långdistanslöpare, duktiga kastare och tuffa boxare. Jag tror inte att det har så mycket med extremsportare utan snarare vad du säger i så fall. Av erfarenhet. Alla de där gamla skogskämparna är nog mer seglivade än resten.

Mantus
2014-09-13, 14:52
Intressant i sig.
Om inte annat känns det väl som om livet är längre när man konditionsidrottar. Jag ser det som fullständigt rättvist att konditionsidrottare lever längre då de säkerligen lagt ner ett antal år av själadödande tråkig träning, klart de ska få tillbaka de åren på något sätt.

944RS
2014-09-13, 15:44
Intressant i sig.
Om inte annat känns det väl som om livet är längre när man konditionsidrottar. Jag ser det som fullständigt rättvist att konditionsidrottare lever längre då de säkerligen lagt ner ett antal år av själadödande tråkig träning, klart de ska få tillbaka de åren på något sätt.

Haha, ja något extra år har vi allt förtjänat!

kaspen
2014-09-13, 17:52
Vad vet vi om metoden och dödsorsakerna?

Gpajpen
2014-09-14, 10:27
Frågan är ju dock om det är värt det, elitidrottsträning tar nog mycker mer tid i anspråk av vad det ger, så jag ser det som en förlustaffär.

delta_mats
2014-09-14, 10:45
Livskvaliten lär ju dock öka enormt genom att hålla sig i form genom livet även om det i praktiken bara ger några extra år på slutet.

Syftar då inte på elitidrottsträning förvisso.

Sheogorath
2014-09-14, 11:13
frågan är ju dock om det är värt det, elitidrottsträning tar nog mycker mer tid i anspråk av vad det ger, så jag ser det som en förlustaffär.

:d

Sverker
2014-09-14, 11:38
Frågan är ju dock om det är värt det, elitidrottsträning tar nog mycker mer tid i anspråk av vad det ger, så jag ser det som en förlustaffär.

Det är livskvalité. Är du elitidrottsman eller kvinna är det idrott 24 / 7. Din familj och dina vänner är helt inne i idrotten och allt snurrar kring den. Du kan ta tigern ur djungeln men inte djungeln ur tigern.

whalle
2014-09-14, 13:20
En viktigare fråga är väl hur bra man mår de där sista åren. Vi elitidrottare är ju så jävla envisa vad det än gäller så jag skulle ju kunna tänka mig att man kan leva extra länge bara på att man helt enkelt vägrar ge upp.

Fartman
2014-09-14, 14:11
Intressant i sig.
Om inte annat känns det väl som om livet är längre när man konditionsidrottar. Jag ser det som fullständigt rättvist att konditionsidrottare lever längre då de säkerligen lagt ner ett antal år av själadödande tråkig träning, klart de ska få tillbaka de åren på något sätt.

+1, dom där 5-6 åren extra är nog inte riktigt värt det känner jag.

Hemi
2014-09-14, 17:33
Fast man vet ju ingenting om varför ändå, bara att det var så i den här studien. Om man ser livet som en maxlängd med optimalt leverne för längd så blev det nog inte kämpa på skidor i skogen eller springa mil i öknen som var bäst ändå, vad vet vi om det? Man måste utgå från ett liv och sen sätta minus på det. Konditionsträning tar ofta kortare tid än långa styrkepass i gym ändå. Det bästa kanske är att jaga djur, samla bär ha en familj, perfekt sjukvård mm mm. Det är svårt att köpslå med moder natur och hon rättar sig inte efter labb jämt heller.