handdator

Visa fullständig version : Styrketräningsprogram för att öka svinghastighet(golf)


Magmag
2014-09-11, 20:24
Hej hej, detta är min första post här på kolozzeum och hoppas på lite hjälp.

Jag är en 17 årig golfspelare som genom styrketräning vill öka min svinghastighet. Jag satsar helhjärtat på golfen och har som mål att kunna spela golf på högsta elitnivå om några år. Jag har därför ett stort behov av att vara så vältränad som möjligt för att kunna svinga klubban så snabbt som möjligt och även hålla mig skadefri. Min tävlingssäsong för golfen i år når sitt slut i mitten av oktober och jag har därför efter det ca 7 månader mer eller mindre tävlingsfritt där jag vill bygga upp mig så mycket som möjligt. Så det jag behöver hjälp med är att sätta upp ett styrketräningsprogram med fokus på högre svinghastighet.

Lite bakgrundsinfo: Jag är 175 cm lång och väger knappt 70kg(inte direkt deffad). Jag tränade lite styrketräning förra vintern(från november till april skulle jag tro) och nådde dessa person bästan inom några basövningar:
Knäböj: 75kgx5
Marklyft: 110kgx5
Bänkpress: 60kgx5
Militärpress: 40kgx5
Jag tror dock att det är lite mindre nu eftersom att det under sommaren har blivit ganska lite fokus på styrketräning och betydligt mycket mer på golf då det har varit tävlingssäsong.

Jag tränar under inomhus säsongen ca 30 timmar per vecka(golf och styrka) och jag är villig att ta ca 5 av dessa timmar och lägga på styrketräning.

Det jag ser som skulle vara fokus på detta träningsprogram är antagligen mycket explosiva lyft, hopp och övningar som involverar drag och rotation. Jag uppskattar alla hjälp och tips som jag kan få så bomba på bara.

Tack på förhand!

*edit Om det finns några golfare här inne som undrar vilken nivå jag ligger på just nu så kan jag säga att jag spelar huvudsakligen på Skandia tour elit

Hackenschmidt
2014-09-11, 20:49
Tror killen som heter Ceejay här har en av de hårdaste svingarna i världen, så du kan ju PMa honom ifall du inte får någon respons här. :)

z_bumbi
2014-09-11, 20:53
Bli starkare och fokusera extra på bålstyrkan.
Explosiva lyft kan vara bra i rätt sammanhang men då bör du ha en tränare som kan berätta vilka sammanhang det är och hur du ska utföra dem.

Åke
2014-09-11, 23:47
Har själv spelat en hel del golf. Din tränare borde kunna ge dig den kunskap du behöver. Känns som att jag kan skriva hur mkt som helst men...

Du ska träna upp en genomtränad kropp med bra grund sen kan du lägga till extragrejer. Ta ett nybörjarprogram sen lägger du till träning för underarmar, bålrotation du kan tex ställa dig i cabrlcrossen, fästa ett handtag längst upp och sedan hålla i handtaget som en klubba och rotera likt en sving. Du kan även ta en skivstång och placera ena änden i ett hörn, lägg på vikt på andra sidan av stången för att sedan hålla i viktsidan fast i stången. Rotera sedan från sida till sida. Finns säker en massa klipp på youtube osv.

Frivändningar är också bra för explosivitet. Det kan vara bra att tänka på specifik stretching för golfen också om du är för stel eller vig i vissa muskler.

Jag tränade thaiboxning ett tag, där får man upp snabbhet och balans mm många rörelser där man roterar och slår/sparkar explosivt.

Hoppas det gav någonting.

Donkens
2014-09-12, 00:14
Boxas me hantlar (inte för tungt så att du är snäll
Mot lederna. Boxa i alla riktningar men utöva
Upprowcuts och krokar och arbeta med höfterna
ordentligt.

lätta vikter och lyft hantlarna som att du tränar
främre axlar med explosivitet. Du måste även ha balans
och koordination och det skulle inte skada
med en balans platta. Börja med att balansera och vid senare
tillfälle svinga golfklubban när du står på den.

Som jag förstått är golf väldigt krävande på
Att vara fokuserad och avslappnad tills att man
levererar kraften.

tho123
2014-09-12, 06:00
Hela kroppen är viktig, dock ska mycket fokus ligga på bålen och även kondition

ceejay
2014-09-12, 06:40
Oh hai!

Bli stark bah, det räcker. Sen måste du träna på att svinga hårdare också. Jag kör inte bål och gör inga golfspecifika rörelser på gymmet.

rh2mlKciQik

thelodder
2014-09-12, 06:55
Jag tyckte faktiskt kondition var väldigt viktigt när jag spelade. Kan iofs vara för att min var så väldigt kass.. Intensiva styrkepass med kompletterande rotationsövning och som många andra skriver extra fokus på bål. Riktigt tunga pass gav mig för mycket träningsvärk vilket förstörde svingträningen lite för mig, men tyckte det var så jäkla kul så körde ändå. Lirade för övrigt på College här i USA.

Oh hai!

Bli stark bah, det räcker. Sen måste du träna på att svinga hårdare också. Jag kör inte bål och gör inga golfspecifika rörelser på gymmet.

rh2mlKciQik

Det där är definitionen av manlighet.

z_bumbi
2014-09-12, 09:37
Jag kör inte bål

Sen är du skadad också.

ceejay
2014-09-12, 09:40
Sen är du skadad också.

Och du vet att det är därför jag skadade mig? Kan man marka 270kg med bra rygg utan bälte tror jag att bålen håller.
Skador händer.

Jag kan dessutom träna nu.

Slartibartfast
2014-09-12, 09:55
Som tidigare påpekats, så behövs knappast specifik träning.

Själv spelade jag golf som pojke/ungdom. Sen sket jag i det och började gymma. När jag testade slå lite bollar 10 år senare, så slog jag mycket längre än jag nånsin gjort, trots att jag inte hållit i en klubba på åratal.

frippe33
2014-09-12, 10:38
Doktorn i golf tror på absolut styrka: http://www.golf.se/sgf/nyheter1/2012/2/hellstrom-doktor-i-golf/

Golfproffset David Palm har skrivit ner sina funderingar i andra inlägget (SIT BACK WHILE I KICK FACTS): http://davidpalm.com/author/david/page/34/

Om jag vore du skulle jag fortsätta med basövningarna och försöka blir starkare på allt. Lägg in något svingpass i veckan där du tränar på att svinga hårdare som ceejay skriver.

Magmag
2014-09-12, 17:31
Tack så mycket för alla svar, det verkar som att det jag körde förra vintern stämmer ganska bra på det ni sagt så jag fortsätter på det.