handdator

Visa fullständig version : Mellersta trapezius


desson
2014-09-11, 16:59
Jag har tränat i snart 3 år och jag kan bara inte få mellersta trapezius att växa, vad gör jag för fel? Drar ihop skulderbladen ordentligt vid roddövningar, samma gäller nedre trapezius vid latsdrag.

Ser skitkonstigt ut när nedre delen av ryggen är muskulös och sen ser det helt platt ut mellan skulderbladen :-S

pezrulezhaakon
2014-09-11, 17:50
Jag har tränat i snart 3 år och jag kan bara inte få mellersta trapezius att växa, vad gör jag för fel? Drar ihop skulderbladen ordentligt vid roddövningar, samma gäller nedre trapezius vid latsdrag.

Ser skitkonstigt ut när nedre delen av ryggen är muskulös och sen ser det helt platt ut mellan skulderbladen :-S

Om du nu tränar med optimal teknik (vilket jag reserverar mig för) och du har tillräcklig belastning, samt tränar dem tillräckligt ofta (underförstått bra kost och sömn) så ligger mest troligen problemet genetiskt.

Men, mest sannolikt missar du något av ovanstående.

Arne Persson
2014-09-11, 17:54
Jag har tränat i snart 3 år och jag kan bara inte få mellersta trapezius att växa, vad gör jag för fel? Drar ihop skulderbladen ordentligt vid roddövningar, samma gäller nedre trapezius vid latsdrag.

Ser skitkonstigt ut när nedre delen av ryggen är muskulös och sen ser det helt platt ut mellan skulderbladen :-S

Tränar du tungt? Håll inte på och överdriv dom där teknikerna för mycket, då tappar du troligen för mycket vikt vilket är ett måste för optimal ryggutveckling.

desson
2014-09-11, 18:11
Jag brukar köra tungt men har dragit ner på vikten för att försöka med mer kontakt och högre samt mer kontrollerade reps, är det ett misstag de då?

Är mer för att grisa och köra tungt roddar, mark osv...
Jag kör inte med helt spikrak rygg utan markar med lite böj på övre rygg, kanske där problemet ligger?

sungun
2014-09-11, 18:27
Stel i bröstryggraden? Spända överansträngda muskler i övre rygg? Recept: massage, foamrulle, naprapat, yoga å kettlebellssvingar.