handdator

Visa fullständig version : Ni som fått bra resultat på kort tid


Smashups
2014-09-11, 15:16
Hej,

En fråga till er som fått bra resultat (ökning i muskelmassa) på kort tid, ca 6-10 månader:

Vad är er teori om vad som bidragit till att just ni fått bra resultat?

Har ni skött kosten exemplariskt, periodiserat träningen, sovit minst 8 timmar/natt, avstått från alkohol, råkar bara ha bra gener, eller rör det sig om en kombination av allt detta?
Vore intressant att höra från folk som "lyckats" vad ni anser har hjälpt era framgångar.
Tack på förhand!

Zkewl
2014-09-11, 15:48
Hej,

En fråga till er som fått bra resultat (ökning i muskelmassa) på kort tid, ca 6-10 månader:

Vad är er teori om vad som bidragit till att just ni fått bra resultat?

Har ni skött kosten exemplariskt, periodiserat träningen, sovit minst 8 timmar/natt, avstått från alkohol, råkar bara ha bra gener, eller rör det sig om en kombination av allt detta?
Vore intressant att höra från folk som "lyckats" vad ni anser har hjälpt era framgångar.
Tack på förhand!

Man får inte bra resultat på 6-10 månader.

Man kan ju gå upp mycket i vikt(mesta kommer att vara fett) och för att se större ut.
Gå ner i vikt(förlora fett) för att se mer muskler.


Men mycket bra ren muskelmassa på kort tid, nej.

Du vill vara "biff" till nästa sommar eller hur?
Muskler kommer fan inte lätt, bara hårt slit, länge.

Smashups
2014-09-11, 16:17
Okej, med bra resultat menade jag inte "biff" utan snarare märkbart synliga resultat av träningen.

Fogel
2014-09-11, 16:23
Gener.

Shqypnia
2014-09-11, 16:31
Jag tror det är en blandning av kunskap, bra kost och hård träning.

GulligaGurkan
2014-09-11, 16:33
Som nybörjare lär du få märkbart synliga resultat på 10 månader. Du kommer nästan garanterat vara snyggare på stranden nästa sommar om du börjar träna nu :) förutsatt att du inte grusbulkar något enormt så du blir tjock

Beemel
2014-09-11, 19:10
Man får inte bra resultat på 6-10 månader.

Man kan ju gå upp mycket i vikt(mesta kommer att vara fett) och för att se större ut.
Gå ner i vikt(förlora fett) för att se mer muskler.


Men mycket bra ren muskelmassa på kort tid, nej.

Du vill vara "biff" till nästa sommar eller hur?
Muskler kommer fan inte lätt, bara hårt slit, länge.

Eeeeh va?!?
Även om man inte når sina mål på 6-10 månader så kan man fortfarande få jäkligt bra resultat. Vad som är "mycket" är ju direkt relaterat till tidsperioden.
Man kan gå mycket muskelmassa relativt tiden på 6 månader. Däremot inte mycket i förhållande till vad man kan få under en livstid.

Jag tycker mig ha fått extremt bra resultat senaste 9 månaderna. Därmed intr sagt att jag lagt på mig kilovis med muskler.
Mitt recept på fram gång är enkelt. Hård, kontinuerlig och progressiv träning! No more no less.

Proteinrik kost och ordentligt med sömn ger nog ganska bra förutsättningar också.

Betar
2014-09-11, 21:54
Jag hade en period på 7 månader som jag gjorde riktigt bra framsteg på. Skulle våga säga att dessa 7 månaderna var nog i det närmaste att jämföra med tidigare framsteg på ca 2 år.

Den största skillnaden gjordes i kosten. Genom att hålla koll på kalorier och macro.

Tidigare har jag alltid lagt energin på träningen (övningsval, reps vikter osv..) och kosten har kommit i andrahand. Nu bytte jag fokus och satte upp mål och delmål med enbart kosten som utgångspunkt. Genom att planera dagarna i förväg fick jag bra rutin på både mål & mellanmål utan att det var allt för ansträngande och träningen var det absolut inga problem att sköta i vanlig ordning.

Mina tips
- Sätt ett mål (Bara bestäm dig! ..inga ursäkter, du SKA klara det!!)
- Planera (Lägg upp en plan som du känner dig bekväm med. Gör uppföljning på hur du ligger till efter varje månad.)
- Kontinuitet (Det viktigaste är inte att ha en hög högstanivå utan en hög lägstanivå. Var disciplinerad och avvik inte från planen. Kom ihåg varför du började.)
- Tro på dig själv (Det kommer bli kämpigt, men du har satt målet av en anledning. Du vill det här och du kommer fixa de.)
- Ha kul (Tänk positivt. Njut av dina framsteg och ha kul under resans gång)

cero
2014-09-11, 22:29
Man får inte bra resultat på 6-10 månader.

De 10 första månaderna kan man lägga på sig rejält med massa jo. Inte bli riktigt grov, men man kan göra betydande framsteg.

Vettigt upplägg, gener, vila & rätt mängd mat är nog de mest avgörande faktorer här. Periodisering och massa trixande med olika program osv är inte så viktigt i början. Inte heller att vara superanal med kosten som många på kolo tycker om.

BobaFett
2014-09-11, 22:39
Gå stadigt upp i vikt och träna hårt. Kör periodiserat så att du inte lyfter samma vikter och samma reps varje pass men håll det inom 1-15 reps. Ha någon slags koll på progression. Ingen mening att gå upp i vikt om du inte blir starkare. Håll koll med exempelvis ett anteckningsblock eller app i telefonen att du verkligen blir starkare.

Klein
2014-09-11, 23:24
Skadefri + regelbundenhet = bra resultat
Skadad = dåliga resultat
Oregelbundenhet = dåliga resultat

cero
2014-09-11, 23:26
skadefri + regelbundenhet = bra resultat
skadad = dåliga resultat
oregelbundenhet = dåliga resultat

+1

Pretorian
2014-09-12, 07:40
Enda tillfällena jag märker "resultat" snabbt är vid viktnedgång.

barkiiis
2014-09-12, 08:25
Skulle säga att jag hade bra resultat efter 10 månader. Det som var faktorerna för de tror jag är gener, bra kost, bra övningar och framförallt att jag oftast tar i grymt hårt på mina pass.

ARMSTARK
2014-09-12, 09:17
Enda tillfällena jag märker "resultat" snabbt är vid viktnedgång.

Men det är i form av synligare muskler. (Antar jag att du menar) Man brukar sällan bli större eller starkare vid viktnedgång.

Xtreme
2014-09-12, 10:12
Efter att jag börjat om många gånger i mitt liv har jag märkt att denna gången har jag fått bäst resultat på kort tid. Tunga helkroppspass 3 gånger i veckan var lösningen. Dvs hela kroppen (samma övningar) / pass 3 gånger i veckan. Har dessutom fast tid då jag ska försöka öka vikterna för att tvinga mig själv att göra det.

Smashups
2014-09-12, 12:31
Efter att jag börjat om många gånger i mitt liv har jag märkt att denna gången har jag fått bäst resultat på kort tid. Tunga helkroppspass 3 gånger i veckan var lösningen. Dvs hela kroppen (samma övningar) / pass 3 gånger i veckan. Har dessutom fast tid då jag ska försöka öka vikterna för att tvinga mig själv att göra det.

Menar du att du ökade i volym eller i styrka på detta vis?

Xtreme
2014-09-12, 13:12
Menar du att du ökade i volym eller i styrka på detta vis?

Båda.

cero
2014-09-12, 13:44
Vad för helkroppsprogram körde du med, Xtreme?

Xtreme
2014-09-12, 14:06
Vad för helkroppsprogram körde du med, Xtreme?

Lätt modifierad version av http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=160947761