handdator

Visa fullständig version : Researchgruppen


Exdiaq
2014-09-10, 16:45
Diskussionstråd kring Researchgruppen och deras aktiviteter.

Exdiaq
2014-09-10, 16:47
Ni Flashback-användare som skrivit av er på forumet: stöt er inte med Researchgruppen i fortsättningen.


Researchgruppen, som tillsammans med Expressen ligger bakom flera av den senaste tidens SD-avslöjanden, påstår sig ha tillgång till Flashback-användarnas kontouppgifter.

Tidigare i år belönades Researchgruppen och Expressen en Guldspade för sin avpixling av näthatarna på sajter som Avpixlat, Exponerat och Fria Tider.

Så sent som i veckan kom dessutom flera nya avslöjanden om SD-politiker som hetsat mot invandrare under pseudonym.

Nu påstår sig Researchgruppen även ha tillgång till Flashbacks databas. Det vill säga vilka mejladresser som användarna använt när de registrerat sig på forumet.

Det skriver organisationen på Twitter.

"Flashbacks databas? För sent", twittrar de.

Enligt Researchgruppen har man haft tillgång till Flashbacks databas under en längre tid.

"Men valbevakningen/Avpixlat har haft prioritet".

När Andreas Ericson, vd och redaktionschef på den liberala tidskriften Neo, frågar vad Researchgruppen ska göra med materialet och varför de vill ha det får han svaret:

"För att vi kan".

Organisationen hävdar också att minst en tidning är intresserad av Flashback-materialet.

Flera personer uttrycker nu stor oro för vad som ska hända med materialet.

"Det finns förutom hat och vansinne väldigt mycket sköra människors mest hemliga bekännelser på Flashback. Hoppas Researchgruppen minns det. Jag är faktiskt lite skakad", skriver Jack Werner, som driver Metros Viralgranskare.

SR-medarbetaren Emanuel Karlsten håller med:

"Detta är ju helt sjukt: Researchgruppen påstår sig ha personuppgifter till Flashbackskonton. En enorm skandal, isåfall", twittrar han.

Även Andreas Ericson är oroad:

"Förstår ni vidden? Platsen där hundratusentals svenskar skrivit om ensamhet, psykisk sjukdom, missbruk, barnlöshet, olycka har hackats? Fan, vad ledsen jag blir. vad är det egentligen för politisk klimat vi har skapat?", skriver han på Twitter.

Till Dagens Media säger Andreas Ericson:

– Man kan ha förståelse för att journalister är intresserade av att avslöja näthatare men Flashback är också en plats där många vanliga människor skriver om sina egna hemligheter som de inte kan prata med andra om. Jag tror att sådana platser faktiskt behöver finnas i ett modernt samhälle. Och de behöver bli fredade.

Andreas Ericson har också reagerat på "det sjuka" i att Researchgruppen berättade det i en vanlig tweet, som "om att det inte betyder något alls".

– Jag blev väldigt förvånad.

Dagens Media har sökt ansvariga på Researchgruppen. De har dock avböjt att ge en intervju.

Länk (http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3846958.ece)

Gober
2014-09-10, 16:50
Några Bodybuilders i politiska toppen? Då är det nog dags att flytta utomlands :D

tp_88
2014-09-10, 16:54
Som jag förstår det en grupp som bl.a. består av våldsbejakande vänsterextremister som begår dataintrång.

Bra att politiker avslöjas, även om metoderna är tveksamma, mer kritisk till att hänga ut privatpersoner. Att de har ett så tydligt vänsterfokus tycker jag är synd, men det får de göra som de vill såklart.

Kebab-Arne
2014-09-10, 17:15
Flashbacks admin:

Jag kan påstå att jag kan läsa all e-post som skickas via Gmail.
Det betyder givetvis inte att det är sant, och det är omöjligt för Gmail att förneka detta. Hur ska de kunna veta att det inte stämmer?
Däremot kan de tvivla på att uppgifterna stämmer.

Jag har personligen mycket svårt att tro att Researchgruppen har tillgång till någon databas. Men de kan ju alltid kontakta mig, så kan jag fråga om tio slumpvist utvalda användare på forumet, så får vi se om de har några epost-adresser.

Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta.

Exdiaq
2014-09-10, 17:22
Acceptansen för det är viktigare än om de har/inte har det imho.

en stor stark
2014-09-10, 17:28
Acceptansen för det är viktigare än om de har/inte har det imho.

Fast nu påstår du att man har någon sorts värde om man röstar på fel parti.
Lättast vore väl egentligen att förbjuda alla partier som har fel, kan jag tycka.

Exdiaq
2014-09-10, 17:47
Fast nu påstår du att man har någon sorts värde om man röstar på fel parti.
Lättast vore väl egentligen att förbjuda alla partier som har fel, kan jag tycka.

Förstår inte vad du menar eller hur det knyter an till vad jag skrev. Utveckla.

en stor stark
2014-09-10, 17:51
Förstår inte vad du menar eller hur det knyter an till vad jag skrev. Utveckla.

Nej jag menade att det var kränkande att göra så om man var ute att sätta dit medlemmar till vissa särskilda partier och utvecklade på det. Nu vet jag iofs inte om detta var syftet, men det gör det iofs inte mindre kränkande.

rooz
2014-09-10, 17:58
RG har inte ett skit. Bara lite skrämseltaktik för att oroa folk, givetvis så har de inte ett skit.

supercharge
2014-09-10, 18:05
Nu tror jag inte det har hänt något, utan de vill väl ha uppmärksamhet. Men det är onekligen anmärkningsvärt hur det här verkar accepteras i media. Om det har hackats så har man begått dataintrång.

Personligen tycker jag dessa människor borde buras in ärligt talat. De sitter och upprättar privata register över vanliga privatpersoner som om de vore något slags Stasi; de har hackat sajter för att få tag i uppgifter. Man har överhuvudtaget ingen respekt för människors rätt att diskutera. Anonym diskussion brukar ses som en viktig bit i en demokrati - och har varit det under många hundra år, särskilt när diskussionsämnet är kontroversiellt. Se bara på hur många författare som publicerat sin ståndpunkter under pseudonym till exempel. Det finns en anledning till det.

4623
2014-09-10, 18:37
Tycker det är ganska osamkligt att några av de största tidningarna i Sverige använder sig av information från dem.

Exdiaq
2014-09-10, 20:13
nej jag menade att det var kränkande att göra så om man var ute att sätta dit medlemmar till vissa särskilda partier och utvecklade på det. Nu vet jag iofs inte om detta var syftet, men det gör det iofs inte mindre kränkande.

ok!

_slipknot1_
2014-09-10, 21:34
Fint att vanlig media samarbetar med brottslingar som försöker införa åsiktsregistrering.

Inte så konstigt att SD växer så det knakar när sådant här sker. Att media har en stor andel kommunister är ju iof ingen nyhet. Finns inget jag hatar så mycket som vänster/kommunist slödder.

PureWhey
2014-09-10, 21:52
RG har inte ett skit. Bara lite skrämseltaktik för att oroa folk, givetvis så har de inte ett skit.
+1

Tycker det är ganska osamkligt att några av de största tidningarna i Sverige använder sig av information från dem.

Jupp, helt sjukt.

E:
https://www.flashback.org/sp50293705

Låter troligare.

kaer
2014-09-11, 08:27
Det är verkligen helt otroligt att det inte är ett gigantiskt ramaskri.
Vi har alltså en grupp med en politisk agenda som ägnar sig åt åsiktsregistrering med hjälp av i bästa fall metoder i lagens gråzoner, för att med det sätta press på politiska motståndare eller bara göra livet jävligt för folk som inte håller med det.

Att flera av dem är dömda brottslingar är heller inget problem tydligen.
Demokratin i Sverige mår inte jättebra.

Macroman
2014-09-11, 08:43
Det är verkligen helt otroligt att det inte är ett gigantiskt ramaskri.
Vi har alltså en grupp med en politisk agenda som ägnar sig åt åsiktsregistrering med hjälp av i bästa fall metoder i lagens gråzoner, för att med det sätta press på politiska motståndare eller bara göra livet jävligt för folk som inte håller med det.

Att flera av dem är dömda brottslingar är heller inget problem tydligen.
Demokratin i Sverige mår inte jättebra.

Håller med. Helt sjukt att en "liberal" tidning som Expressen ägnar sig åt detta. Men vi vet ju iofs att det bara är ledarsidan som är "liberal". Nyhetsvärderingen är åt tokvänsterhållet.

Loke
2014-09-11, 10:18
Det är verkligen helt otroligt att det inte är ett gigantiskt ramaskri.
Vi har alltså en grupp med en politisk agenda som ägnar sig åt åsiktsregistrering med hjälp av i bästa fall metoder i lagens gråzoner, för att med det sätta press på politiska motståndare eller bara göra livet jävligt för folk som inte håller med det.

Att flera av dem är dömda brottslingar är heller inget problem tydligen.
Demokratin i Sverige mår inte jättebra.

Faaast... Åsiktsregistrering är det väl egentligen bara när det är staten eller någon myndighet som gör det. Jag kan ha fel på den här punkten, men så har jag alltid sett det. Annars kan ju till exempel även tidningar anses hålla på med åsiktsregistrering.

Dessutom, det de gör mot sina politiska motståndare tycks ju vara just att lyfta fram deras åsikter i ljuset. Det skulle många tycka var ett sätt att stärka en svaghet i demokratin. Det är ju inte konstigare än att man i en demokrati i princip tillåter demonstrationer, förbjuder åsiktsregistrering, MEN kanske kräver maskeringsförbud vid demonstrationer. Demokrati ställer ju krav på att politiskt aktiva ska kunna hållas ansvariga, då måste deras åsikter och handlingar faktiskt lyftas fram.

kaer
2014-09-11, 11:06
Faaast... Åsiktsregistrering är det väl egentligen bara när det är staten eller någon myndighet som gör det. Jag kan ha fel på den här punkten, men så har jag alltid sett det. Annars kan ju till exempel även tidningar anses hålla på med åsiktsregistrering.

Det finns säkert en skillnad med myndigheter, möjligt att det inte är olagligt, men trots det rätt ofräscht.
Samtidigt regleras det rätt hårt vilken typ av personregister en organisation får ha. Researchgruppen lär inte ha medgivande ifrån flashbacks medlemmar direkt.
Värt att tänka på är vilken enorm maktfaktor den här organisationen i samarbete med expressen är. Som vanlig människa har man inget att sätta emot.



Dessutom, det de gör mot sina politiska motståndare tycks ju vara just att lyfta fram deras åsikter i ljuset. Det skulle många tycka var ett sätt att stärka en svaghet i demokratin. Det är ju inte konstigare än att man i en demokrati i princip tillåter demonstrationer, förbjuder åsiktsregistrering, MEN kanske kräver maskeringsförbud vid demonstrationer. Demokrati ställer ju krav på att politiskt aktiva ska kunna hållas ansvariga, då måste deras åsikter och handlingar faktiskt lyftas fram.

När aktiva sverigedemokraters obehagliga åsikter i ljuset såg grinade jag inte ihjäl mig direkt, men sanningen är ju att ett flertal helt vanliga svenssons kontaktades och direkt/indirekt hotades, folk som inte har politiska uppdrag eller ambitioner.
Jag tycker du är otroligt snett ute här i ditt andra stycke. Att få vara anonym när man ber om det är inte inte konstigt.
Att man sen ska hängas ut för sina åsikters skull är inget annat än en klappjakt på oliktänkare där man vill skrämma folk till tystnad.


För övrigt, kolozzeum med 40% SD i senaste valpollen, många diskussioner i SD-vänlig anda, hur länge tills detta är det forum som ska kartläggas och vars medlemmar måste fram i ljuset?

Loke
2014-09-11, 11:57
Ja, privatpersoner ska kunna vara anonyma. Kanske även politiker i vissa lägen. Men som sagt, anonymiteten på internet är inte enbart en styrka i demokratin, det är ett problem också. Jag tycker det blir fel om man säger att Researchgruppen skapar problem utan att samtidigt erkänna att det faktiskt är en konsekvens av andra problem, nämligen effekten av anonymitet på internet. Eller ska vi kanske säga illusionen av anonymitet på internet? Ett av SDs problem är ju utan tvekan att många av dess politiker inte har varit så anonyma som de själva önskat.

Tomten
2014-09-11, 12:07
Ja, privatpersoner ska kunna vara anonyma. Kanske även politiker i vissa lägen. Men som sagt, anonymiteten på internet är inte enbart en styrka i demokratin, det är ett problem också. Jag tycker det blir fel om man säger att Researchgruppen skapar problem utan att samtidigt erkänna att det faktiskt är en konsekvens av andra problem, nämligen effekten av anonymitet på internet. Eller ska vi kanske säga illusionen av anonymitet på internet? Ett av SDs problem är ju utan tvekan att många av dess politiker inte har varit så anonyma som de själva önskat.

Problemet är bara att alla partier inte granskas och behandlas lika. Hur kommer det sig att vi har sett ett drev mot SD bara dagarna före valet, där det är uppenbart att man suttit och tryckt på mycket av informationen?

Nu tycker jag Kent Ekeroth är ganska dryg, och givetvis så vill han göra någon form av damage control, men det känns som det han säger i det här fallet stämmer ganska bra.

1be22KxOEjY

SmhYCD1TWOg

Pudzianovski
2014-09-11, 12:18
Måste erkänna att jag är sjukt nyfiken på vilka "kända" personer som kan tänkas finnas på flashback och som skriver olämpliga saker där.

Kanske visar det sig att Anders Borg skriver de mest rasistiska inläggen av alla? eller kanske skriver Annie Lööf i relationsforumet om sina problem? eller kanske Pagrotsky skriver om sina kurer i dopingforumet!?

Hade varit kul att få veta vem som döljer sig och vad de egentligen tycker, tänker och gör! cofffee

Tomten
2014-09-11, 12:24
Vad som förvånar mig är hur folk fortfarande kan ha något förtroende för Gudrun Schyman, när SD politiker blir petade till höger och vänster för klart mildare företeelser, som i de flesta fall visar tecken på brist på omdöme snarare än brottsliga handlingar.

http://www.d-intl.com/2014/05/27/gudrun-schyman-kvinnan-och-skandalerna/

Hon har begått mer brott än vad befolkningen i en mindre stad hinner med på en livstid :D

Loke
2014-09-11, 12:29
Problemet är bara att alla partier inte granskas och behandlas lika. Hur kommer det sig att vi har sett ett drev mot SD bara dagarna före valet, där det är uppenbart att man suttit och tryckt på mycket av informationen?

Det är ju inte SVT vi snackar om. Jag ser inget problem med att de driver en agenda så länge de är tydliga med det, vilket jag tycker de är. På sin höjd kan man väl anklaga medier som använder sig av informationen för att vara lite slappa som inte tar reda på liknande saker om andra partier, men finns det inte att tillgå så är det väl bra att man publicerar det man har iaf. Kanske kan man kräva en faktaruta om vilken typ av människor researchgruppen är, det kan jag tycka är rimligt.

Tomten
2014-09-11, 12:36
Det är ju inte SVT vi snackar om. Jag ser inget problem med att de driver en agenda så länge de är tydliga med det, vilket jag tycker de är. På sin höjd kan man väl anklaga medier som använder sig av informationen för att vara lite slappa som inte tar reda på liknande saker om andra partier, men finns det inte att tillgå så är det väl bra att man publicerar det man har iaf. Kanske kan man kräva en faktaruta om vilken typ av människor researchgruppen är, det kan jag tycka är rimligt.

Fast det finns ju gott om alternativ media och grupperingar som rapporterar om andra partier, men det väljer media att inte skriva om. Du har till exempel granskning sverige, avpixlat, exponerat, dispatch international, osv, osv. Alla de här informationskällorna ses som paria av de etablerade medierna, och man undviker dem som pesten. De avfärdas som hat-siter och information som kommer därifrån väljer man att i de flesta fall inte rapportera om.

Hur kommer det sig att researchgruppen för röra sig i media finrum, och man stänger ute grupper som granskning sverige?

Loke
2014-09-11, 12:37
Fast det finns ju gott om alternativ media och grupperingar som rapporterar om andra partier, men det väljer media att inte skriva om. Du har till exempel granskning sverige, avpixlat, exponerat, dispatch international, osv, osv. Alla de här informationskällorna ses som paria av de etablerade medierna, och man undviker dem som pesten. De avfärdas som hat-siter och information som kommer därifrån väljer man att i de flesta fall inte rapportera om.

Hur kommer det sig att researchgruppen för röra sig i media finrum, och man stänger ute grupper som granskning sverige?

Jag vill nog minnas att jag läst en hel del om det avpixlat rapporterat om, trots att jag aldrig varit in där.

tp_88
2014-09-11, 12:40
Vad som förvånar mig är hur folk fortfarande kan ha något förtroende för Gudrun Schyman, när SD politiker blir petade till höger och vänster för klart mildare företeelser, som i de flesta fall visar tecken på brist på omdöme snarare än brottsliga handlingar.

http://www.d-intl.com/2014/05/27/gudrun-schyman-kvinnan-och-skandalerna/

Hon har begått mer brott än vad befolkningen i en mindre stad hinner med på en livstid :D
Inb4 kritik av källan. :)

Allt för många är idioter och saknar i hög utsträckning förmåga att tänka själva. Då blir det som det blir när journalisternas sympatier ligger där de ligger, och de inte väljer att lägga dem åt sidan under deras arbete.

Att pissa inne i en biosalong under en premiär måste vara någon sorts all-time high för svenska riksdagsmän, och i det här fallet tom partiledare. :)

Snubben
2014-09-11, 12:41
Bara jag som är mer intresserad om det blir konsekvenser för RG? Nu är det år sedan jag hängde/skrev på FB men där var vissa individer som kunde visa upp saker där man, väldigt enkelt, kunde läsa mellan raderna att det var individer som saknade allt var moral och spärrar heter. Inte direkt dom man kanske vill på något sätt sätta press på, medvetet eller omedvetet... *jorgen*

TomasB
2014-09-11, 12:44
Bara jag som är mer intresserad om det blir konsekvenser för RG? Nu är det år sedan jag hängde/skrev på FB men där var vissa individer som kunde visa upp saker där man, väldigt enkelt, kunde läsa mellan raderna att det var individer som saknade allt var moral och spärrar heter. Inte direkt dom man kanske vill på något sätt sätta press på, medvetet eller omedvetet... *jorgen*

Alla i RG har väl skyddad identitet och skyddade boenden? Sen tror jag inte direkt de hänger ut kriminella utan folk med nazistiska och rasistiska åsikter..

Snubben
2014-09-11, 12:52
Alla i RG har väl skyddad identitet och skyddade boenden? Sen tror jag inte direkt de hänger ut kriminella utan folk med nazistiska och rasistiska åsikter..

Har dom? Noll koll där, det jag tänker på att vissa individer på FB är så pass tungt kriminella att bara vetskapen om att deras identitet finns hos någon (Eller någon liknande information) kan få dem att bli lite buttra och, vad jag kan minnas, så fanns det ett par individer som man verkligen inte ville få buttra där.. Sen om de är kvar eller inte vetetusan men spontant känns det som att hänga ut FB så finns risken att man bajsat rätt mycket diarré i det blå skåpet *spy*

rooz
2014-09-11, 14:45
Har dom? Noll koll där, det jag tänker på att vissa individer på FB är så pass tungt kriminella att bara vetskapen om att deras identitet finns hos någon (Eller någon liknande information) kan få dem att bli lite buttra och, vad jag kan minnas, så fanns det ett par individer som man verkligen inte ville få buttra där.. Sen om de är kvar eller inte vetetusan men spontant känns det som att hänga ut FB så finns risken att man bajsat rätt mycket diarré i det blå skåpet *spy*

Sannolikheten att en tungt kriminell individ använt en "riktig" mail och utan kryptering vid skapandet av sitt FB-konto förefaller tämligen låg. Så dessa lär inte bry sig.

Men RG har i regel skyddade uppgifter, för att skydda sig mot sina egna metoder.

MrLomax
2014-09-11, 18:45
Sannolikheten att en tungt kriminell individ använt en "riktig" mail och utan kryptering vid skapandet av sitt FB-konto förefaller tämligen låg. Så dessa lär inte bry sig.

Men RG har i regel skyddade uppgifter, för att skydda sig mot sina egna metoder.Jag tror du överskattar tungt kriminellas intelligens å det kraftigaste. *facepalm**spy*:Virro;)

tp_88
2014-09-11, 19:26
”Researchgruppen är ett glorifierat medborgargarde” (Anna Troberg)

http://www.svt.se/opinion/article2311191.svt

Tolkia
2014-09-11, 21:05
Faaast... Åsiktsregistrering är det väl egentligen bara när det är staten eller någon myndighet som gör det. Jag kan ha fel på den här punkten, men så har jag alltid sett det. Annars kan ju till exempel även tidningar anses hålla på med åsiktsregistrering.
Detta är viktig (och ignoreras av för många). Man kan ju också, om man anser att det Researchgruppen gör är åsiktsregistrering och olagligt, fråga sig vad det som försiggår på Flashback självt bör kallas.